Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Praktijkervaring rendement First Wort Hopping  (gelezen 7859 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Praktijkervaring rendement First Wort Hopping
« Gepost op: 14-03-2003 09:51 u »
First Wort Hopping is nogal populair. Lijkt me ook logisch, gezien de voordelen van een 'mooiere' bitterheid. Het heeft wel een nogal mysterieuze kant, namelijk het bitterheids-rendement ervan. Ondanks het langere contact met het wort is het rendement lager dan dat van hop die aan het begin van het koken wordt toegevoegd.

Hoevéél lager is een onderwerp van veel discussie. Promash trekt voor FWH maar 10% van het normale rendement af, anderen hebben het over een reductie van 75%. Ik houd het tot dusverre zelf op een reductie van 30% maar ben er allerminst zeker van dat dat klopt.

Ik weet dat het berekenen van bitterheid geen wetenschap is, maar ik zou toch graag willen proberen om er meer greep op te krijgen. Bedoeling van deze thread is om mensen te vragen naar hun praktijkervaringen met de bitterheid van FWH, welke richtlijn volgen jullie en heb je het idee dat die klopt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: Praktijkervaring rendement First Wort Hopping
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2003 10:18 u »
Ha die Edgar,

ik wijk nu uit naar deze thread nadat het onderwerp FWH in de tripel thread aan de orde was gekomen. Jij merkte daar op dat volgens jou FWH vooral effect heeft op het soort bitterheid, en niet op de aroma.

Volgens mij klopt dit echter niet. Zowel in het boek van Al Korzonas als op vele plekken op internet (google 'first wort hopping') gaat de discussie altijd over het effect van FWH op het hoparoma. De Clerck heeft in zijn boek al aangegeven dat er op een 'mysterieuze' wijze FWH wel degelijk leidde tot een aangenaam, zachtig hoparoma. Hoe dat precies kan is nog onduidelijk, al speculeren sommigen dat de aromastoffen zich in deze fase op de 1 of andere manier kunnen binden aan andere wort-bestanddelen, zodat ze door de kook heen in het wort kunnen blijven. Zelf heb ik ook gemeend om een bepaald hoparoma te kunnen waarnemen.

Dus: volgens mij is het (vermeende) voordeel van FWH vooral te vinden in het soort hoparoma. Dat is dan ook de reden dat ik FWH niet snel zal gebruiken in een biertje dat helemaal geen aroma nodig heeft in mijn optiek, zoals b.v. een witbier

:degroeten:  JW.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2003 10:40 u »
Zijn die verhalen niet vooral van brouwers die naast FWH ook nog bitterhop en/of aromahop hebben toegevoegd?

Ik heb Jacques' artikel over het tijdstip van de hopgift er nog eens op nagelezen, en ook daar gaat het om hop (ook FWH) als aromahop. Ik lees er niet zozeer uit dat de FWH zo veel aroma toevoegt, wel dat het het aroma en de hopsmaak (dat altijd wel in een gehopt bier zit, zelfs al zou je alleen maar bitterhop toevoegen) aangenamer is.

Ik was al eerder van plan om eens een bier te brouwen met alléén maar FWH, ook al om de bijdrage aan de bitterheid eens goed te kunnen 'meten'. Dat plan begint vastere vormen aan te nemen :) Ik kan me gewoon slecht voorstellen dat FWH het soort aroma toevoegt dat we normaalgesproken bedoelen als we over hoparoma spreken. Ik heb het idee dat het een subtieler (en zwakker) soort aroma is. <`r>
*edit* En eigenlijk zeg jij dat ook, als ik je goed lees :)  Maar is zo'n subtiel hoparoma/hopsmaak niet ook in een witbier aangenaam?

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2003 10:59 u »
Volgens mij komen we niet zoveel verder met deze discussie. Er zijn al veel mensen die dit soort experimenten hebben gedaan, kijk b.v. ook eens op het HBD archief. HEt gaat inderdaad om een ander soort aroma, zachter, maar nog steeds wel om een hoparoma. Of je dat lekker vindt in een witbier hangt natuurlijk van je eigen smaak af. Ik merkte alleen maar op dat het vermeende 'aparte' van FWH vooral tot uiting lijkt te komen in de aard van het hoparoma.

JW.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2003 11:16 u »
Je hebt gelijk, je kunt er lang over zeveren zo. Maar ik hou me aanbevolen voor een link naar zo'n alleen-FWH-experiment dat je noemt, ik vind er geen. Zoek er al lang naar.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 14-03-2003 11:37 u »
In HBD 4020 en omliggende edities zijn er een paar reacties van mensen die dit hebben gedaan als enige hop toevoeging. Vooral het commentaar van Marc Sedam (the father of mash hopping) schat ik hoog in. Daarnaast noemt Al Korzonas het ook, en dus de Klerck. Ik weet niet wat die laatsten precies als experiment hebben gebruikt, maar ik neem vanwege hun reputatie aan dat ze de beginnersfout waar jij op speculeert (ook nog andere aroma of smaak hop toevoegen) niet hebben gemaakt. Maar je kunt natuurlijk altijd zelf nog een mooi, gerepliceerd en gerandomiseerd experiment mee opzetten.

:degroeten: jw.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2003 12:44 u »
Bedankt JW voor dat HBD nummer. Interessant om te lezen. Ook Steve Alexander's verhaal (4019) is wel boeiend, en gaat ook over de vraag waarmee ik deze thread heb geopend, nl. hoeveel bitterheid FWH nou oplevert (vrij veel schijnbaar).

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 14-03-2003 13:19 u »
Heren,
wellicht interessant voor de minder ervaren brouwers: kan iemand in het kort de verschillende manieren van hoppen definieren? (FWH, dryhoppen en anderen) of evt een link naap een overzichtsartikel geven. Ik ben het zelf even kwijt
Gr
MO

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-03-2003 13:56 u »
MO schreef:
Citaat
kan iemand in het kort de verschillende manieren van hoppen definieren? (FWH, dryhoppen en anderen)

In volgorde van toediening:

Mash Hopping: Hop toevoegen aan de maisch, om zo wel het aroma van FWH te krijgen (en andere effecten) maar niet de bitterheid.

First Wort Hopping: Het toevoegen van de hop aan het eerste wort, of eigenlijk: Het gieten van het eerste wort op (een deel van) de hop. Het geeft een beter gebalanceerde hopsmaak en hoparoma. Ondanks het langere contact met het wort (spoeltijd + kooktijd), schijnt de bitterheid lager te liggen dan die van bitterhop die aan het begin van het koken wordt toegevoegd. Het mechanisme is nog niet geheel opgehelderd.

Bitterhop en Aromahop zijn je ongetwijfeld bekend.

Dryhoppen is simpelweg het toevoegen van aromahop aan het lagerende bier. Gemiddeld gedurende ca. 14 dagen. Het effect is een uitgesproken hoparoma vrijwel zonder bitterheid, dat echter niet veel langer dan een paar maanden aanhoudt. Er schijnt wel een effect te zijn op de waargenomen bitterheid (ik meen dat ook bij mijn gedry-hopte Pils te merken). Bij Orval is het effect sterker en langduriger omdat de hoeveelheid (normaal zo'n 10 gram per 10 liter) daar veel groter is (32 gram per 10 liter).