Laat je brouwinstallatie zien! (Foto's plaatsen, toelichting en geen discussie)

Gestart door Oscar, 22-01-2006 01:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Klepper

Ik beschikt niet over veel ruimte en brouw op een keukentrolley met een elektrische ketel met een vermogen van 2000W geïsoleerd met noppenfolie van de Gamma. Daaronder nog een dun laagje hittebestendig filtermateriaal. Dit is een lap universeel afzuigkapfilter uit de huishoudwinkel op maat geknipt. De brouwpan is voorzien van een valse bodem en een op maat gemaakt conisch brouwzakfilter die de wand van de pan vrij houdt. De valse bodem beschermt de filterzak tegen aanbranden.

De originele temperatuursensor is vervangen door een LM35 in een rvs buisje met dezelfde diameter van 6mm. De sensor is in het originele houdertje geplaatst die met een veer tegen de bodem van de pan gedrukt wordt. Op de foto de originele sensor en de droogkookbeveliging in het houdertje. Aan de zijkant van de pan is in het kunststof een gat geboord voor een sensorconnector. Die wordt tijdens het brouwen met een kabeltje aangesloten op een programmeerbare  controller.

De Alva controller regelt het gehele brouwproces inclusief het koken en stuurt ook een solarpompje aan die tijdens het maischproces het wort regelmatig rondpompt met een dutycycle van 50%. Dertig seconden aan, dertig seconden uit. De kraan van de pan is iets naar rechts gedraaid. Het pompje staat wat lager dan de bodem van de pan en wordt gevuld door de zwaartekracht. Het pompje is krachtig genoeg om het wort via een siliconenslang omhoog te pompen om weer terug in de pan te stromen. In het deksel van de pan is om knikken te voorkomen een kraanuitloop gemonteerd waar de siliconenslang doorheen getrokken is.

Na het maischproces wordt de zak eruit getild. De zak laat ik uitlekken in een groot fritesvergiet boven de pan. Tenslotte wordt de valse bodem verwijderd en kan er in dezelfde pan gekookt worden. Achter de kraan zit een klein hopfilter die het pompje beschermt tegen kleine deeltjes die de pomp kunnen verstoppen.

Het wort wordt gekoeld met een rvs dompelkoeler. Ik gebruik een plastic gistvat van mijn starterkit en een PVC fles voor de navergisting. De volgende stap is het maken van een gistkast.


Dund

Na lang plannen gisteren begonnen met de nieuwe brouwschuur. Van jaren lang hobbyen in de keuken eindelijk een echte brouwschuur van dik 20 vierkante meter. Er komen vier groepen in om de speidel en alle andere randapparatuur safe te kunnen laten draaien. Een keuken dikke afvoeren etc etc. Echt een hele grote klus maar het wordt geweldig. Hier alvast wat fotos van de ouwe schuur en het pijpen systeem dat naar de schuur toegaat.




Kojak


JanWillem


korneel

Ik kom in de buurt van een HERMS installatie die nog eens af gaat komen...



Vond het te spannend om niet te posten :)
Hopelijk volgende week RVS spoeltafel erbij en dan eens langzaamaan gaan brouwen.



Voor de discussie naar aanleiding van deze installatie zie hier.

PrinsHeerlijk

Een nieuwe opstelling voor het buitenbrouwen! :biersmile: Doordat ik een 1/2'' kraan aan mijn RVS Weckketel van 27 liter ga maken (en het standaardgat dus uitboor) doe ik mijn filterhex onderin de maischketel en filter ik het wort naar een pan waar een leeg krat onderstaat (met een slang ter preventie van oxidatie).

Vervolgens spoel ik met een waterkoker en daarna haal ik het bostel eruit en maak ik de ketel schoon. Daarna kook ik weer in de weckketel. Optimaler zou zijn dat ik de pan ook kon verwarmen maar het is nu zo.



(Zie mijn facebookpagina voor meer foto's  :brouwen:https://www.facebook.com/Thuisbrouwerij-Prins-780989125380854/)

 :degroeten:

RayVelcoro

Hieronder een kleine impressie van mijn zelfbouw low budget herms in proefopstelling. Het wachten was op de dimmer voor het pompje. Het door mij bestelde dimmertje dobbert ergens op oceaan gok ik. Daarom nu een 12/24v dimmer tbv ledverlichting gebruikt wat prima werkt. Als het zondag slecht weer is ga ik er mijn eerste brouwsel mee maken. Mocht er interesse voor zijn kan ik alle gebruikte onderdelen nog wel even apart benoemen.


Biertje1985

Hierbij mijn installatie:

Een Thermoport 38,5L ketel met:

3.2 KW verwarming Element
SOLAR pomp 12l/min met PWM snelheids regeling
Menno 21L binnenpan (Filterpan)
RVS 316 Piping 1/2"
Vailliant pijpen koeler (warmtewisselaar)
Brewboard 2.12 besturing (Ardbir) (Eigen ontwikkeling)
Flexibele neopreen kabel.
40A SSR met grote heatsink
5A Interne 12V voeding
IP67 schakelkast behuizing

Eerste brouwsel een Pilsener gemaakt, liep perfect! Vol automatische maisch. Rendement rond de 75%

Hierbij wat foto's



















jank


marc0871

Leuk spul. Mocht wat kosten, blijkbaar.

Nou alleen nog wat tegen een stijve nek >:D  ;)

jaap75

Hallo allemaal,

Bij deze de foto's van mijn installatie tot nu toe.
Deze moet nog afgemaakt worden met leidingen en wat klein spul.

Het idee is om te koken in het grote 120 L vat (links op de foto) daarna te filteren en tijdelijk opslaan in het grote blauwe vat.

Als dit gedaan is kan het grote vat schoongemaakt worden en alles weer terug gepompt worden in om te gaan koken.
Op deze foto is de koeler te zien die erna word in gehangen om het wort te koelen, ik hoop alleen dat het koelvermogen hiervan genoeg is om 100-120 L snel te koelen.



Dat was het tot nu toe, ik ben erg benieuwd naar jullie mening en opvattingen hierover.

Cheers! :biersmile:

korneel

Zie mijn vorige foto een paar posts hierboven. Was er niet blij mee. Miste toch de triclamps.
Dus ben opnieuw begonnen :)
Huidige staat.. zie hieronder..
Hopelijk over 2 weken brouwen :)



En ondertussen ook de gistvaten eens goed schoongemaakt.



Jacques

Citaat van: korneel op 30-06-2016  07:27 uZie mijn vorige foto een paar posts hierboven. Was er niet blij mee. Miste toch de triclamps.
Dus ben opnieuw begonnen :)
Huidige staat.. zie hieronder..
Hopelijk over 2 weken brouwen :)



En ondertussen ook de gistvaten eens goed schoongemaakt.



Hallo Korneel,

De foto's zijn niet te zien. Dit komt waarschijnlijk doordat de bestanden van de foto's te groot zijn. Verklein eerst de foto's (op een lagere resolutie zetten helpt heel veel) en probeer opnieuw.

korneel


Willy-en-co

De eerste tekeningen zijn gemaakt voor onze alles in 1 pan. Mijn brouwmaatje is nu hard bezig om software te schrijven en alle besturingen uit te zoeken en te maken. De aankomende weken ga ik me bezig houden met de tank. Wordt een brouwtank van 35 liter met een warmte element er in. Een pomp er naast voor de flow en jacket mantel om te koelen. De jackets zijn in delen zo kan je 10, 20 of 30 liter makkelijker koelen. Als we weer veder zijn komen er zeker meer foto's.

rover8772

De uiteindelijke versie van mijn RIMS tube:



1.8 kW element erin (de kabel moet nog aangesloten en ingegoten worden...)
RVS 316

Ben nu bezig om de uitgang van mijn brouwketel (RVS bierfust 50 liter) te verplaatsen naar de bodem. Zat eerst boven de onderste rand, maar er bleef te veel wort achter, zodat ik de ketel nogal ver moest kantelen om er alles uit te krijgen..
Ook een moutwals zit in de pijplijn.
Novax 20B pomp en mijn platenkoeler (uit verwarmingsketel, 18 platen geloof ik) moeten ook nog bevestigd worden, dus nog genoeg te doen... Foto's volgen.

tdp

Ter vervanging van mijn platenkoeler:


Toch blijft het bouwen een mooi onderdeel van het brouwen :) :biersmile:

dimitri.bourgois

Hallo,

Bij deze foto's van mijn installatie. Indien er verbeteringen zichtbaar zijn laat maar weten ;)

Warmwaterketel


Maishketel


Kooketel


Brouwopstelling


Moutmolen


Opwarmen water


Maischen


Geautomatiseerde sturing


Visualisatie


Gist/Lagerkast/Droogkast







De discussie naar aanleiding van deze installatie is afgesplitst. Zie dit topic.

jank


Mijn nieuwe brouwinstallatie.




De discussie over deze installatie is afgesplitst. Zie hier.

Underdike

Ons huidige KEUT-systeem (we blijven eraan sleutelen) :

- 2-staps op een gelast frame
- hoogste niveau : een brander met een 78 liter maischpan (met valse bodem)
- onderste niveau : een brander met een 100 liter kookpot
- beide branders draaien op LPG (omgebouwde gasfles)
- 60 graden water uit leiding, 90 graden water uit 'n aparte boiler
- koperen spiraalkoeler
- moutmolen door slijpsteen-motor aangedreven
- wijnkoeler met Inkbird controler voor max 3x 30 liter vergistings-vaten (toekomst: 1x 120 liter RVS vat)
- capaciteit: 6 - 8 kraten per keer (meestal 55 liter in vergisting, kan omhoog tot plm. 80 liter).


Twan84

Het kost wat tijd en inspanning maar dan heb je ook wat:
De schrootmolen bestaande uit de MattMill Klasik, een zelfgemaakte trechter en een 0.75 kW motor. De motor loopt op 70 RPM, maar is sterk genoeg om alles er rustig doorheen te walsen. Weinig stof dus.


Het schrootresultaat. Ik heb het niet gemeten maar op het oog ziet het er prima uit.


Mijn zelfgemaakte roerwerk. 40 RPM en draait ook met gemak door een wat dikker beslag. De plaat is van HDPE (snijplank) dus voedselveilig.


En als laatste een koelspiraal gemaakt van een oude tapkoeler. Aangesloten op een grondwaterpomp is 15-25 liter wort in 5-10 minuten afgekoeld.

bosz

Mijn dit jaar gebouwde elektrische HERMS. Buiten beeld is de 3e ketel om in te koken en twee chugger pompen om het water uit de HLT en het wort uit de maisch pan mee rond te pompen.
In de HLT en de kook ketel zit een 3200 watt verwarmingselement.
De website van de electric brewery heeft als inspiratie gediend.


Jedoka

Zeau, na al dat Premium RVS geweld[emoji12] hier mijn lowbudget brouwinstallatie bestaande uit 2 geïsoleerde elektrische weckpannen met kraan, RVS emmer in gebruik als moutkorf, past net iets meer dan 6 kg geschrote mout in. Spotgoedkoop aliexpress pompje die het vooralsnog verassend goed doet[emoji16]. Paar slangen en een tapkoeler in gebruik om het wort na het koken te koelen. Er zitten 3 RVS koelspiralen in die ik met elkaar verbonden heb, na het koken pomp ik het wort door de spiralen in het koudwaterbad waarin een pomp zit voor beweging in het water, het wort kwam er in het begin met een temp van onder de 5 graden uit, na verloop van tijd werd dat warmer. Uiteindelijk het wort ( 21L ) met 20 graden in het vat dus helemaal goed. Misschien volgende keer nog wat ijs halverwege in de koeler erbij.
Binnenkort nog wat betere siliconenslangen aanschaffen, een takel maken om de emmer op te tillen voor het spoelen en iets om de rondcirculerende wort beter over de mout te verdelen. En dit alles sinds vorige week in de schuur nadat ik een enorm werkblad op RVS staanders had gekregen, dus niet meer knaaien en pielen in de keuken, ik grote blij[emoji16]
Nu van de week nog een gist kast maken, alle spullen zijn in huis!

Martijn0172

Van de week wat simpele ikea kasten en werkblad geinstalleerd. Ook een horeca spoelbak gekocht van 50x60x30cm, wat een verademing is dat met schoonmaken  ;D

Er komt nog wat kastjes boven, een gladde achterwand en een spoeldouche

Verder een Braumeister 50 L en, niet op de foto, twee koelkasten met ruimte voor een 30 L en 60 L vat


Striekert

Ik heb nu mijn eerste installatie gekocht (via marktplaats)







Alleen de slangen nog vervangen en het filter vernieuwen. (Gelijk even nieuw teflontape tussen de aansluitingen)

Langzaam aan begint het allemaal te komen  :biersmile: :brouwen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.