Medebrouwers,.. (de eerste keer dat ik dit kan zeggen

)
Gisteren de eerste keer gebrouwen in mijn herms installatie, en het was geweldig.

Na een leuke periode van denken

en bouwen is mijn installatie Zaterdag afgekomen.
Ik heb gekozen voor een gecombineerde installatie met elektra verwarming in de heetwaterton, en gas gestookt onder het kokvat, een Iwaki MD30 pomp om het wort rond te laten pompen. Het maischfilter en hopfilter heb ik gemaakt van de bekleding van een felxibele RVS slang.

Zaterdag naar Friesland gereden en de laatste benodigdheden gekocht zoals mout, hop, gist, etc..
Zondag mijn eerste brouwdag gehouden, de eerste keer brouwen was erg in het teken van het controleren van het proces.
Dit was een behoorlijke taak, er zijn nogal wat zaken die je in de gaten moet houden.
Daarom heb ik het recept wat eenvoudig gehouden.
25 Liter water
6 kilo pilsmout
1 kilo vienna mout
30 gram Challenger hop
30 gram Saaz hop laatste vijf minuten van het koken toegevoegd
2 zakjes korrelgist Brewferm zware blonde
schema;
35 min 52
25 min 66
25 min 72
10 min 78
Ik ben nog niet eerder bij een bier brouwer geweest, dus was nog onbekend met de geuren van het brouwen, ik had er wel over gelezen, maar was aangenaam verrast door de prettige geur. Ik heb het brouwwater aangezuurd na de storting, met 6 ml melkzuur en kwam daarmee op een pH van 5.8 en dat leek mij een goede waarde. Het regelen van de temperaturen was redelijk eenvoudig door het gebruik van een regelaar op de warmwaterton, hierin heb ik twee wasmachine verwarming elementen gebouwd met en totaal van 3000 W en dit verwarmd sneller als ik gedacht had.
Het spoelen ging erg goed, ik heb drie keer ongeveer vijf liter toegevoegd en toen ik vijfentwintig liter in het kookvat had vond ik het goed. Het wort had toen een Sg van 1055, en we zijn gaan koken met 30 gram Challenger hop. De laatste vijf minuten Saaz hop toegevoegd en daarna laten pompen door de platen koeler die ik uit een combiketel heb gehaald. Dit ging erg snel, ik moest de koudwaterkraan knijpen om het niet te ver af te laten koelen. Hierna had ik 22 liter met een Sg van 1060, en deze staat nu vrolijk te gisten
Het begint al wat naar bier te ruiken, het is jammer dat de pakking van mijn vergisting vat niet goed genoeg sluit, er komen geen bubbels uit het waterslot. De vergistington heb ik net even opengemaakt en er staat een behoorlijke schuimlaag op het jongbier dus ik denk dat alles goed gaat.