Laat je brouwinstallatie zien! (Foto's plaatsen, toelichting en geen discussie)

Gestart door Oscar, 22-01-2006 01:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lekkerstout

Vandaag even lekker aan het prutsen, mijn moutmolen gemotoriseerd  :brouwen:






 :degroeten:

Hubertusbier

Na 2 blikkenbier ga ik de uitdaging aan. Veel gelezen en veel foto"s bekeken. Ook veel mogelijkheden bekeken.
Het leuke is, dat er voor iedereen mogelijkheden zijn.
Ik ga voor de Rims eigenlijk niets anders dan de Leidse Rims.
Ik heb gekozen voor de Micro een pans Rims met binnen pan.
De binnen pan dient ervoor om het borstel uit de pan te liften zonder het  brouwsel te verplaatsen. Daarnaast heb ik gekozen om continu te filtreren. Ik maak gebruik van het filterbed en Pomp. de iwaki md10 moet nog binnen komen.
De binnenpan is een rvs ketel waarvan ik de bodem grotendeels heb verwijderd. daarna een zeef/filter geplaatst.

De slangen zijn van siliconen bestand tot 250 graden.




Daze

Ik ben samen met een brouwmaatje de afgelopen periode bezig geweest om mijn  garage om te bouwen naar een fijne plek om te brouwen. Ik dacht, laat ik hem maar eens online gooien.

Van oud naar nieuw, stapje voor stapje:


Van de andere kant, veel meer ruimte terwijl er zoveel meer in staat dan vroeger:




Hier nog wat foto's:

De ruimte is ongeveer 2/3e van een standaard garage en heeft een plek voor de installatie, een vergistingshoek, de voorraad en een waterhoek.



Voor de waterhoek heb ik een grote RVS wasbak bij een tuinder in het westland op de kop getikt.




Met het aansluiten van het water hebben we ook 2 kogelkranen gemonteerd om direct slangen aan te kunnen sluiten. We willen hier wellicht nog een keer van die orion koppelingen op monteren.




De voorraad en losse spullen




De vergistingshoek krijgt op termijn 2 grote en 2 kleine koelkasten, elk gekoppeld aan zijn eigen (welbekende) temperatuur controller in een enkele controle-unit. De lampen geven aan of de controller de koeling of de verwarming aan heeft staan.


De sensor- en stroomdraden zijn allemaal weggewerkt voor een cleane look, en komen uit bij een wandcontactdoos. De koelkast is nu aangesloten voor beide doosjes, de verwarming gaat in de andere socket van de doos. De sensor komt mooi uit het doosje naar de koelkast toe.


De reden waarom we voor zoveel vergistingskasten hebben gezorgd is simpel, het bier gaat te snel op  :). We kunnen straks in de 2 grote koelkasten tot 45 liter parallel gecontroleerd vergisten en hergisten. Je wint de periode van de hoofd- en navergisting doordat je de hergisting in de andere vergistingskast doet.
Daarnaast hebben we 2 kleine vergistingskasten zodat we experimentele brouwsels tussendoor gecontroleerd kunnen vergisten.

Al met al, heeft het heel wat werk gekost om een garage om te bouwen tot een fijne plek om te brouwen. De laatste onderdelen vinden binnenkort zijn weg naar de brouwerij. De komende tijd wordt ook de installatie aangepakt.

Marc0F

Hierbij een paar foto's van mijn 2 vergistingkoelkasten. Voor de temperatuurcontrole heb ik 2 stc's in een oude muziekbox gemonteerd, met daarop budget schakelmateriaal van een welbekende bouwmarkt :) Ik wilde ze met een schakelaar aan en uit kunnen zetten.

De laatste foto toont de binnenkant met een gloeilampje en 22 liter dubbel die midden in de hoofdgisting flink aan het pruttelen is :)







marijnrutten

Hier een paar foto's van mijn installatie. Alle feedback is welkom.


Omdat discussies in dit topic niet gewenst zijn (Foto's plaatsen, toelichting en geen discussie) zijn de reacties afgesplitst. Zie hier.


brouwjoh.


Jelmer P

Ik ben de laatste tijd aan de slag geweest het mijn herms. 2 weken terug heb ik mijn eerste brouwsel hierin gemaakt. Het bestaat uit twee fusten (maischketel geïsoleerd met een jogamat) en een grote 75 liter pan die gemaakt is van een oude boiler.


Het pompen doe ik met 2 solar pompjes die via de leddimmers aan de regelbare voeding zitten. In dat kastje zitten ook 2 STC-1000 thermostaten. De voelers daarvan zitten in siliconen buizen en die hang ik tijdens het brouwen in de pan. De linker heb ik alleen nog niet van uitgevonden hoe ik die kan kalibreren.


Ik heb 2 lange platenkoelers met in totaal zo'n 40 platen. De schrootmolen wordt aangedreven door een oude accuboormachine aangesloten op de regelbare adapter.


Gistkast met stc1000.


Materiaalkastjes die nodig opgeruimd moeten worden. En mijn laatste restjes bier... Dus ik moet snel weer brouwen voordat de voorraad op is.

Het aanrechtblad krijgt binnenkort een wasbak en aansluitig voor warm en koud water zodat ik definitief verdreven kan worden naar de bijkeuken.

lekkerstout

Lekker weer vandaag kon mooi even met mijn project verder.

Ik heb mijn maischketel voorzien van elektrisch roerwerk. :nut:









Voor reacties op dit bericht zie hier.


beermenke

Net mijn 1 pans rims uitgeprobeerd. elektrische koffieketel van 25 liter en 2 kW element. Roodkoperen binnenketel en iwakipompje. Het werkt prima. In 4 uur 15 liter in gistvat. Het opwarmen duurt wat langer omdat ik tijdens maischen maar met 500 Watt verwarm. Ik ben bang dat ik anders de enzymen om zeep help. Het koken doe ik ook maar met ca 1200 Watt. Voluit bruist ie de pan uit dus op max 150 volt met koken.

Reinout


jank


Deze heb ik vorige week gekocht

En deze ga ik na bouwen in 100 l

HopSwiers

Ik heb een klassieke opstelling: maischvat (boven), filterkuip (linksonder) en kookvat (rechts). Dus geen HERMS of RIMS.






Snor



Ook even mijn installatie in de showroom....
Brouwerij de snor nadert zijn voltooiing.
Eerste brouwsel gepland op 13 oktober.
Nu al zenuwachtig...!

Manie

Hallo allemaal,

Na een jaar lezen en kijken op dit forum, spullen verzamelen,bouwen(ook de muur om de brouwerij te scheiden van de zolderkamer) en bedenken is me brouwkamer nu (op het computer hoekje na) klaar !
Deze week ga ik er me alle eerste ''echte'' brouwsel  maken  :brouwen: (wel mini maisch en blikken gedaan afgelopen 2 jaar ;D)

Forum bedankt!

Mvg Manuel

Hier de foto's



















Reacties op deze installatie kunnen geplaatst worden in dit topic.

Shaka

Omdat ik er trots op ben en om mensen ideeën op te doen, hierbij mijn 50 liter installatie:


Kleine toelichting:

- Dubbelwandige 50 liter thermoport met koperen filter erin. Ik breng water op temperatuur met een dompelspiraal en maisch op één temperatuur, deze daalt hoogstens een graad. Op de kraan zit een Geka, waarop ik slangen (ook voorzien zijn van Geka's) kan aansluiten. Ik  circuleer mijn beslag met een pomp aan het einde van het maischen om helder wort te krijgen. Wordt erg snel helder. Ik spoel doormiddel van batch-sparging, rendement bij laatste brouwsel lag op 80% :)


- ±50 liter kookketel. Het wort pomp ik over vanuit de maischketel, waar ik een slang aansluit op een wort-inlaat bovenin de ketel. Na het koken filter ik de hopbloeme eruit met een bazookafilter en koel ik met een platenkoeler en pomp, waarna het wort rechtstreek het gistvat in gaat.


- Ik heb net een nieuw 50 liter Polsinelli gistvat binnen, ziet er goed uit. Hier ga ik onderaan ook een Geka op zetten en ik wil na een stevige cold crash het wort van onderuit overpompen naar mijn kookketel, die ik vanaf nu ook als bottelvat ga gebruiken. Verder vergisten in een hoge koelkast, voorzien van STC-1000 en 100 watt (volgens mij) terrarium lamp.

Ik wil in de toekomst graag nog de ketels op gelijke hoogte en lager, heb toch een pomp. Ook wil ik de 2-delige kogelkranen misschien vervangen door 3-delige kranen. En ik denk dat ik mijn gistvat naar een Geka op de kraan onderin ook ga voorzien van een inlaat bovenin, zodat ik het bier vanuit de kookketel afgesloten in het gistvat kan overpompen.

Hier nog wat foto's van mijn laatste brouwdag:





abroeders

Helaas heb ik niet de ruimte om een vaste brouwruimte in te richten. Ik moet de keuken samen delen met mijn vrouw. Zij voor de heerlijke gerechten en haar hobby: "Koekjes en taarten". Ik voor mijn hobby: het brouwen van bier.

Maischopstelling:


Maischen doe ik met een PID controller en een elektrische kookplaat van 2,5KW. Een PT100 element in een RVS voeler van 250mm hangt met een RVS beugel op de rand van mijn 33 liter maischketel. Deze registreert nauwkeurig de temperatuur en zorgt ervoor dat de PID met solid state relais meer of minder 'gas' geven aan de elektrische kookplaat. Het regelgedrag is supermooi, snel naar de ingestelde temperatuur en net voor het bereiken van de doeltemperatuur wordt het verwarmingselement pulserend aangestuurd zodat ik geen overshoot krijg. De spoelwaterketel van 21 liter staat al klaar op de wokpit om tegen de tijd van het spoelen snel op te kunnen warmen.

Hier zie je hoe de temperatuurvoeler in de maischketel steekt:


Het kastje waar de PID controller en SSR netjes in weg gewerkt zijn:


Voor het schroten heb ik een IKEA opbergbak, waar na afloop van de brouwdag alle(lees: veel) brouwspulletjes netjes opgeborgen worden. Het deksel is van MDF gemaakt en hierop de schrootmolen gemonteerd. Tijdens het schroten zorgt de bak voor het opvangen van de geschrote mout.


Filteren doe ik met een filteremmer, welke ik ook als bottelemmer gebruik. Aan de binnenkant van het kraantje is een RVS filterspiraal bevestigd. De Maischketel wordt vanaf nu weer als kookketel ingezet. (Op de wokpit nu en niet meer elektrisch omdat er geen temperatuurcontrole meer hoeft plaats te vinden)


Het koelen doe ik met een koelspiraal. Een stuk slang met gardena koppeling middels een waterdief op de keukenkraan aangespoten. Mijn 'brouwhulpje' houd de slang vast en zorgt ervoor dat het water netjes in de gootsteen terecht komt.


Giststarter op de zelfgemaakte magneetroerder:


En als uiteindelijk het wort afgekoeld is en de gistarter toegevoegd, dan mag het gistvat in de gistkast met STC1000 temperatuurscontrole in de garage.


Tot zover mijn brouwopstelling. Misschien als ik ooit nog ga verhuizen naar een wat grotere woonruimte (e.e.a. afhankelijk van de maandelijkse trekking op de 10e) dat er een mooi betegelde vaste brouwruimte komt met een RVS CCT vergisting in een mooie grote RVS klimaatkast (dromen...) Maar zover is het nog lang niet  :P

abroeders

Citaat van: dennisbier op 23-10-2015  19:29 uWat zit er even later in de pepsiflessen? 
Fijne installatie, die ongetwijfeld nog aangepast wordt.  ;D
De pepsiflessen gebruikte ik eerst om starterwort mee in te vriezen. Dit doe ik niet meer. Gebruik uitsluitend nog maar moutextract hiervoor.

McMelloW

De Open ArdBir Control Box zoals die uiteindelijk geworden is.


Alles ingebouwd en bedraad


Alle aansluitingen. Alles kan los en de originele box kan zo weer terug.


Met een u-strip en klittenband ophangen en zo weer eraf halen.


Zo ziet het er dan uit in Manual Mode



Voor de discussie die is ontstaan naar aanleiding van dit bericht zie hier.

DeHeerenVanBisde



Rechts de maischketel, met roersystem, thermometer schakelaar en pomp, daarop het spoelwater en de slang pompt het in onze kook ketel.

De EBBBB Eerste Beesdse Bovenlader Bier Brouw installatie.




Reacties op deze installatie kunnen gegeven worden in dit topic.

Battum80

Hieronder mijn eenvoudige opstelling. Ik denk dat er hier weinig mensen zijn die er jaloers op zullen worden, maar ik ben er blij me. Inmiddels 12 brouwsels achter de rug. Als ik dit over een jaar nog steeds leuk vind ga ik investeren in een Grainfather of zoiets.

Moutmolen en opbergbak:



15 liter pan met moutzak:



Wasteiltje met gaten in de bodem om de granen uit te spoelen:



PET vergistingsvaten:



Het resultaat:



Het volgende op de lijst is een koelkast om als vergistingskast te gebruiken.

beermenke


Koffieketel 25 liter en koperen binnenpan en los pompje Ik meet de temperatuur in de uitstroom en in de binnenketel. verwarmingselement kan ik dimmen. Binnenpan kan ik trapsgewijs optillen en laten uitlekken. Constuctie zit vast aan de buitenketel. Systeem lijkt veel op de nieuwe versie van Brouwland maar ik gebruik dit al enkele jaren.

beermenke


Binnenpan met sleuven in hoogte te verstellen en laten uitlekken bij spoelen.

SanderH

Pas lid van dit forum, hierbij dan maar even voorstellen middels foto's van mijn installatie:

Fase 1: 50 liter maishketel, 30 liter WW Tank, 50 liter kook ketel.

Fase 1, van de andere kant.

Fase 2, 50 liter WW tank, 100 liter kookketel

fase 2, vanaf de ander kant.

KoenVdH

Heb een reeks foto's geplaatst op onze website.
http://www.dekeukenbrouwers.be/brouwerij/




Voor reacties zie hier. (In dit topic svp geen reacties op installaties plaatsen. Zie titel!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.