Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Kook via deze links:

Boeken over bier
Engelstalige brouwboeken

Auteur Topic: Johannes' Gamellen-installatie / Brouwruimte  (gelezen 21265 keer)

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
Re: Johannes' Gamellen-installatie / Brouwruimte
« Reactie #20 Gepost op: 19-01-2006 21:00 u »
Ad,

Je hebt helemaal gelijk, op zich zou dat best kunnen natuurlijk. Ik ging zelf uit van een Herms die staat, en blijft staan; op dezelfde plaats. Momenteel moet ik na elk brouwsel de boel weer afbreken en in m'n grote brouwkast stoppen, dat zou ik met een Herms ook moeten doen (maakt op zich niet uit natuurlijk).

Hoe dan ook ga ik eerst deze installatie afmaken en daarvan genieten, en hou de mogelijkheid open om een Herms te bouwen.

Wellicht ben ik meteen verkocht als ik een herms in aktie heb gezien. *Nodigt zichzelf uit bij brouwsessie A3 of MO  ::) *

:degroeten:

Johannes
-

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Kick af van je energieverslaving!
    • Brouwerij Het Witte Paard

• Tracteer me op een biertje
« Reactie #21 Gepost op: 19-01-2006 21:06 u »
Je bent uiteraard altijd van harte welkom. De eerstvolgende brouwsessie zal waarschijnlijk de Duvel-kloon zijn ergens in februari. Ik geef je wel een seintje als ik een brouwdatum heb geprikt.

Offline Hopmans

• Super lid
    • Net even anders.
« Reactie #22 Gepost op: 19-01-2006 22:41 u »
Hey Johannes,

Citaat
Wellicht ben ik meteen verkocht als ik een herms in aktie heb gezien. *Nodigt zichzelf uit bij brouwsessie A3 of MO

Persoonlijk vind ik er niet veel spectaculairs aan.
Je ziet een beetje wort uit een pijpje lopen Thats all.
Wat ik mij eigenlijk afvraag is waar het nu eigenlijk echt om draait, Hoeveel werk is een WURMS
t.o.v. een pannetje, filterje enz.

De meeste tijd besteed ik aan schoonmaken van materialen.
Hoe snel is een WURMS/HERMS schoon ten opzichte van een Jip&Janneke-installatie.
Daar gaat het juist om.

Het liefste gooi ik hop, mout en water in vakjes, en daarna komt er bier uit zonder iets schoon te
maken (automatiseren).
Wat heeft een HERMS nu echt als voordeel?  :weetniet:

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #23 Gepost op: 19-01-2006 22:50 u »
Dit is volgens A3 de reden om te gaan Wurmsen, ik wil het eerst zeker nog een keer in het 'echt' zien alvorens ik definitief besluit om een Herms te gaan bouwen.

Voorlopig is dit voor mij alweer een hele vooruitgang (als de installatie straks af is) en hoef ik niet meer te kliederen met overscheppen van hete bostel. Wat zal dat een genot zijn! En hopelijk een verbetering in de frisheid van het bier (dit mis ik bij veel thuisbrouwsels).

Wel moet ik straks de ketels op gaan tillen om een hoogteverschil te realiseren voor het hevelen maar goed, dat hoeft maar 2 keer per brouwsel. Bovendien zijn de gamellen voorzien van een handige ring waaraan je ze op kunt tillen.

Johannes
-

Offline Hopmans

• Super lid
    • Net even anders.
« Reactie #24 Gepost op: 19-01-2006 23:04 u »
Citaat
en hoef ik niet meer te kliederen met overscheppen van hete bostel.

Dit is maar 5 minuutjes op de 5-7 uur.

Ik wil gewoon 3 ingrediënten in een bakje gooien, en daarna de deur uit.
Vol automatisch, en geen schoonmaken.
Mmm, uitdaging.  :D

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
  • www.biergilde-groningen.tk
« Reactie #25 Gepost op: 19-01-2006 23:12 u »
Klinkt als een broodbakmachine, de brouwtender?
Gistvat: Halcyon IPA
Lagervat: -
Voorraad: Wadisdanou II (Brown Porter?), Gilde blond, Golden Promise IPA, Hunebier Dubbel, 1850 Porter, ESB
Planning: Russian Imperial Stout, Kastanjebier, Gerstemout niet!

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #26 Gepost op: 19-01-2006 23:40 u »
Dit is maar 5 minuutjes op de 5-7 uur.

Ik wil gewoon 3 ingrediënten in een bakje gooien, en daarna de deur uit.
Vol automatisch, en geen schoonmaken.
Mmm, uitdaging.  :D

Zucht....  scheppen=niet leuk=geklieder=minder fris bier

-

Offline hansvdm

• Vol lid
    • Leidsebierproefclub
« Reactie #27 Gepost op: 20-01-2006 00:37 u »
Dit
Wel moet ik straks de ketels op gaan tillen om een hoogteverschil te realiseren voor het hevelen maar goed, dat hoeft maar 2 keer per brouwsel. Bovendien zijn de gamellen voorzien van een handige ring waaraan je ze op kunt tillen.

De gamellen zijn leeg al niet echt ligt.. denk wel om je rug!

Morgen meer over de voortgang van mijn BCH001...

Offline Edgar

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 20-01-2006 06:54 u »
Ik moet stiekem toegeven dat al die mooie installaties hier toch wel een zekere WURMS-kriebel opwekken.

(Zijn er eigenlijk grote brouwerijen die volgens het WURMS pricipe werken?)
lagering: geboortedubbel
gisting: tripel op de gistkoek van de dubbel (Westmalle/Hoegaarden mix)

Offline Hopmans

• Super lid
    • Net even anders.
« Reactie #29 Gepost op: 20-01-2006 07:22 u »
Hey Edgar,

Citaat
(Zijn er eigenlijk grote brouwerijen die volgens het WURMS pricipe werken?)

Weinig, naar mijn weten.
Meer het principe van Jos van Dijk's installatie.
De laatste is ook wel mooi met het roerprincipe.

Dit zet je toch aan het denken.  :denken:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid

« Reactie #30 Gepost op: 20-01-2006 21:06 u »
Wat heeft een HERMS nu echt als voordeel?  :weetniet:

De voordelen die ik beschrijf in de link van Johannes kloppen zeker, maar ik ben er niet van overtuigd dat een HERMS echt bijdraagt aan een betere kwaliteit van je bier. Sterker nog: ik ben vaker tevreden ver de bieren van De Vier Broeders dan over die van mijzelf, terwijl ik in beide gevallen de recepten bedenk én het op kleinere schaal gemakkelijker is om dingen als vergistingstemperatuur in de hand te houden. Ook is het niet minder schoonmaakwerk.

Wel is het gewoon mooi om zo´n machine aan het werk te zien. Als je een beetje van techniek en knutselen houdt is het maken en gebruiken van een HERMS veel leuker dan Jip-en-Jannekebrouwen, zoals Hoppie dat zo mooi noemt. Ik heb kortom zeker geen spijt van mijn HERMS, maar ik had waarschijnlijk bieren van dezelfde kwaliteit gebrouwen als wanneer ik zonder HERMS had gebrouwen.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #31 Gepost op: 20-01-2006 21:26 u »
Adrie, ik proef een beetje teleurstelling over de kwaliteit bier die je Herms-installatie levert.

Het voordeel van een Herms, zo gaf je aan, is gelijkmatiger verwarmen, meer contact tussen eiwitten, zetmeel en enzymen, heldere wort en verminderde zuurstof inslag.
Dit zou je toch ook terug moeten vinden in de kwaliteit van het eindresultaat?
(het 'leuke'  klussen vind ik meer een bijkomstigheid)
Heb je voorbeelden van gelijke recepten, gebrouwen in een Jip- en Janneke installatie en een Herms om kwaliteitverschil te kunnen ontdekken? Zo ja, hoe komt dit denk je?
Kun je, nu je wat meer Herms-ervaring hebt opgedaan, wat vertellen over het verschil tussen JJ-brouwen en Hermsbrouwen?

Gio
toekomstig Hermsbrouwer (?)

Ik wil leven in de brouwerij !

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid

« Reactie #32 Gepost op: 20-01-2006 21:38 u »
Nou ik ben niet teleurgesteld, ik wil alleen aangeven dat de kwaliteit van het bier volgens mij niet beter hoeft te worden. Ik ben een beetje teleurgesteld, omdat mijn laatste bieren last hebben van onvoldoende hergisting op fles, maar dat heeft niets met de HERMS te maken.

Zoals je HIER hebt kunnen zien hebben we op de Vier Broeders installatie een tripel gebrouwen en heb ik thuis in mijn  HERMS ook een tripel gebrouwen die redelijk dicht bij elkaar in de buurt liggen. Helaas wil mijn tripel niet ver genoeg nagisten op fles. Dat maakt vergelijken moeilijk, maar in beide bieren proef ik geen brouwfouten in de zin van oxidatiesmaakjes of andere bijsmaken. Omdat de Vier Broedersversie wel koolzuur heeft, ben ik daar vanzelfsprekend tevredener over.

Ik denk dat als je veel kliedert, zuurstof inslaat en andere dingen uithaalt die Jacques verboden heeft, dat je dan wel een positief verschil gaat merken als je met een HERMS gaat brouwen, maar dat is puur een inschatting en ik heb er geen bewijs voor. Ik denk dat een kundig brouwer in een Jip-en-Janneke-installatie net zulke goede bieren brouwt als in een HERMS.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #33 Gepost op: 20-01-2006 22:25 u »

Waar ik naar zoek zijn aantoonbare verschillen in resultaten tussen gangbaar brouwen en Hermsbrouwen.
Ik hoor jou niet jubelen over een betere kwaliteit bier door de Herms.
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met rendement-verschillen, smaakverschillen, energieverbruikverschillen, brouwtijdsverschillen enz...
M.i. is dit wel een onderzoekje waard.

Ik wil leven in de brouwerij !

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid

« Reactie #34 Gepost op: 20-01-2006 22:30 u »
Rendementverschillen zijn er niet. In zowel de Vier Broeders installatie als mijn HERMS zit ik rond de 80% brouwzaalrendement. Over smaakverschillen hebben we het dacht ik al gehad. Energieverbruik is hoger, omdat je meer water moet opwarmen, (niet alle water in de warmwaterketel gebruik je om te spoelen), brouwtijd hangt maar net van de oorspronkelijke installatie af. Ik kan wat dat betreft de Vier Broedersinstallatie niet vergelijken met mijn HERMS, omdat de schaal veel groter is. Met de HERMS ben ik in ieder geval zo'n 5 tot 6 uur bezig, met de Vier Broeders meestal wel 8 uur.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 20-01-2006 23:36 u »
Ik denk dat als je veel kliedert, zuurstof inslaat en andere dingen uithaalt die Jacques verboden heeft, dat je dan wel een positief verschil gaat merken als je met een HERMS gaat brouwen, maar dat is puur een inschatting en ik heb er geen bewijs voor. Ik denk dat een kundig brouwer in een Jip-en-Janneke-installatie net zulke goede bieren brouwt als in een HERMS.

Volgens mij heb ik zuurstof inslaan en dergelijk niet verboden.  :neenee:  Ik gun iedereen een minder frissmakend bier die dat wil brouwen . :huilen:

Feit is dat de professionele brouwers er alles aan doen om zuurstofinslag te voorkomen terwille van de kwaliteit van het bier. De meeste investeringen worden in brouwerijen gedaan om een beter rendement te behalen. De laatste jaren zijn er echter ook veel investeringen gedaan voor een betere smaak en smaakstabiliteit. Zo wordt het brouwwater ontgast, onder water geschroot en brouwketels van onderop gevuld. Allemaal zaken die kostbare installaties of constucties vereisten. Dat doen de grote professioenele brouwers niet voor niets. Ze hopen beter smakende bieren te brouwen waardoor ze de concurrentie beter aan kunnen.

Wij hoeven geen concurrenteistrijd te overleven en de meeste hobbybrouwers herkennen oxidatiesmaak niet, dus waar maak ik me eigenlijk ook druk over?
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden.
Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #36 Gepost op: 28-01-2006 22:36 u »
Mijn nieuwe installatie vordert al aardig vanmiddag de bodems van de gamellen eruit gezaagd en geslepen. Toen ik de eerste eruit had bleek dat ik de zaagsnede te ver naar het midden had gemaakt, blijkt onder de rvs ketel een ring ter ondersteuning te zitten, waardoor de dubbele wand nog niet 'vrij' was.   :nut: Het zagen met een decoupeerzaag gaat overigens een stuk soepeler dan slijpen met een haakse slijper. Wanneer je een haakse slijper gebruikt hou je allemaal nare bramen over die je er vervolgens weer af moet slijpen. Dat laatste zal bij mij niet meer lukken omdat de slijpmachine inmiddels naar de eeuwige slijpmachinevelden is vertrokken.....  :engel: 

Het hevelfilter wat ik eerst had gemaakt heb ik ook weer aangepast: in eerste instantie had ik een constructie gemaakt met een 'stijgbuis' in het midden van de ketel. Maar door de bolle bodem werd dat een heel krom en wankel gebeuren, en zo'n superklusser ben ik ook niet. De zaag gaat dus in de hevel en de stijgbuis komt aan de buitenkant van de ring.

Voor het hevelen na koken heb ik nog een filter nodig, hiervoor ga ik waarschijnlijk Herman's tip uit de A3's Herms topic gebruiken.

Citaat
Op Amerikaanse forums wordt vaak rvs versterkte kraanslang gebruikt. Hier snijdt je de uiteinden af en haal je de plastic slang er uit, heb je een mooi rvs gaas over.

Ter voorbeeld: op Kellermeisters website vind je deze toepassing in zijn maischkuip. Leuke site trouwens.  :duimop:

Johannes

-

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #37 Gepost op: 03-02-2006 15:57 u »
Ik heb toch een ander filter gemaakt, de reden is dat dit filter beter in de ketel blijft staan door de T- vorm. Hierbij een foto:

-

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid

« Reactie #38 Gepost op: 03-02-2006 16:09 u »
Staan? Hoezo staan? Naar mijn ervaring is het geen goed idee om het filter tijdens het koken in het wort te hebben. Eiwitvlokken en hop(pellet)deeltjes verstoppen het gaas binnen de kortste keren en dan krijg je er niets meer doorheen (of heel langzaam). Wat wel goed werkt is het filter in het wort hangen als je stopt met koken en het wort uit de ketel hevelen.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #39 Gepost op: 03-02-2006 16:22 u »
Met staan bedoel ik staan tijdens het filteren, mooi tegen de wand eventueel met een iets gekantelde ketel om zo weinig mogelijk verlies te hebben. Waar had jij trouwens het gaas vandaan? Ik heb zo'n anti-spat geval voor op de koekepan gekocht en verknipt.

Johannes
-