Vergistingskast of iets dergelijks

Gestart door Edwin, 13-06-2002 15:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Beste Bierminnenden  :proost:

Afgelopen weekend een aantal brouwsels geproefd en ik ben erg blij verrast!  :biersmile: De brouwsels worden steeds beter: eerst nog oxidatie, latere brouwsels niet meer. Wat me echter wel opvalt is het hoge gehalte van esters. Het zijn wel de 'goede' esters, maar te veel is ook weer niet prettig. :-/
De vergistingstemperaturen waren dus te hoog.
Nu heb ik de thread over vergistingstemperaturen die Jan-Willem is gestart nog eens gelezen en er ook nog eens een nachtje over geslapen en nou weet ik het:
Ik wil een vergistingskast maken, bijvoorbeeld van een oude keukenkast die ik vervolgens isoleer. Warm maken en warm houden lukt me dan wel, maar...hoe kan ik met zo'n kast de temperatuur in bedwang houden?  ??? Heeft iemand sugesties?

Edwin

satan

Hallo Edwin,

Waarom niet gewoon een aquariumverwarmingselement?
Je kunt het element gewoon in stellen op de gewenste temperatuur.
In de vergistingstank hangen en klaar is Kees.

satan  :lekkerbier:

JvH

Hoi Edwin,

Ik weet niet met wat voor hoeveelheden jij werkt, maar ik denk dat een aquarium element boven de 10 ltr het niet meer trekt. Ik gebruik een grote kartonnen doos die geïsoleerd is met piepschuim. Een zelfgemaakte verwarming met vermogensweerstanden, een ventilator en een kamerthermostaat. Zo kan een 100 ltr vat ook nog prima op 20° gehouden worden. Alleen wel oppassen, als de buitentemperatuur wat hoog is, kan de warmte van onze hardwerkende vriendjes ook niet weg en slaat het process op hol met alle ester-vorming van dien.

Suc6 Hans  :lekkerbier:

JWVG

Ha die Hans,

Waarom zou een aquariumelement dat niet trekken? Bijna alle aquaria zijn veel groter dan 10 liter, slechter geïsoleerd, en moeten op een hogere temperatuur gehouden worden. Ik weet niet of het erg praktisch is, maar qua capaciteit lijkt het me geen enkel probleem.

Groetjes, Jan Willem.

Edwin

Hoi heren  :proost:

Ik denk ook niet dat het verwarmen een groot probleem is, maar eerder het koel houden. Het is nu zo warm dat ik natuurlijk niet aan brouwen denk, maar eerder aan drinken  ;D, maar na het proeven bleken er nogal veel esters in het bier te zitten, althans te veel naar mijn zin. Mijn vrouw vindt ze 'lekker fruitig'. Nou is koelen natuurlijk een stukkie moeilijker dan verwarmen, maar misschien hebben jullie wat tips?

Edwin

JWVG

Ja, ik heb ook een koelingsprobleem. Zondag gebrouwen, gisteren volop gisting, maar wel op zo'n 23-24 celcius. Ik hoop maar dat dat niet te hoog is....

Jan Willem.

JvH

Hoi JW,

Wij hebben zaterdag gebrouwen (Saison) en hebben ook moeite om de zaak koel te houden. Mijn brouwmaat heeft de wortkoeler (spiraal) er maar weer ingehangen en zo de zaak weer op 20° gekregen. De temperatuur van het leidingwater hier is op dit moment 16,7° dus zoveel koelruimte is er ook niet meer. Misschien is de zomerstop van Herman toch niet zo'n gek idee   :-/

Groetjes Hans  :biersmile:

Edwin

Hoi Bierminnenden  :proost:

Brouwen in deze temperaturen heeft zo zijn nadelen. Dat blijkt wel weer. Ik zit zo ook eens verder te denken en het ontstaan van die esters kan natuurlijk ook tijdens de hergisting hebben plaatsgevonden. Die hergisting vond tegen zo'n 19 graden plaats. Ook al te warm dus. Nou valt het koelen van een krat helemaal niet mee als de temperatuur buiten zo'n 23 graden is (nu vallen de mussen echt van het dak, maar toen nog niet). :P

Edwin

JWVG

Ha die Hans,

Ja, zo'n spiraal is een goed idee. Helaas heb ik het in een fles zitten, dus kan dat bij mij niet. Vervelend...

JW.

Herman

Hoi JW,

Kan niet? Je kunt een koelspiraal van slangen maken. Alternatief is een koperdraad-koelspiraal om de buitenkant/bovenkant van de fles. Omdat warme vloeistof stijgt en koude daalt, krijg je bij koeling automatisch dat het bier in zijn geheel afkoelt.

Herman

JvH

Hoi Herman en de rest,

Goed idee van het koelen van de buitenkant. Persoonlijk zou ik de fles dan in een bak water zetten die je dan koelt met een spiraal of ijsblokjes.

Groeten Hans  :proost:

Edwin

Hee dit is het duizendste berichtje  :proost:

Koelen van buiten af is inderdaad een goede mogelijkheid. Ik moet wel bekennen dat ik niet voortdurend oplet als het bier aan het gisten is, maar dat ligt aan mijzelf. Er is dus een mogelijkheid om een en ander koel te krijgen. Houden is weer wat anders, maar daar helpen isolatiedekens en dergelijke mogelijk wel weer voor

Edwin

Gerb

Je kunt natuurlijk ook een oud shirt (past precies) om de fles heen doen en de fles in een bak met water zetten. Het shirt zal dan ook nat worden en door de verdamping zal de fles een aantal graden lager worden.

Gerb

JvH

Hoi Gerb,

Klopt, zeker als je er met een ventilator lucht langs blaast. Helaas red je het dan ook niet als het buiten 30° is :huilen:  Dan helpt alleen nog maar actief koelen.

Groeten Hans  :proost:

Edwin

Beste bierminnenden  :proost:

Genoeg ideëen voop die anderhalve keer per jaar dat het echt warm is als mijn bier moet gisten  :weetbeter:.
Ik kan weer aan de slag.
Zeker nu het ook weer koeler is  :-/

Edwin

Ronald Leenes

Ik ben een vergistingskast aan het maken die zowel kan koelen als kan verwarmen.
Het wordt een met piepschuim geïsoleerde kast van spaanplaat (60x60x80). In de zijwand wordt een opening gemaakt ter grootte van de opening van de koelbox. Je kan dan eenvoudig de deksel van de koelbox in de zijwand van de vergistingskast klemmen (en desgewenst dus ook weer op de koelbox).
Tot zover niets bijzonders. Het aardige aan de Campingaz koelbox is dat de deksel een peltier element bevat (48W). Hiermee kan een temperatuurverschil met de omgeving worden gecreëerd van 18 graden. Zowel naar boven als naar beneden. Hij loopt op 12V, maar kan via een transformator op 220V werken. Ik heb de koelbox bij de makro gekocht voor 45 euro ex btw (aanbieding). De gewone winkelprijs zal dus wel hoger liggen. Bedenk dat de koelbox ook tijdens vakantie ed kan worden gebruikt.

Als de voeding normaal wordt aangesloten koelt hij daarmee dus maximaal 18 graden. Draai je de voeding om dan verwarmt hij. Ideaal dus. In de winter (in de garage) kan je de temperatuur in de vergistingskast dus op laten lopen van ergens onder de 10 graden tot 20 graden. In de zomer kan hij afkoelen.
In eerste instantie ga ik een kamerthermostaat gebruiken om de temperatuur te regelen, waarbij ik met een schakelaar bepaal of de box moet koelen of verwarmen.
Ik ga echter ook een schema/hardware ontwikkelen voor een standalone regeleenheid die zowel het omschakelen als het op temperatuur houden voor zijn rekening neemt.
Ik zal foto's en schema's etc op een website plaatsen.

Jullie horen nog.

groeten,

Ronald

JWVG

Zucht.... wat is het toch deprimerend dat er zulke handige mensen zijn. Ik heb trouwens even op de campingaz website gekeken, en die dingen zien er inderdaad mooi uit. Ik ben zeker geinteresseerd in wat foto's van de uiteindelijke setup.

Zelf doe ik het simpeler (en duurder). Ik heb een tweedehands koelkast die ik nu al gebruik voor alles wat tussen de 1C en 10C moet (vooral lageren dus). Ik ga zo'n PID controller kopen in Amerika, waarmee ik de thermostaat van de koelkast kan overrulen, zodat ik elke willekeurige temp kan halen. Mijn brouwerijtje zit gewoon in een kamer bij ons in huis, dus de omgevings temperatuur is meestal zo rond de 20C, en dat kan nog oplopen tijdens de primaire vergisting, dus ik denk niet dat verwarmen ooit een probleem zal zijn. Als dat het wel is, kan ik altijd nog een infrarode lamp op die PID controller aansluiten.

Ik denk er trouwens nog wel aan om van piepschuim o.i.d. een uitbouw aan de koelkast te maken, zodat ik evt. twee grote flessen tegelijk kan koelen.

Succes!

Jan Willem.

Ron

Hoi,

Ik heb een tijd geleden een kast gemaakt voor het vergisten met alleen een verwarming. Een groot deel van het jaar is de temperatuur niet zo hoog en dan voldoet het prima. Ik heb een temperatuur/tijd module gebruikt van Conrad waarmee te temperatuur wordt gemeten een van de uitgangen schakelt via een relais een stuk verwarminglint (bekend uit de tuinbouw) aan/uit. De kast zelf is van hout met een isolatie van polystyreen.

Als iemand meer details wil weten laat me dan maar even weten.

Ron

John

Hoi,

Zou ik van een koelkast die ik momenteel gebruik voor de lagering van mijn bier een gistingskast kunnen maken? Ik durf er geen straalkacheltje in te hangen!

Groeten john

Pallieter

John,

Een straalkacheltje in een koelkast plaatsen lijkt me iets overdreven.
Ik gebruik ook een afgedankte koelkast als gistopkweekkast en heb hier een kamerthermostaat (eenvoudige met bimetaal) in geplaatst,met een porseleinen verwarmingselement (100 watt). Zo een porseleinen lamp dient oorspronkelijk voor het uitbroeden van kuikentjes geloof ik en heeft als voordeel dat het in de kast donker blijft.
Dit is nog de eerste opstelling waar ik destijds mee ben gaan experimenteren en die doet het perfect.
Vroeger dacht ik nog aan een ventilatortje voor een egale warmteverspreiding maar dit is er nooit van gekomen.
                                                        Groeten,
                                                             Jan

Jos Groen

Citaat van: Pallieter op 12-05-2003  08:20 uJohn,

Een straalkacheltje in een koelkast plaatsen lijkt me iets overdreven.
Ik gebruik ook een afgedankte koelkast als gistopkweekkast en heb hier een kamerthermostaat (eenvoudige met bimetaal) in geplaatst,met een porcelijnen verwarmings element (100 watt) .Zo een porseleinen lamp dient oorspronkelijk voor het uitbroeden van kuikentjes geloof ik en heeft als voordeel dat het in de kast donker blijft.
Dit is nog de eerste opstelling waar ik destijds mee ben gaan experimenteren en die doet het perfect.
Vroeger dacht ik nog aan een ventilatortje voor een egale warmteverspreiding maar dit is er nooit van gekomen.
                                                        Groeten,
                                                             Jan

Zou een haardroger/föhn ook kunnen?

Pad

Natuurlijk kan een haardroger ook... Ik ben dit toch al bij meerdere mensen tegengekomen. Werkt prima.

Jos Groen

Echt? Zou dit goed tegen vocht kunnen?

korek

Ik gebruik geen föhn maar een verfstripper in combinatie met de Conrad UT 100 thermostaat.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.