Houdbaarheid korrelgist

Gestart door Hoppie, 07-02-2006 07:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Beste medebrouwers,

Ik vraag me eigenlijk af of de houdbaarheidsdatum op een pakje gist
binnen of buiten de koelkast is.  :weetniet:
M.a.w. Ik heb nog een pakje gist liggen die tot 06-06-2006 houdbaar is,
maar gewoon in een kast heeft gelegen.
Zal die gist nog goed zijn?

 :degroeten:

Harold

Hi,
Als die langdurig buiten een koeling heeft gelegen gaat ie bijsmakjes (zurig) geven. Jammer.

Harold

Adrie

Korrelgist kun je best een tijdje bewaren, maar er sterven wel cellen af. Na een jaar op kamertemperatuur is ongeveer 50% afgestorven. In de koelkast is dit ongeveer een kwart. Je kunt oude gist dus nog wel gebruiken, maar je moet er dan wel meer van toevoegen.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 07-02-2006  09:51 uKorrelgist kun je best een tijdje bewaren, maar er sterven wel cellen af. Na een jaar op kamertemperatuur is ongeveer 50% afgestorven. In de koelkast is dit ongeveer een kwart. Je kunt oude gist dus nog wel gebruiken, maar je moet er dan wel meer van toevoegen.
Waarom zou de korrelgist eigenlijk snel activiteit verliezen na openen van het pakje? (zoals op Nottingham pagina vermeld wordt).

Hans Hans

Adrie

De percentages die ik noemde, gelden voor een ongeopend pakje. Geopende pakjes moet je niet meer gebruiken.

In geopende pakjes komen zuurstof en vocht naar binnen. Dat tast blijkbaar de gedroogde gist aan. Vergeet niet dat het levende wezens zijn en dat de gedroogde toestand niet bepaald optimaal voor gist is. Het is niet voor niets zo dat heel veel giststammen zich niet laten drogen. Alleen onder de juiste omstandigheden kan gist gedroogd (lang genoeg) overleven.

Harold

Twee effecten van de bewaring van korrelgist op kamertemperatuur zijn deactivering en wijziging van de biologische structuur van de gist. Deze heb je bij bewaring op lagere temperaturen ook, echter dan zijn de beide processen langzamer dan bij kamertemperatuur. Deactivering komt erop neer dat de gist zijn activiteit verliest. De gevolgen van een wijziging van de biologische structuurkomen globaal neer op wijzigingen in de stofwisselingsprocessen in de gist. Dit uit zich onder meer in de productie van andere stofwisselingsproducten dan de gebruikelijke, ergo: smaakafwijkingen. Bewaren bij -10 ºC vs bewaren bij 20 ºC leidt tot een vertraging van degeneratieprocessen met (globaal) een factor 8; een houdbaarheid van 2 jaar bij -10 ºC leidt tot een houdbaarheid van 3 maanden bij kamertemperatuur. Dus: weggooien die oude gist. (of proefjes doen om mogelijke effecten vast te stellen)

Oscar

In het verleden hebben wij (mijn gilde) ooit een keer 500 gram korrelgist gekregene van de Grolsch (gebruikten ze toch niet en was een promotie geschenk v/d leverancier). Deze hebben wij toen in kleine zakjes gesealt (± 1-3 gram) Dit was ongeveer in 1999/2000  Hier hebben wij binnen het gilde een tijdje dankbaar gebruik van gemaakt. Na een jaar eigenlijk niet meer. De restanten heb ik nog en ik gebruik deze gist nog altijd als ik een weigerende giststarter heb of een niet opkomende vergisting (komt helaas bij mij nog voor), als laatate redmiddel. Maar tot op heden gebruik ik deze korrelgist (Safe Ale) nog altijd met succes! Wat de houdbaarheid destijd was weet ik niet.

De gist zit in plastig gesealt en wordt op kelder/bijkeuken temperatuur ± 7 - 15 °C bewaard (donker). Dus eigenlijk wel lang houdbaar naar mijn idee.

Groeten en gezondheid
Oscar


SiriS

a) Zie TDS van betreffende korrelgist; hierin wordt nadrukkelijk de bewaar conditie van de gist vermeld.

b) waar hebben we het over: 1 sachet korrelgist kost €1,20, mocht je door omstandigheden niet aan brouwen zijn toegekomen koop je een nieuwe sachet.

Groet, SiriS

Hopmans



     Tja, waar hebben we het eigenlijk over Ha Ha   :D



Drents Hopbier

Citaat van: Harold op 07-02-2006  14:54 uTwee effecten van de bewaring van korrelgist op kamertemperatuur zijn deactivering en wijziging van de biologische structuur van de gist.
Omdat het mij vreemd leek dat de biologische structuur van de gist in gedroogde vorm zou veranderen, stelde ik een vraag aan de fa. Lallemand (fabrikant van gedroogde gist in de VS). Ik kreeg het volgende antwoord:
The yeast itself does not change over time, it only losses viability. If the yeast is still in its original pack and the seal is still intact the yeast should perform similar to fresh yeast. The lag phase might be a little longer compared to fresh yeast because of the decreased viability but the beer will taste the same. An opened pack should be used within a week or viability and vitality will drop rapidly.

Het enige dat bij lang bewaren van gedroogde gist veranderd is dus het aantal levende cellen en de kracht van de gistcel om zich te herstellen.

Hans Hans



Harold

Citaat van: Hoorns Hopbier op 08-02-2006  11:04 uOmdat het mij vreemd leek dat de biologische structuur van de gist in gedroogde vorm zou veranderen, stelde ik een vraag aan de fa. Lallemand (fabrikant van gedroogde gist in de VS). Ik kreeg het volgende antwoord:
The yeast itself does not change over time, it only losses viability. If the yeast is still in its original pack and the seal is still intact the yeast should perform similar to fresh yeast. The lag phase might be a little longer compared to fresh yeast because of the decreased viability but the beer will taste the same. An opened pack should be used within a week or viability and vitality will drop rapidly.

Het enige dat bij lang bewaren van gedroogde gist veranderd is dus het aantal levende cellen en de kracht van de gistcel om zich te herstellen.

De herstelkracht vermindert. De oorzaak is - m.n. bij lange bewaartermijnen - dat de binnen de cellen aanwezige enzymsystemen (maar niet alleen deze) (bio)chemisch wijzigen; op dit punt ben ik het met lallemand het oneens. Net zomin als enzymen tijdens het maischen maar onbeperkt blijven functioneren blijven enzymen in gistcellen onbeperkt actief en treedt degeneratie op. Bij vermenigvuldiging van gistcellen waarvan de eigenschappen in de loop van de tijd enigzins gewijzigd zijn wordt de wijziging na elke deling doorgegeven aan de volgende generatie cellen. Dit kan tot andere dan oorspronkelijk bedoelde metabolismen leiden: m.a.w. smaakafwijkingen.

Met de man van lallemand ben ik het in zoverre eens dat als de bewaarcondities van een gist niet te extreem zijn geweest dat er dan alleen maar sprake is van een verlengde lag-phase. Dan valt alles wel mee. De bulk van de cellen, en je spreekt over miljarden kleine vriendjes, doen hun werk dan nog wel naar behoren. Gist langdurig op kamertemperatuur bewaren (wat is kamertemperatuur, 20 C of kan het incidenteel ook wele eens 30 of 40C zijn) is niet goed: dan kunnen wel degelijk andere effecten optreden dan een verlengde lag-phase.
Maar voor alles geldt: meten is weten. Door te proberen kom je er achter of de gist nog goed is. Als je op safe wilt spelen zou ik zeggen gebruik dan nieuwe gist. In zoverre ben ik het helemaal eens met de opmerkingen van siris.

SiriS

Man van Lallemand = Tobias Fishborn?

Groet, SiriS

Drents Hopbier

Citaat van: SiriS op 08-02-2006  22:19 uMan van Lallemand = Tobias Fishborn?
= ja.
Ken je hem?

Hans Hans

Remco

Vorige week heb wat spullen binnengekregen van een bierbrouw webwinkel.
Mijn oog viel op de gist. Dat was van Brewferm universele bovengist.

Er staat op de verpakking: 'ten minste houdbaar tot" en dan daarnaast "03/11/2006"


Nu heb ik al een email gestuurd hierover naar de webwinkel maar die blijft hoog en laag volhouden dat dit de productiedatum is en stuurt geen vers zakje gist na. Ik vind het maar een raar verhaal.  ???
Die twee euro die ze nu niet willen uitgeven aan het nazenden van een nieuw zakje gist resulteert ze in ieder geval al twee klanten minder. Jammer hoor... :duimonder:

Jullie kennen vast en zeker deze zakjes wel. Hebben jullie ook van die 'oude' datums er op staan?
En wat denken jullie van het verhaal over de productiedatum vs. houdbaarheidsdatum?

edit: ander fotootje

MO

Schande! Kom maar op: naam en toenaam graag. Had je niet beter direct bij Brouwland kunnen bestellen, die zullen je geen oude gist leveren.

RobinB

Citaat van: Harold op 08-02-2006  13:17 uDe herstelkracht vermindert. De oorzaak is - m.n. bij lange bewaartermijnen - dat de binnen de cellen aanwezige enzymsystemen (maar niet alleen deze) (bio)chemisch wijzigen; op dit punt ben ik het met lallemand het oneens. Net zomin als enzymen tijdens het maischen maar onbeperkt blijven functioneren blijven enzymen in gistcellen onbeperkt actief en treedt degeneratie op. Bij vermenigvuldiging van gistcellen waarvan de eigenschappen in de loop van de tijd enigzins gewijzigd zijn wordt de wijziging na elke deling doorgegeven aan de volgende generatie cellen. Dit kan tot andere dan oorspronkelijk bedoelde metabolismen leiden: m.a.w. smaakafwijkingen.
De gist in gedroogde vorm vermenigvuldigd zich niet. Genetische mutaties treden dus ook weinig op, dus het is wel logisch dat je van de gist geen verdere smaakeffecten krijgt. Misschien dat een aantal bijproducten (zie oa emulgatoren staan op de verpakking) wel voor smaakafwijkingen kan zorgen maar de gist lijkt me niet...
Beschadigde enzymen zullen worden afgebroken en nieuwe geproduceerd zodra de cel gerevitaliseerd wordt (in water). Indien de schade te groot is sterft de cel. Dit is ook wat de man van Lallemand bedoeld met een verlengde lag-phase. Het duurt gewoon wat langer voodat de gisten weer op niveau zijn (zowel in activiteit als aantal).

Remco

Citaat van: MO op 15-02-2007  12:56 uSchande! Kom maar op: naam en toenaam graag. Had je niet beter direct bij Brouwland kunnen bestellen, die zullen je geen oude gist leveren.

Ik heb bewust de naam niet genoemd omdat ik niet met modder wil gaan smijten. Zo'n rancune heb ik nou ook weer niet. Ik vond het gewoon een raar verhaal wat ik even hier wilde verifieren.
Misschien leest de webwinkel dit forum ook en is dit een zet in de goede richting.

Zie hierboven voor een nieuwe foto die duidelijker is.

Zojuist ook Brewferm zelf eens nagevraagd. Hoop morgen meer te weten.

Remco

Zo, antwoord terug van Brewferm zelf. Nu even de wbwinkel om de oren draaien hiermee...
I rest my case...  :weetbeter:

CiteerBeste Meneer Remco,

U hebt gelijk, het is inderdaad de houdbaarheidsdatum en niet de
productiedatum.
In principe is die gist wel niet vervallen, hij zal nog steeds zijn werk
doen, hoewel enigszins minder sterk zijn.

Met vriendelijke groeten,

Kathleen

Brouwland
Korspelsesteenweg 86
3581 Beverlo
Tel: 011 40 14 08
Fax: 011 34 73 59

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Brewferm
Verzonden: donderdag 15 februari 2007 20:28
Onderwerp: Contactformulier

voornaam: Remco
land: Nederland
opmerkingen: Hallo,
Een reseller van jullie producten stuurde mij een pakje Brewferm 7gr.
universeel bovengist. Op de verpakking staat duidelijk "Ten minste
houdbaar tot" en dan staat daarnaast 03/11/2006. Deze reseller houdt vol
dat dit de productiedatum is en niet de houdbaarheidsdatum. Ik wil het
gewoon weten dus vraag ik het u. U kunt een foto hier terugvinden:
(url met foto die een paar replies terug staat in dit draadje)

Ik hoop van u een antwoord te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Remco

MO

Leuk, antwoord van een van de drie K3 meisjes! Wist niet dat ze bij Brouwland werkte. Volgens mij heeft ze wel gelijk, een en ander is wel afhankelijk van de bewaartemperatuur. Je zou een starter kunnen maken en kijken hoe die het doet. Maar...er gaat niets boven verse gist.

Adrie

Met dit antwoord op zak kun je jouw leverancier natuurlijk even lik op stuk geven. Benieuwd of ie dan over de brug komt.

Bieker

Een winkel die gist verkoopt moet op de houdbaarheidsdatum letten. De datum staat er niet zomaar op. De gist kan nog wel goed zijn maar toch...Zeker een winkel waar je via internet besteld moet 'verse waar' leveren. Daar ga je niet zo snel even heen. Ik vind dat ze je gewoon een nieuw zakje gist moeten sturen. Zelf zal ik bij zo'n zaak nooit bestellen.

Remco

Ik zal ze vanavond eens even een mailtje sturen...

Bieker

Lijkt me een goed idee geef ze een kans om hun leven te beteren. Als ze voor zo'n laag bedrag hun poot stijf houden zullen ze een hoop klanten gaan verliezen denk ik.

Remco

Ok, ik heb net een mailtje gestuurd. Eens zien...

Maar nogmaals.. ik ben niet van mening dat ik hun naam aan de schandpaal moet hangen..
Tenzij ze echt met een bot antwoord terugkomen.
Mij zijn ze sowieso al kwijt.  :degroeten:

Hopmans

Kom op man, nail the bastards.  >:D

 :biersmile:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.