Bubbels tellen?

Gestart door Herman, 29-12-2005 09:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

In het nog niet lange verleden van dit forum werd vaak gerefereerd aan het aantal bubbels dat uit het waterslot komt om een indicatie van de gisting te geven. Kijk eens op deze link voor een mooi verhaal hoe e.e.a. te meten. Leuk voor de knutselaars onder ons!

Edgar

Schitterend, met een flowmeter dan nog. Dan slaat het tenminste ergens op. Ik heb me hier al meer dan eens kennelijk belachelijk gemaakt door te stellen dat brubbelingen/minuut tellen helemaal niets zegt, omdat dat varieert met de headspace. Een waterslot is immers een drukschakelaar, geen flowmeter.

(Grote headspace>trage drukverlaging tijdens ontgassing>langere bubbelstroom. Afijn. Dit is enkel tegen degenen die 'bubbels per minuut' als quantitatieve maat hanteren.)


Varieert 'ie nu ook bij een tijdens de gisting varierende temperatuur?

Je kunt je afvragen wat de zin is van zo'n setup. In de tijd besteed om het te bouwen, kan je ook brouwen.

Jacques

Hé, dit is schitterend!

Mooi om het verloop van de vergisting aan de bubbels in beeld te brengen. Zelf maak mijn gistvat ook niet zomaar open tijdens de vergisting.

Voor het vaststellen van het verloop van de vergisting hou ik de volgende zaken in de gaten:
- de geur van het jongbier tijdens de vergisting;
- de temperatuur van het jongbier (ik kan continu de temperatuur meten via een in mijn gistvat ingebrouwd rvs busje);
- de activiteit van mijn waterslot.

Op deze wijze krijg ik een heel helder beeld van het verloop van de vergisting. Zo'n blubbenteller zou wel iets voor mij zijn maar ik ben niet zo'n techneut om een dergelijk ding zelf in elkaar te knutselen. Dus houd ik het simpel: ik gebruik mijn oren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.