Flessen stopjes?

Gestart door Jedoka, 21-11-2017 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jedoka

Hoi, iemand enig idee waar deze stopjes voor bedoeld zijn? Passen met enige liefde in een wijnfles, zit een gaatje in met een rubbertje er om heen.

BrouwMark

Ziet er uit al één of ander ventiel. Ik kan me voorstellen dat het als waterloos waterslot werkt voor een starter / opkweek in een fles...

Jedoka

Citaat van: BrouwMark op 21-11-2017  14:24 uZiet er uit al één of ander ventiel. Ik kan me voorstellen dat het als waterloos waterslot werkt voor een starter / opkweek in een fles...
Ja dacht ik ook aan, heb er een heel stel gekregen samen met wat klein spul voor wijn maken.

Jacques

Iemand enig idee waar deze stoppen te koop zijn?

Ze lijken mij heel geschikt voor mijn tests mbt vergistingsgraden en dergelijke. Zeker wanneer de weegmethode wordt gebruikt. Er kan bij gebruik van deze stops geen water verdampen uit het waterslot. Dat maakt de tests een stuk betrouwbaarder.
Voor alle duidelijkheid voor mijn tests maak ik gebruik van wijnflessen.

BrouwMark

Waterloze 'water' sloten verkopen ze ook bij Brouwmarkt:

https://www.Brouwmarkt.nl/sterilock-waterslot-incl-2-capsules-1-st.html

Ik gebruikte ze wel eens bij het kefir- maken, werkt prima.

Misschien zijn je dopjes wel een soort oer-vacuvin, Jedoka, dat zou ook best kunnen zit ik me net te bedenken...

Mark.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 21-11-2017  21:39 uIemand enig idee waar deze stoppen te koop zijn?

Ze lijken mij heel geschikt voor mijn tests mbt vergistingsgraden en dergelijke. Zeker wanneer de weegmethode wordt gebruikt. Er kan bij gebruik van deze stops geen water verdampen uit het waterslot. Dat maakt de tests een stuk betrouwbaarder.
Voor alle duidelijkheid voor mijn tests maak ik gebruik van wijnflessen.
ik gebruik al geruime tijd gewoon ook regelmatig terugslagklepjes ipv een waterslot, wat in wezen het zelfde is als die stopjes hier boven.
en voor de prijs moet je het niet laten:
In PVDF/Viton dus chemikalien bestendig en foodgrade:
https://nl.aliexpress.com/item/PVDF-3-8-diaphragm-plastic-ozone-check-valve-KH-CDP3/321159868.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.mQ18o6
Of een beetje goedkoper maar dan van gewoon plastic:
https://nl.aliexpress.com/item/10-Pcs-3-8-10mm-Inline-Check-Valve-Fuel-Diesel-Gas-Liquid-Air-One-Way-HHO/32679726812.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.Zyg6MK
de silicone/rubber stopes heb je toch al waar deze in passen  ;)

Jedoka

Ik heb nog even gegoogeld met diverse zoekcriteria als kunststof dop met ventiel, wijnstop met rubber en ga zo maar door maar kom ze nergens tegen.

@Mark, inderdaad het heeft wel wat weg van die vacuvin wijnstoppen, weet alleen niet of er bij die ook lucht kan ontsnappen wanneer de druk te hoog word....

JamMasterJustin

Ziet er gaaf uit, maar hoe kun je zien of de hoofdgisting klaar is?

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 22-11-2017  01:12 uWaterloze 'water' sloten verkopen ze ook bij Brouwmarkt:

https://www.Brouwmarkt.nl/sterilock-waterslot-incl-2-capsules-1-st.html

Ik gebruikte ze wel eens bij het kefir- maken, werkt prima.

Misschien zijn je dopjes wel een soort oer-vacuvin, Jedoka, dat zou ook best kunnen zit ik me net te bedenken...

Mark.

Ik ben wat huiverig voor het gebruik van deze watersloten. Het is mij niet duidelijk hoe oxidatie wordt voorkomen.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 22-11-2017  04:28 uik gebruik al geruime tijd gewoon ook regelmatig terugslagklepjes ipv een waterslot, wat in wezen het zelfde is als die stopjes hier boven.
en voor de prijs moet je het niet laten:
In PVDF/Viton dus chemikalien bestendig en foodgrade:
https://nl.aliexpress.com/item/PVDF-3-8-diaphragm-plastic-ozone-check-valve-KH-CDP3/321159868.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.mQ18o6
Of een beetje goedkoper maar dan van gewoon plastic:
https://nl.aliexpress.com/item/10-Pcs-3-8-10mm-Inline-Check-Valve-Fuel-Diesel-Gas-Liquid-Air-One-Way-HHO/32679726812.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.Zyg6MK
de silicone/rubber stopes heb je toch al waar deze in passen  ;)

Passen deze inderdaad in de standaard siliconen stops? Ik zie dat buiten diameter 10,6 mm is.

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 22-11-2017  11:01 uZiet er gaaf uit, maar hoe kun je zien of de hoofdgisting klaar is?

Dat kan dus via de 'weegmethode'. Als er geen afname meer is in gewicht is het bier uitgegist. Het leuke is dat als je heel regelmatig weeg, bijvoorbeeld om de 12 of 24 uur je het verloop van de vergisting goed kunt volgen.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 22-11-2017  21:27 uIk ben wat huiverig voor het gebruik van deze watersloten. Het is mij niet duidelijk hoe oxidatie wordt voorkomen.

Ze werken met een membraan dat de lucht één kant op doorlaat. De CO2 kan dus de gistingsfles uit maar er kan geen lucht (dus ook zuurstof) in. Het lijkt me dat je dan ook geen oxidatiegevaar hebt.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 23-11-2017  10:02 uZe werken met een membraan dat de lucht één kant op doorlaat. De CO2 kan dus de gistingsfles uit maar er kan geen lucht (dus ook zuurstof) in. Het lijkt me dat je dan ook geen oxidatiegevaar hebt.

Komt er dus op uit dat ook het Sterilock waterslot een terugklepkraantje is.

Rich

Volgens mij zit er geen kraantje/klepje in de Sterilock (maar een poreus stuk plastic), ik gebruik ze ook en zie geen onderdruk bij afkoelen. Komt dus gewoon lucht door.

Zie post op homebrewtalk.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 22-11-2017  21:33 uPassen deze inderdaad in de standaard siliconen stops? Ik zie dat buiten diameter 10,6 mm is.
Het eerst model zeker die heb ik dus thuis, in eerste instantie heb ik die gebruikt om terugslag te vermijden.





Een ander alternatief model maar dan in ABS die ook zeker passen zijn onderstaande , een aantal collega brouwers hebben die gekocht om dat die beterkoop waren maar opletten die kunnen maar tegen temp van max 60°C
https://nl.aliexpress.com/item/10-Pcs-Lot-3-8-10mm-Inline-Check-Valve-Fuel-Diesel-Gas-Liquid-Air-One-Way/32679837170.html?spm=a2g0z.10010108.1000023.22.5f560c8cm2bE0l
Citaat van: BrouwMark op 23-11-2017  10:02 uZe werken met een membraan dat de lucht één kant op doorlaat. De CO2 kan dus de gistingsfles uit maar er kan geen lucht (dus ook zuurstof) in. Het lijkt me dat je dan ook geen oxidatiegevaar hebt.
Neen dat klopt niet een Sterilock is gewoon ademend in 2 richtingen, net om die reden gebruik ik die om op mijn Lambiek en of mijn Vlaams Roode bieren te zetten, zo laat ik die rijpen in een glazen mandfles en krijgen die toch een beetje zuurstof. (om hier 100% zeker van te zijn heb ik als test er net nog eens in 2 richtingen lucht door geblazen)

 op 1 min 26 sec wordt dit duidelijk vermeld "je kan je gistvat leeg maken met de sterilock er op er zal geen vervuiling mee ingezogen worden"

HermanH

Ik gebruik die soms ook op een tri clamp koppeling, leuk als je brouwmaten hebt die er een paar op overschot hebben liggen... :D


BrouwMark

[quote author=Serge VL Neen dat klopt niet een Sterilock is gewoon ademend in 2 richtingen, net om die reden gebruik ik die om op mijn Lambiek en of mijn Vlaams Roode bieren te zetten, zo laat ik die rijpen in een glazen mandfles en krijgen die toch een beetje zuurstof. (om hier 100% zeker van te zijn heb ik als test er net nog eens in 2 richtingen lucht door geblazen)
op 1 min 26 sec wordt dit duidelijk vermeld "je kan je gistvat leeg maken met de sterilock er op er zal geen vervuiling mee ingezogen worden"
[/quote]

Sorry dan was ik abuis. Het is ook al een tijdje geleden en het zal een ander model geweest zijn.

Jacques

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels de versie van HermanH besteld. Nog een paar weken wachten en dan kan ik weer aan de slag met een test waarbij ik zowel met de weegmethode als met een pH-meter het verschil tussen hydrateren of niet-hydrateren ga testen. Met behulp van deze ventieltjes is er geen waterslot nodig en is de weegmethode veel betrouwbaarder.

Erik Z

Zijn die dingen voor eenmalig gebruik?

Serge VL

Citaat van: Erik Z op 24-11-2017  14:26 uZijn die dingen voor eenmalig gebruik?
neen die kan meerdere malen gebruiken gewoon goed desinfecteren, enkel indien er gist of andere troep in gekomen is het moeilijk om deze  terug zuiver te krijgen, maar ze kosten ook geen have koe.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 24-11-2017  18:29 uneen die kan meerdere malen gebruiken gewoon goed desinfecteren, enkel indien er gist of andere troep in gekomen is het moeilijk om deze  terug zuiver te krijgen, maar ze kosten ook geen have koe.

Ze zijn echt voordelig. Ik heb nu twee versies besteld om te kijken hoe ze bevallen.

Overigens is dit topic stevig gekaapt. Om het weer een beetje goed te maken: heeft iemand de dopjes van Jedoka ergens gezien? En is er iemand die ze gebruikt?

Jedoka

Citaat van: Jacques op 25-11-2017  10:46 uZe zijn echt voordelig. Ik heb nu twee versies besteld om te kijken hoe ze bevallen.

Overigens is dit topic stevig gekaapt. Om het weer een beetje goed te maken: heeft iemand de dopjes van Jedoka ergens gezien? En is er iemand die ze gebruikt?

Haha, geen probleem, ik gebruik ze nu om gist op te kweken en dat gaat vooralsnog prima. Makkelijke dopjes hoor ;) sluiten goed af en je hoort de lucht ontsnappen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.