Laat je brouwinstallatie zien! (Foto's plaatsen, toelichting en geen discussie)

Gestart door Oscar, 22-01-2006 01:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

StevenGordts

Dit weekend de gasleidingen nog leggen en dan is mijn Herms eindelijk klaar. Wel al getest met koud water en 't ziet er voorlopig zeer goed uit!



Uploaded with ImageShack.us



Voor de discussie naar aanleiding van deze installatie zie hier.

yakuza

Mijn toekomstige maischketel

± 30 Jaar oude wasmachine verwarmd op gas  :)


 
Inhoud net geen 90 L

 
Oud roerwerk

 
Nieuw aangepast roerwerk

 



Voor de discussie over deze installatie zie hier

orangeloo

Het resultaat van de brouwinstallatie mag ook niet ontbreken....
En ja groene kratjes... Maar ik zou niet weten wie er oranje kratjes heeft (voor Nederlandse flesje)


Vaalman

Hello!  :brouwen:

Het is zeer basic tussen al die mooie HERMS en andere grote gesofistikeerde installaties, maar hier toch mijn bescheiden installatie.
Intussen hiermee in totaal toch ook al enkele hectoliter gebrouwen over de voorbije twee jaar!  :gistsmile:

Dit was toen ik nog met mijn collega brouwde:







En intussen mijn volledig eigen materiaal:




En zie hier de laatste "oogst"! (eigen meergranenbier recept):




Bescheiden, maar ik ben er zelf zeer tevreden van tot nu toe. Ik wil ooit wel een volledig computergestuurd (met achtergrond in IT en een beetje in electronica) HERMS maken, maar daar is hier momenteel absoluut geen plaats voor helaas... Voor de verre toekomst dus.

Groetjes,
Pie

Etn82

Mijn nieuwe maisch-tank. Amerikaanse stijl.

Zelf een 35 liter koelbox (7,99 bij de Action) omgebouwd tot maisch-tank.



Het filter:


De filtersleufjes


Het filter in de maisch-tank


De kraan:


Alles bij elkaar denk voor 5 tientjes aan materiaalkosten

Ben benieuwd hoe het brouwt!




De discussie naar aanleiding van dit topic is afgesplitst. Zie hier.

Superbeun

Mijn nieuwe moutmolen is klaar, was even werk en wachten op alle onderdelen.

Monster Mill mm3,met 3 rvs rollen van 6" lang en 1.5" dik.
Monster Mill bijpassende hopper, helaas geen geluk met de douane  :-[

Elektromotor 180 W, 133 tpm, van Marktplaats.
Klauwkoppeling motor naar molen van Ebay, uit China
Trolley Ikea

Ben er erg blij mee, kafjes blijven bijna helemaal intact, echt super.



Filmpje:


George81

Laatste keer op het balkon gebrouwen met mijn nieuwe brander.



Ging erg fijn! Weinig stank binnen en zo, vrouwtje blij dus :)

PS
De kat heeft alle snorharen nog ::)

Oscar

Zo lambiek vat op standaard bovenop mijn vergistingskoelkast. Bovengist/ondergist en wilde gist gebroederlijk bij elkaar...




McMelloW

Citaat van: Oscar op 21-10-2012  15:09 uZo lambiek vat op standaard bovenop mijn vergistingskoelkast. Bovengist/ondergist en wilde gist gebroederlijk bij elkaar...

Ik ben benieuwd hoe dat met bier gaat in een kastanje houten vat. Ik heb van whisky kenners begrepen dat kastanje hout niet geschikt is om whisky in te rijpen.


Blonde God

Hallo

Ik ben Dries, ik ben 22 jaar en ben 3 jaar geleden begonnen met brouwen. Ik ben een niet zo actieve brouwer, maar hou mij voorlopig even bezig met het optimaliseren van mijn installatie.

Basisinstallatie:


Hevelfilter:


Gistkast + temperatuurmonitorkast:


Magneetroerder:



Vorige brouwsels:





SCHOL!  :proost:

mvg

Dries
alias
Blonde God  :biersmile:

12345

Mijn oplossing voor een weldless doorvoer. Nu is zoveel mogelijk van RVS alleen de hevels zijn nog van koper.



-De schotnippel (1/2") komt van Kramp en kan besteld worden bij een van hun 'partijen' bij jou in de buurt die op de website van Kramp vermeld staan. Alles in 3-voud: voor spoelwaterketel, maisch- en kookketel.
-Nylon pakking (zwart)
-Siliconen O-ring (rood)
-Zelfgemaakte opsluitring om te verhinderen dat je de O-ring eruit knijpt. 1 mm dik, 1,2 mm zou beter zijn.

De siliconenringen en de opsluitringen heb ik aan de buitenkant van de ketels gelegd. Aan de binnenkant gaat ook wel maar dan wrijf je met de schroefdraad van de moer tegen de O-ring.

Van de buitenkant ziet het er zo uit:



Aangezien zowel de schotnippel als de kraan cilindrische draad hebben (bij conische draad dicht de zaak zichzelf af als je die witte tape gebruikt) heb ik de zaak afgedicht met de nylon pakking. Werkt heel handig.

Van de binnenkant ziet de maischketel er zo uit: Op de achterkant van de schotnippel is met een wartel een heveltje bevestigd dat door de filterbodem heen tot bijna op de bodem steekt.



Van de binnenkant ziet de kookketel er zo uit:
Een ingewikkeld gekrulde hevel die door een korffilter tot bijna op de bodem komt. Het filter werkt goed als hopfilter en eiwitfilter bij gebruik van hopbloemen.



In de spoelwaterketel zit ook een heveltje via een wartel op de schotnippel geschroefd.

orangeloo

Een fotootje van mijn HERMS mag in deze topic natuurlijk ook niet ontbreken.  ^-^
Het is een HERMS geworden die zowel als HERMS te gebruiken is, maar ook in een handomdraai omgebouwd kan worden voor het traditioneel brouwen.
De brander kan als een soort lade zowel onder de éne als de andere ketel geschoven worden.
Discussies over mijn Herms zijn hier te lezen.


Biertester

Even wat over onze installatie:
Een door een LOGO gestuurde gasbrander (thermometer, ontsteking en magneetventieltje)  en een ruitenwissermotor doen het meeste werk:


De besturing met 5 temperaturen en pauzes:


De molen een Duitse Mattmill met een van een standboormaschientje gesloopte aandrijving en een kleintje voor het koriander:

Een plexiglas bakkie , makkelijk schoon te maken.


het filter.


de flessenvuller


de giststarter met sterile beluchting op een oude schommelbak voor bloedzakken.


Koeling:


refraktometer:


en een kijkje naar de gist:


Voorraad grondstoffen.



goed opgeslagen in tonnen


resultaat:


de reinigingsafdeling in de kelder (RVS dubbele spoelbak , krijgertje ) met het filter , gistvat en een NC biervaatje



filtreren met tegendruk .


En het bier in de vrieskist met een UT200 thermostaat op 0 graden.




Zo dat was het ..(bijna).

B.

Biertester


Superbeun

Onlangs heb ik besloten om mijn brouwerij in de kelder te maken, oude stellingen weg, muren tegelen, leidingen water elektra afvoer aanleggen.
Het is bijna klaar, hier en daar nog een afwerklatje en de vloer nog tegelen.
Het rvs aanrechtblad komt van marktplaats en de kastjes van Ikea.
Tevens heb ik het elektrische gedeelte wat uitgebreid door in alle ketels een sensor te maken en deze aan te laten sturen door een STC-1000.
De (elektrische) pannen heb ik verzonken in het aanrechtblad, zo hoef ik me niet druk te maken over overkoken en het werkt wat makkelijker.
De pomp is 12V en is in snelheid te regelen.
Voor de pomprichting heb ik er een elektrische 3 wegs kogelkraan ingezet zodat ik kan schakelen tussen het rondpompen van het wort tijdens het maischen of het doorpompen naar de kookketel (filteren).
Dit laatste is achteraf gezien een beetje overbodig want dat kan natuurlijk ook gewoon handmatig, maar ja ik was toch bezig.

De brouwerij ligt precies onder mijn huiskeuken waar ik de biertap in de muur heb ingebouwd, vanuit de tapkoelkast in de (brouw)kelder wordt er getapt.

Groetjes Patrick











De Tapkoelkast



De Gistingskast



De tap in de keuken boven de brouwerij






Reageren op deze installatie kan hier.

Hpps

Hoi,

Hier de eerste beelden van mijn Herm in opbouw.
Er is nog wel wat werk maar de komende weken zal hij wel afgeraken.

FremBrew

Ons brouwhok:































Als je wilt reageren op deze installatie kan dat hier.

Edit door FremBrew: Helaas werkt de bovenstaande link voor mij niet.
Ik krijg het volgende bericht: "Het topic of board dat je zoekt bestaat niet of je beschikt over onvoldoende rechten om het te bekijken."
Is het mogelijk dat een moderator hier even naar kijkt?

/* edit: aangepast */

orangeloo

Na mijn traditionele brouwerij omgebouwd te hebben naar een HERMS, goed voor een volume van 40 liter.
Heb ik nu een andere opstelling gemaakt voor kleine brouwsels van 10 liter met een maximum van 20 liter.
Maischen op 220 volt en koken op aardgas
Deze opstelling wil ik gaan gebruiken om in het najaar verschillende kriek recepten te gaan maken.
Daarvoor heb ik ook 3 kleine vaatjes van 20 liter aangeschaft.  :brouwen:


BLUB

Hallo Brouwers


Bij deze een indruk van mijn brouwerijtje boven de garage.


De brouwhoek


De Maischketel


De schrootmolen (van de restanten van een bandschuurmachine)


De bouw van de klimaatkasten



En klaar

Groet 

BLUB

Albertus

Mijn gistkasten in vol bedrijf.
De pvc buis die in de deur hangt bevat een pc-ventilator en een lamp ten behoeve van de verwarming. Doordat de buis met de deur naar buiten draait heb ik er geen last van bij het plaatsen/verwijderen van de cct.
Het waterslot zit buiten de kast, het openen van de kast om te kijken naar het waterslot is niet meer nodig.

Bert





Reacties op dit bericht kunnen hier geplaatst worden.

zeebrew

Mijn eerste begin:  op zolder een apart hoekje aan het maken: warm en koud water uit de CV, afvoer gecombineerd met de wasmachine. De vergistingsijskast staat nog in de garage, moet ik op zolder ook nog een plaatsje voor vinden.





jantenne


mickey

Het brouwrek

Van links beginnen
100  liter kookketel
  65  liter Maischketel
  70  liter warmwaterketel



De branders


Het roerwerk en regelbare voeding



De Javafilter



De klimaat kasten





Deze maand wordt de Chugerpomp geplaatst.



Reacties op deze installatie kunnen hier geplaatst worden.

Greggy

Van het weekend was onze eerste brouwdag. Ik zal ons binnenkort even voorstellen. Maar met dank aan allen op dit forum en alle info op internet is dit onze HERMS.

Specs: 3x 50 liter fusten HERMS, 2x 3500W heaters, filterheks, 4x Solar-pomp 14W, 2x mixers 60W, 40plaat koeler, reverse osmose, eigenbouw control panel met TControl (dank aan Herman!) voor aansturing heaters, pompen en mixers regelbaar en 3 temperatuurdisplays, te controleren via nettopje en live beeld via webcam. :D Koelkastje met STC-1000, Chinese schrootmolen, 120l vat voor bewaren mout, 2 afzuigkappen. Zoiets...


Een panoramaview in onze brouwerij


De ketels


Ons eigenbouw controlepaneel: 220V schakelaars, PWM's voor pompen (4) en mixers (2), drukschakelaars voor aan/uit. Komt nog een mooie full-color sticker op met grafisch de installatie afgebeeld waardoor de knoppen intuitief te bedienen zijn. En een extra display voor de warmtewisselaar-retour-temperatuur van het wort tijdens maischen. Nettopje voor aansturing TControl. Max. 11kW beschikbaar.


De internals van de kast. Ergens verstopt zie je TControl.


Kast tijdens bouw. Behuizing is een kaalgeschuurde boormachinekoffer. :)


Het kale frame tijdens bouwfase. Zelf gelast. Nooit eerder gedaan. Gewoon doen...


Frame tijdens bouw van zijkant gezien en reverse osmose apparaat


Onze eerste ontwerpfout? Hopfilter in kookpan raakt verstopt bij koelen. De haakse bocht de ketel uit raakte verstopt door niet goed gefixeerde filter.
Dip-pipe, pijp voor temperatuurmeting, roerder, 3500W heater.



Voor reacties op deze installatie klik hier.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.