Wunderbar

Gestart door Jacques, 26-02-2006 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Van Eugene Straver ontving ik het volgende.



Concurrentie voor PerfectDraft en Beertender:
Van Jos Brouwer kreeg ik op 21 februari 2006 het volgende bericht
(Waarvoor hartelijke dank):

Wunderbarcooler
Beertender en PerfectDraft krijgen concurrentie: de wunderBarCooler.
Met de meegeleverde adapter ook geschikt voor vaatjes van Beertender
en  PerfectDraft. Maar ook voor Schlenkerla Rauchbier, Maisels
Weisse,  Weltenburger Klosterbier, Alpirsbacher, en nog een hele
reeks andere  bieren. Het zou nog interessant kunnen worden.
http://www.wunderbarcooler.com/mainmenu.html

#####

Mijn antwoord hierop:
Beste Jos, Volgens mij zijn er meer kapers op de kust. Vorige week
las ik nog:

Der Zapf-Profi kommt     
Rechtzeitig zum Start der WM startet die Kulmbacher Brauerei und Glen
 Dimplex Deutschland eine neue 'Zapf-Profi'-Anlage. Sie ermöglicht
das  perfekte Zapferlebnis mit pfandfreien 5-Liter-Fässern. "Ziel war
es,  ein Zapfsystem zu entwickeln, bei dem der Endverbraucher sich
keine  Gedanken um die Beschaffung der Fässer oder um die
Pfandrückgabe  machen muss und dabei eine Sortimentsvielfalt erleben
kann", so  Markus Stodden, Vorstand Marketing und Vertrieb der
Kulmbacher  Brauerei zur Einführung des neuen Systems. Vertrieben
wird das Gerät  in einem Paket mit einem 5-l-Partyfass ab 1. Mai
national über den  LEH, den GFGH und den Elektrofachhandel. Es bietet
eine Reihe von  Vorteilen. So ist es ist beispielsweise geeignet für
handelsübliche 5-l-Partyfässer, die einen Kombiverschluss haben. Das
leicht zu  reinigende Heimzapf-System kühlt außerdem innerhalb von 4-
5 Stunden  das Bier von 16 auf 6 Grad herunter, unterwegs genügt -
dank eines  speziellen Netzteils - auch der 12V-Anschluss im
Campingbus oder  Auto. Laut Brauereiangaben entstehen dem Handel
keine zusätzlichen  Handlingkosten. 

Extra info staat op:
http://www.brauereijournal.de/scripts/basics/brauereijournal/1/basics.
prg?session=82a1c67643fc5f1b&a_no=412
En volgens mij is dit een ander systeem, dan wiunderBarCooler.

#####

Reactie van Jos:

ook daarvan heb ik de berichten zien langskomen in Brauwelt, maar ik
vond dat minder innovatief dan de Wunderbarcooler. De Zapf-Profi is
alleen geschikt voor de bekende Fass-Frisch 5-liter blikken, en de
Wunderbarcooler viel me op juist omdat die ook geschikt is voor
beertender en perfectdraft vaatjes.

Jos

#####

DIT KAN DUS ECHT INTERESSANT WORDEN MET ZOVEEL KEUS AAN BIER ....

Eugene

#####

Herman

Lachen zeg, vooral dat univat om frisdrank in af te vullen. Wellicht ook geschikt voor zelfgebrouwen bier?

Jaap

Nou, als ie echt met de standaard 5 ltr tapvaatjes overweg kan, lijkt dit me zo gek nog niet.

Adrie

Kijk, hier zat ik nou op te wachten. Benieuwd of de WunderbarCooler ook een rechtszaak van Heineken te wachten staat. Ook benieuwd wat ie moet gaan kosten. En dan nog even op het ONK bekijken welke vaten het gemakkelijkst te hervullen zijn.

Oscar

Ziet er inderdaad goed uit....Ik vraag mij af of er in dit verhaal ooit nog eens een standaard fustje komt...dat zou toch veel makkelijker zijn, dan hoef je als consument maar een tapinstallatie aan te schaffen en kun je zelf kiezen welk bier je er op aansluit. Is ook veel consument-vriendelijker.

Maar hier zal ik wel ergens een commerciele gedachte missen.. :D

Groeten en gezondheid
Oscar

DenMaarten

Heeft er iemand al ervaring met de Wunderbar? Op de website heb ik de handleiding eens bekeken en het
apparaat lijkt mij zeer geschikt. Leuk voor de Perfect Draft en Beertender vaten, en nog veel leuker voor
de 5 liter vaten die we zelf kunnen vullen. Wat ik uit de handleiding haal is dat Perfect Draw en Beertender
vaten langer bewaarbaar zijn omdat de perslucht niet bij het bier komt. Bij de 5 liter vaatjes komt de lucht
wel bij het bier. Advies is: binnen 24 uur leegdrinken.  :nut:

Groeten,
Maarten

David

Om de keuze van ons thuisbrouwers in het voordeel van de beertender te laten uitvallen spannen Krups en Heineken zich tot het uiterste in! De prijs is verder gedaald aldus een aanbieding van 129 euro in de folder van itsonline (online staat er 149 euro, volgens de folder krijg je 20 euro extra retour). Nu maar hopen voor Krups en Heineken dat we die fustjes een beetje makkelijk open krijgen de 27e!

David

Emile

Ik heb vandaag een Wunderbar gekocht (199 euro bij Lukas Klamer). De redenen om deze te kopen waren voor mij:
- Hij kan zowel Beertender vaatjes aan als PerfectDraft vaatjes (zelfs de oude 5L tapvaatjes zijn geen probleem)
- Er is sprake van fatsoenlijke koeling rondom het vat (dus niet een Peltier elementje bovenin, zoals bij de Beertender)
- De koeling is regelbaar tussen 3 en 9 graden

Ik kan nu al mijn eigen gebrouwen bier afvullen in de Beertender vaatjes. De Beertender vaatjes (4 L) vind ik eigenlijk net iets te klein (mijn vrouw drinkt altijd gezellig mee), de 6 L vaatjes van PerfectDraft zijn wat dat betreft perfect.

Ik ga nu eerst een Hertog Jan 6L vaatje leeg drinken  :'( en dan eens kijken of ik die kan vullen. Het principe is volgens mij hetzelfde als bij de Beertender, het zou dus geen probleem moeten zijn.

Ik vind het een prachtig apparaat, wat erg compleet wordt geleverd (div. siliconen slangetjes, aansluitingen voor de diverse systemen etc.). Als de compressor aan slaat, hoor je even wat geluid, maar dat valt best wel mee. Eenmaal op druk, hoor je alleen de ventilator van de koeling. Plaatsing in de keuken is dan ook geen probleem.

Weet iemand trouwens waar ik lege vaatjes kan krijgen? Want om nu iedere keer 6 L pils te moeten drinken, daar wordt een mens ook niet vrolijker van.

Groeten,

Emile

Herman

Hoi Emile,

Er zit toch ook een leeg 6l vat bij dat apparaat? Lijkt me dat je bij de fabrikant meerdere kunt bestellen.

Herman

Emile

Dat 6L vat dat meegeleverd wordt, is zo'n plastic vat waar je wat frisdrank in kunt doen. Er zit een plastic schroefdop op. Als je hier bier in laat gisten, dan knalt dat binnen 1 dag eraf, het is er niet geschikt voor.

jeroentjecross

kijk anders voor lege PD vaatjes bij een supermarkt of slijter. Tot voor kort werkte ik ook in een supermarkt en daar kwamen per week gemiddeld een vatje of 6 binnen en met het betalen van het statie geld zijn ze van jou.

Ruud Z

Hai;
Ik las in de vorige reacties en in de krant dat hobbybrouwers de vaatjes van de beertender gebruiken om hun zelfgebrouwen bier te tappen. Nu wil het toeval dat ik ook zelf brouw en dat ik in het bezit ben van een Beertender.
Mijn vraag is nu: Hoe maak ik die vaatjes open en hoe reinig ik de vaatjes?   
Groetjes Ruud

Oscar

Ruud, kijk ook even naar de foto's die hier vermeld staan..misschien dat er dan wat meer duidelijk wordt. En als het goed is komt een volledig verslag op de website van Gambrinus te staan.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Hier is al eerder over gediscussieerd en wel in DIT.

Wist je dat dit forum over een uitstekende zoekfunctie beschikt?

Op het afgelopen ONK in almere werd trouwens een demonstratie gegeven. Het is echt  heel simpel: gewoon schoonmaken en vullen via de tapopening. Alle informatie komt binnenkort hier op de site te staan, heb ik begrepen van degene die de demonstratie gaf.

gelfling

Ervaringen van de wunderbar:

Ik heb een vriend van mij zo gek gekregen om de wunderbar aan te schaffen. Deze was in de aanbieding hier net over de grens voor 179,- euro.
Koelen deed het ding als een idioot. Echt super snel. Binnen een half uurtje was een vaatje van 5 liter van 20 graden naar een graad of 6 gekoeld.
Helaas dat we alleen 5 liter schuim hebben kunnen tappen hieruit.
Doordat het vat op luchtdruk leeg gedrukt wordt, ontstaat er (bij de 5 liter party vaatjes) een hele hoop schuim. Als dit ingezakt is als bier, heeft dit ook nog eens geen koolzuur meer. Althans veel te weinig.  :huilen:
Aanvankelijk dachten we dat er ergens valse lucht aangetrokken werd, maar dit bleek niet het geval.
Wellicht dat we een maandag mogen model hadden, maar voor ons hoeft dat ding niet meer. Dan liever een beertender of een perfect draft.

Adrie

Ik zou het eerst ook eens met perfectdraft en beertender vaatjes proberen. En als het bier heel snel wordt afgekoeld heeft ie ook even tijd nodig om meer koolzuur te absorberen.

Henielma

@Gelfling,

Weet je zeker dat niet alleen de buitenzijde van het vat koel was maar ook de inhoud in een half uur? Ik durf te betwijfelen of 4 liter bier in zo'n korte tijd zoveel afkoelt. Het vat en de zak zijn van kunststof en belemmeren de koeling van het bier. Ik zou zeggen probeer het nog eens maar laat een vat er eerst eens 24 uur rustig in het apparaat staan met het apparaat ingeschakelt en probeer het dan nog eens. Mijn ervaring met een Beertender is in ieder geval dat als het bier niet koel en rustig is dat er inderdaad alleen maar schuim uitkomt.


EBC

Ik gebruik de 5 liter vaatjes met zelf gebrouwen bier regelmatig in mijn HomePub (en ook met de portable Fass Frisch Party Star). Als je geen schuim wilt tappen, dan is daar 1 voorwaarde:

- Het vaatje moet goed gekoeld zijn gedurende 24 uur. Alleen dan verlies je geen druppel bier. Zelfs het eerste getapte glas is perfect.

Het CO2 heeft enige tijd nodig om zich goed op te lossen in het bier. Snel 'crash' koelen met ijs, werkt dus niet.

Ik weet zeker je probleem niet aan de Wunderbar ligt. Je moet gewoon wat geduld hebben.

Emile

Gelfling,

Ben je niet een beetje snel met je conclusie? Ik zou zo'n vaatje inderdaad eens 24 uur laten rusten in de koelkast.

Die 5 L vaatjes zijn verder niet zo geweldig, je moet ze binnen 24 uur nuttigen. De BT en PD vaatjes kun je 30 dagen laten staan.

Zelf heb ik nu zowel BT als PD vaatjes genuttigd. Wat opvalt is dat de schuimkraag van de BT vaatjes na een paar dagen inzakt (Wieckse Witte), maar dat het bier uit de PD vaatjes (Hertog Jan) ook na een week nog mooi stevig blijft.

gelfling

Henielema en EBC: het was een standaard 5 liter vaatje zonder plastic zak. Het was ook behoorlijk koud nadat het schuim in bier gezakt was. Met de temperatuur was niets mis.
We hebben het daarna eruit gehaald en zo getapt. dat ging prima. De wunderbar werkt niet op CO2. Je hoeft dus ook geen CO2 op te lossen.
Ik ben er ook niet van overtuigd dat het aan het "wunderbar" principe ligt, maar voor mij hoeft dat apparaat niet meer. Er zijn andere alternatieven genoeg zonder deze problemen.


.
Citaat van: EBC op 10-06-2006  09:30 uIk gebruik de 5 liter vaatjes met zelf gebrouwen bier regelmatig in mijn HomePub (en ook met de portable Fass Frisch Party Star). Als je geen schuim wilt tappen, dan is daar 1 voorwaarde:

- Het vaatje moet goed gekoeld zijn gedurende 24 uur. Alleen dan verlies je geen druppel bier. Zelfs het eerste getapte glas is perfect.

Het CO2 heeft enige tijd nodig om zich goed op te lossen in het bier. Snel 'crash' koelen met ijs, werkt dus niet.

Ik weet zeker je probleem niet aan de Wunderbar ligt. Je moet gewoon wat geduld hebben.

Citaat van: Henielma op 10-06-2006  08:59 u@Gelfling,

Weet je zeker dat niet alleen de buitenzijde van het vat koel was maar ook de inhoud in een half uur? Ik durf te betwijfelen of 4 liter bier in zo'n korte tijd zoveel afkoelt. Het vat en de zak zijn van kunststof en belemmeren de koeling van het bier.

EBC

Gelfling,

Het gaat niet om het oplossen van CO2 vanuit een cilinder in het bier, maar om het CO2 dat al in het bier aanwezig is. Bij snelle afkoeling is dat CO2 niet goed opgelost, het bevindt zich als het ware nog in de 'warme' toestand en het komt bij de geringste weerstand vrij. Bij lagere temperaturen kan er meer CO2 oplossen in het bier, etc... De tapinstallatie zit vol stromingsweerstanden die het bier dan extreem doen schuimen.

Het duurt 24 uur voordat een vat bier tot 'rust' gekomen is. Dat geldt ook voor 50 liter vaten en ook voor euroflesjes.

Maar je hebt gelijk, om van goed bier te genieten, worden de gewone 5l party vaatjes met CO2 druk getapt. De Wunderbar is voor deze vaatjes niet ideaal. Tenzij je ze heel snel wilt opdrinken. Maar als je er net als bij de BeerTender en PerfectDraft 3 weken mee wilt kunnen doen, dan is CO2 noodzakelijk. Mij is het overigens nog nooit gelukt om ze zo lang vol te houden...  ^-^

Adrie

In de handleiding staat:

CiteerSla het vat rustig op voordat u het gebruikt. Een vat dat van tevoren geschud werd, staat onder hoge druk. Daardoor ontstaat onnodig veel schuim en dit kan ertoe leiden dat de aansluitslangen afglijden. Laat vaten waarmee geschud werd, minstens een dag rusten.

De vaten moeten absoluut vooraf gekoeld worden, om overmatige schuimvorming en de hiermee gepaard gaande problemen bij het aansluiten te vermijden. Om de vaten te koelen, kunt u ze ook in het apparaat zetten, zonder ze aan te sluiten.

gelfling

Ik blijf het vaag vinden dat ik los van het apparaat wel gewoon een biertje heb kunnen tappen uit het partyfust. En schudden met bier voordat het open is, is heiligschennis. Ik zou jullie graag gelijk gegeven hebben, maar je had erbij moeten zijn. Alleen maar glazen met schuim. geen 50-50 geen 20-80 zelfs geen 10-90 verhouding: alleen maar schuim.
Dat ligt echt niet aan het koelen. Dan had ik er los van het apparaat ook last van moeten hebben.

EBC

Tappen onder druk is toch anders dan op zwaartekracht zoals je hebt gedaan. Onder druk komt het schuim vrij in de tapkraan, met zwaartekracht in het vaatje zelf.
Dat is toch echt een verschil.

Hans (Lagos)

CO2 wordt veel sneller en in hogere concentratie opgenomen in een koude vloeistof, dit is een vaststaand gegeven (lang leven mijn duiklessen).

Verder blijf ik van mening dat de enige echte manier om de Perfectdraft en de Beertender te hervullen is de zak te vervangen, stijgbuis in een gaatje/nippel van de nieuwe zak steken, stukje siliconen slang met daaroverheen een slangenklem en vullen.

Helaas heb ik van de fabrikant hier in Spanje waar ik via het net om een offerte heb gevraagd nooit antwoord gekregen, heel gebruikelijk hier te lande en ik zal dus op een volgend persoonlijk bezoek in Barcelona moeten wachten, daar was ik al eerder geweest maar ik had altijd te kort in tijd in die geweldige stad. :D

Een off topic voorbeeld is dat ik hier tot heden ook nog nergen een zaak heb kunnen vinden die Nutrivit verkoopt en laat staan Cervomyces, de enige huiswijnsite die ik kon vinden heeft mij ook nooit een antwoord gegeven, volgens mijn Spaanse vrienden heeft wijn niks nodig en volgens mij spugen de thuis "brouwers" er nog in als gist starter.  :huilen:
Heel verschil met sites in Argentinië en Chili daar hebben ze alles wat jullie in de lage landen hebben.

Gr. Hans







Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.