Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Trage nagisting  (gelezen 597 keer)

Offline dePol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Je brasse donc je suis
Trage nagisting
« Gepost op: 14-11-2017 15:35 u »
Hallo iedereen.

Ik heb eerder al eens een gelijkaardige post geplaatst en heb nu weer een bier dat het heel langzaam aan doet in de nagisting.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33384.msg507903.html#msg507903

Het bier van in de vorige post was uiteindelijk lekker, maar de hergisting op fles "sloeg niet aan". We een kleine psshht bij het openen van de flesjes, maar al bij al te weinig koolzuur. Dat bier had uiteindelijk een maand staan gisten en dan nog een week koudhoppen.  Dus waarschijnlijk bij het bottelen (7g suiker/liter) te weinig resterende levende gistcellen.

Het huidig bier staat al 19 dagen te gisten en geeft nog ongeveer om de minuut een blubje.  SG is 1016.  Begin was 1080.

Ik begin een beetje schrik te krijgen dat ik weer met een plat bier ga eindigen als ik het helemaal laat uitgisten en dan nog koudhoppen.

Is het een optie om in mijn bottelemmer samen met de suiker terug een beetje korrelgist toe te voegen?   Of eventueel nu al wat jongbier opzij zetten en extra suiker toe voegen om met de huidige resterende gistcellen een soort giststarter voor de hergisting op te kweken?

Alvast bedankt voor de hulp.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Trage nagisting
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2017 16:12 u »
Vaak ontstaat dit door te weinig gist, waardoor de gist voor het einde al uitgeput raakt. Oplossing die bij mij werkt is het bier voorzichtig overhevelen in een schoon vat en dan de gist die op de bodem ligt opnieuw opkweken met verse wort en beluchten (bv gerstemoutstroop SG 1040 gekookt en afgekoeld) als dat weer gist dat weer bij het brouwsel en dan uit laten gisten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 14-11-2017 22:02 u »
Inderdaad. Wanneer je meer gist ent gaan zowel de hoofdgisting als de nagisting veel sneller.
Verder maakt ook de vitaliteit van de gist veel uit. Oude gist is veel minder vitaal dan jonge gist.

Met een blub per minuut durf ik wel te bottelen. Wel minder bottelsuiker gebruiken. Bijvoorbeeld 5 gram in plaats van 8 gram.

Om te weten waar je op uitkomt kun je een zogenaamde labvergisting doen. Je neemt daarvoor een monster van het bier en voeg daar een overmaat aan gist toe. Zet het monster weg op een warme plaats en zwenk regelmatig met de fles. Het bier gist hierdoor snel uit. Meet het SG nadat het waterslot zo goed als niets doet (het waterslot kan ook werken door temperatuurschommelingen). Kijk naar het verschil in SG. Als daar meer dan 2 SG-waarden tussen zit moet je nog wachten met bottelen. Al er 1 SG waarde tussen zit kun je bottelen maar dan wel 3 tot 4 gram per liter minder bottelsuiker toevoegen om overschuimers te voorkomen.

Offline lier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 14-11-2017 23:25 u »
Ik zou meteen gaan drooghoppen ook al moet het sg nog een paar punten zakken, laat het zakken tijdens het drooghoppen.
Volgens mij ook al ben ik geen expert als je sg nog zakt is je gist nog actief en hoef je je dus nog geen zorgen te maken over dood bier er is nog gist actief om straks CO2 te maken

Offline Staple

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 15-11-2017 00:04 u »
Inderdaad. Wanneer je meer gist ent gaan zowel de hoofdgisting als de nagisting veel sneller.
Verder maakt ook de vitaliteit van de gist veel uit. Oude gist is veel minder vitaal dan jonge gist.

Met een blub per minuut durf ik wel te bottelen. Wel minder bottelsuiker gebruiken. Bijvoorbeeld 5 gram in plaats van 8 gram.

Om te weten waar je op uitkomt kun je een zogenaamde labvergisting doen. Je neemt daarvoor een monster van het bier en voeg daar een overmaat aan gist toe. Zet het monster weg op een warme plaats en zwenk regelmatig met de fles. Het bier gist hierdoor snel uit. Meet het SG nadat het waterslot zo goed als niets doet (het waterslot kan ook werken door temperatuurschommelingen). Kijk naar het verschil in SG. Als daar meer dan 2 SG-waarden tussen zit moet je nog wachten met bottelen. Al er 1 SG waarde tussen zit kun je bottelen maar dan wel 3 tot 4 gram per liter minder bottelsuiker toevoegen om overschuimers te voorkomen.

Wordt zo'n labvergisting doorgaans vaak uitgevoerd door thuisbrouwers?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 15-11-2017 12:25 u »
Wordt zo'n labvergisting doorgaans vaak uitgevoerd door thuis brouwers?
Ik denk van niet. Door de hogere temperatuur en meer gist krijg je toch weer andere omstandigheden waardoor de te behalen SVG op zich waarschijnlijk al hoger is dan je zult bereiken met het bier door te wachten tot dat helemaal is uitgegist. In de praktijk komt het erop neer dat je dan nog steeds moet wachten tot het bier helemaal is uitgegist. Beter is het volgens mij om de gisting zelf goed te volgen met de bekende methodes:
-bellenteller
-weging
-geregeld samples nemen met refractometer

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2017 21:28 u »
Wordt zo'n labvergisting doorgaans vaak uitgevoerd door thuisbrouwers?

Nee. Wel jammer omdat je hierdoor spuiters kunt voorkomen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 16-11-2017 21:19 u »
Nee. Wel jammer omdat je hierdoor spuiters kunt voorkomen.
Stel dat je labvergisting uitkomt op 1015 en je werkelijke gisting als je oneindig lang zou wachten uitkomt op 1017. Wat kun je dan met die labvergisting? Wanneer ga je dan bottelen? bij 1018? 3 SG punten is je totale hoeveelheid bottelsuiker, dus bij 1018 loop je dan geen risico meer op ploffende flesjes, maar omdat je niet weet dat hij bij 1017 gaat stoppen weet je ook niet dat je naar 1/3 van je koolzuurdruk krijgt tgv maar 1 SG punt zakken tijdens de hergisting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 16-11-2017 21:49 u »
Stel dat je labvergisting uitkomt op 1015 en je werkelijke gisting als je oneindig lang zou wachten uitkomt op 1017. Wat kun je dan met die labvergisting? Wanneer ga je dan bottelen? bij 1018? 3 SG punten is je totale hoeveelheid bottelsuiker, dus bij 1018 loop je dan geen risico meer op ploffende flesjes, maar omdat je niet weet dat hij bij 1017 gaat stoppen weet je ook niet dat je naar 1/3 van je koolzuurdruk krijgt tgv maar 1 SG punt zakken tijdens de hergisting.

Het monster met een overmaat aan gist laat zien waar je uitkomt als je het bier langer laat staan. Bij mijn laatste test heb ik gezien dat als je meer gist ent je veel sneller je definitieve eind SG zult halen. Als je weinig gist ent duurt dat veel langer. Dit verschijnsel maakt dat je met de uitkomst van de labvergisting rekening kunt houden. Elke SG-waarde verschil betekent zo'n 2,5 gram minder bottelsuiker gebruiken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 16-11-2017 22:01 u »
Het monster met een overmaat aan gist laat zien waar je uitkomt als je het bier langer laat staan. Bij mijn laatste test heb ik gezien dat als je meer gist ent je veel sneller je definitieve eind SG zult halen. Als je weinig gist ent duurt dat veel langer. Dit verschijnsel maakt dat je met de uitkomst van de labvergisting rekening kunt houden. Elke SG-waarde verschil betekent zo'n 2,5 gram minder bottelsuiker gebruiken.
Jij gaat er dan vanuit dat het eind SG onafhankelijk is van de hoeveelheid gist en de temperatuur. Hoewel dat ook uit jouw recente proeven lijkt te komen zijn er zijn ook grafiekjes op het forum van wetenschappelijke publicaties waaruit blijkt dat de SVG toeneemt bij meer gist. Dus met een labgisting. We zouden eigenlijk eens wat van die labgistingen moeten doen om te zien of deze het te bereiken eind SG goed kunnen voorspellen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 16-11-2017 22:26 u »
Jij gaat er dan vanuit dat het eind SG onafhankelijk is van de hoeveelheid gist en de temperatuur. Hoewel dat ook uit jouw recente proeven lijkt te komen zijn er zijn ook grafiekjes op het forum van wetenschappelijke publicaties waaruit blijkt dat de SVG toeneemt bij meer gist. Dus met een labgisting. We zouden eigenlijk eens wat van die labgistingen moeten doen om te zien of deze het te bereiken eind SG goed kunnen voorspellen.

Lijkt mij een goed plan. In de grote professionele brouwerijen wordt overigens vaak een labvergisting uitgevoerd. Menig flesjes gezien die in een schudmachine stonden met een overmaat aan gist.

Tags: