Bierkit; WEL of NIET koken?

Gestart door Thomas B, 21-01-2006 15:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas B

Ik heb twee bierkits gekocht en op de gebruiksaanwijzing staat 4 ltr koken kit toevoegen en daarna suiker, 20 liter koud en gist toevoegen.
Zelf denk  :denken: ik 4 ltr. koken, kit toevoegen, 20 liter kokend toevoegen 5 min. laten koken, afkoelen met mijn koeler en dan gist toevoegen.
Graag wil ik weten van de ervaren mensen of het beter is alles te laten koken.
Ik hoor het graag, want morgenochtend gaan de pannen op het vuur!

Gegroet, Thomas

ronniea

 :lekkerbier:
Hoi,

Ik heb zelf alleen ervaring met de Brewferm bierkits.
Daarbij kook je de inhoud niet in kokend water maar warm je de inhoud op.
Deze siroop doe je in een vat en daar voeg je eerst warm water aan toe en daarna een aantal liters koud.

Het koude water kook ik de avond ervoor en laat dit in een vat afkoelen.
Echt afkoelen hoeft daarna niet omdat de hoeveelheid koud water hier al voor zorgt.

Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord.
In geval van de Brewferm bierkits klopt de handleidng wel.

Gr. Ronnie


Thomas B

Beste Ronnie,
Dank voor de reactie, maar waarom kook je het koude water de avond tevoren? Ik kan dit tegelijkertijd doen en dan afkoelen met mijn koeler, om infecties te voorkomen. En dan op ongeveer 20 graden aan de siroop en het warme water toeveogen?
Of denk ik te simpel??
Gegroet
Thomas

Drd

Koken van je water is waarschijnlijk om verschillende redenen. Ten eerste om mogelijke microorganismen af te doden, ten tweede om het chloor in je water te laten verdampen (vermijden van invloed op gist en om off-flavours kwijt te kunnen), ten derde om neerslag te krijgen van je Ca en Mg ionen om zo minder hard water te krijgen en minder bufferende capaciteit.

Vergeet niet dat je water een essentieel gegeven is in de brouwzaal. Het is niet voor niets dat ze in sommige brouwerijen het water helemaal vrij maken van alle stoffen om daarna diezelfde stoffen terug bij te voegen. Immers je buffer kracht en bepaalde mineralen bepalen mee de smaak en de stabiliteit van je bier.

Voor het beste resultaat: Koken

ronniea

Ik kook het water een dag eerder om het inderdaad "zuiver" te krijgen.
Daarbij kan het dan ook rustig een nacht afkoelen zonde reen koeler

Ik gebruik als beginned brouwer een bierbrouw startpakket de luxe van Brewferm.
Hier zit geen koeler bij en is volgens de handleiding ook niet echt noodzakelijk.

De kunststof vaten uit het starterspakket vinden ook niet echt fijn als je er kokend water ingooid.
Dus vandaar dat ik eerst de siroop er in doe en de benodigde warme liters en suiker.
En zo snel mogelijk de resterende koude liters.

Eigenlijk is het ook geen brouwen omdat je de siroop alleen maar opwarmt.
Er komt verder geen kookproces aan te pas.
Maar het blijft leuk en het resultaat is goed te drinken.

Later ga ik mogelijk overstappen op het echte brouwen met een ketel.

Gr. Ronnie.

Thomas B

Beste Drd,
Dank voor de info, maar als ik 4 liter water kook ok de "siroop" mee aan te lengen en tegelijkertijd de resterende 16 liter kook en laat afkoelen met een koeler, dan werk ik toch alleen maar met water dat gekookt heeft.
Maar wat ik vroeg was:
Is het beter om het geheel, inclusief "siroop", ook nog te laten koken??? en daarna weer te koelen??

Is het nog te volgen?
Groeten Thomas

twc

Nee dit hoef je niet te koken beter van niet bij Coopers zeggen ze dat je de tijd zo kort mogelijk moet houden ivm infecties. Dus mengen gist toevoegen en deksel erop.

Erick

Heb je de datum van de post waarop je reageert wel gezien?  :weetniet:
Ik denk niet dat je antwoord nog op tijd komt  ;)

Hopmans

Typisch beginners-foutje.

 :D

Tsjerk

Wel een gemotiveerde inzet om anderen behulpzaam te zijn.  :duimop:

Frenky

En wie weet toch een antwoord op een vraag die iemand hier zoekt...  :duimop:

RobinB

Citaat van: Frenky op 03-09-2010  00:25 uEn wie weet toch een antwoord op een vraag die iemand hier zoekt...  :duimop:

Dan toch nog niet helemaal goed, want het eea hangt sterk af van het gebruikte water. Bij Nederlands kraanwater is het niet nodig, echter als je de dag van tevoren kookt en laat koelen, kan dat natuurlijk ook geen kwaad.

Wel vond ik het makkelijk om met heet water uit een waterkoker het blik te spoelen. Lossen de suikers sneller op! :)

Hopmans

Citaat van: RobinB op 08-09-2010  14:45 uDan toch nog niet helemaal goed, want het eea hangt sterk af van het gebruikte water. Bij Nederlands kraanwater is het niet nodig, echter als je de dag van tevoren kookt en laat koelen, kan dat natuurlijk ook geen kwaad.

Mee eens.
Ik meen ergens op het Vlaamse forum gelezen te hebben dat Belgisch water wel nog beter
voorgekookt kan worden, maar dat zal wel verschillen tussen de verschillende windstreken.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.