Giststarter Westmalle

Gestart door Henk oet Paiz, 21-02-2003 09:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk oet Paiz

Hoi collega brouwers,

Ik heb even jullie hulp nodig  :shelp:, omdat ik op het punt sta te gaan brouwen. Ik heb een aantal dagen geleden een giststarter gemaakt van Westmalle. Deze ging prima, gisterochtend zo goed dat ik hem gisteren koud heb gezet. Gisteravond weer in de warmte gehaald en toen rook ie niet echt fris, ik vond het bijna een rotte eieren lucht. Dat viel mij erg tegen, maar toch nog maar wat gekookte wort uit de vriezer toegevoegd. Vanochtend is hij weer volop aan het gisten en ruikt goed, van die smerige lucht is niets meer te vernemen  :weetniet:.

Wat moet ik doen. Kan ik deze starter toch gebruiken of loop ik het risico om 20 liter bier te verknallen  ???.

Graag jullie reactie, vandaag nog, want ik ga zo beginnen  ;).

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Hoi Henk,

Die geur is niets om je druk over te maken. Bij het vergisten van bier is me opgevallen dat die lucht gedurende een fase van de vergisting bijna altijd optreedt. Ook bij onze pils die op dit moment staat te vergisten kwam deze geur een paar dagen na het inzetten van de vergisting vrij, maar nu is hij alweer verdwenen. Ik denk dat de geur vrijkomt doordat op een gegeven moment alle zuurstof uit het wort verbruikt is door de gist. Het kan dan gebeuren dat er zwavelreductie in lichte mate optreedt en er een beetje zwavelwaterstof vrijkomt (de typische rotte eieren lucht). Na verloop van tijd is dit weer voorbij.

Groeten,

A3

Herman

Hoi Henk,

Ik sluit me aan bij A3. Aanvullend kan ik je nog de tip geven de starter te proeven en voor noodgevallen een korrelgist paraat te hebben.

Herman

Henk oet Paiz

Hoi Adrie en Herman,

Bedankt  :duimop: dit is echt een pak van mijn hart. Gisteravond lag de starter op een haar na in de gootsteen en ik baalde als een stekker. Ik ga het nu toch maar proberen en zal 'em voor de zekerheid even proeven  :biersmile:. Een korrelgist heb ik altijd paraat voor noodgevallen.

Ben aan het maischen, dus ga gauw terug naar m'n ketel  :brouwen:.

Nogmaals bedankt.

Henk  :proost2:


Jacques

Hoi Henk,

Sommige gisten kunnen echt stinken tegen het einde van de vergisting. Rotte eieren en poepachtige geurtjes zijn geen uitzondering. In het verleden heb ik diverse keren gedacht dit bier kan de gootsteen in. Na een tijdje zijn deze smaken weg en kan het bier een fantastische smaak hebben.
Westmalle is een hele typische gist die inderdaad ook last heeft van dit verschijnsel. Verder is het een echte bovengister. De gist komt als een soort deken op het bier te liggen op het einde van de vergisting. Als je eeder steeds met gedroogde gist gewerkt hebt weet je niet wat je ziet.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Hoi Medebrouwers,

Is Westmalle nu een fruitige gist of een neutrale gist ?

Is er een minder schuimend alternatief voor ?

Dit gezien het feit dat ik nu vanwege de schuimeigenschappen van Westmalle een groter gistingsvat moet gaan kopen. ( Heb ik dadelijk echt nog een echtscheiding aan mijn broek )
Menig getrouwd forumlid weet wat ik hiermee bedoel.  ???

Alvast hartelijk dank  samenvol

Groetjes,

Hoppie



Jacques

Hoi Hoppie,

Ik zou Westmalle zeker geen neutrale gist willen noemen. Het produceert behoorlijk wat esters en hogere alcoholen.
Als neutrale gist zou ik veel eerder de German Ale #1007 van Wyeast willen aanbevelen.

 :degroeten: Jacques


Hopmans

Hoi Jacques,

Bedankt !  :proost2:

Maar ik zojuist een bestelling bij SiriS gedaan : Danstar Notingham (Neutraal) en Windsor (Fruitig).
Nu is weer de vraag welke van deze 2 soorten het beste is voor Lowbach.

Gaat het zuur sowieso geen verbinding aan met de alcohol voor de vorming van esters?

Groetjes,

Hoppie

Jacques

Hoi Hoppie,

Voor zo'n uitgesproken fruitig bier als Rodenbach zou ik zeker gaan voor een gist die veel esters aanmaakt. Westmalle is dus helemaal geen slechte keuze.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Hoi Jacques,

Ik ben het helemaal met je eens !  :)
Aleen mijn vloerbedekking is helemaal naar de ratsjiemiedee'.
Eigenlijk moet ik dus een niet schuimend Westmalle evaqualent hebben.
Danstar Windsor is ook fruitig.  ???

Zijn er nog meer alternatieven of tructjes om het schuim binnen de perken te houden ?

Groetjes,

Hoppie

Johannes

Citaat van: Hoppie op 30-12-2004  09:42 uZijn er nog meer alternatieven of tructjes om het schuim binnen de perken te houden ?

Jahoor: Groter vat, minder bier, hele dag schudden met gistingsvat  ;)

Johannes

*edit* een iets serieuzere optie is om een slang op je waterslot te monteren en het uiteinde in een bak met water te leggen.

Hopmans

Hoi Johannes,
Smart solution !  :duimop:
Bedankt !

Vanmiddag dan toch maar weer even een Westmalle naar binnen gieten.  :lekkerbier:    :neenee:
Uhh....Om vervolgens weer serieus een giststarter te maken.  :lessmile:
 :police: :duimop:

Groetjes,

Hoppie


Hopmans

Hoi Hoi,

Ik ben een Westmalle aan het opkweken voor mijn zure bier.
Nu is het een algemeen bekend feit dat men dit proces controleerd door te proefen of de starter niet zuur smaakt.
Maar nu wil ik deze juist zuur maken om pH-shock te voorkomen in mijn zure Lowbach.

Is dit verstandig. Iemand suggesties ?

Als het begin goed is van de starter, blijft dat dan in de meeste gevallen zo?
Kan ik de laatste helft van de starter aanzuren?
Of een neutrale starter in zure wort doen?

Ik begin er niet meer aan om na de hoofdgisting aan te zuren. Dat ging laatst bijna fout.

Groetjes,

Hoppie

MO

Ik zou bij je neutrale starter blijven en je wort aanzuren. Giststarter wordt vanzelf wel zuur. Misschien zou je de starter iets aan kunnen zuren. Het is uiteindelijk toch goed gekomen de laatste keer?

Johannes

Citaat van: Hoppie op 25-01-2005  18:58 uIk begin er niet meer aan om na de hoofdgisting aan te zuren. Dat ging laatst bijna fout.


Wat ging er fout?

Hopmans

Hoi Martin en Johannes,

Een complete gistings-stop.

Heb het in het lagervat moeten beluchten en voeden.

Daarna begon het weer langzaam aan te komen.

Naar mijn mening een pH-Schock

Groetjes,

Hoppie

Johannes

Hoi Hoppie,

Ik denk dat de shock groter is wanneer je een klein volume giststarter bij een groter volume wort doet. Dan heb je verschil in zuurgraad wellicht wat verschil in temperatuur, en ook het meduim (de starter) zal afwijken van de omgeving waar de gist in terecht komt al met al veel verandering tijdens het pitchen.

Als je tijdens de secundaire gisting (eventueel gefaseerd) zuren toevoegd dan zal de omgeving van de gist lang zo extreem niet veranderen dan in voorgaande situatie. Met andere woorden: ik denk dat het allemaal wel wat meevalt.


:degroeten:

Johannes

Hopmans

Hoi Johannes,

Ik zit er zelf eigenlijk aan te denken om de laatste verdubbeling van de starter aan te zuren.
Dat is 1 dag voor pitchen.
-Kan er niet veel meer fout gaan. Als er dan besmetting optreed, had dat ook kunnen gebeuren bij pitchen.
-Kan de actieve gist als katalysator fungeren voor vorming esters. (Nog voor het meest actieve punt aangezuurd)
-Geen schok meer. (pH althans)
-Iets langzamere gecontroleerde vergisting. (Niet meer in 2 dagen bijna klaar, en dan stoppen)

Groetjes,

Hoppie


Hopmans

Hey Brouwvrienden,

Ik heb zondag een nieuw startertje gemaakt, maar deze slaat niet aan.
Ik vond die Westmalle ook eigenlijk niet zo lekker ruiken.
Maar, ik heb nog jongbier staan van 2 weken oud.
Kan ik niet een kwart liter daarvan nemen en verdubbelen met wort, om vervolgens
daarna weer te verdubbelen? (Zaterdag brouwen ).
Immers de meest vitale gist zit toch in het bier ipv op de bodem ( Koek) ?  :gistsmile:

Groetjes,

Hoppie

Edgar

Als je jongbier nog wat activiteit vertoont, en dus nog in staat is om eventuele ingeslagen zuurstof te gebruiken, zou je kunnen overwegen om het héél voorzichtig over te hevelen en je starter te maken met het gistbezinksel in de fles. Dan ben je snel vertrokken. Dan ga ik ervanuit dat je al aan het lageren bent.

Als je het betreffende jongbier nog niet eens geheveld hebt dan zou ik het wel weten. Van koekestein. Als je bier nog zo jong is, is datgene wat op de bodem ligt waarschijnlijk nog zo vitaal als je maar zou willen. Een halve dag tevoren of nog korter de koek activeren met wort en gistvoedingszouten, temperaturen rustig gelijkstellen en pitchen.

 :degroeten:

Hopmans

Hey Edgar,

Het zit in de lagerfles. Dus ik kan niet bij de koek komen.
Aan de andere kant ga ik Donderdag bottelen.
Dan kan ik natuurlijk wel van koekenstein toch ?.  :idea:

Als ik jonbier meng met wort gaat het toch ook wel aan de gang ?

Maar de eerste optie is zeker heftiger  ???

Groetjes,  :proost2:

Hoppie

Edgar

Joah, donderdag bottelen, zorgen dat je gelijk vers wort op het bezinksel kunt gooien, dan heb je zaterdag wel een goede starter. Ik zou dan meteen, gezien het waarschijnlijk aanzienlijke gistvolume, het gehele startervolume nemen. Goed vaak zwenken of roeren en als je kunt ook beluchten. En voedingszouten gebruiken. Als het effe kan. Zonder zal het ook weel lukken, maar het is inmiddels wel duidelijk dat het mét een stuk beter gaat.

Hopmans

Hey, bedankt Edgar  :proost2:

Als ik jou niet had.  :groots:

Groetjes,

Hoppie

Hopmans

Holy Shit !

Die gistcellen in mijn lagerfles waren echt uitgehongerd !
0,5 Ltr Wort erbij gedaan met Fermaid K.
Binnen 10 minuten 2 Ltr fles overgelopen !
Zelfs in de koelkast zijn ze niet in de hand te houden.

Dit is een levensgevaarlijke Bio-reactor !!!
                          :police: :rundum: :rundum::rundum: :gistsmile: :rundum: :rundum: :rundum:
 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.