Lageren van lagerpils

Gestart door De Bierkoning, 18-01-2006 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Bierkoning

Hallo beste medebrouwers,

Wij hebben onlangs een lagerpils gebrouwen. Deze is nu uitgegist en moet nu lageren in de lagerfles.
Onze vraag is, moet het lageren ook gebeuren in een koele omgeving of moet dit op kamertemperatuur.

Het is voor het eerst dat wij een lagerpils hebben gebrouwen, maar`de smaak is nu al lekker fris.
Ook vragen wij ons af of na botteling het pils koel moet rijpen.

Proost en bij voorbaat dank

Leonard en Eric samenvol

MO

beetje weinig info. En: een lagerpils is een pleonasme, iets als ale-pils bestaat niet (alleen volgens Brand maar die zijn verHeinenekend). Ja: de lagering dient bij lage temperatuur plaats te vinden, bij voorkeur lager dan de hoofdvergisting temperatuur. Dit is vnl voor de klaring. Daarbij: ook de navergisting dient bij lage temperatuur plaats te vinden, anders krijg je geen pils maar een blonde. Welke gist hebben jullie gebruikt?

De Bierkoning

Wij hebben deze dit pleonasme gebruikt zodat het voor iedereen duidelijk zou zijn dat het om een ondergistend bier zou gaan.
Wij hebben overigens Czech Pils Wyeast 2278 gebruikt.

Hopmans

Hey MO,

CiteerDaarbij: ook de navergisting dient bij lage temperatuur plaats te vinden

Is dat ook al direct na bottelen?
Niet 2 weken warm en dan koud ivm koolzuur?

 :weetniet:

 :degroeten:

MO

ik heb een keer A3 pils kunnen vergelijken: een gedeelte was navergist bij kamertemperatuur en een gedeelte bij lage temp. de verschillen waren duidelijk: het bij hogere temp navergistte bier had een zeer sterk bovengistend karakter.

Herman

Uit ervaring weet ik dat 1 dag warm en daarna koel (koud hoeft niet) voldoende is, zonder bovengist effect. Zelfde bij de hoofdvergisting, je start warm en koelt daarna direct tot lagertemperatuur. Het einde van de vergisting doet de rest (temperatuur daalt). Niks ingewikkelds aan, gewoon doen. Martin, wanneer brouw jij je eerste ondergister >:D

Edgar

Ik heb deze gist al vaak gebruikt. Een diacetyl-rust zoals Herman aangeeft is niet noodzakelijk. Koud lageren is wel zeer aan te bevelen, best onder de 4°C. Koud navergisten (10°) is niet noodzakelijk. Als je een superstrakke cleane pils wilt, is het wel beter, maar die paar fruit-estertjes die je krijgt door een navergisting op 18° zijn aangenaam.

MO

De spijker op de kop Herman, ik mag eigenlijk helemaal niet meepraten; al mijn 48 brouwsels zijn boven-vergist. Het koelkastje staat klaar maar ik denk dat ik pas de volgende winter mij aan ondergisters ga wagen.

Edgar


Adrie

Zoals MO al zei, kan het verschil tussen navergisting bij 12 graden en bij 18 graden best groot zijn. In ons geval was het bier van 18 graden een blond en bij 12 graden echt een pils. De temperatuur moet echter weer ook niet zo laag zijn dat de nagisting niet goed op gang komt. Mij advies zou zijn ergens rond de 10-12 graden te gaan zitten.

Edgar

Citaat van: Adrie op 19-01-2006  09:47 uZoals MO al zei, kan het verschil tussen navergisting bij 12 graden en bij 18 graden best groot zijn. In ons geval was het bier van 18 graden een blond en bij 12 graden echt een pils. De temperatuur moet echter weer ook niet zo laag zijn dat de nagisting niet goed op gang komt. Mij advies zou zijn ergens rond de 10-12 graden te gaan zitten.

Hebben we het over dezelfde gist? Wat je hier zegt geldt absoluut niet voor de Czech Pils die hier wordt gebruikt. Vergist op 10° en navergist op 18° of zelfs 20° houd je een uitgesproken pils-karakter.

Adrie

Nee, dat was de Bavarian Lager. Verbazingwekkend dat het bij de Czech Pils anders is. Toch maar eens proberen, dan.

Hopmans

Hoi vrienden,

Hoe zit het eigenlijk met de Californian lager ?
Blijft deze nog een beetje clean bij hogere temperaturen?

 ???

 :degroeten:

Titus

Citaat van: De Bierkoning op 18-01-2006  22:01 uWij hebben onlangs een lagerpils gebrouwen. Deze is nu uitgegist en moet nu lageren in de lagerfles.
Onze vraag is, moet het lageren ook gebeuren in een koele omgeving of moet dit op kamertemperatuur.

Het is voor het eerst dat wij een lagerpils hebben gebrouwen, maar`de smaak is nu al lekker fris.
Ook vragen wij ons af of na botteling het pils koel moet rijpen.


Leonard, Eric,
Ieder jaar brouw ik eind december een Pils. Ik ben thans bezig met mijn derde (gist = Saflager S-23).
Na de hoofdvergisting (twee weken bij 13 graden) is het verstandig om echt koud te lageren gedurende 4 tot 6 weken. Ik zet mijn mandfles altijd in de koelkast (4 - 5 graden).
Na het bottelen zet ik de flesjes weer rond de 13 graden. Laat maar gerust 2 tot 4 weken staan. Na twee weken zit er gegarandeerd koolzuur op maar is je pils nog niet echt lekker. (Wel testen natuurlijk.) Dit komt pas na die 4 weken.
Je ziet, een pils vergt veel geduld.

groet,
Titus

De Bierkoning

Dank je, Titus, voor dit antwoord. Daar kunnen we wat mee. Nu weten we dat we het op de juiste manier doen.
De lagerfles staat nu inderdaad koel.

Groeten Leonard en Eric

Drd

Wat ik heb geleerd is dat lagering kan gebeuren tot onder het nulpunt om een snellere en volledigere neerslag te krijgen. Zolang het bier niet bevriest is alles ok (en omdat het toch een alcohol water mengsel is). En dan een weekje of 2 houden.

Een klassieke ondergisting: starten op 6°C en dan lichtjes stijgen tot 9 over 1 dag, dan 4 dagen op 9 °C en dan gelijdelijk aan dalen ( over een week tijd) tot -2°C en dat houden voor een andere 9 dagen (dus 21 dagen in totaal). (maar hier zijn veel variaties mogelijk)

Titus

Citaat van: Drd op 21-01-2006  00:26 uWat ik heb geleerd is dat lagering kan gebeuren tot onder het nulpunt om een snellere en volledigere neerslag te krijgen. Zolang het bier niet bevriest is alles ok (en omdat het toch een alcohol water mengsel is). En dan een weekje of 2 houden.

Een klassieke ondergisting: starten op 6°C en dan lichtjes stijgen tot 9 over 1 dag, dan 4 dagen op 9 °C en dan gelijdelijk aan dalen ( over een week tijd) tot -2°C en dat houden voor een andere 9 dagen (dus 21 dagen in totaal). (maar hier zijn veel variaties mogelijk)


Leuk,
maar welke amateurbrouwer kan dit realiseren?

Titus

JvH

Hoi Titus en Bierkoning,

Onze ondergistende bieren (Pils, Bock en Maerzen) laten we bij 10° vergisten (met czech of bavarian).
Bij het bottelen een beetje suiker erbij en een week op keldertemperatuur (15°).
Daarna in onze koeling (sommige mensen hebben kennissen in de koeltechniek  :) ) met 1 graad per dag terugbrengen naar 1°, anders stopt de gist er kompleet mee.
Hier 4 weken op laten lageren.
Resultaat een schoon en helder bier.

:degroeten: Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.