Spoelsnelheid

Gestart door JvH, 30-12-2002 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JvH

Hallo mede-brouwers,

Even een vraag van technische aard. Mijn voorlaatste bier was een Rauchbier waarbij ik, uitgaande van 85% (US) efficientie, een begin SG gepland had van 1.048 inclusief wat suiker. Na het koken bleek het rendement op 92% te liggen en was de suiker niet meer nodig.
Het laatste bier was een Tripel met een geplande begin SG van 1.078. Na het koken bleek slechts een rendement van 75% gehaald te zijn.
Bij beide brouwsels is decoctiemaischen toegepast. Bij het Rauchbier 45' op 63°, bij de Tripel 30' op 63° omdat die wat zoeter moest worden. Verder 10' op 50° en 30' op 73°.
Bij beide was de jodiumtest OK.
Het tweede verschil was de water-graan verhouding, namelijk 1:3,5 voor het Rauchbier, 1:3 voor de Tripel om toch nog wat liters te krijgen.

Nu mijn vraag : kan de snelheid van het spoelen bij een bier met meer suikers tot een lager rendement leiden  ???
Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Groeten Hans  :degroeten:

Jacques

Hoi Hans,

De snelheid maakt zeker uit net als de dikte van het beslag. Het uitspoelen van de suikers uit de bostel (voor de Belgische lezers draf) kost tijd. De suikers moeten min of meer eerst oplossen in het spoelwater voordat ze uit de filterkuip kunnen komen. Bij een dikker beslag heb je als het goed is meer suikers. De concentratie aan suikers is hoger en dus heb je meer tijd nodig voor het oplossen en uitspoelen.

 :degroeten: Jacques

JvH

Hoi Jacques,

Daar was ik al bang voor. Heb jij ook een indicatie voor de spoeltijd cq de stroomsnelheid ???

Groeten Hans  :bijdrage_forum:

Jacques

Hoi Hans,

Een dergelijke indicatie is heel moeilijk te geven. De benodigde filter- en spoeltijd zijn niet alleen van de zwaarte van het beslag afhankelijk maar ook van diverse andere factoren.
Ik noem hier:
- de dikte van de bostel;
- de omvang van het brouwsel;
- de temperatuur tijdens het filteren en die van het spoelwater;
- de samenstelling van de storting (bijvoorbeeld gebruik van tarwemout of -vlokken. Bij vlokken is het noodzakelijk langzamer te spoelen dan bij tarwemout);
- het filtersysteem dat je gebruikt (hevelfilter, horregaas of dubbelbodem).

Voor het filteren en spoelen neem ik een uur tot anderhalf uur de tijd. Misschien dat anderen hun filter en spoeltijd hier kwijt willen (leuk onderwerp trouwens voor een poll).

 :degroeten: Jacques

Edgar


CiteerMisschien dat anderen hun filter en spoeltijd hier kwijt willen.

Bij m'n eerste twee brouwseltjes: (22 en 27 liter) 1,5 tot 2 uur. Filter is hevelfilter, vochtig geschroot met walsenmolen. Ik had wel de indruk dat het iets sneller zou kunnen, maar het rendement was wel zeer hoog.

JvH

Hoi Edgar,

Bedankt voor je reactie. De laatste keer hebben wij ook heel rustig gespoeld door de slang een beetje te knijpen. Ondertussen heeft de andere helft v/d Pennie-brouwerij de maischketel al voorzien van een kraantje zodat eea nog makkelijker te regelen is.
Helaas was het rendement van ons vorige brouwsel zeer laag, omdat de tarwe niet goed geschroot was  :huilen:
De volgende keer hopen we meer succes te hebben. Omdat dat een bier wordt wat we al eens gebrouwen hebben, zal dat ook een betere maatstaf zijn  :)

 :bijdrage_forum: Groeten Hans  :degroeten:

Adrie

Nog maar een spoelervaring dan. Wij brouwen zo'n 100 liter per keer en spoelen in een roestvrijstalen bak met een dubbele bodem. Het spoelen gaat altijd zeer vlot; meestal zijn we in een uur klaar en het wort is dan kraakhelder. Het rendement (Promash-rendement) is hoog, meestal zo'n 82 tot 87%.

Groeten,

A3

Patrik_Claes

Hans, misschien een beetje een late reactie, maar een rendement van 92%, is dat niet onwaarschijnlijk hoog ??? Bij mij duurt het filteren+spoelen met een hevelfilter zo'n uur, en ik spoel tot mijn spoelsel een dichtheid heeft bereikt van ongeveer 1010.

Groet,

Patrik

JvH

Hoi Patrik,

We hebben al een aantal keren 90% (US) gehaald bij bieren van met een S.G. van ± 1.050.
Als we het brouwzaalrendement, op z'n Europees, berekenen halen we ongeveer 70%, wat volgens de literatuur goed is.
Bij bieren van 1.080 zitten we meestal rond de 80% (US).
We brouwen meestal volgens de decotie methode, wat ook een aantal procent op zou moeten leveren.

Wij spoelen met het aantal liters dat Strangebrew aangeeft en nooit tot we een bepaalde SG bereikt hebben, anders ben je waarschijnlijk appels met peren aan het vergelijken.

Ik weet niet hoe dik jou filterbed is, maar bij ons is het ongeveer 50 cm dik. Het water heeft dus redelijk tijd om suiker op te nemen.

Groeten Hans  :bijdrage_forum:

JvH

Hallo mede-brouwers,

Afgelopen zaterdag was de Pennie-brouwerij weer actief. We hebben een Russian Imperial Stout gebrouwen voor een gilde-wedstrijd in november. De storting was 16,5 kg graan voor 45 wort na het koken. De uitstroomsnelheid is ondertussen keurig regelbaar middels een kraantje en we hebben nu ook een walsenmolen die een prima schroot leverde  :duimop:
We hadden 57,5 ltr maischwater en slechts 13 ltr spoelwater. Na een uur spoelen hebben we het laatste beetje opgevangen. Dit had nog een SG van 1.040, maar het water was op  :huilen:
Na een 75' koken was de begin SG 1.077 in plaats van de geplande 1.084.
Verder spoelen had nog wel meer suiker opgeleverd, maar ook dunnere wort die weer verder ingekookt moet worden  :weetniet:
Het lijkt er dus op dat je met zwaar bier helaas nog best een boel suiker moet laten zitten  :huilen:
Misschien zijn er mensen die de ervaringen ook hebben of een goede oplossing weten.

 :bijdrage_forum: Groeten Hans  :degroeten:

Herman

Hoi Hans,

Ja, dat is vaak het geval bij zware bieren. Je kunt er best nog het e.e.a. mee doen. Ga bijvoorbeeld gewoon door met spoelen en maak daar een lichter biertje van. Evt kun je dan meteen wat experimenteren met suikers, honing, hop ,gist etc.

Een andere toepassing is het gebruiken voor toekomstige giststarters.

Herman

JWVG

Grappig, Hans (nou ja, je begrijpt wat ik bedoel) - ik had gisteren iets dergelijks met mijn witzenbock. Die zou 1.075 moeten zijn, maar ik kwam uit op 1.070 (wel 2 l meer wort dan ik had berekend). Mijn maisch/spoelroutine werkt volgens mij prima tot dichtheden van zo'n 1.070. Als het hoger wordt (en vooral als er ongemoute granen in zitten die veel water opnemen) moet ik OF veel langzamer spoelen, OF batch spoelen (dus eerst alle water laten weglopen), OF veel langer doorkoken. Ik denk dat ik voor het batch spoelen ga.

Voeg je nog suiker toe aan jouw stout? Ik vind die dichtheid voor mijn bier eigenlijk wel o.k.

JW.

Herman

CiteerOF batch spoelen (dus eerst alle water laten weglopen), OF veel langer doorkoken. Ik denk dat ik voor het batch spoelen ga.
Hoi JW,

Dan toch zeker niet het bostel droog laten lopen? Lijkt me geen goed idee!

Herman

JWVG

Ha die Herman,

Maar dat is toch wat je doet bij batch-spoelen? Of laat je dan nog steeds wat water op het graan bed staan?

JW.

Herman

Het zou kunnen dat bij batch-spoelen (batch sparging) inderdaad alles compleet word afgetapt voor de eerste spoeling, daar heb ik me nooit zo in verdiept.

Ik heb echter in het begin van mijn brouwen wel zo gespoeld. Sinds ik het bostel steeds onder de vloeistof liet staan zijn de bieren kwalitatief aanmerkelijk beter geworden.

Als je e.e.a. droog laat lopen zal (kan) dit zeker in de smaak terugkomen.

Herman

JWVG

Ha Herman,

Tja, ik weet vrij zeker dat een paar van de amerikanen dit wel doen, maar het zou best kunnen dat dit geen positief effect heeft. Overigens zou dit alleen een noodmaatregel zijn voor als ik echt veel te veel water nodig zou hebben om de extractie naar redelijkheid te voltooien.

Trouwens, ik heb het idee dat dit vooral kwam door de ongemoute tarwe. Tot nu toe heb ik eigenlijk dit soort problemen niet gehad bij dichtheden onder de 1.080.

JW.

JvH

Hoi JW & Herman,

We gaan nog een beetje suiker toevoegen om op 1.084 te komen. Het moet tenslotte wel een echte R.I.S. worden  ;D
En omdat er nog geen suiker in het recept zat zal dat ook niet zo'n probleem zijn.
Het idee van Herman, om het laatste voor giststarters te gebruiken staat mij wel  :groots:
Als er dan wat ongewenste stofjes inzitten is dat niet zo erg.
Het drooglaten vallen van de bostel lijkt mij ook niet zo'n goed idee  :neenee:

Groeten Hans  :degroeten:

Herman

Citeertja, ik weet vrij zeker dat een paar van de amerikanen dit wel doen, maar het zou best kunnen dat dit geen positief effect heeft.

Ja, ik weet van de populariteit en heb ook gelezen dat John Palmer het blijkbaar gaat aanbevelen aan beginnende brouwers in de volgende druk van z'n boek. Daarnaast wordt er geschreven dat je wel meer mout moet toevoegen omdat de efficiency lager is dan langzaam spoelen. Dus die reden om over te gaan op batch sparging lijkt me niet zo zinvol. Vooral in de RCB (Rec.Crafts.Brewing) nieuwsgroep staat hier veel nuttige info over, van betrouwbare bronnen.

Herman

Patrik_Claes

Hoi allemaal,

Zoals Herman al zegt is het laten droog vallen van je filterbed absoluut geen aanrader! Dit geeft zeer snel een oxidatie-smaak (ik spreek uit ervaring) en het is volgens mij ook overbodig: aangezien een suikerige oplossing toch zwaarder is dan zuiver water, kan je evengoed je wort af filteren tot net aan het graanbed alvorens er voorzichtig spoelwater op te gieten. De suikerige wort zal dan door het water verdrongen worden. (als je me niet meteen geloofd: neem een half glas warm water, los er een flinke schep suiker in op, en laat dan -heel voorzichtig- zuiver water op deze oplossing lopen...de beide fasen zullen slechts een beetje mengen).

Groet,

Patrik

JWVG

Tja, dan zit ik dus met tegengestelde ervaringen van verschillende mensen van wie ik graag advies aanneem  :nut: . MIsschien zelf maar eens proberen.

 :degroeten: JW.

JvH

Hoi Patrick,

ik verwacht dat alle zetmeel die omgezet is als suiker in de oplossing zit. Als ik dan voorzichtig water opgiet op het moment van droogvallen, dan zou er ook bij het uitlopen een duidelijke scheiding waarneembaar moeten zijn  ???

Groeten Hans  :degroeten:

JWVG

Volgens mij klopt het voorbeeld van Patrik sowieso niet helemaal, omdat dit toch een heel ander systeem is dan een glas water. Je zult namelijk zeker preferente stromingsbanen hebben waardoor het (bovenliggende) water sneller naar beneden gaat, en er zal nog vrij lang 'zoet' water in de microporieen en geabsorbeerd in het organisch materiaal achterblijven.

Het is eigenlijk net een bodem ! (sprak hij verheugd) Daar is de nitraat concentratie in de bodem toch groter dan die van het (regen)water dat er door percoleert.

JW.

Adrie

Die vergelijking gaat niet helemaal op, Jan Willem, in de bodem wordt ook nitraat geproduceerd door oxidatie van organisch materiaal  :weetbeter: .
Je hebt wel gelijk als je beweert dat de preferente stroombanen ervoor zorgen dat suiker achter kan blijven in het bostel. Dit probleem wordt niet opgelost door het bostel te laten droogvallen, tenzij je al het water eruit laat sijpelen alvorens een nieuwe hoeveelheid water op het bostel te gieten. Maar de oxidatie die je daardoor krijgt weegt niet op tegen het voordeel van een (iets) hoger rendement.

JWVG

H3,

natuurlijk gaat die vergelijking niet helemaal op. Maar, zoals jezelf al aangaf, er zijn preferente stroombanen, en dat wilde ik duidelijk maken.

En dat droogvallen daar zijn een aantal Amerikanen nu juist wel positief over, dus ik stelde alleen maar vast dat de meningen daar danig over verschillen, en dat ik nog niet weet wat ik moet aannemen.

 :degroeten: JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Het ligt er natuurlijk maar net aan welke invalshoek je hanteert, die van een hoog rendement of die van een fijne smaak.

Persoonlijk vind ik dat mijn bier beter zijn gaan smaken door dunner te bestaan en wat minder uit te spoelen. Dat spolen doe ik overigens wel batchgewijs. Dat wil zeggen dat ik de bostel net niet laat droogvallen en dan de helft van het spoelwater in één keer toevoeg. Rustig door de het filterbed laten lopen totdat de bostel weer bijna droog komt. Vervolgens de rest van het spoelwater toevoegen. Een makkelijk, snelle methode die ook nog prima smakende bieren oplevert.

 :degroeten: Jacques

JvH

Hoi Jacques,

dunner beslaan kan misschien wel helpen maar als ik bij mijn laatste bier 1:4,5 besla, dan moet ik met -2,5 ltr spoelen. Ik dacht 1:3,5 niet zo heel dik was.
Bij ons Rauchbier hebben we 1:3,5 beslagen voor 70 ltr bier (55 ltr maischwater, 41 ltr spoelwater) en haalden een rendement van 90%. Bij onze R.I.S. hebben we ook 1:3,5 beslagen voor 45 ltr bier (55 ltr maischwater en 13 ltr spoelwater) en haalden we een rendement van 75%. Ik denk dat batchspoelen niet zoveel helpt. Wij beginnen, met een litermaat, te spoelen als het eerste graan zichtbaar wordt.

Ik heb de indruk dat er een evenwicht is tussen de suiker in de 'korrels' en in de vloeistof en dat je alleen met veel spoelen alles eruit krijgt. En dan weer heel lang koken voor de gewenste SG.

JW z'n vergelijking met die bodem vond ik zo gek nog niet.  :idea:

 :bijdrage_forum: Groeten Hans  :lekkerbier:

FransHilly

Hi allemaal,

Ik heb een vraag nav de spoelsnelheid: met een heksenfilter (https://www.brouwmarkt.nl/mattmill-lauterhelix-1000-rvs-filterheks.html) in mijn 60 liter pan duurt dit bij mij luttele minuten om vervolgens 35 liter over te houden.
Dan rijzen er bij mij wat vragen: ligt het aan mijn geschrote mout, aan mijn filter of aan mijn methode?
Mijn methode: Mout geschroot met een moutmolen, gemaischt met 20 liter en gespoeld met 18 liter, gefilterd met een heksenfilter in een 60 liter pan. Ik vang het 2 keer op en gooi het terug en laat het daarna helemaal leeg lopen.

Vraag 2: Uiteindelijk zat ik ook met veel te veel wort (5 liter teveel dan berekend). Waar kan dat aan liggen? (Of hebben jullie dan meer details nodig over mijn recept en materialen?)


Easywoods

Citaat van: FrankR op 29-03-2018  12:52 uHi allemaal,

Ik heb een vraag nav de spoelsnelheid: met een heksenfilter (https://www.brouwmarkt.nl/mattmill-lauterhelix-1000-rvs-filterheks.html) in mijn 60 liter pan duurt dit bij mij luttele minuten om vervolgens 35 liter over te houden.
Dan rijzen er bij mij wat vragen: ligt het aan mijn geschrote mout, aan mijn filter of aan mijn methode?
Mijn methode: Mout geschroot met een moutmolen, gemaischt met 20 liter en gespoeld met 18 liter, gefilterd met een heksenfilter in een 60 liter pan. Ik vang het 2 keer op en gooi het terug en laat het daarna helemaal leeg lopen.

Vraag 2: Uiteindelijk zat ik ook met veel te veel wort (5 liter teveel dan berekend). Waar kan dat aan liggen? (Of hebben jullie dan meer details nodig over mijn recept en materialen?)

Als we het niet over een één pan systeem hebben zal er na je filterheks een kraantje zitten (of ontbreken?) waarmee je de filtersnelheid kan regelen?  :brouwen: :biersmile:

beermenke

Citaat van: FrankR op 29-03-2018  12:52 uHi allemaal,

Ik heb een vraag nav de spoelsnelheid: Ik vang het 2 keer op en gooi het terug en laat het daarna helemaal leeg lopen.




Gooi het terug?...

William

In de tijd dat ik serieus spoelde deed ik er toch wel 45 minuten over een filterbed van toch wel 15 cm hooga 20  (dus 2 a 3 minuten per cm).
De snelheid inderdaad regelen met een kraantje of slangenklem die je over de (flexibele) slang klemt. Snelheid wordt ook bepaald door de drukval (hoogteverschil bodem - laagste punt slang)

FransHilly

Citaat van: Easywoods op 29-03-2018  13:02 uAls we het niet over een één pan systeem hebben zal er na je filterheks een kraantje zitten (of ontbreken?) waarmee je de filtersnelheid kan regelen?  :brouwen: :biersmile:
Ik heb meerdere pannen inderdaad. De filterheks zit aangesloten op een slang en niet op een kraantje. De slang hang ik vervolgens in een andere pan.
Is er een reden om lang over je filterbed te doen? Is dat om het meerdere keren te filteren zodat het helderder wordt en beter gefilterd? Oftewel vaker teruggooien zoals hierboven gezegd wordt?

Jacques

Citaat van: FrankR op 30-03-2018  20:24 uIk heb meerdere pannen inderdaad. De filterheks zit aangesloten op een slang en niet op een kraantje. De slang hang ik vervolgens in een andere pan.
Is er een reden om lang over je filterbed te doen? Is dat om het meerdere keren te filteren zodat het helderder wordt en beter gefilterd? Oftewel vaker teruggooien zoals hierboven gezegd wordt?

Waarom maak je geen kraantje in de slang. Dan kun je daarmee de snelheid regelen.

Niet alles hoeft voorzichtig teruggegoten te worden. Het beste is zo min mogelijk om zo oxidatie te voorkomen.

Easywoods

Citaat van: FrankR op 30-03-2018  20:24 uIk heb meerdere pannen inderdaad. De filterheks zit aangesloten op een slang en niet op een kraantje. De slang hang ik vervolgens in een andere pan.
Is er een reden om lang over je filterbed te doen? Is dat om het meerdere keren te filteren zodat het helderder wordt en beter gefilterd? Oftewel vaker teruggooien zoals hierboven gezegd wordt?

Dan zou ik een dergelijke klem op je slang zetten zodat je de snelheid kan regelen:  http://www.brouwstore.nl/kunststof-slangklem-tot-18-mm
Aleen de eerste paar liter die niet helder zijn giet je voorzichtig terug, de rest is helder als het goed is. Als je langzamer spoelt is er meer tijd om de suikers uit je bostel te spoelen.  :brouwen: :biersmile:

Mark GA

Bij de Brouwmarktcursus gebruikten we een gieter. Werd het water uitstekend verdeeld over de bostel. Maar ook daar duurde het slechts een paar minuten op een batch van 20L.
Hoe doen jullie er een uur over? En dan ook nog het gehele oppervlak meepakken?
Enige wat ik kan bedenken is dat jullie reeds gespoeld en gefilterd spul nogmaals gebruiken om te spoelen?

seed7

Leesvoer, als Duits geen probleem is: http://braumagazin.de/article/laeutertechnik/

Uitgaande van een optimale belading van de filterbodem kom je op een aanvangsspoelsnelheid van ca. 7 mm / min.

Ingo

Mark GA

Citaat van: seed7 op 31-03-2018  09:37 uLeesvoer, als Duits geen probleem is: http://braumagazin.de/article/laeutertechnik/

Uitgaande van een optimale belading van de filterbodem kom je op een aanvangsspoelsnelheid van ca. 7 mm / min.

Ingo
Duits is niet mijn sterkste kant helaas. Maar ik zal het door Google Translate gooien.

seed7

Moest even zoeken, hier heb je een goed verhaal in het Engels,

http://brewlikeapro.net/lautering.html

met helaas veel rare eenheden.

Met meer informatie over het schroten en spoelen:

http://www.craftbrewersconference.com/wp-content/uploads/ImprovingBrewhouseEfficiency-Havig.pdf

Ingo

davyd

Interessant, maar nu even geen tijd om al die artikels grondig te bestuderen.  De vraag is wat de parameters zijn in mijn concrete situatie. Ik maisch in een 20 L Braumeister en laat daarna het wort zonder spoelen afvloeien in de de kookketel. De vraag is of de loopsnelheid ook hier fel moet beperkt worden en zo ja hoe fel?

Ansius

Citaat van: davyd op 31-03-2018  16:35 uInteressant, maar nu even geen tijd om al die artikels grondig te bestuderen.  De vraag is wat de parameters zijn in mijn concrete situatie. Ik maisch in een 20 L Braumeister en laat daarna het wort zonder spoelen afvloeien in de de kookketel. De vraag is of de loopsnelheid ook hier fel moet beperkt worden en zo ja hoe fel?

Ik gok op een klein half uurtje inclusief terug smijten tot het helder wordt.
Met spoelen een kwartiertje extra.


Neetje

Het is wat je wilt,
spoelen suikers - niet te snel omdat anders kanaalvorming ontstaat waardoor suikers achter blijven.
in takt houden van filterbed - niet te snel omdat anders de kleine deeltjes ook via kanaalvorming in je kookketel komen.
Voor 20 à 25 liter is 30 tot 45 minuten redelijk.

Jacques

Citaat van: davyd op 31-03-2018  16:35 uInteressant, maar nu even geen tijd om al die artikels grondig te bestuderen.  De vraag is wat de parameters zijn in mijn concrete situatie. Ik maisch in een 20 L Braumeister en laat daarna het wort zonder spoelen afvloeien in de de kookketel. De vraag is of de loopsnelheid ook hier fel moet beperkt worden en zo ja hoe fel?

Je kunt de loopsnelheid beperken door de moutkorf langzaam omhoog te halen. Dat kan met een takel. Heb je ook geen kletteren van wort in je ketel.

davyd

Citaat van: Jacques op 31-03-2018  18:50 uJe kunt de loopsnelheid beperken door de moutkorf langzaam omhoog te halen. Dat kan met een takel. Heb je ook geen kletteren van wort in je ketel.
Mag niet van de Low Oxygen Guru.

Jacques

Citaat van: davyd op 31-03-2018  18:58 uMag niet van de Low Oxygen Guru.

? ??? Wel laten kletteren?

seed7

Citaat van: davyd op 31-03-2018  16:35 uInteressant, maar nu even geen tijd om al die artikels grondig te bestuderen.  De vraag is wat de parameters zijn in mijn concrete situatie. Ik maisch in een 20 L Braumeister en laat daarna het wort zonder spoelen afvloeien in de de kookketel. De vraag is of de loopsnelheid ook hier fel moet beperkt worden en zo ja hoe fel?

Na in maischen pomp uit en uit laten, je bed moet zo los mogelijk zijn. Zo dun mogelijk maischen, maar niet dunner dan 8l/kg, niet spoelen en gewoon rustig laten aflopen. Niet anders als met drie pannen, daar je in een andere ketel kookt(?). De Braumeister heeft in principe een filterbodem, dus langzaam laten lopen, met een buizenstelsel en sleufjes (Strainmaster) kan het in principe sneller mits met voldoen doorstroomoppervlak.

Ingo

EBC

Ik begrijp het probleem niet echt...

Een all-in-one zoals braumeister, brewmonk, easybrew,...

Spoelen is met deze machines niet aan de orde. Ze zijn all-in-one en dat betekent niet spoelen. Het is inherent aan de machine.

Spoelen is een langzaam proces en dat lukt niet in deze systemen. Het spoelwater gutst er in no-time doorheen en neemt geen suikers op. Zinloos. Gebruik je apart gehouden spoelwater als maischwater en je hebt een beter rendement.

Gebruik je een all-in-one, of brewbag, vergeet spoelen dan.


Mark GA

Citaat van: EBC op 31-03-2018  19:59 uIk begrijp het probleem niet echt...

Een all-in-one zoals braumeister, brewmonk, easybrew,...

Spoelen is met deze machines niet aan de orde. Ze zijn all-in-one en dat betekent niet spoelen. Het is inherent aan de machine.

Spoelen is een langzaam proces en dat lukt niet in deze systemen. Het spoelwater gutst er in no-time doorheen en neemt geen suikers op. Zinloos. Gebruik je apart gehouden spoelwater als maischwater en je hebt een beter rendement.

Gebruik je een all-in-one, of brewbag, vergeet spoelen dan.
Dat vind ik wel een hele boude stelling. Is die hard te maken? Ik ben wel geneigd je te geloven trouwens.

Neetje

Citaat van: Mark Green Anchor op 31-03-2018  20:50 uDat vind ik wel een hele boude stelling. Is die hard te maken? Ik ben wel geneigd je te geloven trouwens.

EBC heeft wel een goed punt.
Maar eenieder met zo'n apparaat kan natuurlijk wel verbeteringen/optimalisaties toevoegen.

davyd

Citaat van: Jacques op 31-03-2018  19:06 u? ??? Wel laten kletteren?
Ik laat het wort in de kookketel lopen zonder aan die mand te komen. Ik mag de mand niet aanraken van de Guru.

En ik mag niet spoelen van de Guru.

Mario72

Citaat van: EBC op 31-03-2018  19:59 uIk begrijp het probleem niet echt...

Een all-in-one zoals braumeister, brewmonk, easybrew,...

Spoelen is met deze machines niet aan de orde. Ze zijn all-in-one en dat betekent niet spoelen. Het is inherent aan de machine.

Spoelen is een langzaam proces en dat lukt niet in deze systemen. Het spoelwater gutst er in no-time doorheen en neemt geen suikers op. Zinloos. Gebruik je apart gehouden spoelwater als maischwater en je hebt een beter rendement.

Gebruik je een all-in-one, of brewbag, vergeet spoelen dan.
Nu ik er zo over na denk is het eigenlijk wel logisch. Ik ga het bij mijn volgende brouwsel proberen.

seed7

Citaat van: davyd op 31-03-2018  21:02 uEn ik mag niet spoelen van de Guru.

Vorderwuerzebier, ja ja, zoals ik al eerder zei, laat je niet gek maken ga brouwen, 40 x per jaar,

Ingo (en vertel je 'Guru' maar eens over gefractioneerd koken)

Oscar

Citaat van: Mark Green Anchor op 31-03-2018  20:50 uDat vind ik wel een hele boude stelling.

Dat mag je vinden, maar is gewoon waar... Als het spoelen slechts 10 minuten duurt... Spoel dan niet! Spoelen bepaalt je rendement! En heel snel spoelen betekent (bij mij) een lager rendement... :)

davyd

Citaat van: seed7 op 31-03-2018  22:46 uVorderwuerzebier

Dat is een woordspelletje. Dan maakt iedereen die no-sparge brouwt Vorderwürzebier.

Citeer40 x per jaar

Dan zal ik mij moeten haasten, nog 38 keer dit jaar!


Jacques

Citaat van: EBC op 31-03-2018  19:59 uIk begrijp het probleem niet echt...

Een all-in-one zoals braumeister, brewmonk, easybrew,...

Spoelen is met deze machines niet aan de orde. Ze zijn all-in-one en dat betekent niet spoelen. Het is inherent aan de machine.

Spoelen is een langzaam proces en dat lukt niet in deze systemen. Het spoelwater gutst er in no-time doorheen en neemt geen suikers op. Zinloos. Gebruik je apart gehouden spoelwater als maischwater en je hebt een beter rendement.

Gebruik je een all-in-one, of brewbag, vergeet spoelen dan.

Ik heb een hele tijd gebrouwen zonder te spoelen. Inderdaad door dunner te maischen. Ik ben daar op teruggekomen omdat ik ontdekte dat mijn bieren minder karakter hadden. De looistoffen uit de kafjes dragen bij aan de smaak van je bier. Voorwaarde is wel dat je het spoelwater aanzuurt tot een pH onder de 6.

Het spoelen met een automaat gaat inderdaad sneller dan wanneer je traditioneel spoelt. Neemt niet weg dat je wel kunt spoelen. De snelheid van spoelen kun je regelen door een klein verschil aan te houden tussen het vloeistofniveau in de korf en in de ketel. Je hebt daarvoor wel een takel nodig.

Overigens kun je ook bij het brouwen in een zak spoelen. Direct na het omhooghalen van de zak kun je deze laten zakken in een filteremmer waarin de zak net past. Vervolgens kun je spoelen terwijl de rest van het wort in de ketel aan het opwarmen is. Je kunt zo snel werken en ook een goed rendement halen.

davyd

Citaat van: seed7 op 31-03-2018  22:46 u(en vertel je 'Guru' maar eens over gefractioneerd koken)

Wij weten niet hoe we kunnen spargen als homebrewers zonder zuurstof te introduceren. En met een Braumeister is dat al helemaal onmogelijk.

EBC

Citaat van: Jacques op 31-03-2018  23:56 u...Voorwaarde is wel dat je het spoelwater aanzuurt tot een pH onder de 6. ...

Dat is geen voorwaarde, maar eerder een mogelijkheid.

seed7

Citaat van: davyd op 01-04-2018  00:02 uWij weten niet hoe we kunnen spargen als homebrewers zonder zuurstof te introduceren. En met een Braumeister is dat al helemaal onmogelijk.

Gesloten maischketel, inert gas toevoer, roterende flysparge toestand of sproeibol, water in een fust koken en fust sluiten en op druk en temperatuur houden. Middels de druk in het fust het spoelwater toevoeren, stroomsnelheid regelen en meten met een flowmeter (rotameter). Niet echt ingewikkeld, maar wel e.a. aan laswerk. Als je inert wilt brouwen zul je iets moeten bouwen van een aantal fusten al het andere is behelpen en tamelijk doelloze suboptimalisatie.

Ingo

Ansius

Citaat van: EBC op 01-04-2018  09:26 uDat is geen voorwaarde, maar eerder een mogelijkheid.

Ik denk of spoelwater maximaal 78 graden of aanzuren en en boven de 80 graden gaan.

davyd

Citaat van: seed7 op 01-04-2018  09:46 uGesloten maischketel, inert gas toevoer, roterende flysparge toestand of sproeibol, water in een fust koken en fust sluiten en op druk en temperatuur houden. Middels de druk in het fust het spoelwater toevoeren, stroomsnelheid regelen en meten met een flowmeter (rotameter). Niet echt ingewikkeld, maar wel e.a. aan laswerk. Als je inert wilt brouwen zul je iets moeten bouwen van een aantal fusten al het andere is behelpen en tamelijk doelloze suboptimalisatie.

Ingo
Het enige wat ik doe is zoveel mogelijk zuurstof uit het water verwijderen, trage en snelle antioxidanten toevoegen, een drijvende mash cap gebruiken om het wort van de lucht af te sluiten, een constante stroom CO2 in de BM laten vloeien, niet spoelen, en met mijn fikken van die maisch mand afblijven. Maar ik ken zelfs niet het verschil tussen een duimspijker en een nijnagel, laat staan dat ik zou kunnen lassen. Ik zal dus voor eeuwig een suboptimaliserende doelloser blijven :( :(

hansHalberstadt

Volgens mij gaat het topic over spoelsnelheid en niet over oxidatie. heel snel spoelen, dus 10 minuten of zo kan alleen als je een heel kleine dikte hebt van je filterbed. Daarvoor heb je een heel andere constructie nodig namelijk een die je filterbed opdeelt in parallel takken.
Dat systeem wordt toegepast in brouwerijen waar tijd gewonnen kan worden door sneller te spoelen.
zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34260.msg519500.html#msg519500, Meura filter




davyd

Vakkundig gekilld ;)

Gelukkig is het de Ronde.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-04-2018  09:26 uDat is geen voorwaarde, maar eerder een mogelijkheid.

Ik weet dat jij waterbehandeling nergens voor nodig vindt, maar aanzuren van je spoelwater is echt noodzaak als je de pH in de bostel niet wilt laten stijgen ter voorkoming van het uitspoelen van ongewenste stoffen uit de kafjes. Door het verhitten van je spoelwater tot 80 ºC kan deze een pH krijgen van boven 8,5...

Koen S

Citaat van: Jacques op 01-04-2018  15:47 uIk weet dat jij waterbehandeling nergens voor nodig vindt, maar aanzuren van je spoelwater is echt noodzaak als je de pH in de bostel niet wilt laten stijgen ter voorkoming van het uitspoelen van ongewenste stoffen uit de kafjes. Door het verhitten van je spoelwater tot 80 ºC kan deze een pH krijgen van boven 8,5...
Spoelen met Demiwater, dan is je pH laag genoeg.  Spoelwater dan niet aanzuren, want er zitten geen buffers in. Weet ik ook maar van horen zeggen, ik ben een chemisch analfabeet. Met dank aan Serge en Davyd.

Jacques

Citaat van: Koen S op 01-04-2018  16:51 uSpoelen met Demiwater, dan is je pH laag genoeg.  Spoelwater dan niet aanzuren, want er zitten geen buffers in. Weet ik ook maar van horen zeggen, ik ben een chemisch analfabeet. Met dank aan Serge en Davyd.

Demiwater kan. Maar dat is alleen handig als je zelf een osmose-apparaat hebt anders ben je steeds in de weer met jerrycans. Een flesje melkzuur is makkelijker meegenomen...

EBC

Citaat van: Jacques op 01-04-2018  15:47 uIk weet dat jij waterbehandeling nergens voor nodig vindt, maar aanzuren van je spoelwater is echt noodzaak als je de pH in de bostel niet wilt laten stijgen ter voorkoming van het uitspoelen van ongewenste stoffen uit de kafjes. Door het verhitten van je spoelwater tot 80 ºC kan deze een pH krijgen van boven 8,5...

Jij bent toch ook weer gaan spoelen omdat het een frisser bier oplevert?

Het niet-spoelen heb ik eens geïntroduceerd in de biercursus voor de Deltabrouwers, heel lang geleden. Toen ik daarmee stopte, was jij niet overtuigd. Nu spoel je ook niet meer.
Misschien ook eens stoppen met het aanzuren van spoelwater. Echt nergens voor nodig. Het levert niks op. Enkel theorie, niks praktijk. Probeer het eens en ervaar. Welke ongewenste stoffen? Allemaal angst en weinig bewijs.

Jij spoelt ook al op 90 °C, dat is toch ook heel tegendraads.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-04-2018  17:21 uJij bent toch ook weer gaan spoelen omdat het een frisser bier oplevert?

Het niet-spoelen heb ik eens geïntroduceerd in de biercursus voor de Deltabrouwers, heel lang geleden. Toen ik daarmee stopte, was jij niet overtuigd. Nu spoel je ook niet meer.
Misschien ook eens stoppen met het aanzuren van spoelwater. Echt nergens voor nodig. Het levert niks op. Enkel theorie, niks praktijk. Probeer het eens en ervaar. Welke ongewenste stoffen? Allemaal angst en weinig bewijs.

Jij spoelt ook al op 90 °C, dat is toch ook heel tegendraads.

Ik ben weer gaan spoelen omdat het meer karakter en een vollere smaak geeft.

Ik spoel inderdaad met water van 90 ºC. Daardoor lossen de suikers beter op. Maar ook logen de polyfenolen meer uit. Testjes die ik heb gedaan leerde mij dat aanzuren van het spoelwater zin heeft. Heb jij het wel eens uitgetest?

davyd

Ik kan al lang niet meer volgen, maar ik ga in ieder geval niet stoppen met zonder spoelen en met zonder aanzuren te brouwen. Tenzij iemand op het laatste moment mij kan overtuigen toch te stoppen met dat stoppen.

Mark GA

Citaat van: davyd op 01-04-2018  17:38 uIk kan al lang niet meer volgen, maar ik ga in ieder geval niet stoppen met zonder spoelen en met zonder aanzuren te brouwen. Tenzij iemand op het laatste moment mij kan overtuigen toch te stoppen met dat stoppen.
<ik zie wat je doet hier...well played sir...>

EBC

Citaat van: Jacques op 01-04-2018 &nbsp;17:33 uIk ben weer gaan spoelen omdat het meer karakter en een vollere smaak geeft.

Ik spoel inderdaad met water van 90 ºC. Daardoor lossen de suikers beter op. Maar ook logen de polyfenolen meer uit. Testjes die ik heb gedaan leerde mij dat aanzuren van het spoelwater zin heeft. Heb jij het wel eens uitgetest?

Ik spoel gewoon met 90°C water zonder aanzuren. Ik merk geen enkel kafsmaakeffect. En merk ook niks van hoptoestanden met koken en zo meer. Mijn vergistingen zijn in vijf dagen 100 % gedaan.  Heerlijk bier!

Jullie lijden onder wat je vreest. Angst, angst angst. Oei en doe daar nog die zuurstof fobie bij, waar sommigen last van hebben.

Er worden zelfs antioxidanten toegevoegd. Dat is toch wel het einde van het hobbybrouwen. We probeerden ooit onder leiding van Jan van Schaik een eerlijk bier te brouwen, maar dat is nu verloren, antioxidanten... Foei foei foei. Jullie moesten je schamen!

Water, mout hop en gist. Meer niet!

Jacques

Citaat van: EBC op 01-04-2018 &nbsp;18:09 uWater, mout hop en gist. Meer niet!

Dat is zo anno 1516!

Ondertussen draaien de Duitse brouwers zich in alle bochten tegen beter weten in. Ze gebruiken zuurmout, zinkgist en enten gisten die van nature meer sulfiet aanmaken. Waarom vasthouden aan het Reinheitsgebot terwijl je gewoon een beetje zuur, gistvoeging of anti-oxidant gewoon kunt toevoegen.

De Duitse grote brouwerijen begrijpen dat ze moeten ingrijpen om hogere kwaliteitseisen te voldoen. Er zijn hobbybrouwers die dit voorbeeld volgen. Anderen blijven in de modus waarom zou ik er mij druk over maken, ik brouw toch goed bier. Daarmee wordt voorbij gegaan dat de tijd niet stil staat en dat de lat steeds hoger komt te liggen. Als je tevreden bent met wat je hebt hoef je daar niets van aan te trekken.

Ansius

Citaat van: Jacques op 01-04-2018 &nbsp;18:44 uWaarom vasthouden aan het Reinheitsgebot terwijl je gewoon een beetje zuur, gistvoeging of anti-oxidant gewoon kunt toevoegen.

Anderen blijven in de modus waarom zou ik er mij druk over maken, ik brouw toch goed bier.

Daarmee wordt voorbij gegaan dat de tijd niet stil staat en dat de lat steeds hoger komt te liggen. Als je tevreden bent met wat je hebt hoef je daar niets van aan te trekken.

Beetje kort door de bocht en heeft weinig met spoelsnelheid te maken.

O ja,
Vandaag 1 uur en 20 minuten gespoeld met volumes van 20 liter maischwater, 7 liter spoelwater en 5 kg mout.
Laatste stap 78 graden en spoelwatertemperatuur van 80 graden maximaal.
Dat is wat te langzaam.
Kraantje iets te dicht gezet.

davyd

Citaat van: EBC op 01-04-2018 &nbsp;18:09 uIk spoel gewoon met 90°C water zonder aanzuren. Ik merk geen enkel kafsmaakeffect. En merk ook niks van hoptoestanden met koken en zo meer. Mijn vergistingen zijn in vijf dagen 100 % gedaan.  Heerlijk bier!

Jullie lijden onder wat je vreest. Angst, angst angst. Oei en doe daar nog die zuurstof fobie bij, waar sommigen last van hebben.

Er worden zelfs antioxidanten toegevoegd. Dat is toch wel het einde van het hobbybrouwen. We probeerden ooit onder leiding van Jan van Schaik een eerlijk bier te brouwen, maar dat is nu verloren, antioxidanten... Foei foei foei. Jullie moesten je schamen!

Water, mout hop en gist. Meer niet!
En jullie hebben ongetwijfeld ook het monopolie op de invulling van het begrip eerlijk.

Mark GA

Heren, heren...

...ik neem aan dat er wat mensen afwezig gaan zijn op de forumbijeenkomst ja?

Ik begrijp dat de één er voor kiest om zo zuiver mogelijk te brouwen en daarbij tot de max gaat (Jacques).
Daar tegenover staat de vrije brouwer EBC bij wie het gaat om het resultaat van de eindbeleving.
Is het lekker bier? Mooi. Nee? Dan passen we wat aan.

Voor de beweegreden van allebei valt genoeg te zeggen.
Vooralsnog geldt vooral in dezen: leven en laten leven.
Ik ben een beginnend brouwer en het duizelt me af en toe wat ik hier voorbij zie komen aan terminologieën.
Nee ik zuur mijn water niet aan (ik woon in Rotterdam en daar drinken we Maaswater. Goed genoeg voor mij). En nee ik doe niet aan antioxidatie. En toch maak ik smakelijk bier.
Het zal niet door de wedstrijdkeuring komen maar who cares? Ik verfijn wat handelingen hier en daar en het komt vanzelf goed.
Is dat niet waar het om gaat?
Lang spoelen, kort spoelen, niet spoelen... iedereen heeft er een mening over maar laten we dat vooral onder het genot van een biertje met elkaar bespreken...
Citaat van: davyd op 01-04-2018 &nbsp;19:56 uEn jullie hebben ongetwijfeld ook het monopolie op de invulling van het begrip eerlijk.
Zo'n uitspraak kan ik echt niets mee.

davyd

Citaat van: Mark Green Anchor op 01-04-2018  20:47 uZo'n uitspraak kan ik echt niets mee.

Dat hoeft ook niet, want jij bent niet degene die suggereert dat ik op een oneerlijke wijze brouw en mij moet schamen.  :proost:

EBC

Citaat van: davyd op 01-04-2018  22:29 uDat hoeft ook niet, want jij bent niet degene die suggereert dat ik op een oneerlijke wijze brouw en mij moet schamen.  :proost:

Ik doe dat wel, en ja, al die toevoegingen vind ik oneerlijk. Zuurstof is natuurlijk. We hebben allemaal zuurstof nodig.

Jacques

Citaat van: Ansius op 01-04-2018  19:40 uBeetje kort door de bocht en heeft weinig met spoelsnelheid te maken.

Spoelsnelheid is ook afhankelijk van de temperatuur waarbij je spoelt. Door het verhogen van leidingwater met een behoorlijk aandeel aan bicarbonaten stijgt de pH aanzienlijk. Het is van belang om deze terug te brengen. Geen zuur willen gebruiken omdat je het Reinheitsgebot aanhangt kan, maar je bier wordt wel beter van smaak als je wat zuur toevoegt aan je spoelwater.

davyd

Citaat van: EBC op 01-04-2018  22:37 uIk doe dat wel, en ja, al die toevoegingen vind ik oneerlijk. Zuurstof is natuurlijk. We hebben allemaal zuurstof nodig.
Onze vrienden, de gistcellen, die ons het bier schenken, hebben daar gemengde gevoelens over.

seed7

Citaat van: Ansius op 01-04-2018  19:40 uDat is wat te langzaam.
Kraantje iets te dicht gezet.

Spoelen doe je niet met een constante snelheid, in het begin langzaam en later wat sneller. Een mooi moment om te versnellen is als je de eerste keer spoelwater toevoegt. Die versnelling is nodig om wat meer mechanische werking in het bed te krijgen om de suikers wat beter vrij te maken.

T.a.v. de rest van de discussie, spoelen, al dan niet zuur, heet of koud is een stuurmiddel. Een middel waar je 'niets' aan hebt als je er ook niet een doel bij definieert. Aanzuren  maakt een bier niet noodzakelijk beter of slechter, in de meeste gevallen slechts anders. Als je geen kafjessmaak wilt dan kun je kafloze mout gebruiken, altijd handig als je niet via een omweg invloed hoeft uit te oefenen.
Je hoeft ook niet heet te spoelen als je een hoog rendement wilt, je kunt prima met water van 50°C spoelen, maar dan moet je wel op een andere manier te werk gaan. Continu je filterbed opwervelen, veel mechanische invloed uitoefenen dus. Heeft wel gevolgen op een ander vlak, dat is de keuze die je hebt.
Heel veel van de dingen die vaak genoemd worden in relatie met "beter" bier zijn in mijn optiek smaakvervlakkers, resulterend in perfect saai bier.
Tannines bijvoorbeeld zijn nodig, uit kaf of uit hop, ik gebruik eigenlijk al een hele tijd geen hoog alfazuur hoppen meer voor de bittering. Dat beetje zuurstof in de maisch geeft net dat beetje extra, maar in de rest van het traject wil je het zo min mogelijk hebben. Gist mag lekker esterig zijn en ja ook het zwaveltje mag van mij. Alles voor smaakvoller bier en EBC, in je ingredientenlijstje mag je nog suiker(s) toevoegen, de rest van toevoegingen hoeft van mij ook niet. Dan kun je net zo goed wijn gaan maken,

Ingo

Knobby

Citaat van: EBC op 01-04-2018  22:37 uIk doe dat wel, en ja, al die toevoegingen vind ik oneerlijk. Zuurstof is natuurlijk. We hebben allemaal zuurstof nodig.
Wat een kul-argument. Azijn zuur, acetaldehyde, diacetyl etc is ook allemaal natuurlijk, en toch doe je je uiterste best om het uit je bier te weren. Daarkomt nog bij dat iedereen een ander smaakdrempel en appreciatie voor verschillende stoffen heeft. Kennelijk ben jij ongevoelig voor oxidatie smaak. Dat is dan fijn voor je want dan hoef je al die moeite niet te doen. Maar hou nou verdorie eens op om de inspanningen en smaak van een ander te kleineren alleen omdat jij het verschil niet proeft!

Ansius

Citaat van: Jacques op 01-04-2018  23:01 uSpoelsnelheid is ook afhankelijk van de temperatuur waarbij je spoelt.

Geen zuur willen gebruiken omdat je het Reinheitsgebot aanhangt kan, maar je bier wordt wel beter van smaak als je wat zuur toevoegt aan je spoelwater.

Eerste klopt.
Alleen geeft hogere temperaturen (+80) een wat minder fijne smaak aan mijn bier.

Tweede heeft niks met Reinheitsgebot te doen in mijn geval.
Het heeft te maken met het eindresultaat.
Als dat zou verbeteren twijfel ik echt niet.
Of ik een betere smaakbeleving heb door toevoeging van zuur aan mijn spoelewater is de vraag.



Nog een aanvulling over wat EBC schrijft over zuiver brouwen.

Laatst heb ik een bier gedronken waarbij Tertahopextract is toegevoegd bij het bottelen.
Dan heb je echt mooi schuim.
Is dat brouwen?
Heb wel een beetje meegekregen.

Daarnaast had de beste meneer bij een bier wat klaar was om te bottelen een paar flesjes behandeld waardoor de Cl/SO4 verhouding veranderde.
Smaak behoorlijk anders en eerlijk gezegd niet minder.
Is dat nog brouwen?



Ik vind van wel.
Als je weet wat je doet en het resultaat verbeterd, waarom niet?





davyd

Iedereen heeft recht op een mening, en niemand heeft de plicht de mening van een ander serieus te nemen, dat is wat ik er van vind.

seed7

Citaat van: davyd op 02-04-2018  10:35 u[...] mening [...]

"een oase van data in een woestijn van meningen ..."

Ingo

davyd

Citaat van: seed7 op 02-04-2018  10:59 u"een oase van data in een woestijn van meningen ..."

Ingo
Dat is een naïeve analyse. Tussen de oase en de woestijn ligt een ruime zone waar een klein beetje gras groeit en waar het onderscheid tussen data en mening zeer flou is.

hansHalberstadt

Nog even terugkomend op de spoelsnelheid. Wat ik gemerkt heb is als je uitspoelt tot je een bepaald rendement hebt bereikt, (dat kun je uitrekenen via de combinatie van SG en totale hoeveelheid wort) dat langzamer spoelen tot gevolg heeft dat je minder totaalvolume hebt. sneller spoelen kun je dus compenseren door een dikker beslag te maken. Verder had ik in het verleden vaak problemen met vastlopen van het filter. Toen liet ik het filterbed helemaal droog vallen en begon dan met spoelwater toevoegen. Wat er dan feitelijk gebeurt is dat er veel vocht uit je beslag wordt getrokken en de deeltjes dus erg dicht op elkaar komen. en omdat de weerstand van het water wat tussen deeltjes door moet meer dan kwadratisch groter wordt als de afstand afneemt kun je wel nagaan dat je dan problemen kunt verwachten. ookal zet je de kraan helemaal open, dan nog komt er niet meer dan druppelsgewijs wort uit je filter. Door te beginnen met spoelwater als het filterbed nog helemaal open is en nog zweeft in oplossing voorkom je dit soort problemen. in mijn komende brouwsels ga ik sneller spoelen want 1.5-2 uur is wel erg lang.

Ansius

Citaat van: hansHalberstadt op 05-05-2018  22:02 uNog even terugkomend op de spoelsnelheid. Wat ik gemerkt heb is als je uitspoelt tot je een bepaald rendement hebt bereikt, (dat kun je uitrekenen via de combinatie van SG en totale hoeveelheid wort) dat langzamer spoelen tot gevolg heeft dat je minder totaalvolume hebt.

Als je met vaste hoeveelheden werkt geeft langzamer spoelen geen minder totaalvolume.


EBC

Citaat van: Ansius op 02-04-2018  09:12 uDaarnaast had de beste meneer bij een bier wat klaar was om te bottelen een paar flesjes behandeld waardoor de Cl/SO4 verhouding veranderde.
Smaak behoorlijk anders en eerlijk gezegd niet minder.
Is dat nog brouwen?

Ik vind van wel.
Als je weet wat je doet en het resultaat verbeterd, waarom niet?

Toevoegen van spullekes vlak voor bottelen kan natuurlijk.

Maar het is een correctie van fouten die eerder in het proces zijn gemaakt.

Voor mij is dat geen brouwen, en niet ok.

hansHalberstadt

Citaat van: Ansius op 05-05-2018  22:54 uAls je met vaste hoeveelheden werkt geeft langzamer spoelen geen minder totaalvolume.


Wat ik bedoel is dat je meer suiker uitspoelt per hoeveelheid spoelwater als je langzamer spoelt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.