Johannes' Gamellen-installatie / Brouwruimte

Gestart door Johannes, 29-12-2005 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Citaat van: Henielma op 04-02-2006  21:30 uToen je problemen ondervond met de hopfilter had je je gewone hevelfilter kunnen proberen. Ikzelf gebruik namelijk ongeveer eenzelfde hevelfilter en ik gebruik dit om te filteren, spoelen en ook als hopfilter voor na het koken.

Daar had ik niet eens aan gedacht, gebruik je dan ook nog een kaasdoek o.i.d.?  En gebruik je dan hoppellets of bloemen?

Ik heb juist dit filter gemaakt om niet met een kaasdoek te hoeven werken om een maischhevelfilter. Waarschijnlijk pakt dit met bloemen toch beter uit. Er is ook nog aardig wat residu meegekomen het gistvat in maar ja, dat bezinkt wel weer.

:degroeten:

Johannes

Henielma

Ik heb hopbloemen gebruikt. Ik heb geen doek om het filter gedaan. Ik leg wel een gesteriliseerde kaasdoek in het gistvat waar het door de tegenstoomkoeler afgekoelde wort in komt. De bedoeling is hier de eiwitwaas mee op te vangen. Maar mij valt op dat daar er niet veel in de kaasdoek komt.

De koeler koelde de laatste keer het wort van zo'n 95 graden C naar 25 graden C. De waterkraan moet dan best wel aardig lopen. Het wort stroomt best snel door het hevelfilter met daaraan de koeler van 7,5 meter lang. Ik heb in die paar keer dat ik dit gebruikt heb nog geen verstopping meegemaakt. De ketel staat op normale fornuishoogte en de koeler en het gistvat staan dan op de keukenvloer. Dus het hoogteverschil is ongeveer 1 meter.

Henielma


MO

ik heb zo'n t-stuk bij de Formido gehaald. Het zal in elke stad wel weer anders zijn, maar in Oss heeft de Gamma nauwelijks koper, de praxis al wat meer en de Formido alles en meer!
Morgen ga ik de tegenstroomkoeler maken (of eigenlijk klusser ROb), misschien komend weekeinde al brouwen!

Erg leuke installatie, voor iedereen toegankelijk volgens mij. Grootste voordeel is dat jij geen pomp nodig hebt. Misschien ga je die nog missen als je TSA (tegenstroom apparaat) klaar is, A3 vertelde dat het vooral op het eind erg langzaam hevelt vanuit de kookpan.

Brouw jij nu in de badkamer of heb je een andere betegelde ruimte? Ik ben groot voorstander van betegelde ruimtes, liefst alleen voor brouwen. Wat een luxe: gisteren na bottelen 5 min dweilen en alles vlot superschoon.

Sorry, ik vervuil je thread.

Johannes

Ik zal gewoon nog meer bouwmarkten langs gaan, dat T-stuk komt er wel.

Sowieso ben ik ook nu erg afhankelijk van hoogteverschil bij hevelen dus zaterdag heb ik de kookketel nadat het filteren klaar was omhoog getild (met deksel erop) nou is dit geen manier van doen natuurlijk. Of de maischketel moet nog hoger om nog een hoogteverschil tussen kookketel en gistvat te hebben. Maar ja ik zal altijd moeten tillen om de kookketel op de brander te krijgen. Een pomp zou geen overbodige luxe zijn.

Dit is mijn badkamer, enig nadeel is dat ik na brouwen alles terug moet sjouwen naar mijn brouwapparatuur-grot.  (Inbouwkast)

Caspar

Cool systeem heb je gebouwd Johannes..

Citaat van: Johannes op 06-02-2006  14:53 udus zaterdag heb ik de kookketel nadat het filteren klaar was omhoog getild (met deksel erop) nou is dit geen manier van doen natuurlijk.

Ik heb ook altijd een hekel aan dat sjouwen met mijn spoelton, konden ze die gamellen niet ietsie lichter maken ;).

Johannes

Het hier eerder genoemde hopfilter gaat de deur uit. De brouwdag van vorige week was qua filteren wederom een drama. Ik ga nog een hevelfilter bouwen maar dan voor het hopfilteren. De 15x12x12 T stukjes voor mijn tegenstroomkoeler kan ik nog steeds nergens vinden. Ik wil toch wel erg graag voor de volgende brouwdag een tegenstroomkoeler en degelijk hop/eiwitfilter. Zijn hier meer brouwers die een hevelfilter gebruiken als hop/eiwitfilter?

:degroeten:

Johannes

EBC

Johannes,
Mijn advies voor hopfilteren:

Neem een koperen pijp die iets langer is dan je gamel diep is, zodat ie een eindje erboven uitsteekt. Aan 1 uiteinde doe je L- stuk (of een T-stuk waarvan je 1 kant dicht maakt). In het overgebleven uiteinde van je L-stuk doe je een stukje opgerold rvs gaas (1 mm maaswijdte), dat je aan de uitstekende zijde dichtknijpt. Maak een slang vast aan het andere uiteinde van de pijp met daaraan een klem of kraantje. Om te voorkomen dat de slang knikt, kan je een bocht in de pijp maken, of zoiets.

Zet kort voor het eind van het koken dit ding schuin in je gamel. Het gaas-uiteinde van je af, in de hoek tussen de bodem en de opgaande wand. Het uitstekende deel naar je toe. Als je dit filter erin zet, zorg dan dat het kraantje dicht is en draai het daarna langzaam en voorzichtig open om spuiters kokende wort te voorkomen. Probeer dit filter vast te zetten, zodat het zo min mogelijk kan bewegen.

Als je stopt met koken, laat de boel dan 20 tot 30 minuten staan, NIET roeren, zodat alles rustig kan bezinken. Het is belangrijk dat er zo veel mogelijk hopbellen op het gaas gaan liggen, dus wellicht kan je je gamel iets scheef zetten, zodat het gaas op het diepste punt zit. Die hopbellen houden de eiwitvlokken tegen, net zoals de gerste-blezen doen bij het maisch filteren. Maak het stuk gaas ook niet te groot. Als er geen hop op ligt, gaan alle eiwitvlokjes gemakkelijk door de mazen van het gaas.

Dan hevel je LANGZAAM af. Net als bij het filteren na maischen, doe de de eerste afloop voorzichtig terug in de gamel.

Als je een kraan onderin je gamel kunt monteren, dan is het nog gemakkelijker. Dan steek je een stukje opgerold gaas in de kraan. Zo werk ik al jaren en heb altijd heldere wort.

Gebruik gewoon hopbellen, dat werkt het gemakkelijkst en is nog het lekkerste ook. En dat nog los van de romantiek, want het is toch prachtigom die bellen door het kokende wort te zien bewegen?

Henk oet Paiz

Citaat van: Johannes op 24-06-2006  10:45 uZijn hier meer brouwers die een hevelfilter gebruiken als hop/eiwitfilter?

Hoi Johannes,

Ik werk al een poosje zo. Vroeger maakte ik een kaasdoek om mijn hevelfilter, maar dat was altijd een heel gedoe omdat het filter tijdens de laatste fase van het koken een enorme drang heeft om op te drijven. Nu plaats ik gewoon mijn maischfilter zonder doek in het wort en laat het 10 min meekoken om te desinfecteren. Daarna laat ik het geheel een kwartiertje staan terwijl ik mijn koelinstallatie in gereedheid breng. Daarna hevelen en het eerste wort weer terug in de pan. Binnen de kortste keren helder wort. Nooit problemen gehad doordat ik de koudetrub niet verwijder uit het wort. Eigenlijk is dit dezelfde manier als EBC, zij het dat ik gewoon met mijn maischfilter werk.

Groeten,

Henk  :proost2:

PS T-stuk 12-12-15 kun je ook maken door een 15-15-15 met twee verloopstukjes naar 12 mm. :idea:

Henielma

Citaat van: Johannes op 24-06-2006  10:45 uZijn hier meer brouwers die een hevelfilter gebruiken als hop/eiwitfilter?

Johannes,

Ik werk op dezelfde manier als Henk oet Paiz hierboven aangeeft dit bevalt prima. Na zo'n drie liter wort komt er geen hop meer mee. Nog een tip bij deze werkwijze. Als je ervoor zorgt dat er nog geen koelwater in je tegenstroomkoeler zit dan zorgt die eerste paar liter wort tevens voor het ontsmetten van de binnenleiding van de tegenstroomkoeler. Deze wort gaat toch terug bij de rest van het nog bijna kokende wort. Hierna start ik het koelwater en laat het wort in de gistingsemmer stromen.

Johannes

Heren,

Bedankt voor jullie reaktie, @ebc volgens mij is dit ongeveer het zelfde als wat ik nu heb, met als enige (en misschien wel belangrijk) verschil dat ik niet eerst het filter er in zet alvorens te koelen.

Ik ga het toch eens proberen met eerst mijn maischfilter en misschien maak ik dan nog een apart hopfilter ivm mogelijke bostelresten in het filter.

@Henk 15x15x15 kan natuurlijk ook, maar ik wil het liefst zo weinig mogelijk soldeerrandjes, waar mogelijke ongein in gaat nestelen  :gistsmile:

wordt vervolgd....

:degroeten:

Johannes

EBC

Johannes,

Liever helemaal niet solderen. Alle naden die op de ketelbodem liggen, hebben helemaal geen soldeer nodig. Gewoon iets samenknijpen en dan klemt het allemaal vanzelf. Bovendie kan je het dan ook gemakkelijk schoonmaken, mits je rechte stukken gebruikt.

Johannes

EBC,

Helemaal mee eens, alleen dit gaat over de tegenstroomkoeler.

groet, Johannes

EBC

Een algemeen probleem bij koelers met ronde pijp is dat het wort niet snel genoeg stroomt. Bij snelle stroming ontstaat turbulentie en dat is essentieel voor een goede warmteoverdracht. Daarom nog een tip: probeer turbulentie te bevorderen. Als je geen pomp gebruikt, zal turbulentie door de lage stroomsnelheid niet gemakkelijk ontstaan. Je zult het dan moeten zoeken in vervorming van het ronde oppervlak, om zo turbulentie op te wekken.
Meestal laten we het wort door de binnenste pijp lopen, daarin zitten minder soldeernaden en zo. Maar door het juist andersom te doen geeft een koeler vaak wel een beter rendement. Als je direct na gebruik met de juiste middelen schoonmaakt, hoeft dit geen probleem te zijn.

Henk oet Paiz

Citaat van: EBC op 26-06-2006  23:02 uAls je direct na gebruik met de juiste middelen schoonmaakt, hoeft dit geen probleem te zijn.

Zoals??

Ik heb een tegenstroom/platenkoeler uit een Vaillantketel. Die spoel ik na gebruik direct door met leidingwater, ervan uitgaande dat er dan nog geen wort is aangekoekt en het door schoon water te verwijderen is.

Groeten,

Henk  :proost2:

EBC

Ik maak mijn platenkoeler direct na gebruik als volgt schoon:

1. doorspoelen met warm water, twee kanten op. Eerste keer tegen het wort stroomrichting in.
2. 1 uur weken in PBW (Powdered Brewery Wash). Dit is een basisch middel met actieve zuurstof dat organische afzetting oplost. Lijkt wellicht op Chemipro Oxi, maar maakt beduidend beter schoon.
3. doorspoelen met koud water
4. ontsmetten met Iodophor of Star San. Net wat me uitkomt.
5. doorspoelen

Johannes

Tijdens de laatste brouwsessie heb ik -in een poging het bakje wort zo voorzichtig mogelijk in de kookketel te legen- mijn tengels flink gebrand aan de binnenkant van een gamel. Om het wort onder vrijval in de kookketel te laten lopen, zou de maischketel omhoog moeten. Dat zou een te hoge toren worden, aangezien het wort ook nog onder vrijval het gistingsvat in moet. Daarom moet er toch maar een pomp komen. Die pomp wil ik niet direkt aan de uitgang van het hevelfilter zetten om te voorkomen dat de boel dicht wordt gezogen. Daarom heb ik de volgende oplossing bedacht:



Helemaal mooi zou zijn: een opvangbak met vlotter die automatisch de pomp in werking zet.  :idea: Maar das voor mij iets teveel knutselwerk.


Adrie

Ha Johannes,

Met de Vier Broedersinstallatie gebruiken we tegenwoordig ook zo'n constructie. Werkt op zich prima. Met een kraantje aan de uitstroomkant van de pomp kun je vrij eenvoudig het pompdebiet en het debiet uit het hevelfilter met elkaar in evenwicht brengen zodat de opvangbak niet droogtrekt.

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 08-08-2006  11:15 u

Helemaal mooi zou zijn: een opvangbak met vlotter die automatisch de pomp in werking zet.  :idea: Maar das voor mij iets teveel knutselwerk.
Ik heb dezelfde opstelling. En in het opvangbakje heb ik een vlottertje gemonteerd (ik ben GEEN knutselaar). Werkt perfekt.



Geen idee trouwens waar je zo'n dingetje zou kunnen kopen.

Hopbier

Johannes

Nu het forum het weer doet kan ik eindelijk Hans bedanken voor z'n mooie foto's: Bedankt Hans.

Ik moet een systeem hebben waarbij de pomp aangaat bij een bepaald niveau, en wanneer het (vloeistof)niveau een x aantal centimeters lager is, weer uitgaat. Werkt dit bij jou ook zo Hans? op de foto zie ik maar 1 vlottertje terwijl voor het systeem wat ik in gedachten heb je volgens mij 2 nodig hebt.

Wat anders: ik heb eindelijk een werkend hop/eiwitfilter, de vorige verstopte steeds, deze niet. Ik heb het hier eerder op het forum gezien. Het is een RVS huls van een flexibele waterleiding (of hoe dat ook maar heet) hier een voorbeeld:

Die van mij glimt nog iets meer want die is nieuw. Hier wordt 'ie overigens als maischfilter gebruikt.


Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 17-08-2006  16:29 uIk moet een systeem hebben waarbij de pomp aangaat bij een bepaald niveau, en wanneer het (vloeistof)niveau een x aantal centimeters lager is, weer uitgaat. Werkt dit bij jou ook zo Hans?
Nee mijn vlotter maakt kontakt als het niveau hoog genoeg is en verbreekt de stroomtoevoer naar de pomp als het niveau te laag is. E.e.a. regel ik dan met de pompsnelheid.

Hopbier

Johannes

ah, Dat kan natuurlijk ook. Ik zal er eens over brainstormen.


Henielma

In onderstaande link staat een Velleman bouwpakketje dat zo'n niveaumeting en regeling kan doen. Kost ongeveer EUR 17,--

http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=9083

Als je een beetje kan solderen heb je een leuke sensor waarbij alleen een stukje printplaat in het wort hangt.

Johannes

De prijs spreekt me vooral erg aan  :) Maar of dat knutselwerk voor mij te doen is? Ik zal dat pdf-je eens bestuderen.

bedankt voor de link!

MO

Nog een vraagje: jij hebt dat malle bakje nodig, zeg je, om te kunnen voorkomen dat je hevelfilter dichtslibt. Inderdaad moet ik altijd voorzichtig recirculeren om het filterbed niet dicht te laten slaan. Maar wat ik zeggen wou: met een kraan aan de uit kant van de pomp kun je toch ook het debiet regelen? Of zie ik iets over het hoofd en dient dat opvangbakje ook andere doelen?

Johannes

Ik weet niet of het dichtslibt, maar om te voorkomen dat... Tsja bij jullie wurmsbrouwers lukt het ook, ik zal dat eerst eens proberen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.