Vochtig schroten

Gestart door MO, 11-01-2006 11:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Citaat van: Edgar op 12-01-2006  13:01 uNaar aanleiding van een Off-topicje in mijn Dubbel-bok draadje:


Hieronder een plaatje van wat ik heel mooi schrootsel vind. Vochtig geschroot met de Maltmill.








Wat een prachtige hele jasjes. ik wil ook een maltmill (geduld, geduld...)

BuBS

HI Edgar,

Ben je niet bang voor roest aan je Maltmill.
Ik heb zelf ook een maltmill, maar ik durf daarvoor niet nat te schroten.
Wil je eens uitleggen hoe jij nat schroot en de evt nazorg van de maltmill

Gr BuBS

Edgar

Flauw hoor... :'( (ik vind het een volmout...)

Nazorg van de molen valt mee. Gewoon schoonborstelen na gebruik is alles. Let wel dat tijdens het schroten al het vocht al in het kafje is getrokken. De korrels zijn dus niet nat, voelen hooguit ietsje 'klam' ('wak' voor de vlamingen) aan.* Te nat is echt niet de bedoeling, dan gaat het schroten niet zo lekker meer. Overigens is de geur die van de klamme korrels afkomt (en van het schrootsel) ongelofelijk lekker.

Extra uitleg over nat schroten: Mout in een grote emmer (25 l), bij ca. 8 kg mout ongeveer 250 ml water in twee gedeelten al mengend langzaam toevoegen. Na het gieten net zo lang stevig mengen totdat alle 'natheid' verdwijnt. Korrels moeten niet meer plakkerig zijn.

Hoeveelheden zijn een benadering, ik raad aan om het in kleine beetjes en op gevoel te doen. Het is verbazend hoeveel vocht de mout kan opnemen, maar pas op dat je niet overdrijft. Als het vocht in het meellichaam trekt ben je de gesjochte. Oftewel dan heb je 't aan je rekker. Anders gezegd  is het pataat.

*voortschrijdend inzicht: praktisch droog aanvoelend is ook goed, zelfs beter.

BuBS

OK thanks,

Morgen ga ik brouwen en ga het gelijk uitproberen.

Gr Kees

BuBS

Hé hé,

Ik ben net klaar met het nat schroten, nou weet ik waarom het nat schroten heet. Ik zweet me kapot man ( of ligt dat aan mijn slechte conditie ). Maar het resultaat mag er zijn, inderdaad een perfecte schroot. Het gaat wel iets zwaarder, kijken of ik de maltmill kan motoriseren.


Gr Kees

Edgar

Goed he? De filtering en de smaak hebben er volgens mij voordeel van.

Als het echt duidelijk zwaarder ging dan normaal dan was het vermoedelijk iets te nat. Het gaat normaalgesproken inderdaad wel iets zwaarder, maar niet heel veel. Bij mij dan toch.

BuBS

Hi Edgar,

Ik heb nog nooit zo mooie schroot gehad, dus bedankt voor de uitleg.
Het filteren ga ikzo wel merken en op de smaak moeten we nog een maandje wachten :lekkerbier:

Gr Kees

MO

bij Grolsch Boekelo vertelde ze ook dat ze nat schrootten voor een hogere opbrengst en minder oxidatie. Interessant info dat dat thuis ook prima gaat, zeker met de "handleiding" van Ed.

Edgar

Ik vraag me wel af hoe de (mindere) oxidatie zou samenhangen met vochtig schroten. Jij enig idee Martin? Of iemand anders natuurlijk?

Oscar

Kan dat te maken hebben dat je dan wellicht minder stof vorming hebt ? en je op deze manier ook grover kunt schroten (minder contact opppervlak..?)

groeten en gezondheid
Oscar

MO

ik vond dat ook niet zo sterk. niet elke rondleider was even goed op de hoogte, en er werden tegenstrijdige verhalen vertelt. laat dat oxidatie verhaal maar vallen.

Oscar

Citaat van: MO op 12-01-2006  14:26 uniet elke rondleider was even goed op de hoogte

De meeste rondleiders bij de Grolsch weten alleen de basis van het brouwproces zoals je krijgt te zien tijden de rondleiding. Voor de consument is dat ruim voldoende omdat die meestal niet weten hoe bier gebrouwen wordt. wij Hobbybrouwers weten natuurlijk veeeeeeeeeeeeel meer op dit gebied. De rondleiders zitten echter ver onder het kennis nivea van de thuisbrouwers op dit gebied. Dus bij diep technische vragen weten ze vaak geen antwoordt.....

groeten en gezondheid
Oscar

BuBS

Net klaar met brouwen, wat me opviel was dat het wort heel erg helder was. Helderer dan normaal.Voor de rest nu nog verder geen verschillen.

Gr BuBS

Edgar

Heb je die heerlijke geuren tijdens het natmaken geroken?

norbertus

Nat schroten geeft inderdaad betere resultaten maar het schrootsel dient wel snel verwerkt te worden na deze handeling.

Bijkomende nadelen zijn :
- bij manueel schroten dient er meer spierkracht opgebracht zoals hiervoor reeds aangegeven.
- ik beschik over een elektrisch aangedreven schrootmolen met vultrechter. Deze trechter kan niet gevuld worden gezien bevochtigde mout niet doorrijst zodat er veel meer tijd dient besteedt aan het schroten.

Vermoedelijk is dit laatste euvel wel de reden dat bij industriële brouwerijen er zelden nat wordt geschroot.

groeten
norbertus

Adrie

Heeft een van jullie wel eens nat geschroot met een schijvenmolen?

Edgar

Citaat van: norbertus op 12-01-2006  18:47 u- ik beschik over een elektrisch aangedreven schrootmolen met vultrechter. Deze trechter kan niet gevuld worden gezien bevochtigde mout niet doorrijst zodat er veel meer tijd dient besteedt aan het schroten.

Dat hoeft niet. De truc is om enkel het kaf veerkrachtiger te maken, zonder het te verzadigen met vocht.

Mijn Maltmill heeft ook een 'vultrechter' (weliswaar met een ruime opening) maar ik slaag er altijd in om de mout zodanig te bevochtigen dat deze nog goed 'stroomt'. Hij is dus niet plakkerig, omdat alle vocht door het kaf is opgenomen. Het schrootsel is na het schroten niet vochtig of klam, omdat het meellichaam zo droog is dat alle overtollig vocht (voor zover dat er is) gemakkelijk wordt geabsorbeerd. Een nacht wachten met brouwen is naar mijn overtuiging geen enkel probleem.


Jacques

Citaat van: Adrie op 12-01-2006  20:31 uHeeft een van jullie wel eens nat geschroot met een schijvenmolen?

Ja, dat heb ik in mijn drang alles uit te proberen wel eens gedaan. Werkte wel maar ik denk dat ik de mout toen te vochtig gemaakt heb. In ieder geval ging het schroten toen zeer moeizaam omdat mijn schijvenmolen niet gemotoriseerd is. Sommigen gaan naar een sportschool anderen doen een soortgelijke inspanning door vochtige mout te schroten met een zwengel!

Het schrootsel was wel van betere kwaliteit, zij het dat er nog veel kapotgemalen kaf tussen zat.

Edgar

Citaat van: jacbier op 12-01-2006  21:06 uJa, dat heb ik in mijn drang alles uit te proberen wel eens gedaan.
Het schrootsel was wel van betere kwaliteit, zij het dat er nog veel kapotgemalen kaf tussen zat.

Dat lijkt me bij een schijvenmolen onvermijdelijk, door de scheurende werking ervan.

Adrie

Citaat van: jacbier op 12-01-2006  21:06 uJa, dat heb ik in mijn drang alles uit te proberen wel eens gedaan.
Het schrootsel was wel van betere kwaliteit, zij het dat er nog veel kapotgemalen kaf tussen zat.

Als het schrootsel van betere kwaliteit was, waarom heb je het dan bij dat ene experiment gelaten?

Jacques

In die tijd kwam ik in bezit van mijn walsenmolen. Deze gaf droog en met veel minder inspanning een nog beter schrootresultaat.

Overigens heb ik drie keer natschroten met een schijvenmolen geëxperimenteerd. Ondanks het minder bevochtigen van de mout moest ik toch een flinke krachtsinspanning leveren om de mout met spierkracht door de molen te trekken.

Edgar

Omdat de kafjes taaier worden van het vocht, zal juist een schijvenmolen daar meer last van hebben. Het kost veel meer kracht om een taai kafje te scheuren, dan om het te pletten met twee walsen.

Nico v.L.

Hallo,
Ik las iets over de voordelen van vochtig schroten. Het zou minder fijne kafjes opleveren. Omdat ik met een oude handkoffiemolen schroot (merk Pede, het lukt me niet een foto bij te voegen) leek vochtig schroten mij een goed idee. Het is wel een stuk zwaarder zwengelen, na 3 kilo mout kijk je toch anders tegen de wereld aan.
Mijn vraag is: kan je een dag van te voren vochtig schroten of gaan er dan al allerlei processen aan de gang in het gemalen mout?

Nico

MO

Het lijkt me niet verstandig om een dag van te voren vochtig te schroten. De kans op zuur bier wordt dan aanzienlijk vergroot, ja, ook ondanks het kookproces dat nog volgt.

Lenx

Het is inderdaad niet aangewezen om vochtig te schroten en dan de mout een dag te bewaren. Enkel de pel van de moutkorrels mogen nat worden want dan worden die elastisch en blijven ze beter heel. Het meellichaam van de korrel moet zoveel mogelijk droog blijven, het water mag er niet in trekken. Let daarom ook op dat je de mout niet al te vochtig maakt, je kunt het bijvoorbeeld wat nat spuiten met een plantenspuit met warm water in en dan direct schroten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.