Beluchten / luchtfilter dicht / drijven bruissteentje

Gestart door Pimpeltje, 17-02-2003 13:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Pimpeltje

Hoi brouwers,

Ik weet dat er al over gesproken is maar toch,

Dit weekeinde weer gebrouwen en met het beluchten weer dezelfde problemen gehad als de keren hiervoor.
1) Luchtfiltertje wat wij al een keer gebruikt had, zat potdicht. geen lucht door te krijgen.
2) wij beluchten met zo'n setje van Brouwland. Het bruissteentje zakt niet in het wort maar blijft een beetje "drijven". Volgens mij heb je dan aan beluchten niets omdat je slechts heel weinig wort belucht. Moet het bruissteentje niet naar de bodem zakken voor een goede beluchting?

Nog een opmerking over het hergebruik van een "steriel" luchtfilter. Hier geloof ik dus niet zo in. Het is of steriel of niet steriel. Een gebruikt luchtfilter is dus niet steriel. Niet dat dit veel uitmaakt denk ik. Ik gebruik een luchtfilter ook enige malen (als hij niet dichtslaat).

Groeten Ad.

JWVG

Ha die Ad,

ja, ik heb dezelfde ervaringen met dat bruissteentje, misschien dat ik er volgende keer wat aanhang waardoor het wel zakt. Ik denk dat het inderdaad niet erg effectief is, al zal er gerust wel wat zuurstof oplossen in het wort.

Dat punt wat je maakt over een steriel filter is denk ik wel correct, maar niet echt relevant. Het punt van zo'n filter is volgens mij dat de lucht die er doorheen komt gefilterd wordt op bacterieen. Dat filter is natuurlijk vlot bezaaid met allerlei bacterieen (aan de inlaat kant), maar die kunnen er niet doorheen, en dat is belangrijk. Het 'steriel' zijn slaat dus volgens mij niet zozeer op het filter, alswel op de lucht die er doorheen komt. Of is dat niet wat je bedoelt?

Groetjes, JW.

Adrie

Ha Ad,

Wij hebben hetzelfde probleem met de steriele luchtfilters. Ook nieuwe filters hebben zo'n grote weerstand, dat onze aquariumpomp (niet de kleinste die er is) er niet doorheen komt. Dus hebben we er zelf maar 1 gemaakt. Neem een fotodoosje (zo'n plastic ding waar een rolletje in zit), maak in het deksel en de bodem een gat, duw aan beide kanten een slangetje erdoor die je goed afkit en prop het doosje vol met (steriele) watten. De weerstand is een stuk minder, maar ik vraag me af in hoeverre zo'n ding nu echt bacteriën tegenhoudt. Ik vrees zeer weinig, maar tot nu toe hebben we (mits een actieve giststarter) nog geen problemen gehad met infecties.

Groeten,

A3

Edgar

Heb precies hetzelfde probleem met dat drijvende steentje. Raar setje als het drijft in wort, nietwaar. Heb toch wel kans gezien, trouwens, om het met wat geduw tot de bodem te krijgen, maar dat lukte alleen bij de laatste twee brouwsels. Die waren wat koeler aangezien het ondergisters zijn; slangetje is dan wat stugger.

Weet je zeker dat je filter droog is gebleven? Het slaat dicht van vocht. Sluit me aan bij JWVG's uitleg over steriliteit.

Pimpeltje

Hoi JW,

Ja, met het steriel zijn van het luchtfilter en de lucht bacterivrij, bedoel ik wel wat jij aanhaalt. Ik begrijp nu ook waarom je het filter meerdere malen kunt gebruiken (als je het goed bewaard) Ik denk dat mijn filter wat vochtig is geworden en daardoor is "dicht geslaan" .

Ook ik denk erover om het bruissteentje te gaan verzwaren om een betere beluchting te krijgen.

Groeten Ad

Ger

Ik belucht het wort met een pvc slangetje, aan het uiteinde verzwaard met een messing prop. Over een lengte van 15 cm heb ik in het slangetje een heleboel gaatjes geprikt.
Mijn luchtfilter heb ik gemaakt van een pvc buis gevuld met watten uit de aquarium-handel.
Het slangetje en het filter "steriliseer" ik in de magnetron gedurende 2 minuten op 600 Watt.
Of het filter dan werkelijk steriel is weet ik niet, maar ik heb het zo reeds 19 maal gedaan en heb nog nooit een infectie gehad.
Ik ben op het idee:idee:gekomen om het op deze manier te doen omdat ik hoorde dat de knuffels van de kinderen in het brandwondencentrum deze magnetron-behandeling ondergaan.

Groeten :degroeten:Ger

John

Hoi,

Ik laat na het koken het (inmiddels) steriele wort gewoon van 80 cm hoogte in het gistingsvat "kletteren" ondanks de waarschuwingen van besmetting en dat hete wort geen/te weinig zuurstof op zou nemen is mijn bier nog nooit mislukt en snel (na ong. 4 uur: ligt aan de giststarter,) aan het gisten.

Doe ermee wat je wilt!

Groeten en succes
John
Nuenen

Jacques

Euhum John,

Dit is de manier om een oxidatiesmaak in je bier te krijgen. Hete lucht nooit beluchten. De zuurstof wordt chemisch gebonden in plaats van dat er zuurstofgas oplost in het wort.

Neem van mij aan dat je veel betere bieren krijgt als je het wort eerst laat afkoelen en dan belucht. je moet dan natuurlijk wel oppassen voor infecties. Zo'n luchtfiltertje voorkomt dan veel problemen.

Bierbrouwen kun je op heel veel verschillende manieren. De ene manier levert alleen een beter smakend bier op dan een andere.

 :degroeten: Jacques

Herman

Hoi John,

Nooit last gehad van oxydatie? Het feit dat het prima smaakt is subjectief en kan uiteraard best waar zijn, vraag is natuurlijk of het nog beter smaakt als je je bier eerst koelt. Ik ben van het laatste overtuigd, mede uit eigen ervaring.

Herman

Gerb

Hey brouwers,

Ik gebruik al een hele tijd gewoon een bruissteen voor aquariums. Ik heb geen steriel filter of iets dergelijks er tussen zitten. Ik dompel de bruissteen in een sulfiet oplossing en blaas hem dan een tijdje schoon en spoel hem dan een minuut of 2 af met schoon water. Daarna laat ik hem een tijdje in schoon water borrelen. Daarna in het wort. Het is zo'n steentje van ongeveer 10 cm lang en dat borrelt altijd.

En hoeveel bacterien/wilde gisten zweven er nou eigenlijk in de lucht rond die worden aangetrokken door zo'n luchtpompje? Volgens mij staat of valt alles met de vitaliteit van de gist en de hoeveelheid gist. Als de gist niet vitaal genoeg is of er is te weinig gist, kunnen eventuele besmettingen uitgroeien.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het bruissteentje wel degelijk steriel moet zijn en geen sporen ontsmettingsmiddel moet bevatten.

Gr Gerb

John

Hoi,

OK,

Bedankt voor de tip; de eerstvolgende keer laat ik het wort eerst afkoelen en ga dan pas beluchten. Ik ben benieuwd.

Groeten John

Patrik_Claes

Hey A3,

Je systeem met watten in een doosje is prima hoor! Zo heeft Pasteur het in het verleden ook gedaan, en het werkt nog steeds! De beste oplossing moet niet steeds de meest elegante zijn...  ;D.

Groetjes,

Patrik


Patrik_Claes

Hoi,

Nog vergeten te vragen: heeft er iemand eigenlijk weet van een studie waaruit blijkt dat beluchten weldegelijk een betere vergisting geeft dan niet beluchten? Ik meen me te herinneren dat ik ergens heb gelezen dat overhevelen vanaf een redelijke hoogte (enkele decimeters) hetzelfde effect had... :weetniet:

Groetjes,

Patrik

Jaap

Hoi,

Jacques heeft hier

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/geef_gistcellen_lucht.html

en hier

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/belucht.html

een artikel staan over beluchten.
In het tweede een vergelijk tussen beluchten met een pompje en het van een hoogte overgieten van het wort.

 :degroeten: Jaap

CrUeLtYY

Citaat van: Jaap op 24-02-2003  18:46 uHoi,

Jacques heeft hier

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/geef_gistcellen_lucht.html

en hier

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/belucht.html

een artikel staan over beluchten.
In het tweede een vergelijk tussen beluchten met een pompje en het van een hoogte overgieten van het wort.

 :degroeten: Jaap


Bedankt dit wilde ik even lezen

Jacques

Ondertussen zijn we toch weer wat verder in de kennis over het beluchten van het wort. Tegenwoordig wordt er veel voor gekozen om het wort minder intensief te beluchten. In plaats daarvan wordt de giststarter flink belucht.

Wallie

Het is volgens mij moeilijk te zeggen of het ook lekkerder(beter) bier oplevert als je goed belucht...
Dan zou je 1 deel van je bier wel moeten beluchten en 1 deel niet en dan een smaakverschil moeten proeven..

Ik belucht het ook altijd wel maar voor mijn gevoel is het een zinloos half uurtje wachten..


CrUeLtYY

Citaat van: Jacques op 29-04-2012  09:05 uOndertussen zijn we toch weer wat verder in de kennis over het beluchten van het wort. Tegenwoordig wordt er veel voor gekozen om het wort minder intensief te beluchten. In plaats daarvan wordt de giststarter flink belucht.

Klopt inderdaad ik belucht de giststarter ook intensief maar het wort ook!

Jacques

Citaat van: CrUeLtYY op 29-04-2012  14:13 uKlopt inderdaad ik belucht de giststarter ook intensief maar het wort ook!

Het wort intensief beluchten doe ik niet meer. Is ook niet nodig als je voldoende vitale gist hebt.

CrUeLtYY

Citaat van: Jacques op 29-04-2012  14:46 uHet wort intensief beluchten doe ik niet meer. Is ook niet nodig als je voldoende vitale gist hebt.

Oke dat wist ik niet dat scheelt me weer een aardige tijd  :groots:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.