Forum Hobbybrouwen.nl Naar beginpagina site
30-07-2010 14:51 u *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Samenvattingen
Grondstoffen
Apparatuur
Brouwproces
Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier Steun het forum. Koop via

Boeken over bier
Engelstalige brouwboeken
Nieuws: Caspar, Algemeen kampioen ONK 2010!

Startpagina   Help Zoek Ledenkaart Kalender Tags Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Draad: Ervaringen met de Engelse mouten  (gelezen 101 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken deze draad.
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

Kick af van je energieverslaving!

« Gepost op: Vandaag om 10:51 »

Zoals jullie weten verkoopt Van der Kooij te Jubbega sinds kort Engelse mouten van mouterij Thomas Fawcett (TF). Hulde, van der Kooij!  groots

In deze draad kunnen jullie je ervaringen delen met deze mout. Wat valt je op in vergelijking met de Belgische mouten die we gewend zijn?

Gisteravond heb ik met Albertus (Bert) een aantal van zijn bieren geproefd die met deze mouten gebrouwen zijn. Ik heb er nog niet mee gebrouwen, maar alleen korrels gekauwd. We kwamen gisteren tot een aantal conclusies:

1. De smaken van Engelse mouten zijn totaal anders dan die van Belgische mouten. De crystalmouten zijn niet te vergelijken met de caramouten (veel aromatischer en sterker van smaak dan de Belgische) en bijvoorbeeld de Aroma mout van TF smaakt veel geroosterder en toffee-achtiger dan de aromamout van Dingemans.

2. Engelse bieren maak je met Engelse mouten. Die typische moutsmaken zoals bijvoorbeeld in de Hobgoblin kun je alleen in je bier krijgen met Engelse mouten. Geen wonder dat het ons niet lukte om de Fuller's ESB te klonen.

3. Engelse mouten filteren beter (observatie van Bert), misschien door een lager eiwitgehalte.

4. Engelse mouten geven een donkerder wort dan Belgische mouten met hetzelfde EBC-getal (observatie van Jamil Zainasheff) en geven hierdoor ook een zuurder beslag (observatie Bert).

5. Maris Ottermout geeft vaak een troebel bier. Misschien dat Iers mos helpt.

6. Het lijkt erop dat de Engelse mouten speciaal ontwikkeld zijn voor bieren met een laag beginSG. Ze geven zelfs bij een beginSG van 1030 een bier met veel smaak. Misschien dat Britse brouwers daarom bij iets zwaardere bieren al suiker gebruiken in de stort. Mooi om te zien dat de ontwikkeling van mouten en bieren (biertypen) hand in hand gaan.

7. Engelse gisten komen beter tot hun recht in bieren met Engelse mout. De London Ale 1028 vond ik nooit zo'n bijzondere gist, totdat ik gisteren een aantal bieren van Bert met deze gist en Engelse mouten proefde. Al kan dat natuurlijk ook aan de brouwkunsten van Bert liggen.

De voor ons nieuwe mouten geven voorlopig weer voldoende ruimte voor experimenteren en uitproberen. Ik voorspel een hype van Engelse bieren op dit forum komend jaar. Schitterend. Bedankt, van der Kooij!

De-Geert
Testteam BrouwVisie
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

« Antwoord #1 Gepost op: Vandaag om 11:19 »

Ah, leuk.
Ik heb inmiddels ook wat ervaring met MO en (pale)Crystal.
Een paar opservaties:
1 Inderdaad, Crystal is iets heel anders dan Caracrystal van Brouwland. Dat kwam ook duidelijk uit de ESB-proeverij
2 Dat denk ik ook. En dan met name de "speciaalmouten"
3 Weet ik niet, wel dat Palemout beter filtert dan pilsmout. Ik heb geen duidelijk verschil gemerkt tussen MO en belgische palemout. Maar het zou kunnen.
5 Zeker. Ik merk duidelijk minder hete-trub bij m'n M.O. bieren. Ik heb een paar keer gebrouwen met Iers Mos, en een paar keer zonder. Met Iers mos lijkt duidelijk helderder bieren te geven, maar ook iets minder schuimstabiliteit. Geen smaakafwijkingen (!).

Wat ik nog wel wil toevoegen.
8 MO lijkt niet meer smaak te geven dan belgische Palemout, eerder andersom. Dat blijkt oa. uit de 2 ESB's van JW(VG). Maar je zou kunnen stellen dat dit meer ruimte geeft voor Crystal/Amber etc. MAar dat is pure speculatie.
Het lijkt er wel op dat MO een zachter mondgevoel geeft.

Vergisting: ESB
Volgende Brouwdag: 31-7 IPA.
Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
William
MTG Hobbybrouwendag
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

kloek, kloek, kloek en gezondheid!

« Antwoord #2 Gepost op: Vandaag om 11:28 »

Ik heb nu alleen ervaring met MO mout in combinatie met relatief veel Brown malt en pale chocolate malt in een brown porter en een imperial stout-achtige.en

In beide gevallen heb ik een diep volmoutkarakter gekregen wat me nog nooit is gelukt met Belgische mouten. Hiervoor is denk ik vooral de brown malt verantwoordelijk.

Ik kan instemmingen met conclusies: 1, 2, en 4.

Volgende week hoop ik een blond bier te brouwen Engelse mouten.

hoofd: - na: - planning: Haver Blonde
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

Nooit geschroten is altijd mis!

« Antwoord #3 Gepost op: Vandaag om 11:39 »

Bijna geheel mee eens, op puntje 5 na.
Dat is een bijzonder fenomeen, ik heb bijvoorbeeld nog geen troebele bieren gehad met MO (en nu Halcyon) plae als basis...?

De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren!
Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
De-Geert
Testteam BrouwVisie
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

« Antwoord #4 Gepost op: Vandaag om 11:44 »

Hm, dat is interessant. Weet je misschien wat je pH meestal is tijdens maisch en/of koken?

Vergisting: ESB
Volgende Brouwdag: 31-7 IPA.
Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
JWVG
MTG Hobbybrouwendag
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!

« Antwoord #5 Gepost op: Vandaag om 12:10 »

Ik vind dit heel interessant, en idd waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom het brouwen in Engelse stijl zo moeizaam gaat. Even een vraagje: zouden de crystalmouten die Amerikaanse brouwers gebruiken meer lijken op de Engelse of op de Belgische crystalmouten? In het eerste geval zou ik kunnen overwegen om helemaal op Engelse crystalmout over te stappen.

groeten JW.

Hoofd: -
Na/lager: Revanche Vienna, Pittig Blondje
Her: Megalomaan Brits hopexperiment
Plan: DecoctieReinheitsSpeiseWeizen! (20/9), perfect gehopte IPA (17/8)
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

« Antwoord #6 Gepost op: Vandaag om 12:12 »

Hm, dat is interessant. Weet je misschien wat je pH meestal is tijdens maisch en/of koken?
Helaas!
Ik heb geen pH meter.

De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren!
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

Kick af van je energieverslaving!

« Antwoord #7 Gepost op: Vandaag om 12:34 »

Ik vind dit heel interessant, en idd waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom het brouwen in Engelse stijl zo moeizaam gaat. Even een vraagje: zouden de crystalmouten die Amerikaanse brouwers gebruiken meer lijken op de Engelse of op de Belgische crystalmouten?

Dat zou jij toch moeten weten. Jij hebt toch in de VS gebrouwen?

RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

« Antwoord #8 Gepost op: Vandaag om 12:52 »

Maar of een smaakgeheugen voor dergelijke details betrouwbaar is... Alweer een aardig poosje geleden he?

JWVG
MTG Hobbybrouwendag
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!

« Antwoord #9 Gepost op: Vandaag om 14:07 »

Dat zou jij toch moeten weten. Jij hebt toch in de VS gebrouwen?

Is idd een tijd geleden, en ik heb die Britse crystalmout nog niet ervaren (op een heel klein beetje van Geert na). Ik kan dus niet vergelijken. Ik vroeg me af of iemand weet waar die crystalmout in de VS vandaan komt.

groeten JW.

Hoofd: -
Na/lager: Revanche Vienna, Pittig Blondje
Her: Megalomaan Brits hopexperiment
Plan: DecoctieReinheitsSpeiseWeizen! (20/9), perfect gehopte IPA (17/8)
Tags:
Pagina's: [1]   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: