Ik vrees met al dat gewals voor eiwitten, dode gistcellen en weet ik wat nog, dat mooi bezonken was. Woel het maar op, laat het maar smaak veroorzaken. Voor mij hoeft dat niet. Misschien ongefundeerde angst, maar zo heb ik toch nog wat spoken over in het brouwproces.
Maak je je zorgen om beweging?
Doe dan nog maar eens, net als vroeger, een vergisting in een helder glazen mandfles. Zie dan en huiver van de enorme beweging die in die fles ontstaat. Dat beweegt heftiger dan je ooit kunt walsen.
Precies! Als je eens bij Chimay gistend jongbier in een een hele grote cylinderconische tank hebt zien dansen maak je voor het bewegen van het gistvat geen zorgen meer. Ongelofelijk hoeveel beweging daar te zien was. Jammer dat het licht in de CCT uitging toen ik daar een filmpje van wilde maken.
Afijn, ik zie me, net als Oscar in het groot

, mijn Fermenator nog niet heen en weer bewegen. En ik heb er ook geen enkele noodzaak voor. Sinds ik weer langer maisch en nauwelijks nog belucht is 80% schijnbare vergistingsgraad voor mij echt weer het minimum, net als vroeger, met eender welke gist. Maar misschien moeten jullie daarom juist wel walsen. Eén-twee-drie, één-twee-drie, één-twee-drie...
Ook ik beweeg mij CCT niet. Als je er voor zorgt dat je voldoende actieve gist toevoegt is dat ook niet nodig. Echter als de vergisting minder goed verloopt dan is het bewegen met het gistvat (voorop gesteld dat deze niet te zwaar is) een van de weinige dingen die je kunt doen om de vergisting in beweging te houden.