Houblon Chouffe IPA Dubbelen Tripel

Gestart door Herman, 18-01-2006 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Zin in een IPA van Chouffe? Dan moet je even naar de VS :P

Lees hier meer.

Herman

Ik heb de brouwerij meteen maar even gemaild of ze het ook naar hun noorderburen willen exporteren  :)

Herman

Ik heb gisteren de brouwerij gemaild en dit keer bijna omgaand een antwoord terug ontvangen van de heer Chris Bauweraerts. 

Helaas hebben we maar een mogelijkheid om dit bier te verkrijgen, in de "Chouffe-shop" in Achouffe. Misschien binnenkort toch maar es een bak halen. Overigens wordt het waarschijnlijk wel es in Europa uitgebracht, maar de vraag uit de VS is verdrievoudigt en men noemt het bijkomende voordeel van export naar de VS, dat men de receptuur kan bijsturen.

Iemand dit bier toevallig al es geproefd? Hier wordt een aanzet tot een kloonpoging gegeven.

MO

Ik ben toch ook wel heel benieuwd naar dit bier. Op de hobbybrouwen dag op 21 oktober/BONK 2006 willen we verse, goed gehopte bieren aanbieden. Wij gaan hiervoor naar Duitsland en Belgie. Ik ben bang dat we Achouffe wat te ver vinden, maar als iemand zich toch geroepen voelt, dan verzeker ik hem dat hij de bieren (een krat of 2) kan doorverkopen op de hobbybrouwen dag. Tegen kostprijs natuurlijk, het moet wel een hobby blijven.
Die hoppen die jij noemt op dat andere forum, die had ik ook al ergens gelezen. Weet helaas niet meer waar. Dat hoge OG slaat natuurlijk helemaal nergens op, toch?

Oscar

Citaat van: MO op 07-08-2006  21:55 uIk ben toch ook wel heel benieuwd naar dit bier.

Geproefd op Zythos bierfestival :
 
Citaat van: Oscar op 07-03-2006  08:43 uen ook de Choufe Houblon was aan de bittere kant, wel lekker..maar niet bijzonder.

Maar ik zou 'm zeker nog wel eens willen proeven, onder wat meer "nuchtere" omstandigheden.

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

MO, de link staat in het 1e bericht. De Amerikanen op het forum zijn toch wel erg te spreken over dit bier, zij hebben wel ervaring met het echte werk! Ik ga denk ik es voor de lol een poging wagen, al heb ik geen tomahawk (wel het alternatief Columbus) en amarillo (wel alternatieven in Chinook en Cascade). Waarom zou die 1.092 niet kloppen?

Achouffe te ver? Stel je niet aan, vanuit Groningen misschien. Misschien krijg je Gelfling zo ver, da's toch een Chouffe adept.

MO

Chouffe is toch een echte suikerbrouwer. Ik lees dat het absoluut geen zoet bier is. Waarom dan niet gewoon 1076-1012, dat geeft ook 9%.

Op jouw link wordt overigens ook vermeld dat er kandijsuiker wordt gebruikt.

Jacques

Citaat van: MO op 08-08-2006  09:24 uChouffe is toch een echte suikerbrouwer.

Chouffe is een echte Belgische brouwer!  >:D

Herman

Die 1.092 heb ik van deze link. Omdat ie niet altijd online is (?) bij deze even een citaatje:

Citeer
Producer: Brasserie d'Achouffe, Achouffe, Belgium
Product Type: Belgian interpretation of an IPA
Alc./Vol.: 9.0%
Statistics: EBC: 13, IBU: 59, Original Gravity: 1092
Format: 12 * 25.4oz, 24 * 11.2oz Bottles & 20L Kegs, unfiltered & unpasteurized
Available: March 24th, 2006
 
On its journey across the globe the little Chouffe wandered through beautiful hopfields. The overwhelming aroma of these little hop flowers such as Tomahawk, Amarillo and Saaz mesmerized him.
 
Back at home in the Ardennes he crafted a new recipe combining this dizzying array of hops with the depth and body of his favorite style "Tripel". Thus, our little Chouffe's new inspiration Houblon Chouffe Dobbelen IPA Tripel was born.
Houblon Chouffe:
A unique marriage between the English tradition of IPAs, the new American revolution of Imperial IPAs and the classic Belgian way of brewing.
 
Houblon Chouffe, although very much hopped as it is, showcases the unique balance between a very strong IPA and a very special Belgian Tripel exclusively created for this ale (Big malty body, distinct dryness, expressive estery fruitiness).
   
Aroma: Intense hoparoma (use of Amarillo hops for dry-hopping). Malty sweetness in the background. Estery fruitiness clearly shines through signaling the arrival of something unusual.
Appearance: Big white head. Cloudy {unfiltered, unpasteurized, bottle-conditioned}.
Flavor: Strong, complex hops flavor. High but not outlandish, bitterness. Big clean malty body. Again, estery flowery-fruitiness provides an astonishing third dimension. Long, lingering bitterness beautifully balanced with malt sweetness, and a fruity dry finish.
Malts: Pale & Pilsner malts.
Hops: Tomahawk in the beginning and at the middle of the boil. Saaz added during the last 10 minutes of the boil. Amarillo hops used for dry-hopping.

 

MO

Ja die heb ik gelezen maar dat geloof je toch zelf niet?

Herman

Nou Martin, je kunt die amerikanen wel voor een boodschap sturen:

CiteerAuthor: Joe Fleischman  Aug 15th, 2006
10:08 am 
Just measured (and drank) a Chouffe Houblon. Here's what I got:

FG: 1.004 at 67F = 1.005 corrected by Promash

7.8 brix via refractometer

ProMash gives a back extrapolated OG: 1.073

MO

1005! Dat lijkt me dan iets van 20% suiker. Zei ik toch?

MO

Hoera! Ik heb hem. Batch 3 volgens het etiket. Een collega heeft er (helaas maar) 1 meegenomen uit de brouwerij dit weekeinde. Ik ben blij, ik ga hem koesteren. En snel eens proeven natuurlijk.




Gerb

MO, ik ben jaloers op je! Mijn collega's nemen nooit bier voor me mee als ze daar in de buurt komen.  :huilen:

Eigenlijk is dit echt het tegenovergestelde van een slow bier. Eerst wordt de hop de halve wereld over naar Achouffe gevlogen om vervolgens weer als bier terug gevlogen te worden. Hoezo on-economisch! Misschien kunnen ze dit bier beter bij brouwerij Ommegang laten brouwen, dit is een brouwerij in handen van Duvel.

MO

Vrijdag moest hij eraan geloven. Eerst maar de foto´s (vlnr A3, Mo, David, Johannes, Edwin)





SG was 1009, hij had 8,5 °Br, dit komt overeen met 1074 als begin SG en 8,7% alcohol. Dat klopte in ieder geval heel aardig.
Positief, de geur was geniaal, leek wel een super Jever. Heerlijke hoppige geur
Negatief, de balans was niet al te best. Het is een vrij zoet bier (ondanks het lage eind SG), hij heeft iets onprettig wortigs in de smaak (later ook in de geur). Verder is hij wel bitter maar niet heel lekker bitter of zo, en de zoet bitter balans klopt zoals gezegd niet.

Er zaten gelukkig geen kruiden in, niet dat wij proefden.

Batch 3 was dus niet zo heel lekker.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.