Johannes' Gamellen-installatie / Brouwruimte

Gestart door Johannes, 29-12-2005 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Deze topic is afgesplitst van de A3's Herms topic.

Adrie,

Hoe heb dit filter zo mooi rond gekregen?



groet

Johannes

Herman

Om voor A3 te antwoorden: met een pijpenbuiger denk ik?

Johannes

Dt ken ik maar maakt die niet veel kleinere hoeken?

Herman

Je kunt de pijp toch steeds een stukje doorschuiven?

Hopmans

Als alle zaagsnedes erin zitten verliest de pijp zijn mechanische sterkte, waardoor deze met
gemak te buigen is over een willekeurig rond voorwerp middels handkracht lijkt mij.
Ik denk dat het wel oppassen geblazen is dat een snede niet doorscheurt.
Een snede zou dan wel meer als de helft van de diameter moeten zijn.
Koper verhitten met een vlam maakt het materiaal zeer zacht.

 :degroeten:

Celocelava

Als je zachtkoper gebruikt, je weet wel die rollen bij de grootste doe-het-zelf zaak van Nederland, dan kun je het zonder problemen rond een rond voorwerp trekken. Minimum diameter ~15cm.

Peerrr.

Hopmans

Alles leuk en wel, maar hoe is dit filter schoon te krijgen?

 :degroeten:

Horst

Hallo Hoppie,

Ik heb een zelfde filter als Adrie, alleen ik trek er nog een zakfilter overheen dan volstaat het schoon maken uit gewoon goed doorspoelen.

Met vriendelijke groeten
Horst
 :beersmiley:

Cisdevésser


Hoi,

Ik heb een klein jaartje geleden al eens beschreven hoe je koperen pijp op een relatief gemakkelijke manier kunt buigen zonder dat er knikken in komen, het ging toen over een dubbelwandige koperen tegenstroomkoeler, maar de techniek voor het buigen is natuurlijk ook voor een enkel pijpje te gebruiken.
Zie    http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1878.0.html

groetjes....Cis

Johannes

Hoi Cis,

Goed idee! was ik helemaal vergeten.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Ha jongens,

De buis heb ik gewoon met wat kracht en geweld rond een 20-literfust rond gebogen. Daarna heb ik de sleuven gezaagd. De stukken zijn demontabel, zodat het gemakkelijk schoon te maken is.

Gio

Hoi Cis,

De truc met zout om een buis te buigen...
zou dat ook zo makkelijk lukken met een RVS-buis van 15 x 1 mm?

Ik wil een RVS wortverzamelpijp maken.



Cisdevésser

hoi Gio,

Het vullen met zout is bedoeld om knikken in de buis te voorkomen.
dit zal dus ook bij RVS helpen tegen het knikken.
Het probleem met RVS is dat het ontzettend hard en taai is, dus jou probleem zal zijn om voldoende kracht te kunnen zetten om er een bochtje in te buigen...............
Ik zou zeggen, neem een paar potige "mennekes" en probeer het !!!
De enigste tip die ik dan nog kan geven is om de RVS-buis zo lang mogelijk te nemen, dan werkt het nog een beetje als hefboom.
Als je het gaat proberen laat ons op het forum dan meegenieten van de resultaten, zowel de positieve als de negatieve.

veel succes en de groetjes van Cis......

Johannes

Citaat van: Johannes op 29-12-2005  17:27 uAdrie,

Hoe heb dit filter zo mooi rond gekregen?



groet

Johannes

A3, adviseerde om de buis om een 20 liter vat te buigen, nou had die niet en heb een 6kg gasfles gebruikt. Om door een 'ringetje' te halen  :) mooi rond, alleen op het punt waar de uiteinden bij elkaar kwamen is de buis een beetje platgewalst. Dit komt omdat ik de kant met de uiteinden op de grond heb gelegd en toen de gasfles er over heen heb gewalst zodat het een volledige ring werd. (Ik hoop dat dit helder is?) De bodem van een gamel is niet helemaal vlak, maar de ring heeft nu een diameter die precies in het 'diepe' gedeelte valt.

Dit ging een stuk makkelijker dan ik had verwacht A3 bedankt voor de tip!

:degroeten:

Johannes

Adrie

Graag gedaan! Is je installatie al bijna af? Wanneer ga je je eerste bier erin brouwen?

Johannes

Nee, dit was de allereerste poging om er iets van te maken.  :) Ik probeer alles dit weekend af te maken, zagen, solderen, gamellen ontvetten, schoonmaken. Ik had een mooie knel kogelstopkraan met 'tapgat' ok handig dacht ik,zo'n tapgat voor schoonmaken. Blijkt dat het tapgat ook daadwerkelijk een gat is zonder dopje of stopje. Dus die moet ik er eerst weer bij gaan kopen wil ik de kraan kunnen gebruiken  ::)

Mocht ik dit weekend goed op dreef zijn, ik heb nog een korreltje liggen dus eventueel zou ik zondag kunnen brouwen.....

en anders probeer ik volgend weekend tijd te vinden voor mijn Alt (als ik het Wyeast zakje tenminste kapot krijg  :o )

Johannes

Adrie

Citaat van: Johannes op 19-01-2006  11:49 uals ik het Wyeast zakje tenminste kapot krijg  :o

Ik heb geruchten vernomen dat je daarvoor bij de komende MTG Hobbybrouwendag een cursus voor kunt volgen.  >:D

Gio

Hoi Johannes,

Wordt jouw herms een kopie van die van Mo en Adrie?
Ik ben erg benieuwd naar het eindplaatje, omdat ik zelf ook een Herms aan het bouwen ben en graag creatieve en praktische oplossingen met elkaar wil vergelijken.

Veel klussucces a.s. weekend!

 

Johannes

Hoi Gio,

Mijn installatie wordt (nog) geen Herms, ik heb al wel 3 ketels gekocht zodat ik er in de toekomst een Herms van kan maken. Of en wanneer dat gebeurd weet ik niet, in mijn huidige woning kan dat sowieso niet.

Citeerveel klussucces a.s. weekend!

Bedankt, kan ik best gebruiken  8) alhoewel ik word er wel steeds handiger in.

:degroeten:

Johannes

Adrianus Tripel

Hoi Johannes,

Je zegt dat in je huidige wonong geen ruimte is voor een HERMS. Ik betwijfel dat omdat mijn WURMS maar 45 x 90 cm in beslag neemt. Deze is ook opgebouwd uit 3 gamellen. Sinds ik mijn WURMS heb heb ik minder ruimte nodig dan voorheen.

Misschien het overwegen waard?
Hier te zien: http://www.xs4all.nl/~adhuij12/WURMS/index.html

Gr Ad



Johannes

Ad,

Je hebt helemaal gelijk, op zich zou dat best kunnen natuurlijk. Ik ging zelf uit van een Herms die staat, en blijft staan; op dezelfde plaats. Momenteel moet ik na elk brouwsel de boel weer afbreken en in mijn grote brouwkast stoppen, dat zou ik met een Herms ook moeten doen (maakt op zich niet uit natuurlijk).

Hoe dan ook ga ik eerst deze installatie afmaken en daarvan genieten, en hou de mogelijkheid open om een Herms te bouwen.

Wellicht ben ik meteen verkocht als ik een herms in aktie heb gezien. *Nodigt zichzelf uit bij brouwsessie A3 of MO  ::) *

:degroeten:

Johannes

Adrie

Je bent uiteraard altijd van harte welkom. De eerstvolgende brouwsessie zal waarschijnlijk de Duvel-kloon zijn ergens in februari. Ik geef je wel een seintje als ik een brouwdatum heb geprikt.

Hopmans

Hey Johannes,

CiteerWellicht ben ik meteen verkocht als ik een herms in aktie heb gezien. *Nodigt zichzelf uit bij brouwsessie A3 of MO

Persoonlijk vind ik er niet veel spectaculairs aan.
Je ziet een beetje wort uit een pijpje lopen Thats all.
Wat ik mij eigenlijk afvraag is waar het nu eigenlijk echt om draait, Hoeveel werk is een WURMS
t.o.v. een pannetje, filterje enz.

De meeste tijd besteed ik aan schoonmaken van materialen.
Hoe snel is een WURMS/HERMS schoon tov een Jip&Janneke-installatie.
Daar gaat het juist om.

Het liefste gooi ik hop, mout en water in vakjes, en daarna komt er bier uit zonder iets schoon te
maken (automatiseren).
Wat heeft een HERMS nu echt als voordeel?  :weetniet:

 :degroeten:

Johannes

Dit is volgens A3 de reden om te gaan Wurmsen, ik wil het eerst zeker nog een keer in het 'echt' zien alvorens ik definitief besluit om een Herms te gaan bouwen.

Voorlopig is dit voor mij alweer een hele vooruitgang (als de installatie straks af is) en hoef ik niet meer te kliederen met overscheppen van hete bostel. Wat zal dat een genot zijn! En hopelijk een verbetering in de frisheid van het bier (dit mis ik bij veel thuisbrouwsels).

Wel moet ik straks de ketels op gaan tillen om een hoogteverschil te realiseren voor het hevelen maar goed, dat hoeft maar 2 keer per brouwsel. Bovendien zijn de gamellen voorzien van een handige ring waaraan je ze op kunt tillen.

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Citeeren hoef ik niet meer te kliederen met overscheppen van hete bostel.

Dit is maar 5 minuutjes op de 5-7 uur.

Ik wil gewoon 3 ingredienten in een bakje gooien, en daarna de deur uit.
Vol automatisch, en geen schoonmaken.
Mmm, uitdaging.  :D

 :degroeten:

Herman

Klinkt als een broodbakmachine, de brouwtender?

Johannes

Citaat van: Hoppie op 19-01-2006  23:04 uDit is maar 5 minuutjes op de 5-7 uur.

Ik wil gewoon 3 ingredienten in een bakje gooien, en daarna de deur uit.
Vol automatisch, en geen schoonmaken.
Mmm, uitdaging.  :D

 :degroeten:

Zucht....  scheppen=niet leuk=geklieder=minder fris bier




hansvdm

Citaat van: Johannes op 19-01-2006  22:50 uDit
Wel moet ik straks de ketels op gaan tillen om een hoogteverschil te realiseren voor het hevelen maar goed, dat hoeft maar 2 keer per brouwsel. Bovendien zijn de gamellen voorzien van een handige ring waaraan je ze op kunt tillen.

De gamellen zijn leeg al niet echt ligt.. denk wel om je rug!

Morgen meer over de voortgang van mijn BCH001...

Edgar

Ik moet stiekem toegeven dat al die mooie installaties hier toch wel een zekere WURMS-kriebel opwekken.

(Zijn er eigenlijk grote brouwerijen die volgens het WURMS pricipe werken?)

Hopmans

Hey Edgar,

Citeer(Zijn er eigenlijk grote brouwerijen die volgens het WURMS pricipe werken?)

Weinig, naar mijn weten.
Meer het principe van Jos van Dijk's installatie.
De laatste is ook wel mooi met het roerprincipe.

Dit zet je toch aan het denken.  :denken:

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Hoppie op 19-01-2006  22:41 uWat heeft een HERMS nu echt als voordeel?  :weetniet:

De voordelen die ik beschrijf in de link van Johannes kloppen zeker, maar ik ben er niet van overtuigd dat een HERMS echt bijdraagt aan een betere kwaliteit van je bier. Sterker nog: ik ben vaker tevreden ver de bieren van De Vier Broeders dan over die van mijzelf, terwijl ik in beide gevallen de recepten bedenk én het op kleinere schaal gemakkelijker is om dingen als vergistingstemperatuur in de hand te houden. Ook is het niet minder schoonmaakwerk.

Wel is het gewoon mooi om zo´n machine aan het werk te zien. Als je een beetje van techniek en knutselen houdt is het maken en gebruiken van een HERMS veel leuker dan Jip-en-Jannekebrouwen, zoals Hoppie dat zo mooi noemt. Ik heb kortom zeker geen spijt van mijn HERMS, maar ik had waarschijnlijk bieren van dezelfde kwaliteit gebrouwen als wanneer ik zonder HERMS had gebrouwen.

Gio

Adrie, ik proef een beetje teleurstelling over de kwaliteit bier die je Herms-installatie levert.

Het voordeel van een Herms, zo gaf je aan, is gelijkmatiger verwarmen, meer contact tussen eiwitten, zetmeel en enzymen, heldere wort en verminderde zuurstof inslag.
Dit zou je toch ook terug moeten vinden in de kwaliteit van het eindresultaat?
(het 'leuke'  klussen vind ik meer een bijkomstigheid)
Heb je voorbeelden van gelijke recepten, gebrouwen in een Jip- en Janneke installatie en een Herms om kwaliteitverschil te kunnen ontdekken? Zo ja, hoe komt dit denk je?
Kun je, nu je wat meer Herms-ervaring hebt opgedaan, wat vertellen over het verschil tussen JJ-brouwen en Hermsbrouwen?


Gio
toekomstig Hermsbrouwer (?)
 

Adrie

Nou ik ben niet teleurgesteld, ik wil alleen aangeven dat de kwaliteit van het bier volgens mij niet beter hoeft te worden. Ik ben een beetje teleurgesteld, omdat mijn laatste bieren last hebben van onvoldoende hergisting op fles, maar dat heeft niets met de HERMS te maken.

Zoals je HIER hebt kunnen zien hebben we op de Vier Broeders installatie een tripel gebrouwen en heb ik thuis in mijn  HERMS ook een tripel gebrouwen die redelijk dicht bij elkaar in de buurt liggen. Helaas wil mijn tripel niet ver genoeg nagisten op fles. Dat maakt vergelijken moeilijk, maar in beide bieren proef ik geen brouwfouten in de zin van oxidatiesmaakjes of andere bijsmaken. Omdat de Vier Broedersversie wel koolzuur heeft, ben ik daar vanzelfsprekend tevredener over.

Ik denk dat als je veel kliedert, zuurstof inslaat en andere dingen uithaalt die Jacques verboden heeft, dat je dan wel een positief verschil gaat merken als je met een HERMS gaat brouwen, maar dat is puur een inschatting en ik heb er geen bewijs voor. Ik denk dat een kundig brouwer in een Jip-en-Janneke-installatie net zulke goede bieren brouwt als in een HERMS.

Gio


Waar ik naar zoek zijn aantoonbare verschillen in resultaten tussen gangbaar brouwen en Hermsbrouwen.
Ik hoor jou niet jubelen over een betere kwaliteit bier door de Herms.
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met rendement-verschillen, smaakverschillen, energieverbruikverschillen, brouwtijdsverschillen enz...
M.i. is dit wel een onderzoekje waard.


Adrie

Rendementverschillen zijn er niet. In zowel de Vier Broeders installatie als mijn HERMS zit ik rond de 80% brouwzaalrendement. Over smaakverschillen hebben we het dacht ik al gehad. Energieverbruik is hoger, omdat je meer water moet opwarmen, (niet alle water in de warmwaterketel gebruik je om te spoelen), brouwtijd hangt maar net van de oorspronkelijke installatie af. Ik kan wat dat betreft de Vier Broedersinstallatie niet vergelijken met mijn HERMS, omdat de schaal veel groter is. Met de HERMS ben ik in ieder geval zo'n 5 tot 6 uur bezig, met de Vier Broeders meestal wel 8 uur.

Jacques

Citaat van: Adrie op 20-01-2006  21:38 uIk denk dat als je veel kliedert, zuurstof inslaat en andere dingen uithaalt die Jacques verboden heeft, dat je dan wel een positief verschil gaat merken als je met een HERMS gaat brouwen, maar dat is puur een inschatting en ik heb er geen bewijs voor. Ik denk dat een kundig brouwer in een Jip-en-Janneke-installatie net zulke goede bieren brouwt als in een HERMS.

Volgens mij heb ik zuurstof inslaan en dergelijk niet verboden.  :neenee:  Ik gun iedereen een minder frissmakend bier die dat wil brouwen . :huilen:

Feit is dat de professionele brouwers er alles aan doen om zuurstofinslag te voorkomen terwille van de kwaliteit van het bier. De meeste investeringen worden in brouwerijen gedaan om een beter rendement te behalen. De laatste jaren zijn er echter ook veel investeringen gedaan voor een betere smaak en smaakstabiliteit. Zo wordt het brouwwater ontgast, onder water geschroot en brouwketels van onderop gevuld. Allemaal zaken die kostbare installaties of constucties vereisten. Dat doen de grote professioenele brouwers niet voor niets. Ze hopen beter smakende bieren te brouwen waardoor ze de concurrentie beter aan kunnen.

Wij hoeven geen concurrenteistrijd te overleven en de meeste hobbybrouwers herkennen oxidatiesmaak niet, dus waar maak ik me eigenlijk ook druk over?

Johannes

Mijn nieuwe installatie vordert al aardig vanmiddag de bodems van de gamellen eruit gezaagd en geslepen. Toen ik de eerste eruit had bleek dat ik de zaagsnede te ver naar het midden had gemaakt, blijkt onder de rvs ketel een ring ter ondersteuning te zitten, waardoor de dubbele wand nog niet 'vrij' was.   :nut: Het zagen met een decoupeerzaag gaat overigens een stuk soepeler dan slijpen met een haakse slijper. Wanneer je een haakse slijper gebruikt hou je allemaal nare bramen over die je er vervolgens weer af moet slijpen. Dat laatste zal bij mij niet meer lukken omdat de slijpmachine inmiddels naar de eeuwige slijpmachinevelden is vertrokken.....  :engel: 

Het hevelfilter wat ik eerst had gemaakt heb ik ook weer aangepast: in eerste instantie had ik een constructie gemaakt met een 'stijgbuis' in het midden van de ketel. Maar door de bolle bodem werd dat een heel krom en wankel gebeuren, en zo'n superklusser ben ik ook niet. De zaag gaat dus in de hevel en de stijgbuis komt aan de buitenkant van de ring.

Voor het hevelen na koken heb ik nog een filter nodig, hiervoor ga ik waarschijnlijk Herman's tip uit de A3's Herms topic gebruiken.

CiteerOp Amerikaanse forums wordt vaak rvs versterkte kraanslang gebruikt. Hier snijdt je de uiteinden af en haal je de plastic slang er uit, heb je een mooi rvs gaas over.

Ter voorbeeld: op Kellermeisters website vind je deze toepassing in zijn maischkuip. Leuke site trouwens.  :duimop:



:degroeten:

Johannes






Johannes

Ik heb toch een ander filter gemaakt, de reden is dat dit filter beter in de ketel blijft staan door de T- vorm. Hierbij een foto:


Adrie

Staan? Hoezo staan? Naar mijn ervaring is het geen goed idee om het filter tijdens het koken in het wort te hebben. Eiwitvlokken en hop(pellet)deeltjes verstoppen het gaas binnen de kortste keren en dan krijg je er niets meer doorheen (of heel langzaam). Wat wel goed werkt is het filter in het wort hangen als je stopt met koken en het wort uit de ketel hevelen.

Johannes

Met staan bedoel ik staan tijdens het filteren, mooi tegen de wand eventueel met een iets gekantelde ketel om zo weinig mogelijk verlies te hebben. Waar had jij trouwens het gaas vandaan? Ik heb zo'n anti-spat geval voor op de koekepan gekocht en verknipt.

:degroeten:

Johannes

Adrie

David heeft het gaas ooit gekocht bij een metaalhandelaar. Een deel hebben we gebruikt voor de filterplaat van De Vier Broeders, maar er was nog een stukje over en dat heb ik benut.

Johannes

Ok, de laatste stukken zijn gesoldeerd en ik heb zo net even de fik erin eronder gezet en alles werkt prima.

Als de gist (Summer Lightning) net zo hard doorgaat met groeien als de afgelopen 24 uur dan brouw ik morgen weer een India Pale Ale.

Hier even wat kiekjes van de nieuwe installatie:



Maisch en kookketel



Hevelfilter en hop/eiwitfilter

:degroeten:

Johannes

Adrie

Nou, zo te zien begin je het klussen aardig onder de knie te krijgen. Zijn die gaten voor de ontsnappende hete lucht niet veel te klein? Met de Vier Broedersinstallatie hebben we ook ondervonden dat het echt nodig is voldoende trek te krijgen, anders gaat de hete lucht aan de buitenkant van de buitense wand langs en dan warmt ie nauwelijks op.

Johannes

Citaat van: Adrie op 04-02-2006  11:53 uZijn die gaten voor de ontsnappende hete lucht niet veel te klein?

Ja die zijn inderdaad wat te klein, althans er gaat nog redelijk wat warme lucht langs. Opwarming gaat overigens prima, ook blijft de maisch nu errug goed op temperatuur. Dat maakt 1-stapsmaischen een stuk prettiger.

:degroeten:

Johannes

Johannes

Zo de eerste brouwdag zit erop. Bijna alles is voorspoedig gegaan alleen tijdens het afhevelen na het koken liep het filter meteen vast, dit was te wijten aan de hoppellets. Normaal gebruik ik die ook nooit. Met dank aan mijn vriendin is het toch goed gekomen, zij hield het filter steeds aan de bovenkant van het vloeistofoppervlak om zo min mogelijk hop aan te zuigen. Toch moest ik nog een paar keer het filter afspoelen en opnieuw aanzuigen.

Het was duidelijk te merken dat warmte efficient werd gebruikt want het werd lang zo warm/vochtig niet als normaal. De gaten in de gamellen moeten nog iets groter voor een optimale opwarming.

Waar de gamellen een voordeel zijn bij opwarmen zijn ze een nadeel bij het afkoelen. Die dingen houden de warmte erg lang vast. Nu ik nog met een koelspiraal koel helpt dat niet echt. Mijn volgende knutselprojekt is dan ook een tegenstroomkoeler. Niet de vaillant die ik al in huis heb (want dat ding blijft maar groene derrie afgeven als ik er weer azijn in giet) maar een zelfbouw spiraalkoeler.

Ideaal was ook de peilstok, ik had altijd al het voornemen om zo'n ding zelf te maken maar dat is er nooit van gekomen. In combinatie met de refractometer kun je elk moment heel snel bepalen hoeveel wort je hebt en wat de dichtheid ervan is. Zo kun je tijdens het koken eventueel nog de einddichtheid bijsturen.

Al met al was het relaxte brouwdag zonder overscheppen of kieperen. Deze keer ook weer belucht met mijn nieuwe rvs bruissteen. Ik heb de tip opgevolgd om ventielslang te gebruiken voor aan het steentje. Ik heb meteen een meter van dat spul gekocht, en bij het pompje een verloopstukje.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Nou, dat klinkt goed. Het filter is inderdaad nog een probleem. Ik laat eerst alle rommel bezinken (dat duurt meestal een kwartier of zo) en dan hevel ik van bovenaf, waarbij ik het filter langzaam met het vloeistofoppervlak laat meezakken. Ondertussen verzamelen zich de eiwitvlokken en hopresten op de bodem, waardoor het toch goed gaat.

Een tegenstroomkoeler werkt inderdaad veel beter, zeker met deze ketels die zoals je zelf hebt ondervonden een grote warmte-inhoud hebben.

Johannes

O, ja dat was ik nog vergeten, waar kun je die 15x12x12 T-stukjes voor de bouw van zo'n koeler halen? ik ben al in 4 bouwmarkten geweest die ze niet hadden.

Hier nog even wat kiekjes:




Adrie


Johannes

Hmm, ik ben al in 2 praxissen geweest die ze niet hadden.

Henielma

Johannes,

Ik zie dat je ook een mooi hevelfilter gebouwd hebt. Toen je problemen ondervond met de hopfilter had je je gewone hevelfilter kunnen proberen. Ikzelf gebruik namelijk ongeveer eenzelfde hevelfilter en ik gebruik dit om te filteren, spoelen en ook als hopfilter voor na het koken.
Ik gebruik wel een tegenstroomkoeler dus ik hevel vrij snel na het koken misschien dat dit nog een verschil geeft. Verder roer ik na het koken even door het wort en wacht dan 5 min zodat veel hop in het midden van de ketel terecht komt. Mijn hevelfilter is ook rond en zuigt ook langs de rand van de ketel.

Henielma

Johannes

Citaat van: Henielma op 04-02-2006  21:30 uToen je problemen ondervond met de hopfilter had je je gewone hevelfilter kunnen proberen. Ikzelf gebruik namelijk ongeveer eenzelfde hevelfilter en ik gebruik dit om te filteren, spoelen en ook als hopfilter voor na het koken.

Daar had ik niet eens aan gedacht, gebruik je dan ook nog een kaasdoek o.i.d.?  En gebruik je dan hoppellets of bloemen?

Ik heb juist dit filter gemaakt om niet met een kaasdoek te hoeven werken om een maischhevelfilter. Waarschijnlijk pakt dit met bloemen toch beter uit. Er is ook nog aardig wat residu meegekomen het gistvat in maar ja, dat bezinkt wel weer.

:degroeten:

Johannes

Henielma

Ik heb hopbloemen gebruikt. Ik heb geen doek om het filter gedaan. Ik leg wel een gesteriliseerde kaasdoek in het gistvat waar het door de tegenstoomkoeler afgekoelde wort in komt. De bedoeling is hier de eiwitwaas mee op te vangen. Maar mij valt op dat daar er niet veel in de kaasdoek komt.

De koeler koelde de laatste keer het wort van zo'n 95 graden C naar 25 graden C. De waterkraan moet dan best wel aardig lopen. Het wort stroomt best snel door het hevelfilter met daaraan de koeler van 7,5 meter lang. Ik heb in die paar keer dat ik dit gebruikt heb nog geen verstopping meegemaakt. De ketel staat op normale fornuishoogte en de koeler en het gistvat staan dan op de keukenvloer. Dus het hoogteverschil is ongeveer 1 meter.

Henielma


MO

ik heb zo'n t-stuk bij de Formido gehaald. Het zal in elke stad wel weer anders zijn, maar in Oss heeft de Gamma nauwelijks koper, de praxis al wat meer en de Formido alles en meer!
Morgen ga ik de tegenstroomkoeler maken (of eigenlijk klusser ROb), misschien komend weekeinde al brouwen!

Erg leuke installatie, voor iedereen toegankelijk volgens mij. Grootste voordeel is dat jij geen pomp nodig hebt. Misschien ga je die nog missen als je TSA (tegenstroom apparaat) klaar is, A3 vertelde dat het vooral op het eind erg langzaam hevelt vanuit de kookpan.

Brouw jij nu in de badkamer of heb je een andere betegelde ruimte? Ik ben groot voorstander van betegelde ruimtes, liefst alleen voor brouwen. Wat een luxe: gisteren na bottelen 5 min dweilen en alles vlot superschoon.

Sorry, ik vervuil je thread.

Johannes

Ik zal gewoon nog meer bouwmarkten langs gaan, dat T-stuk komt er wel.

Sowieso ben ik ook nu erg afhankelijk van hoogteverschil bij hevelen dus zaterdag heb ik de kookketel nadat het filteren klaar was omhoog getild (met deksel erop) nou is dit geen manier van doen natuurlijk. Of de maischketel moet nog hoger om nog een hoogteverschil tussen kookketel en gistvat te hebben. Maar ja ik zal altijd moeten tillen om de kookketel op de brander te krijgen. Een pomp zou geen overbodige luxe zijn.

Dit is mijn badkamer, enig nadeel is dat ik na brouwen alles terug moet sjouwen naar mijn brouwapparatuur-grot.  (Inbouwkast)

Caspar

Cool systeem heb je gebouwd Johannes..

Citaat van: Johannes op 06-02-2006  14:53 udus zaterdag heb ik de kookketel nadat het filteren klaar was omhoog getild (met deksel erop) nou is dit geen manier van doen natuurlijk.

Ik heb ook altijd een hekel aan dat sjouwen met mijn spoelton, konden ze die gamellen niet ietsie lichter maken ;).

Johannes

Het hier eerder genoemde hopfilter gaat de deur uit. De brouwdag van vorige week was qua filteren wederom een drama. Ik ga nog een hevelfilter bouwen maar dan voor het hopfilteren. De 15x12x12 T stukjes voor mijn tegenstroomkoeler kan ik nog steeds nergens vinden. Ik wil toch wel erg graag voor de volgende brouwdag een tegenstroomkoeler en degelijk hop/eiwitfilter. Zijn hier meer brouwers die een hevelfilter gebruiken als hop/eiwitfilter?

:degroeten:

Johannes

EBC

Johannes,
Mijn advies voor hopfilteren:

Neem een koperen pijp die iets langer is dan je gamel diep is, zodat ie een eindje erboven uitsteekt. Aan 1 uiteinde doe je L- stuk (of een T-stuk waarvan je 1 kant dicht maakt). In het overgebleven uiteinde van je L-stuk doe je een stukje opgerold rvs gaas (1 mm maaswijdte), dat je aan de uitstekende zijde dichtknijpt. Maak een slang vast aan het andere uiteinde van de pijp met daaraan een klem of kraantje. Om te voorkomen dat de slang knikt, kan je een bocht in de pijp maken, of zoiets.

Zet kort voor het eind van het koken dit ding schuin in je gamel. Het gaas-uiteinde van je af, in de hoek tussen de bodem en de opgaande wand. Het uitstekende deel naar je toe. Als je dit filter erin zet, zorg dan dat het kraantje dicht is en draai het daarna langzaam en voorzichtig open om spuiters kokende wort te voorkomen. Probeer dit filter vast te zetten, zodat het zo min mogelijk kan bewegen.

Als je stopt met koken, laat de boel dan 20 tot 30 minuten staan, NIET roeren, zodat alles rustig kan bezinken. Het is belangrijk dat er zo veel mogelijk hopbellen op het gaas gaan liggen, dus wellicht kan je je gamel iets scheef zetten, zodat het gaas op het diepste punt zit. Die hopbellen houden de eiwitvlokken tegen, net zoals de gerste-blezen doen bij het maisch filteren. Maak het stuk gaas ook niet te groot. Als er geen hop op ligt, gaan alle eiwitvlokjes gemakkelijk door de mazen van het gaas.

Dan hevel je LANGZAAM af. Net als bij het filteren na maischen, doe de de eerste afloop voorzichtig terug in de gamel.

Als je een kraan onderin je gamel kunt monteren, dan is het nog gemakkelijker. Dan steek je een stukje opgerold gaas in de kraan. Zo werk ik al jaren en heb altijd heldere wort.

Gebruik gewoon hopbellen, dat werkt het gemakkelijkst en is nog het lekkerste ook. En dat nog los van de romantiek, want het is toch prachtigom die bellen door het kokende wort te zien bewegen?

Henk oet Paiz

Citaat van: Johannes op 24-06-2006  10:45 uZijn hier meer brouwers die een hevelfilter gebruiken als hop/eiwitfilter?

Hoi Johannes,

Ik werk al een poosje zo. Vroeger maakte ik een kaasdoek om mijn hevelfilter, maar dat was altijd een heel gedoe omdat het filter tijdens de laatste fase van het koken een enorme drang heeft om op te drijven. Nu plaats ik gewoon mijn maischfilter zonder doek in het wort en laat het 10 min meekoken om te desinfecteren. Daarna laat ik het geheel een kwartiertje staan terwijl ik mijn koelinstallatie in gereedheid breng. Daarna hevelen en het eerste wort weer terug in de pan. Binnen de kortste keren helder wort. Nooit problemen gehad doordat ik de koudetrub niet verwijder uit het wort. Eigenlijk is dit dezelfde manier als EBC, zij het dat ik gewoon met mijn maischfilter werk.

Groeten,

Henk  :proost2:

PS T-stuk 12-12-15 kun je ook maken door een 15-15-15 met twee verloopstukjes naar 12 mm. :idea:

Henielma

Citaat van: Johannes op 24-06-2006  10:45 uZijn hier meer brouwers die een hevelfilter gebruiken als hop/eiwitfilter?

Johannes,

Ik werk op dezelfde manier als Henk oet Paiz hierboven aangeeft dit bevalt prima. Na zo'n drie liter wort komt er geen hop meer mee. Nog een tip bij deze werkwijze. Als je ervoor zorgt dat er nog geen koelwater in je tegenstroomkoeler zit dan zorgt die eerste paar liter wort tevens voor het ontsmetten van de binnenleiding van de tegenstroomkoeler. Deze wort gaat toch terug bij de rest van het nog bijna kokende wort. Hierna start ik het koelwater en laat het wort in de gistingsemmer stromen.

Johannes

Heren,

Bedankt voor jullie reaktie, @ebc volgens mij is dit ongeveer het zelfde als wat ik nu heb, met als enige (en misschien wel belangrijk) verschil dat ik niet eerst het filter er in zet alvorens te koelen.

Ik ga het toch eens proberen met eerst mijn maischfilter en misschien maak ik dan nog een apart hopfilter ivm mogelijke bostelresten in het filter.

@Henk 15x15x15 kan natuurlijk ook, maar ik wil het liefst zo weinig mogelijk soldeerrandjes, waar mogelijke ongein in gaat nestelen  :gistsmile:

wordt vervolgd....

:degroeten:

Johannes

EBC

Johannes,

Liever helemaal niet solderen. Alle naden die op de ketelbodem liggen, hebben helemaal geen soldeer nodig. Gewoon iets samenknijpen en dan klemt het allemaal vanzelf. Bovendie kan je het dan ook gemakkelijk schoonmaken, mits je rechte stukken gebruikt.

Johannes

EBC,

Helemaal mee eens, alleen dit gaat over de tegenstroomkoeler.

groet, Johannes

EBC

Een algemeen probleem bij koelers met ronde pijp is dat het wort niet snel genoeg stroomt. Bij snelle stroming ontstaat turbulentie en dat is essentieel voor een goede warmteoverdracht. Daarom nog een tip: probeer turbulentie te bevorderen. Als je geen pomp gebruikt, zal turbulentie door de lage stroomsnelheid niet gemakkelijk ontstaan. Je zult het dan moeten zoeken in vervorming van het ronde oppervlak, om zo turbulentie op te wekken.
Meestal laten we het wort door de binnenste pijp lopen, daarin zitten minder soldeernaden en zo. Maar door het juist andersom te doen geeft een koeler vaak wel een beter rendement. Als je direct na gebruik met de juiste middelen schoonmaakt, hoeft dit geen probleem te zijn.

Henk oet Paiz

Citaat van: EBC op 26-06-2006  23:02 uAls je direct na gebruik met de juiste middelen schoonmaakt, hoeft dit geen probleem te zijn.

Zoals??

Ik heb een tegenstroom/platenkoeler uit een Vaillantketel. Die spoel ik na gebruik direct door met leidingwater, ervan uitgaande dat er dan nog geen wort is aangekoekt en het door schoon water te verwijderen is.

Groeten,

Henk  :proost2:

EBC

Ik maak mijn platenkoeler direct na gebruik als volgt schoon:

1. doorspoelen met warm water, twee kanten op. Eerste keer tegen het wort stroomrichting in.
2. 1 uur weken in PBW (Powdered Brewery Wash). Dit is een basisch middel met actieve zuurstof dat organische afzetting oplost. Lijkt wellicht op Chemipro Oxi, maar maakt beduidend beter schoon.
3. doorspoelen met koud water
4. ontsmetten met Iodophor of Star San. Net wat me uitkomt.
5. doorspoelen

Johannes

Tijdens de laatste brouwsessie heb ik -in een poging het bakje wort zo voorzichtig mogelijk in de kookketel te legen- mijn tengels flink gebrand aan de binnenkant van een gamel. Om het wort onder vrijval in de kookketel te laten lopen, zou de maischketel omhoog moeten. Dat zou een te hoge toren worden, aangezien het wort ook nog onder vrijval het gistingsvat in moet. Daarom moet er toch maar een pomp komen. Die pomp wil ik niet direkt aan de uitgang van het hevelfilter zetten om te voorkomen dat de boel dicht wordt gezogen. Daarom heb ik de volgende oplossing bedacht:



Helemaal mooi zou zijn: een opvangbak met vlotter die automatisch de pomp in werking zet.  :idea: Maar das voor mij iets teveel knutselwerk.


Adrie

Ha Johannes,

Met de Vier Broedersinstallatie gebruiken we tegenwoordig ook zo'n constructie. Werkt op zich prima. Met een kraantje aan de uitstroomkant van de pomp kun je vrij eenvoudig het pompdebiet en het debiet uit het hevelfilter met elkaar in evenwicht brengen zodat de opvangbak niet droogtrekt.

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 08-08-2006  11:15 u

Helemaal mooi zou zijn: een opvangbak met vlotter die automatisch de pomp in werking zet.  :idea: Maar das voor mij iets teveel knutselwerk.
Ik heb dezelfde opstelling. En in het opvangbakje heb ik een vlottertje gemonteerd (ik ben GEEN knutselaar). Werkt perfekt.



Geen idee trouwens waar je zo'n dingetje zou kunnen kopen.

Hopbier

Johannes

Nu het forum het weer doet kan ik eindelijk Hans bedanken voor z'n mooie foto's: Bedankt Hans.

Ik moet een systeem hebben waarbij de pomp aangaat bij een bepaald niveau, en wanneer het (vloeistof)niveau een x aantal centimeters lager is, weer uitgaat. Werkt dit bij jou ook zo Hans? op de foto zie ik maar 1 vlottertje terwijl voor het systeem wat ik in gedachten heb je volgens mij 2 nodig hebt.

Wat anders: ik heb eindelijk een werkend hop/eiwitfilter, de vorige verstopte steeds, deze niet. Ik heb het hier eerder op het forum gezien. Het is een RVS huls van een flexibele waterleiding (of hoe dat ook maar heet) hier een voorbeeld:

Die van mij glimt nog iets meer want die is nieuw. Hier wordt 'ie overigens als maischfilter gebruikt.


Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 17-08-2006  16:29 uIk moet een systeem hebben waarbij de pomp aangaat bij een bepaald niveau, en wanneer het (vloeistof)niveau een x aantal centimeters lager is, weer uitgaat. Werkt dit bij jou ook zo Hans?
Nee mijn vlotter maakt kontakt als het niveau hoog genoeg is en verbreekt de stroomtoevoer naar de pomp als het niveau te laag is. E.e.a. regel ik dan met de pompsnelheid.

Hopbier

Johannes

ah, Dat kan natuurlijk ook. Ik zal er eens over brainstormen.


Henielma

In onderstaande link staat een Velleman bouwpakketje dat zo'n niveaumeting en regeling kan doen. Kost ongeveer EUR 17,--

http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=9083

Als je een beetje kan solderen heb je een leuke sensor waarbij alleen een stukje printplaat in het wort hangt.

Johannes

De prijs spreekt me vooral erg aan  :) Maar of dat knutselwerk voor mij te doen is? Ik zal dat pdf-je eens bestuderen.

bedankt voor de link!

MO

Nog een vraagje: jij hebt dat malle bakje nodig, zeg je, om te kunnen voorkomen dat je hevelfilter dichtslibt. Inderdaad moet ik altijd voorzichtig recirculeren om het filterbed niet dicht te laten slaan. Maar wat ik zeggen wou: met een kraan aan de uit kant van de pomp kun je toch ook het debiet regelen? Of zie ik iets over het hoofd en dient dat opvangbakje ook andere doelen?

Johannes

Ik weet niet of het dichtslibt, maar om te voorkomen dat... Tsja bij jullie wurmsbrouwers lukt het ook, ik zal dat eerst eens proberen.

Eduard

Aha, Johannes heeft een 'Panzerschlauch'! Is in Duitsland ook zeer populair onder de kleinere (<100 l, Duitse normen hè :) ) hobbybrouwers.

MO

Mooi woord voor iets dat in Nederland in al zijn eenvoud flexibele koppeling heet.




bazje

Nu raak ik toch enigzins verward ... ...  :nut:

Ik ben al bijna een week met een ijzerzaag en koperen buis in de weer, lees ik dat ik binnen een half uurtje klaar kan zijn d.m.v. het verwijderen van een kunststof binnenslang.
Volgens de foto's van Mo zie ik zelfs de mogelijkheid ze rechtstreeks te monteren in het doorvoergat van de ketel en hoef ik niets meer aan te zuigen !

Waarom wordt deze oplossing van de maisch- en hopfilter niet vaker toegepast?
Kun je gewone huis-tuin-en-keuken materiaal van bij de Praxis e.d. gebruiken of moet je toch gaan voor de professionele die bijv. worden gebruikt t.b.v. hydrauliek installaties?

Bazje.....

Johannes

Je kunt gewoon die van de praxis gebruiken. Het is nog niet een gebruikelijke oplossing binnen hobbybrouwland, maar het werkt prima en scheelt een hoop zaagwerk.

:degroeten:

Johannes

MO

Kijk eens naar de 2e en 3e foto in dit bericht. Niels had dit allang al zelf bedacht.

Johannes

Ik zei al:

Citaat van: Johannes op 17-08-2006 &nbsp;16:29 uIk heb het hier eerder op het forum gezien.

Kon alleen het topic niet vinden...

bazje

Ik had het inderdaad ook al eerder gezien, maar had nog steeds mijn vraagtekens.
Deze zijn inmiddels opgelost, waarvoor mijn dank.

Toch maar goed dat dit forum weer online is !!

Bazje ... ...

btw:
Misschien een nieuw topic in het hoofdstuk "Samenvatting hoe bouw ik welke apparatuur" onder "Apparatuur"
met als naam hop en/of maisfilter dmv flexibele Rvs-slang.
Maakt het zoeken voor overigen en nieuwelingen eenvoudig.
Indien gewenst wil ik die wel even maken hoor !

Johannes

Onlangs werd ik door Edgar gewezen op een platenwisselaar die op Ebay te koop was deze: link

Vandaag binnengekregen en net even uitgeprobeerd:

18 liter water teruggekoeld van 100 naar 23 graden in 7 minuten, bij een koelwatertemperatuur van 15 graden. Ik heb even zitten pielen met de stroomsnelheid, en je kunt bijna terugkoelen tot de koelwatertemperatuur. Voor mijn 25 litertjes vermogen zat dus. Ik ben weer zeer content met de huidige modificatie van mijn brouwinstallatie!  :hoera: :elifant: :dansen:

Ik zal zo even kijken of ik een foto kan plaatsen

:degroeten:

Johannes

Johannes

Excuus voor de slechte belichting, maar het gaat even om de grootte. Op de ebay site is het apparaat ook duidelijk te zien.


Herman

Die is denk ik iets vermogender dan de mijne. Ik heb er een met 15 platen, jij 20. Hebben ze ongeveer hetzelfde formaat?

Johannes

Uit mijn herinnering zou ik zeggen dat die van jou iets kleiner is. die van mij is in elk geval 7*8*19

Johannes

Nooit meer bakjes met wort scheppen, of brouwketels tillen! Mijn nieuwste aanwinst:  :hoera:  :elifant:


Edgar

Een MD-20, mooi hoor! Ik dacht dat jouw jaarbudget er al aan was?


Johannes

Mijn tegoeden zijn bevroren na deze aankoop  ;D Bovendien voor 40 euri, zo'n kans laat je niet liggen natuurlijk. Uiteraard heb ik 'm even geprobeerd. Werkt geweldig! Mijn polshorloge maakt nog bijna meer geluid dan dit ding, super!

Oscar

Mooie aanwinst voor 40 Euries hoor....scheelt je weer en hoop werk en geklieder...

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Hé Johannes,

Ik had gedacht dat je meteen wel even ging brouwen ;). Goed te horen dat je er blij mee bent.

Adrie

Ja, deze pompjes zijn echt super! Gefeliciteerd, Johannes. 40 euri om je rug te sparen is echt niet veel!

Johannes

Citaat van: Herman op 08-10-2006 &nbsp;13:36 uHé Johannes,

Ik had gedacht dat je meteen wel even ging brouwen ;) Goed te horen dat je er blij mee bent.

Als ik gisteren niet een fust blond had geleegd, had ik dat waarschijnlijk nog gedaan ook. Nogmaals dank Herman!

William

Hoi Johannes,

Sinds de discussie over het overgieten van wort ben ik me ook aan het orienteren op pompje en koeler. Jouw aankopen spreken me wel aan maar heb een aantal vraagjes:
  • Zijn deze pompjes zelfaanzuigend of moet je het geheel wel eerst aanzuigen?
  • Heb je deze pomp gekocht omdat je teveel weerstand had tijdens het verpompen door de platenkoelen - of krijg je ook alles door te platenkoeler met alleen hevelen?
  • Regel je de stroomsnelheid van de pomp door een kraan meer of minder open te draaien en wat is dan de minimale snelheid die toch wel benodigd is?

bedankt,
William

Johannes

William,

-De pomp is niet zelfaanzuigend, je mag hem dan ook niet droog laten lopen.
-Nee, enkel om niet bakjes met wort in de kookketel te hoeven gieten/de kookketel op te hoeven tillen nadat het wort er onder vrijval in is gelopen. Want het wort moet ook onder vrijval het gistingsvat in, en hier heb ik geen pomp bij nodig.
-Deze pompen kun je aan de 'uit'kant afknijpen tot de gewenste snelheid. Of er een minimum snelheid is weet ik niet. Er is vast wel een ervaren pompgebruiker die hier meer over kan vertellen.

groet Johannes

Edgar

Er is niet echt een minimumsnelheid volgens mij. Als de kamer maar vol vloeistof zit.

Jacques

In mijn brouwinstallatie heb ik een tijdje een pompje gebruik gehad. Na een aantal keren deze gebruikt te hebben ben ik er mee gestopt hem te gebruiken. Doordat er lucht zat in de pomp kwamen er allemaal kleine luchbelletjes in het wort (o jee, het oxidatiespook werd zelfs zichtbaar). Verder vond ik het veel werk om de pomp na afloop schoon en droog te krijgen.

Als altrnatief ben ik een paar nylon emmers met een tuit gaan gebruiken. Dat is eerlijk gezegd nog niet ideaal. De emmers zijn iets te groot waardoor ik de tuit niet tegen de wand van mijn maisch-/kookketel kan zetten bij het gieten.
Ik denk er nu over een eenvoudige hijsinstallatie te maken en het wort vanuit de emmers over te hevelen. Omdat ik op zolder brouw en er balken aanwezig zijn is dit realiseerbaar.

William

Citaat van: jacbier op 08-10-2006 &nbsp;21:04 uDe emmers zijn iets te groot waardoor ik de tuit niet tegen de wand van mijn maisch-/kookketel kan zetten bij het gieten.

Je zou ook kunnen overwegen om een plaat met een breedte iets kleiner dan de diameter van de ketel schuin in de ketel te plaatsen (hoek zo'n 60°) en hier het wort op te gieten.

Jacques

Dat is wel een goed idee. De oplossing past wel in mijn wens om het brouwproces simpele wijze uit te voeten.

Ik zal eens kijken of ik ergens een kleine plaat rvs op de kop kan tikken. Als ik de randen omhoog zet knoei ik ook geen wort over de ketel.


Emile

Citaat van: Johannes op 28-08-2006 &nbsp;22:24 u18 liter water teruggekoeld van 100 naar 23 graden in 7 minuten
Als ik het goed uitreken dan is dit een vermogen van 77 graden * 4200 J/(L.graad) * 18 L / 420 sec. = 13,86 kW
Dat vind ik wel indrukwekkend voor zo'n (qua grootte) bescheiden koeler!

Heb je nooit problemen gehad dat die verstopt raakte?

Johannes

Citaat van: Emile op 11-11-2006 &nbsp;13:03 uHeb je nooit problemen gehad dat die verstopt raakte?

Nee, dat niet en om echt te verstoppen moet je er complete hopbellen doorheen pompen. Die worden keurig tegengehouden door mijn hopfilter.

Johannes

Even een kiekje van mijn professorische pomp opstelling: Ik ga nú pompen!


MO

Mooi! Heb jij een brouwdag vandaag? Hufter!

Adrie

Pomp jij voluit bij het filteren? Zo te zien kun je de pomp niet knijpen (altijd aan de uitstroomkant!).

Johannes

Yes! Brouwdag keiharde bluesmuziek, mout- en hopgeuren Yeah!

Ik knijp de pomp wel, kijk maar goed er zit een kraantje aan de uitstroomzijde. Ik ben nu aan het filteren en kan rustig forummen zonder dat k*tbakjes overstromen  ;D whoehoe!!!  :elifant:

Adrie

Aha, die witte verdikking is blijkbaar een kraan.

Johannes

Pff, nou blijkt dat de kraan van mijn hevelfilter wat valse lucht aanzuigt. No way dat je dat er zomaar weer uit hebt. Bij de geringste hoeveelheid lucht in de pomp houdt 'ie er mee op. De kraan is er inmiddels uitgesloopt dus volgende keer gaat dat vast beter.

MO

Ah, dat probleem is dus bij Iwaki pompen net zo groot als bij March pompen. Wat duurde het lang voordat ik dat onder controle had. Vaak weet ik niet eens waar de lucht vandaan komt...

thibolleke

Wat zijn eignenlijk die blauwe dingetjes op dat koperen stukje, zo voor je pomp en achter het kraantje van je hevelfilter?

Thibolleke

Johannes

Dat zijn slangenklemmetjes met vleugelmoertjes. Hoe noemen jullie dat in België darmknijpers met ??? Supergadget, must voor elke brouwer.

thibolleke

Slangenklemmetjes wordt het inderdaad ook hier genoemd. :verbergen:

 :degroeten:

EBC

Ik heb tegenwoordig een Archimedes pomp.

Ik ben begonnen met een slangenpomp. Dat werkt op zich prima, maar probleem is dat het een verdringerpomp is. Als er ergens een verstopping zit, dan loopt de druk in de slangen zo hoog op, dat het ergens knalt. Nu ging ik wel eens per ongeluk op een slang staan. Nou dan vloog het wort al snel om je oren. Dat schoonmaakwerk was ik beu en kocht een pomp voor op de boormachine bij Brouwland.

Dat was een kleine verbetering want de slangen bleven zitten, maar wat een gedoe met een boormachine op je knieen...en wat een herrie. Dat was ook niks.

Dus nu loopt mijn heldere wort uit de maischketel via een slang in een 25 liter curver vaatje. Ik heb een rvs pijp met een gebogen uiteinde, zeg maar als een letter J. Die stop ik in het vaatje zodat de bocht over de rand steekt. Slang eraan en dan zet ik het vaatje bovenop mijn kookketel. De slang maak ik vast aan de kraan van de ketel en dan hevelen maar.

Zo loopt het op zwaartekracht, zonder luchtbellen keurig over in de kookketel. Al dat het kost is even optillen. Met een hoffmann klemmetje op de slang is de hevelwerking ook eenvoudig geregeld.

Voor mij geen pompen meer.

Johannes

Mijn vorige pomp opstelling was nog alles behalve ideaal. Zie de foto een paar berichten eerder. Losse slangen, koppelingen bij de pomp die niet optimaal zijn, en door het gewicht van de slangen gaan lekken. Tijd voor verbetering dus.

Daarom heb ik vandaag de volgende constructie gemaakt:



De pomp wordt gemonteerd met vleugelmoertjes zodat deze makkelijk te demonteren is voor schoonmaakwerkzaamheden.

Het wort uit de maischketel wordt in de ton opgevangen, en loopt vanzelf de pomp in. Voordeel ten opzichte van de vorige situatie: niet meer aanzuigen, en ik hoef de pomp niet meer te knijpen om te voorkomen dat hij te veel 'zuigt' aan het filterbed.

De koperen buis op de foto wordt aan de bovenkant gebogen op zo'n manier dat het uiteinde weer naar beneden wijst en het wort via een slang de kookketel in loopt. Dit gebeurt natuurlijk op zo'n manier dat er zo weinig mogelijk zuurstofcontact is.

Wanneer er een aantal liter in zit, dan kan ik dit vervolgens met 1 druk op de knop naar de kookketel pompen, en dan kan de vlam vast onder de kookketel.

Hier nog een foto: (ik ben wat royaal geweest met de lijm, maar die restjes peuter ik er uiteraard weer af).


gelfling

Johannes, waarom is die plank zo hoog? Ga je de consrtuctie nog uitbreidden? Verder lees ik ook veel over brouwers die met succes een pomp gebruiken. Zo'n tussenstap zal toch niet nodig moeten zijn?

Johannes

Gelfling,

De mensen die een pomp gebruiken, doen dat veelal in een vaste (herms) opstelling. Ik heb geen herms maar heb wel een constructie voor de pomp nodig die wat praktischer is dan de vorige 'opstelling'.

Die plank, daar wordt de eerder genoemde koperbuis nog op gemonteerd. Ik maak nog wel wat kiekjes als 'ie af is.

gelfling

Johannes,

Met alle respect, maar als je je 2 ketels bij elkaar zet, de hoogte van deze plank telt, dan kom je al gauw op de ruimte van een "vaste" herms. Buiten dat het duurder gaat worden als dat je denkt, is het geen idee om de hermsopstelling te hanteren zoals adrianus tripel, A3, Mo en toekomstige ik? Dit wil nog niet zeggen dat je volledig de herms hoeft op te bouwen, je kan ook "ketel brouwen" in die opstelling.

Ron

Johannes

Een vaste installatie is voorlopig nog niet mogelijk. En als die er wel komt ziet die er gewoon zo uit als op de foto's in dit topic. Tegen die tijd hopenlijk wel met een iets mooiere onderbouw dan 4 kratten en een plank, maar de opzet blijft hetzelfde. Met dus een handig verrijdbaar pompkarretje  :D

Eerder wilde ik ook een herms bouwen, maar sinds ik deze gamellen heb, zie ik er geen voordeel meer in. Bovendien wil ik het graag zo eenvoudig mogelijk houden.

Eigenlijk brouw ik nog het liefst zonder pomp. Maar om onder vrijval het wort van maischketel naar kookketel én van kookketel naar gistvat te laten lopen, zou ik een hoger plafond moeten hebben.

Henielma

Als je een ketel optakelt na een stap hoeft het plafond niet zo hoog te worden en kan je toch alles met hevelen doen.

Hmmm, eenvoudig en zonder pomp? Heb je al naar mijn oplossing met een roerwerk met motor gekeken?

Johannes

Citaat van: Henielma op 03-03-2007 &nbsp;12:20 uAls je een ketel optakelt na een stap hoeft het plafond niet zo hoog te worden en kan je toch alles met hevelen doen.

Ketels optakelen vind ik nou niet echt een goed voorbeeld van eenvoud. Bovendien denk ik dat ik eerder mijn plafond naar beneden takel dan een ketel omhoog.

CiteerHmmm, eenvoudig en zonder pomp? Heb je al naar mijn oplossing met een roerwerk met motor gekeken?

Dat kan nog eenvoudiger: een roerstok   :D (ik neem aan dat je denkt dat ik recirculeer? Dat is niet het geval).

thibolleke

Ik gebruik nu tijdelijk ook zo'n tussenstap Johannes. Alleen gebruik ik een klein 5 liter emmertje, vanaf die bijna vol zit pomp ik die 5 liter al naar  het kookvat.
Onze opstelling is heel simpel te vervangen door een kraantje in de maischketel. Filteren zonder hevelen dus.
Een kraantje lijkt me idealer, maar met deze opstelling gaat het zeker ook goed.

Johannes

Een kraantje of hevel maakt niets uit. Het enige verschil is dat je bij een hevel moet aanzuigen, en dat je je filterwerk tijdens het maischen niet in de ketel hebt. Ik zal hoe dan ook moeten pompen, omdat ik geen hoogteverschil heb tussen maisch- en kookketel. Zou ik dat wel hebben dan heb ik geen hoogteverschil tussen kookketel en gistvat.

thibolleke

Ik bedoelde filter=>kraanjte=>pomp=>kookketel. Of er nu een hoogteverschil tussen de ketels/vaten is of niet doet er weinig toe. Zolang dat je pomp maar lager dan je kraantje is.

Johannes


thibolleke

Citaat van: Johannes op 02-03-2007 &nbsp;21:04 uHet wort uit de maischketel wordt in de ton opgevangen, en loopt vanzelf de pomp in.

Als je een kraantje hebt dan loopt het wort ook vanzelf in de pomp.

Johannes


Johannes

Ik had nogal wat moeite met het vinden van passende aansluitingen voor op mijn iwaki pomp. Maar vandaag liep ik hier tegenaan, past uitstekend. Past beter, en ziet er beter uit dan zo'n gammel stuk tuinslang:



Ik had er eerst 1 gekocht om te kijken of het past. Deze week maar een tweede erbij kopen.

Herman

Geinig, da's zo'n gardena stuk voor kranen uit de oertijd.

gelfling

Mooi dat het past. Maar euh, ik heb hier op het forum gelezen dat gardena koppelingen gaan lekken bij 80 graden.. Ik hoop echt voor je dat dit niet het geval is.
Niet negatief bedoeld of zo, maar ik gun je geen plakkende vloeren. Dat zou nog wel eens ruzie kunnen opleveren. Eerst testen alvorens je 2 gaten in de lucht springt (voor elke koppeling 1 keer).

Johannes

Ik gebruik meerdere gardena koppelingen. Tot nu toe allemaal lekvrij. Ik heb ook huismerk koppelingen van de praxis, minder dan de helft van het geld. Maar lekt wel. Gewoon Gardena kopen dus.

Trouwens, zelfs de koppeling tussen kookketel en tegenstroomkoeler houdt het prima, en dat is nagenoeg 100 ºC.


Johannes

Gisteren heb ik mijn brouwsessie zo volledig mogelijk op de foto gezet. Doel was om een fotoreportage te maken voor vrienden en familie, (leken op brouwgebied) om te laten zien hoe zo'n brouwdag er aan toe gaat. Er moeten nog wat foto's bij van een aktieve gisting bijvoorbeeld. Suggesties om de reportage duidelijker/beter te maken zijn welkom.

Klik hier voor de foto's.

Emile

Johannes,

Prachtige fotoserie!

Wat die gardena koppelingen betreft: die hebben een vrij kleine doorsnede. Heb je nu geen last met het debiet (aantal liters per minuut)? Heb je dat al gemeten?

Johannes

Dank je, doorstroom is geen probleem. Hoewel ik het niet meet, het gaat vlot zat. Zowel van 'pompkar' naar kookketel, als van kookketel naar gistvat.

Eduard

Ja, lekkende Gardenakoppelingen heb ik ook gehad. Op zich valt het nog wel mee hoeveel het lekt, maar als het de spuigaten uit loopt kan het opgraderen naar een wat meer geschikt koppelingssysteem overweegbaar worden.

Johannes

Eduard,

Waardoor kwam dat lekken? Ik heb er namelijk geen last van. Versleten rubbertjes misschien? Deze zijn te vervangen.

gr. Johannes

Batavier

Ik vraag me af van welk materiaal de Gardena koppelingen zijn gemaakt.
Indien van PVC, heeft dit dan geen nadelige invloed?


gelfling

Nee, batavier, dat zal wel meevallen. Het is immers maar een zeer gering oppervlakte. Overigens hebben meer brouwers deze koppelingen gebruikt. Het lekken zal hopenlijk lang uitblijven voor Johannes.

RobinB

Johannes:
Waar heb je die koppeling gekocht? Gewoon bij de bouwmarkt?

Johannes

Inderdaad, bij de Praxis om precies te zijn.

Johannes

Even een update: een '360 graden' fotoverslag van mijn brouwerij.






RobinB

Citaat van: Batavier op 25-03-2007 &nbsp;22:37 uIk vraag me af van welk materiaal de Gardena koppelingen zijn gemaakt.
Indien van PVC, heeft dit dan geen nadelige invloed?

Voor zover ik kan zien (staat er op) zijn ze gemaakt van Polypropyleen (PP) dat zit dus wel snor!
Ik gebruik ze ook incl die koppelingen op de iwaki, en nog geen last lekken :)

@ Johannes: mooie ruimte! maar heeft het wel voldoende ventilatie?

Johannes

Citaat van: RobinB op 14-10-2007 &nbsp;20:59 u@ Johannes: mooie ruimte! maar heeft het wel voldoende ventilatie?

Hoi Robin, zie foto 3 en 4  in dit topic hoewel het vandaag nog best warm kon worden was de ventilatie prima!

Ik probeer echt als de sodemieter hier water en afvoer te krijgen, dan is dit echt een perfecte brouwruimte. Ik ben er nu al zeeer content mee.

MO

Denk je dat het er in de winter warm genoeg is om te vergisten? Waar ga je bottelen?

Johannes

Vergisten gebeurt straks in een cementkuip met thermostaat. Bottelen doe ik ook hier, er komt nog een tafeltje.

MO

OK, perfect, geen gesleep met grote flessen dus op de kleine trappies van jou. Wel ongezellig dat er geen geblub in de woonkamer te horen is.

Oscar

Citaat van: MO op 18-10-2007 &nbsp;10:04 uWel ongezellig dat er geen geblub in de woonkamer te horen is.

Dan koop je toch gewoon een babyfoon  :D

Johannes

Om water af te tappen moet ik een T stuk zetten in een kunststof waterleiding. Daarvoor gebruik ik een kunststof T-stuk (klem niet soldeer/lijm). Weet iemand of ik hier een koperbuis op aan kan sluiten?

bob

Hoi Johannes, bedoel je dit soort buis? http://www.bouwsuper.nl/winkel/proddetail.php?prod=PPIkunststofleiding met dit soort buis kun je zeker wel een aansluiting op koperbuis maken (15 mm ? ) vergeet dan niet van die inzethulsen te plaatsen in die kunststof buis.
Groetjes

Johannes

Ja, dat bedoel ik. De inzethulsen heb ik ook alleen wist ik niet of de T-stuk - koperbuis verbinding zou kunnen. Dank je.

Johannes

En weer een stapje verder. Schijn bedriegt, hier komt nog geen druppel water uit  :D maar het meeste werk is gedaan. Wellicht niet de mooiste constructie qua afwerking enz. maar ik ben ook nogal praktisch ingesteld. Afvoer moet ook nog, maar een emmer onder de afvoerpijp volstaat eerst ook wel. De kraan is een mengkraan met aansluiting voor een doucheslang, zo kan ik de gamellen eenvoudig schoonmaken/vullen.



Oscar


Johannes

Gisteren is mijn 'mannetje' langs geweest en heeft in elk geval de warmwaterleiding aangesloten. Koudwater was een tegenvaller, de leiding bleek een afwijkende maat waardoor we deze niet aan konden sluiten. Deze betrek ik dan maar via een alternatieve manier bij de kraan voor de wasmachine. Ik hoop dit weekend verder te kunnen met de afvoer. De studie is straks weer even achter de rug, dus dan hopelijk meer tijd voor brouwen en bouwen.

gelfling

Johannes, er bestaan verloop stukjes voor dit soort problemen. Dit heet een "sok". Kun je zoiets niet toepassen? Zonde van al het gedane werk.

Johannes

Wat het probleem was, ik had de leiding ruwweg opgemeten er vanuitgaande dat het 12,15 of 22 mm zou zijn. Uiteindelijk bleek (gelukkig voordat de zaag erin zat) dat het 16 mm is in plaats van de 15 waar ik vanuit was gegaan. Wellicht dat er iets is maar niet in de normale bouwmarkt. Daar komt bij dat ik zeer eenvoudig water kan betrekken van de wasmachine kraan, dat zal hooguit 2 meter koper en een kniestukje zijn om zover te komen.

Johannes

 :hoera:  :elifant:  :dansen:  Hatsaa! Na een paar uur ploeteren in warme kruipruimtes is het eindelijk voorelkaar, warm/koud water, afvoer, nu is de brouwruimte echt af!

Edgar


Jacques

Het duurt even maar dan heb je ook wat.

Zelf ben ik ook bezig met het een en ander aan te passen naar aanleiding van de aanschaf van een cilinderconische gistvat vorige week. Zoals ook jij gemerkt hebt komt van het een het ander.

Oscar

Citaat van: Johannes op 18-05-2008 &nbsp;11:22 uwarm/koud water, afvoer, nu is de brouwruimte echt af!

Mooi man! Kan er binnenkort weer gebrouwen worden.... ;)

Johannes

Yes, en aangezien ik nu mijn ketels niet meer met emmertjes hoef te vullen, gaat brouwen een stuk sneller. Ook het schoonmaken gaat een stuk makkelijker nu water en afvoer niet een verdieping lager zit.  :nut:

Adrie

Gefeliciteerd, Johannes! Ik kom gauw een keertje kijken.

JWVG

Hee Johannes,

Ik zag dat jij een doucheslang gebruikt om de gamellen te vullen. Ik heb er zojuist eentje gekocht voor hetzelfde doel. Ik vroeg me toch nog eventjes af of die dingen ook echt geschikt zijn voor water dat je daarna nog moet kunnen drinken. Zal wel, toch, althans op de temperaturen die er uit de kraan komen? Het staat er alleen niet op, dus ik zoek nog even bevestiging...

Dat stukje doucheslang met het juiste verloopstukje erbij gaat mij een boel gesjouw schelen morgen  :duimop:.

 :degroeten: JW.

korek

Citaat van: JWVG op 31-05-2008 &nbsp;15:25 uHee Johannes,

Ik zag dat jij een doucheslang gebruikt om de gamellen te vullen. Ik heb er zojuist eentje gekocht voor hetzelfde doel. Ik vroeg me toch nog eventjes af of die dingen ook echt geschikt zijn voor water dat je daarna nog moet kunnen drinken. Zal wel, toch, althans op de temperaturen die er uit de kraan komen? Het staat er alleen niet op, dus ik zoek nog even bevestiging...

Dat stukje doucheslang met het juiste verloopstukje erbij gaat mij een boel gesjouw schelen morgen  :duimop:.

 :degroeten: JW.

Daar zou ik me niet druk om maken. Als het bier lekker is, kun je het water ook drinken.

Menno

Ben ik het niet mee eens, Korek. Het water kook je, dus 'vuiligheid' raak je weer kwijt.

In mijn beleving zal je het net als een hevel moeten beschouwen. Na gebruik droog uithangen. En net als een douchekop in de badkamer af-en-toe ontkalken?  :weetniet:

JWVG

Heren, ik drukte me niet helemaal goed uit, geloof ik - sorry. Wat ik bedoelde te vragen: kan ik een doucheslang gebruiken bij het bierbrouwen, als ik er alleen water door heen laat stromen van maximaal 60 ºC?

 :degroeten: JW.

Menno

Moet volgens mij geen probleem zijn. Sommige warmwaterbronnen hebben hogere temperaturen, dus dat kan geen kwaad, lijkt mij.  ;)

Edgar

We weten het natuurlijk gewoon niet, is het juiste antwoord. Ik neem aan dat je boiler- of geiserwater wilt gebruiken? Wel makkelijk natuurlijk. Maar als je je zorgen maakt over weekmakers en dergelijke (wordt pvc niet vaak gebruikt voor dat soort spul?), zou ik er misschien toch van af zien.

Johannes

Citaat van: Johannes op 18-05-2008 &nbsp;11:22 u:hoera:  :elifant:  :dansen:  Hatsaa! Na een paar uur ploeteren in warme kruipruimtes is het eindelijk voorelkaar, warm/koud water, afvoer, nu is de brouwruimte echt af!



Hier de bijbehorende kiekjes. Eigenlijk zijn de finale werkzaamheden niet echt zichtbaar maar dit is toch echt het eindresultaat.

Hier gaat maandag de fik weer onder de ketels. Vandaag alles onder het zaagstof vandaan gehaald, alle koppelingen, slangen, hevels en ketels een lekker oxi badje gegeven. Ik heb d'r weer zin in!

Oscar

Citaat van: Johannes op 14-06-2008 &nbsp;21:24 uHier gaat maandag de fik weer onder de ketels.   Ik heb d'r weer zin in!

Gezellig met je nieuwe brouwhulpje ?  :-*

Johannes

Citaat van: Oscar op 14-06-2008 &nbsp;21:35 uGezellig met je nieuwe brouwhulpje ?  :-*

Inderdaad, er ontbreekt nog een stoel. Vandaaruit kan ik prima aanwijzingen geven...  >:D

Oscar

Citaat van: Johannes op 14-06-2008 &nbsp;22:18 uVandaaruit kan ik prima aanwijzingen geven...  >:D

Heb je nog zo'n Heineken toeter van het vorige EK ?  Die kan wellicht van pas komen  :D :D  (Sorry Ingrid  ;))

Menno


Johannes

In het kader van back to basic, zojuist een dompelkoeler gebruikt in combinatie met continue roeren van het wort: 23 liter van 100 naar 20 in 7 minuten.  :duimop: Daarna koeler eruit, en nog even geroerd voor het whirlpool effect, straks hevelen.

Oscar

Back to basic is natuurlijk prima, maar de platenkoeler zou ik toch niet willen vervangen. Hevelen en koelen in 1 stap.. :brouwen:

Johannes

Tsja, typisch gevalletje elk voordeel heb z'n nadeel.

Johannes

Citaat van: Johannes op 09-11-2008  17:48 uTsja, typisch gevalletje elk voordeel heb z'n nadeel.

Waar hop/eiwitfilteren op tal van manieren een ellendige klus is gebleken, blijkt ook hier geduld een mooi ingrediënt. Na het koelen een whirlpool gemaakt, even laten bezinken en met een gewone hevel afgeheveld. Zonder filter.

Op het laatst kwam nog wel iets eiwit mee, en er is ook nog redelijk wat wort achtergebleven. Maar dat zou ik een volgende keer apart kunnen houden als starterwort.

Door de hop in een hopzak te doen (of er grotendeels uit te vissen) zal dit nog makkelijker gaan met een hogere opbrengst.

Jacques

Voor het filteren van gekookt wort kan ik de Javal filter aanbevelen. Een rvs vlechtwerk filter die om een hevelfilter heen zit. Werkt perfect. Je hoeft niet te wachten voordat je kunt gaan filteren.

Johannes

Zo'n soort filter heb ik al, met iets kleiner oppervlak. Ik probeer het voorlopig even zo. Bevalt me uitstekend. Scheelt weer schoonmaakwerk van zo'n filter en zo'n ding moet vooraf ook steriel worden gemaakt.

Citaat van: Oscar op 03-05-2011  22:44 uJohannes,

Ga je je gamellen de deur uit doen ? (Of heb je dat al gedaan ?)  :weetniet:

Die zijn allang weg hoor Oscar, die dingen vond ik erg zwaar en dus onhandig met schoonmaken enz. Het was ook lastiger om even een volle gamel omhoog te tillen om zo te filteren onder zwaartekracht. Toen een pomp gekocht, weer extra schoonmaakwerk. Platenkoeler, nog meer leidingen schoonmaken. Allemaal extra stappen in het proces die het brouwen er voor mij niet leuker maakten. Nu ben ik helemaal terug bij waar ik 10 jaar geleden ben begonnen, met uitzondering van de koelbox als filterkuip, en dat bevalt me uitstekend! Deze 'basic' manier van brouwen beleef ik het meeste plezier aan. Ondertussen werk ik nog wel aan temperatuurcontrole van de vergisting d.m.v. een TC-10(achtig) apparaat. Dat is het enige echt 'fancy' aan de installatie.

gr. Johannes

Oscar

Wel geinig...Je bent een van de weinigen die na een stap vooruit weer een stap achteruit doet.. (Alhoewel, dat is ook maar hoe je het bekijkt)  :)

Johannes

Ik erken mijn fouten  ;D

Nee hoor, je kunt op vele manieren brouwen, dit vind ik eenvoudigweg het leukst.

bazje

Ik moet zeggen dat ik na veel wilde plannen, toch gewoon 'back tot basic' het allerfijnste vind brouwen.
Nu brouw ik in de keuken met 2 weck-ketels (maisch en kookketel) en een elektrische weckketel voor het spoelwater.
Ook ik heb afscheid genomen van mijn filterkuip/filteremmer en een hevelfilter in gebruik.
Het minder (moeilijk) schoonmaken van allerlei leidingen, pompen, emmers, te zware ketels, etc. maakt het voor mij ook weer plezieriger om te brouwen.

Jacques

Citaat van: Johannes op 04-05-2011  07:41 u... en zo'n ding moet vooraf ook steriel worden gemaakt.

Nee hoor, zo'n filter hoeft niet steriel gemaakt worden. Huishoudelijk schoonmaken volstaat. Op het einde van het koken in het kookvat doen en 5 minuten meekoken. Meer 'steriliseren' is niet nodig.

RobinB

Tja, maar gezien de capillaire werking blijft zo'n "javal" wel langer nat/vochtig. Of haal je die iedere keer uit elkaar?

Johannes

Citaat van: Jacques op 05-05-2011  22:04 uNee hoor, zo'n filter hoeft niet steriel gemaakt worden. Huishoudelijk schoonmaken volstaat. Op het einde van het koken in het kookvat doen en 5 minuten meekoken. Meer 'steriliseren' is niet nodig.

En het deel wat niet in het wort steekt? Dat wordt niet heet genoeg.

Jacques

Citaat van: RobinB op 05-05-2011  22:08 uTja, maar gezien de capillaire werking blijft zo'n "javal" wel langer nat/vochtig. Of haal je die iedere keer uit elkaar?

Nee, wel laat ik hem 15 minuten staan in een Oxi-oplossing na het schoon borstelen. Hierdoor wordt de hevel schoon, even naspoelen en laten drogen (ik hang het filter op).

Jacques

Citaat van: Johannes op 05-05-2011  22:34 uEn het deel wat niet in het wort steekt? Dat wordt niet heet genoeg.

Steriel wordt hij niet, maar dat is niet nodig.

Johannes

Jij hevelt er heet wort doorheen zeker?

bazje

Citaat van: Jacques op 03-05-2011  22:46 uVoor het filteren van gekookt wort kan ik de Javal filter aanbevelen. Een rvs vlechtwerk filter die om een hevelfilter heen zit. Werkt perfect. Je hoeft niet te wachten voordat je kunt gaan filteren.

Ik maak ook een draaikolk in het net gekookte wort.
Ook kook ik de hevelpijp van mijn hevelfilter de laatste 10 tot 15 mee om steriel te krijgen.
Je moet even wachten tot de draaikolk de vaste delen op een hoopje in het midden van de pan heeft liggen, maar dan kun je ondertussen wel je gistvat en zo klaarzetten.
Meestal duurt dat minder dan 5 minuten.
Daarna hevelfilter (de hevelpijp bedoel ik dan) schoon- en door-spoelen, buitenkant schoonborstelen en klaar is Bazje!

Jacques

Citaat van: Johannes op 05-05-2011  22:40 uJij hevelt er heet wort doorheen zeker?

Ja en nee. Tijdens het filteren maak ik dankbaar gebruik van de Iwaki pomp die ik een aantal jaren geleden van je heb overgekocht. Het wort wordt gefilterd met mijn versie van de Javal filter en wordt vervolgens door de platenkoeler gepompt. Het afgekoeld wort gaat terug in de kookketel om het geheel verder af te koelen pas als het wort 50 ºC is ga ik het wordt opvangen (bij ondergist doe ik dat pas vanaf 40 ºC). Door deze werkwijze is het filter langere tijd in contact met heet wort.

Als je eerst koelt met een dompelfilter in de kookketel (zoals jij dat doet) is het van een groter belang dat het filter goed gedesinfecteerd is. 

bazje

Zo'n dompelfilter laat je dan toch gewoon meekoken?

John

Jacques; koelt jou wort door de platenkoeler maar af tot 50 gr.? Ik heb ook zo'n platenkoeler (nog niet gebruikt) maar ik verwacht in 1 keer terug te kunnen koelen tot zo'n graad of 20-25... Of maak ik me illusies?

Grt. John

Jacques

Citaat van: John op 08-05-2011  09:19 uJacques; koelt jou wort door de platenkoeler maar af tot 50 gr.? Ik heb ook zo'n platenkoeler (nog niet gebruikt) maar ik verwacht in 1 keer terug te kunnen koelen tot zo'n graad of 20-25... Of maak ik me illusies?

Dat kan ook. Echter dan moet je de uitstroom van je koeler flink knijpen. Het gevolg hiervan is dat het wort in je kookketel een grotere thermische belasting ondervindt. Dit kun je eenvoudig oplossen door het eerste wort terug te pompen (of voorzichtig te gieten) in je kookketel. Het wort koelt dan af waardoor de thermische belasting kleiner wordt en er ook geen DMS gevormd wordt. Het gevolg hiervan is een frisser smakend bier. In principe is het voldoende om terug te koelen tot 80 ºC maar ik koel wat verder door. Bij mij is het een kwestie van wat langer door pompen. Het voordeel is dat een groter gedeelte van de koude trub ook gefilterd wordt. Iedereen heeft zo zijn manier van werken.

John

...Snap ik niet "thermische belasting"? Bedoel je dat het wort te lang heet blijft? Maakt dat zoveel uit dan?

Grt. John

Jacques

Citaat van: John op 08-05-2011  11:03 u...Snap ik niet "thermische belasting"? Bedoel je dat het wort te lang heet blijft? Maakt dat zoveel uit dan?

We gaan nu wel erg off topic.

Desondanks een kort antwoord omdat het wel te maken heeft met het koelen van wort en het gebruik van een dompelkoeler versus een platenkoeler.

Bij een dompelkoeler koelt het gehele brouwsel in de kookketel af. Het voordeel daarvan is dat je het gehele brouwsel snel laat afkoelen tot een temperatuur onder de 80 ºC. Het nadeel is dat het afkoelen langer duurt en dat je daardoor een iets grotere kans hebt op infecties. In de praktijk valt dat reuze mee, zeker als je het wort afschermt met schone doeken die je over de pan legt.
 
Bij een platenkoeler heb je een efficiënt gebruik dan het koelwater. Je kunt daardoor met minder koelwater toe en het koelen gaat sneller.
Het nadeel is dat niet het gehele brouwsel tegelijk koelt. Een groot gedeelte blijft heet in de kookketel. Door die hogere temperatuur werkt de zogenaamde Maillardreactie door. Eiwitten en aminozuren verbinden met elkaar en deze Maillardproducten geven smaak en kleur aan het bier. Bij een donkergekleurd bier is dat niet zo'n probleem maar bij een lichtgekleurd bier wel. Vandaar dat ik het eerst gekoeld wort terugpomp. Ook bij een donkergekleurd bier wil ik dat de smaak uit de mout komt en niet door een minder gecontroleerd proces ik de kookketel na het koken.
Een ander aspect is de vorming van DMS na het koken. Ook hiervoor moet het wort snel koelen.

Door diverse hobbybrouwers wordt tegenwoordig de voorkeur gegeven aan een dompelkoeler omdat je dan visueel kunt controleren of de koeler schoon is. Bij een platenkoeler kun je dat inderdaad niet. Daarbij moet je welke keer een reinigingsactie uitvoeren met een goed reinigingsmiddel zoals loog (zeker geen chloorhoudend middel gebruiken want dat tast de rvs aan). Als je een pomp hebt gaat dat vrij eenvoudig. Zonder pomp moet je de koeler onderdompelen en dan weet je niet of er geen hoekjes zijn waar geen reinigingsmiddel komt. Naar mijn idee moet je beschikken over een pomp als je gebruik wilt maken van een platenkoeler.

Zo voldoende lijkt mij om een goede keuze te kunnen maken tussen een platenkoeler en een dompelkoeler (lees koelspiraal).

Oscar

Citaat van: Jacques op 08-05-2011  11:30 uNaar mijn idee moet je beschikken over een pomp als je gebruik wilt maken van een platenkoeler.

Naar mijn idee niet!  :)

John

Zou het iets zijn om snel te koelen tot 80 graden met een dompelkoeler en daarna via platenkoeler koelen tot gistingstemp...?

JWVG

Misschien moet je dat even toelichten, Oscar  ::). Uit Jacques' mail kan ik twee argumenten voor een pomp halen:
1) in eerste instantie terugpompen om het hele zaakje een beetje af te koelen
2) efficienter schoonmaken van de platenkoeler
Dat klinkt mij heel logisch in de oren. Jij vindt beide argumenten niet sterk?

 :degroeten: JW.

Oscar

IK zou er niet te moeilijk overdoen... Mensen die koelen met platenkoeler en mensen met een dompelkoeler maken allen prima bieren... :brouwen:

Oscar

Citaat van: JWVG op 08-05-2011  12:10 uUit Jacques' mail kan ik twee argumenten voor een pomp halen:
1) in eerste instantie terugpompen om het hele zaakje een beetje af te koelen
2) efficienter schoonmaken van de platenkoeler
Dat klinkt mij heel logisch in de oren. Jij vindt beide argumenten niet sterk?

Het zijn valide argumenten, echter heb ik geen pomp. Na het koelen spoel ik het wort kant in tegenstroom door met warm water. Voor het koelen week ik de koeler in de bekende sulfiet oplossing. En heel af en toe (1 x per jaar) gaat er loog doorheen. Resultaat : Al zeker 2 tot 3 jaar (Al zo lang ik de platenkoeler gebruik) geen infectie als gevolg van de platenkoeler.

Dit is de praktijk zoals ik deze ervaar.... :brouwen:

Jacques

Citaat van: John op 08-05-2011  12:08 uZou het iets zijn om snel te koelen tot 80 graden met een dompelkoeler en daarna via platenkoeler koelen tot gistingstemp...?

Zeker, dat is een goede optie. Als je een keer een ondergister wilt brouwen koelt het wort wat verder door omdat er al een eerste afkoeling heeft gehad.

RobinB

Citaat van: John op 08-05-2011  12:08 uZou het iets zijn om snel te koelen tot 80 graden met een dompelkoeler en daarna via platenkoeler koelen tot gistingstemp...?

Het voordeel om dat niet te doen, is dat je de platenkoeler nog een keer extra kan ontsmetten. Maar ook daarvoor heb je bij voorkeur een pomp nodig.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.