Pagina's:
Actions
  • #1 door lordsjors81 Gepost op 13 Nov 2017
  • Omdat mijn eerste simpele heveltje dichtsloeg (dat slappe rode slangetje zuigt zichzelf dicht) heb ik een regular automatische hevel gekocht. Ik brouw maximaal 25 L.

https://www.Brouwmarkt.nl/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html

De stroomsnelheid is mooi hoog, maar ik heb het idee dat er ook nog veel lucht aangezogen wordt van bovenaf. Ook stopt de hevelwerking al ver voordat de ketel leeg is. Er blijft zeker 5 cm staan, dus dat zijn best wat liters. Ook een 5L stolpfles voor appelcider kreeg ik maar voor de helft leeggeheveld. Inmiddels het (in verhouding vrij dure) hevelklemmetje er wel bij aangeschaft, zodat de hevel mooi stabiel staat, maar ik krijg de ketel niet leeggeheveld.

Bij kleinere volumes krijg ik dan dus ook geen hevelwerking (meer) op gang.

Wat doe ik fout?
    Kan ik de hevel afknijpen om het stroomvolume te temperen (dunnere slang?), zorgen dat er geen lucht bijkomt of moet ik toch weer wat andere (een kleinere) gaan gebruiken?
  • #2 door lier Gepost op 13 Nov 2017
  • Als je eenmaal stroming hebt zou het hevelen ps moeten stoppen als je vat leeg is mits de bovenkant van de emmer waar je naartoe hevelt lager is dan de onderkant van de emmer of fles waar de hevel uit zuigt.

Hevelen is gebaseerd op een simpel natuurkundig principe dat als het eenmaal aan de gang is bijna niet meer mis kan gaan tenzij je lucht trekt.

Kan je een filmpje maken zodat we mee kunnen kijken waar het misgaat?
  • #3 door beermenke Gepost op 13 Nov 2017
  • Als de hevel loopt moet je hem toch zoveel mogelijk ingedrukt houden en niet uitgetrekt houden? Doe je dat?
  • #4 door lier Gepost op 14 Nov 2017
  • Je trekt dat ding uit als hij in de vloeistof hang drukt hem dan weer in en je bier gaat lopen als het goed is, soms moet je 2x pompen en daarna blijf je er vanaf als hij ingedrukt is uiteraard.
    Heb je geen pompwerking bij de neerwaardse slag dan is de terugslagklep in je hevel niet goed en moet je contact opnemen met je leverancier.

Kijk eens op youtube anders.

Succes
  • #5 door lordsjors81 Gepost op 14 Nov 2017
  • Bedankt voor de antwoorden. Ik zal er eens op letten dat ook de zuiger van de hevel volledig in de vloeistof staat. Omdat dat deel niet luchtdicht is zou het kunnen dat daar vroegtijdig lucht wordt aangezogen en dat ik dus met 5 liter in de ketel achterblijf.
Pagina's:
Actions