Laat je brouwinstallatie zien! (Foto's plaatsen, toelichting en geen discussie)

Gestart door Oscar, 22-01-2006 01:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

korek


Dr. Zoidberg


heijligers

Hier is dan mijn "installatie".

De maischketel:


Het uitzicht op de brouwzaal:


Het filteren met bazookafilter:
Wat met het gebruikte filter overigens prachtig ging  :D


Het koken van de hop:


Het koelen:


Het staat nu te gisten:



DP

Brouwinstallatie HERMS van DP.  :elifant:

Mijn huis en kantoor met brouwerij.


Mijn kantoor.


Trap naar bierzolder.


Watervoorziening voor tegenstroomkoeler en sodakegs.


Brouwerij.


Aansluitpaneel brouwerij.


Pomp met tegenstroomkoeler.


Einde deel 1 zie deel 2

DP  :dansen:






DP

Brouwinstallatie DP deel 2..

Maischketel.


Kookketel.


Warmwaterketel.


Gisttank.


Gisttank met waterslot.


Sodakegs met CO2.


Kegerator


Einde deel 2.
Groet, DP  samenvol

RobinB


wilko

Citaat van: RobinB op 10-05-2009  20:31 uMooie installatie en mooie CKT!
Waar heb je die vandaan?

Dat is vast die CKT die Dave zou laten maken door z'n zwager die professioneel in RVS melktanks etc doet.  Er is een draadje over geweest, al kan ik 'm niet direct vinden.

Wilko

epiphonix


beermenke

Hallo,
Hierbij mijn opstelling van een 15 liter brouwinstallatie.
RVS binnenketel gebuld met 18 liter water en 5 kg mout.
Buitenketel 10 liter water met 7 kw gasverwarmer en 12 meter koperen leiding waardoor het wort middels een Iwaki pompje stroomt en au bain verwarming.
Het werkt perfect. Ik meet constant zowel het opgewarmde water alsook de uitstroom van het wort. Weinig of geen spoelwater nodig (kan ik gebruiken van au bain water) en heel helder wort dmv constante filtering. Veel ideeén heb ik van deze site gehaald. Waarvoor dank. Het koken geschiedt na spoelen in rvs ketel en koelen met platenkoeler. Al een paar lekkere brouwsels gemaakt in ca 4 uurtjes. Na werktijd op een avond zelfs mogelijk. Nog wennen aan de installatie. Het ziet er complex uit maar is geheel uitneembaar en schoon te maken.

http://img193.imageshack.us/gal.php?g=hpim3526.jpg



Albertus


VEMP

Ik heb nu bijna alles af. Mede dankzij de hulp op dit forum, bedankt daarvoor!!  :groots:





Muldermans



Vandaag was ik in Leer (DLD) en daar kwam ik voor 6 euro leuke kraantjes tegen, daar een aantal van meegenomen en 1 daarvan gemonteerd op de kraanloze Weckketel. Op deze foto ben ik de installatie aan het doorspoelen met schoonmaakmiddel (Sun vaatwaspoeder) Mijn platenkoeler bleek erg schoon, want na 2,5 uur spoelen kwam er nog geen prut uit!
Bij mijn installatie heb ik 1 gasfles met brander, hier komt er nog 1 stel van bij (of ik ga met inductie werken voor het maischen) In de ketels is een bazookascreen gemonteerd, dit heeft bij mij op deze wijze bij het maischen en koken nog nooit aanbranden opgeleverd. (wel af en toe roeren bij verwarmen natuurlijk)

De zogenaamd trap had ik nog niet, deze heb ik gemaakt van een oude boekenkast.

Groeten
Muldermans (excuus voor het nog niet geroteerd hebben van de foto)

weed

Nog een echte moutmolen en dan ben ik compleet! Natuurlijk een echte magneetroerder is ook welkom maar dit werkt ook.
Laatste aanschaf was een iwaki pompje nu kan ik het wort laten circuleren kookketel, platenkoeler, pomp en weer naar de kookketel hierdoor heb ik de koeling helemaal onder controle.
Dit was nodig omdat ik onverwacht in een veiling voor een zacht prijsje deze te krappe koeler had gekocht daarnaast is het pompje handig voor het schoonspoelen van de installatie.
Voorheen deed ik de vergisting in een kunststofvat maar het afvullen van de flesjes was een lastig karwei aanzuigen en hevelslang op de plaats fixeren etc. Deze problemen heb ik niet meer na het bouwen van de "Hopmans" CCT.
Gist wordt ingevroren dit is 1214 uit een smackpack opgekweekt en wat slurry ingevroren op glycerol. Die staat te boek als tweede generatie (de twee vrijstaande buisjes) daarachter staat de derde generatie te wachten op opkweek.

 :degroeten: Ronald














oranjeboombiertje

Deze moet ik toch ook maar eens showen want het is toch een beetje mijn trots ;D


De brouwzaal, met links de brouwketel en rechts de klaringskuip.


De gistkelder met gist en lagertanks.


De afvulmachine.



De discussie naar aanleiding van het speelgoed van Wesley is afgesplitst. Zie hier.

Kleine_Schriek

Tja, na de prachtige installatie van Oranjeboombiertje, moet ik toch onze trots laten zien: de vergistingskoelkast. Twee UTC's, een PC ventilator en een waterbedverwarmingselement zorgen voor de constante temperatuur. Het waterbedverwarmingselement kwam ik tegen bij de locale rommelmarkt voor 20 cent. Daarvoor was er een 75W lamp en zaten er vuilniszakken om de vergistingsemmers. Er passen precies twee 15 liter mandflessen in en daarvoor de bijpassende 20L voedselemmers gekregen van forumlid Sjakie. Natuurlijk past er ook een 25L of groter mandfles in, maar wij splitsen graag de batches zodat we twee varianten bier krijgen.


Oscar

Hier mijn nieuwe filterje :







Er zit nog ietsje speling tussen het filter en de pan, maar hopbellen vallen daar niet tussen.



De discussie over deze filterplaat is afgesplitst. Zie hier.

Bonfunck

Sinds begin van dit jaar is onze installatie min of meer compleet.
Met 4 vrienden werken we samen aan ons hobby


De schroot molen


Maishketel en Filterkuip


Maishketel


Filterkuip


Pomp


Filterplaten


Gistvaten



De reacties op deze installatie zijn afgesplitst. Zie hier. (Ook voor verdere discussies.)

beermenke

Nu,
mijn installatie is zo goed als naar wens
alles van rvs en koper en siliconenslang
werkt prima, alleen nog de installatie leren kennen met temp. etc. de temp dien ik nog te ijken want de meters wijken blijkbaar af.
graag opmerkingen/aanpassingen
http://www.mijnalbum.nl/Album=J7ZXSEOK

jelle

Citaat van: beermenke op 14-03-2010  17:20 uwerkt prima, alleen nog de installatie leren kennen met temp. etc. de temp dien ik nog te ijken want de meters wijken blijkbaar af.
Ziet er goed uit
Thermometers even op 2 of 3 temperaturen ijken (= eigenlijk kalibreren ) bv 60, 70 en 80 graden.
En na een keer brouwen nog een keer herhalen om te kijken of de afwijking vast is.

groet jelle

Niels

Na een paar maanden denken en knutselen is de nieuwe brouwinstallatie gereed en heb ik de eerste brouw er op zitten.



Ik heb een A klasse koeler gevonden op Marktplaats waar mijn CCT precies in past, een paar gaatjes moeten maken in de deur, maar het past.
Met een Eurotherm controler die ik heb geprogrammeerd kan ik de temperatuur precies controleren binnen 0,1 graad tijdens vergisten.
Het programmeren is een lastige klus bij dit soort controlers door de veelheid van menu's en onduidelijk codes.
Dit heeft me veel leeswerk en geduld gekost om hem zo te programmeren dat hij het nu zeer goed doet.

Met het programma van Adrie, BrouwHulp (hulde hiervoor!) heb ik berekend wat de temperatuur moet zijn van het water wat in de koelbox gaat.
Voor mijn eerste brouw moest dit 25 liter van 75,4 graden zijn en na de stort was de temperatuur precies 62,5 graden zoals gewenst.
25 minuten gewacht en 15 liter van 99 graden toegevoegd waarna de temperatuur 72,5 graden was, na vertig minuten was de temperatuur 72,3.
In een koelbox maischen werkt geweldig makkelijk, het filter wat ik gebruik is een wort verzamelpijp met een filterplaat.



Het filteren van het wort is prima gegaan, ik kan vlot het wort helder krijgen en het temperatuur verlies is minimaal in deze koelbox.
Na het filteren koken op elektrisch, ik heb een twee pits kookplaat gevonden van 3500 watt die de pan met inhoud 1 graad per minuut kan verwarmen.
Het koelen na het koken doe ik met een zelfbouw tegenstroomkoeler, op zwaartekracht.



Het brouwen is gegaan zoals beoogd, dit is een geheel andere wijze, dan werken met een HERMS door het niet meer hoeven kijken naar flow en temperatuur.
Het schoonmaken is makkelijk door niet meer met de zware ketels te hoeven sjouwen en het werken zonder pomp geeft mij meer vertrouwen dat ik zonder bijsmaakjes kan brouwen.



Voor reacties op deze brouwinstallatie zie deze draad. Aub daar reageren.

Schwiebeldinger

Hoi Oscar,

Na een presentatie op een clubavond van 'De Roerstok' heb ik met Jacques afgesproken dat ik een vereenvoudigde versie van betreffende presentatie op Hobbybrouwen zou plaatsen. Volgens mij is dit forum daar het juiste voor.... Als bijlage een pdf bestand van de presentatie

Gr.,  Wiebe

Rowan Huigen

Leuk maar kan je mij ook vertellen waar ik je presentatie kan downloaden?

VEMP

Mijn nieuwe installatie. Moet hem wel nog onder de knie krijgen merk ik.




Voor opmerkingen over deze installatie zie hier.

Tommie

Men nieuwe elektrische weckketel/RIMS opstelling. Op de bodem heb ik een koperen ring gemaakt met gaatjes met daar bovenop de rvs filterzeef. Ik heb er nog geen bier mee gebrouwen, maar dat gaat niet lang meer duren ;)


Edgar

De nieuwe aanwinst: 10 liter Duran kweekfles. Met gaatje in de hals om een luchtslangetje/hevelslangetje in te steken. Voor de spotprijs van € 20,- bij Labstuff op de kop getikt. Prijs was speciaal omdat hij zich had vergist, ik kwam eigenlijk langs voor een occasion 10 liter kolf met een lichte beschadiging, maar die bleek 5 liter te zijn. Kreeg deze als vervanging voor dezelfde prijs.



Een grote verbetering ten opzichte van mijn 5 liter erlenmeyer, omdat ik daar maar max. 3 liter in één keer min-of-meer zonder overschuimrisico kan kweken. Hier blijkt 6 liter geen probleem, en ik ga 8 ook proberen.

Je ziet het luchtslangetje dat ik gebruik voor de eerste uren. Ik geloof er namelijk niets van dat er zuurstof, tegen de uitgaande koolzuurgasstroming in, de fles in wappert. Ik belucht dus wel degelijk via het oppervlak. Dat zal geen hoge ppm geven, maar allicht iets en in elk geval continu (laten we evt discussie daarover in een nieuw topic doen).

Hier het resultaat van in totaal 13 liter starterkweek (1+2+4+6). Ik vind dat toch altijd teleurstellend weinig...



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.