Stout (Export), schiet maar!

Gestart door Caspar, 14-02-2006 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Hoi mannen,

Na het nuttigen van twee flesjes Guinness Special Export gister, loop ik met het idee rond om een Stout (Export) te gaan brouwen. Kunnen jullie me helpen met het samenstellen van een recept?

Het volgende recept wil ik verder uitbouwen

Volume:                  25 liter
Begin SG:                1073
Eind SG:                  1015
Brouwzaal eff:          60%
Vergistingsgraad:     80%

Pale ale 7 EBC          6000 gram       
Gerstevlokken           1500 gram
Gebrande gerst         500 gram
Basterd suiker           900 gram

Mijn vragen:

Welke hop is aan te raden, voor een Guinness achtige?
Ik heb geen vlokkenmolen, is het brouwen met gerstevlokken een optie?

Verder hoor ik het wel...
 

Edwin

Hoi Caspar :proost:

Wyeast 1084 is de Guinness. Verder zijn er veel recepten te vinden hier op het forum. gebruik maar eens het woord 'stout' in de zoekfunctie! hier staat een recept wat is geplaatst in het onderwerp Rebie. Veel van je antwoorden kun je bij deze recepten vinden.

Vlokken hoef je trouwens niet te vermalen, hooguit verstijfselen.

Edwin


verandering door Johannes, link gefixt

Caspar

Hoi Edwin,

Ik had deze al gevonden, net als de black-adder Stout van A3. Ik had eigenlijk gehoopt dat er meer te vinden was... misschien kijken er nog brouwers mee die geen recept hebben gepost maar wel ervaring hebben met stouts.

Edwin

Ha Caspar :proost:

Ik heb even gerekend met jouw gegevens en dan blijkt dat je met een brouwzaalrendement van 60% je stort iets moet aanpassen:
6.7 kg Pale mout
1.7 kg gerstevlokken
0.5 kg geroosterde gerst
1.0 kg witte basterdsuiker (kan trouwens evengoed veranderd worden in kristalsuiker)

De vergistingsgraad van de Wyeast 1084 is ongeveer 73% en zou je de windsor gebruiken, dan is die nog lager. 80% haal je met beide gisten niet.

Voor de bitterheid gebruikten anderen (teruggerekend naar jouw hoeveelheden):
60 gram Northern Brewer 7,5%   90 minuten
40 gram east Kent goldings 4,5%  5 minuten

De Northern zorgde voor een wat harde bitterheid. Mogelijk dat je die kunt vervangen door bijvoorbeeld Fulges of zo. Verder zou ik de East Kent wel gebruiken, maar eerder toevoegen (10 of 15 minuten meekoken).

Maischschema: 90 minuten op 67 graden.

Edwin

Adrie

Wil je een wat verder doorvergiste stout, dan zou je 90 minuten op 66 of zelfs 65 graden kunnen maischen. Overigens is 90 minuten meestal niet eens nodig. Bij een mout met voldoende enzymkracht is een uur vaak al meer dan genoeg.

Je zou ook kunnen overwegen om de Wyeast 1028 London Ale te gebruiken, deze gist wat verder door dan de Irish Ale en is ook prima geschikt voor een stout.

BuBS

Hi Casper,

Ik heb een redelijke stout ervaring, het recept is goed. Maar ik zou een deel van de geroosterde gerst vervangen door chocolade mout ( bijvoorbeeld 3/4 / 1/4 ) Dit geeft een lichte chocolade toets aan het bier.
Verder zal ik voor een zware bitterhop gaan ( FWH of 90 min ), deze zijn wat harder van smaak, maar dat valt toch onder de smaak van de gebrande mout. Zelf gebruik ik geen late hop, maar doe ik altijd dry-hoppen. Natuurlijk gebruik je Engelse hoppen en zeker voor de dry-hop de Fuggles hop.
De Guinness gist is perfect, ik ook een keer een deel vergist met Nottingham, dit bier was ook goed. Zelf maisch ik 90 min op 65 °C, het bier gist dan uit tot 1012/14.
Pas wel op met het filteren, de gerstevlokken kunnen problemen geven met het filteren. Maar dat licht ook een beetje aan het soort filter dat je gebruik. Mijn fliter is gemaakt van RVS pijpjes en daarpast precies een gerstevlok in.

Succes , Kees

Caspar

Citaat van: BuBS op 15-02-2006  10:43 uik zou een deel van de geroosterde gerst vervangen door chocolade mout ( bijvoorbeeld 3/4 / 1/4 ) Dit geeft een lichte chocolade toets aan het bier.

Verder zal ik voor een zware bitterhop gaan ( FWH of 90 min ), deze zijn wat harder van smaak, maar dat valt toch onder de smaak van de gebrande mout.

Pas wel op met het filteren, de gerstevlokken kunnen problemen geven met het filteren. Maar dat licht ook een beetje aan het soort filter dat je gebruik. Mijn fliter is gemaakt van RVS pijpjes en daarpast precies een gerstevlok in.

Hoi Kees,

Even kort een reactie.

Bedoel je 3/4 choc mout?

Target wordt volgens mij ook regelmatig gebruikt voor een stout, iemand ervaring?

Ik heb een hevelfilter (volgens mij net als jij), is deze wel eens vastgelopen dan?

Verder zat ik met de gist zelf ook te denken aan een Wyeast, ik ken alleen Guinness qua commerciele stouts. Ik ga ook maar even en Engelse (Londense) variant op de kop tikken bij de locale bierhandelaar om het verschil te proeven. maischschema lijkt me duidelijk :).

BuBS

Hi Casper,

Ik bedoel 3/4 gebrande mout en 1/4 chocolademout.
Ik heb nooit problemen met filteren, enkel met gerstevlokken. Deze passen precies in de pijpjes en gaan daan klem zitten. Het filteren lukt wel, maar duurt gewoon wat langer.
De Target is een mooie hop voor een Export Stout.

Gr Kees

TVERSCH

Hoi Casper,

Eind januari een Export Stout/Robust Porter  gebrouwen nadat ik van Kees (BuBs) zijn  Porter had geproefd.
Het wijkt iets af van zijn recept, maar het smaakt al prima.

Voor 18 ltr:

3750 gr Palemout -7ebc
  500 gr Cara-Red-40 ebc
  250 gr Carafa 1400 ebc
  100 gr Chocolademout -800ebc
  350 grGebrande gerst
  800 gr Gerstvlokken

HOP:
Target 8,9% pellets 26 gr Koudhoppen
North.Br 6% pellets 22 gr na 30 min.
Fuggles2,3%pellets 20 gr laatste 20 min.

Maischen 75 min op 65ºC

Gerstvlokken 10 min gekookt /af laten koelen tot 65º/fijngemalen met staafmixer

Gist: Wyeast Irish Ale 1084
begin SG 1060 (laag rendement-!weinig gespoeld)
eind  SG  1012 (staat nu te lageren sg 1013 gemeten)

Met gemalen vlokken heb ik 1 keer problemen gehad met spoelen, maar dat waren van die mooie kleine witte gerstvlokken zonder kaf.(parelgort)

De hopgift is hoog, 56 IBU en wel erg overheersend.

Daarvoor heb ik een Dry Stout gebrouwen (4,4% Alc) met Target/Northern Brewer/E-K Goldings met 49 IBU, en die is wat prettiger om te drinken.

Theo

Adrie

Ha Theo,

Waarom én carafa én chocolademout én geroosterde gerst? Liggen die drie niet heel dicht bij elkaar wat smaak betreft? Verwacht je een smaakverschil in vergelijking met gebruik van bijvoorbeeld alleen maar geroosterde gerst?

BuBS

Hi allemaal,
Theo, wat een rare hopgiften, de zware hop als dry hop en de rest weinig meegekookt ?
Ik zal mijn laatste  Export Stout recept eens plaatsen, een heerlijk Export stout.

Het recept is voor 25 Liter.
     
Anticipated OG:  1.072  Plato:  17.48 
Anticipated EBC:  64.0           
Anticipated IBU:  55.4         
Brewhouse Efficiency:  76   %     
Wort Boil Time:  90   Minutes     

62.8  5.00 kg.   Pale Ale mout     
25.1  2.00 kg.   Gerstevlokken     
5.0  0.40 kg.    Geroosterde gerst     1400 ebc
5.8  0.46 kg.    Suiker     
1.3  0.10 kg.    Chocolademout  800 ebc
 
35.00 g.   Nothern Brewer    Whole    9.30%    First WH 
12.00 g.   Chinook               Whole    15.00%   80 min 
45.00 g.   Fuggles               Whole     4.70%    Dry Hop 

Yeast 
White laps WLP007 Dry English Ale

Maischschema   65°C  90 Min.

Gr Kees
 






Oscar

Als dit het recept is dat je op het ONK 2005 hebt  ingeleverd, dan is dat zeker een goed bier....scoorde 74 punten !!!!!

Groeten en gezondheid
Oscar




Oscar

Casper,

In je recept vernoem je verbrande gerst...echter vemeld je daarbij geen EBC waarde. Heb je deze gerst zelf gebrand...?? En wat is hier anders aan dan gebrande mout...??  Kan ik dit zien als gest (wat ok voor witbieren/tarwebieren wordt gebruikt) maar dan gebrand..?

Groeten en gezondheid
Oscar

BuBS

Hi Oscar,

Nee ik heb dit bier vorig jaar niet ingezonden, wel een andere Export stout met een andere verhouding gebrande mout en vergist met de Guinness gist.
In 2004 ook dit recept in gestuurd en toen had het bier 84 punten.
Op het Bergse festival in 2004 had het bier toen net 60 punten, raar hé. Op het onk 84 en nu opeens 62. Daar de betreffende keurmeester op aangesproken en weet je wat ie zei; Ik drink nooit stouts/porters en weet niet precies hoe ze smaken, sorry !

GR Kees

Oscar

Citaat van: BuBS op 18-02-2006  11:34 uDaar de betreffende keurmeester op aangesproken en weet je wat ie zei; Ik drink nooit stouts/porters en weet niet precies hoe ze smaken, sorry !

Dit vind ik een zeer kwalijke zaak, dat een BKG keurmeester een bier keurt dat ie niet kent..... heb je dit ook gemeld aan het BKG ..?? Dit mag in de toekomst natuurlijk niet meer voorkomen....dat zou de geloofwaardigheid van het BKG (en hiermee de resultaten van een ONK) in gevaar brengen...

En dat een zelfde bier met zoveel verschillende punten wordt beoordeeld...tja dat is wel een beetje raar....

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Verbaasd me niks, ik heb een soortgelijke ervaring.

TVERSCH

A3

De geroosterde gerst was een restje, en de Chocolademout is niet ontbitterd zodat ik daar niet teveel van wil gebruiken vandaar aangevult met Carafa.

Kees,

Foutje mijnerzijds :-[, het moet niet koudhoppen zijn maar FWH - ik wilde dit bier juist niet koudhoppen omdat ik dat al bij mijn laatste 3 brouwsels heb gedaan.
Totaal heb ik bijna 90 min. gekookt, zodat de Nothern Brewer  60 min. heeft gekookt. De Fuggles had ik eigenlijk de laatste 10 min. willen meekoken als aromahop, maar was even de tijd vergeten.

Oscar,

Ik denk dat Casper gewoon geroosterde gerst bedoelt, zo'n 1000 ebc (van Brouwland).

Caspar

Citaat van: Theo Verschoor op 18-02-2006  13:41 uIk denk dat Casper gewoon geroosterde gerst bedoelt, zo'n 1000 ebc (van Brouwland).


Klopt!

Ik heb ondertussen wel voldoende info om een definitief recept in elkaar te flansen. Ik ga alleen eerst Promash bestellen, ik gebruik nu een rekensheet die ik zelf heb gemaakt, de EBC en IBU gegevens wijken iets af van wat jullie calculeren ( al gebeurt dat wel eens vaker zo te zien.. als ik Hoppies bericht lees van z'n tripel ;)) .

Als het allemaal goed gaat met het downloaden post ik binnenkort het recept!

Caspar

Ik ga voor dit recept!

Stout (Export)

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):         9.25
Anticipated OG:          1.073    Plato:             17.71
Anticipated EBC:         103.6
Anticipated IBU:          34.6
Brewhouse Efficiency:       61 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 70.3     6.50 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
 16.2     1.50 kg.  Gerstvlokken                 Belgie         1.032      4
  4.9     0.45 kg.  Gebrande Gerst                Belgie         1.030   1523
  1.1     0.10 kg.  Black De-Bittered 1400 - Ding België         1.030   1882
  7.6     0.70 kg.  Witte basterdsuiker                          1.046      0

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Target                            Whole    9.70  31.2  60 min.
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    4.70   3.4  20 min.


Yeast
-----

Wyeast 1084 Irish Ale


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Single Step

Grain kg:     8.55
Water Qts:   26.42 - Before Additional Infusions
Water L:     25.00 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 2.92 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  65  Time:  90

(Wijziging = Gebrande Gerst en Gerstvlokken ipv Amerikaanse benaming)

BuBS

Hi Casper,

Ziet er goed uit, succes met brouwen.

Gr Kees

Caspar

Hoi Mannen,

Het recept staat vast, maar ik zit nog een beetje te puzzelen over het maischschema... wat adviseren jullie?

n.a.v. recept Theo (vermoedelijk veel body)

verwarmen naar 100 oC, gerstevlokken toevoegen, 10 min koken, af laten koelen tot 65 oC, mout toevoegen en 90 min laten rusten

n.a.v. artikel Jacques (vermoedelijk weinig body)

verwarmen naar 40 oC, gerstevlokken en mout toevoegen, 20 min rust, verwarmen naar 50 oC 20 min rust, verwarmen naar 65 oC en 90 min laten rusten

Iemand een andere suggestie?? Zo te zien ben ik overigens een stuk later klaar dan gebruikelijk ;).

Jacques

Beste Caspar,

Gelet op de veranderde moutkwaliteit zou ik in ieder geval de 50º C stap niet (meer) uitvoeren.

Ik zou nu bij 60º C beginnen zoals ik dat de laatste jaren steeds doe, of beginnen bij 40º C voor een stop van maximaal 10 minuten en dan doorverwarmen naar 60º C zonder tussenstops.

Ja, mouten veranderen en inzichten ook!

Hopmans

Hoi Jacques,

En toch is het een nieuwe trent hier om een korte eiwitrust te houden.
De meesten sloegen de eiwitrust over, en nu niet meer.

 :degroeten:

BuBS

Hi Casper,

Ik zou 75 of 90 min op 65°C graden maischen, lekker op zijn Engels.

En ik geef Jacques gelijk, je hoeft tegenwoordig niet meer onder de 60 °C in te maischen.

Gr BuBs

Jacques

Citaat van: Hoppie op 08-03-2006  20:30 uEn toch is het een nieuwe trent hier om een korte eiwitrust te houden.
De meesten sloegen de eiwitrust over, en nu niet meer.

Ik weet het!

Een korte eiwitrust geeft een iets betere helderheid.

Toch heeft het inmaischen boven de 60º C voordelen:
- je krijgt vollere bieren zonder dat je veel restsuikers nodig hebt (je hoeft dus geen zoete hap te brouwen!);
- de bieren zijn veel minder gevoelig voor verouderingssmaak omdat de enzymen die verantwoordelijk zijn voor de omzetting van vetten uit de mout naar aldehyden meteen geïnactiveerd worden. Overigens krijg je minder vetten in het wort als je het wort zo helder mogelijk filterd. Troebele wort schijnt relatief vetrijk te zijn.
In feite krijg je dus frissere en vollere bieren met een beter mondgevoel.

Verder merk ik op dat de mindere helderheid niet zo'n probleem hoeft te zijn als het bier iets ouder is. Door de tijd wordt het bier namelijk toch wel helder.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.