Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Water waardes BrouwHulp  (gelezen 602 keer)

Offline AudieK

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Water waardes BrouwHulp
« Gepost op: 11-11-2017 14:02 u »
In BrouwHulp wordt voor SO4/Cl verhouding het tegenovergestelde beweerd als in een artikel op internet. Welke is nu juist?
Leuk artikel overigens.

http://www.homebrewtalk.com/importance-brewing-water.html

Helaas kunnen er geen foto's (schermafdrukken) geupload worden.
Kijk bij BrouwHulp, Waterprofielen, boveng. medium zwaar, licht gekleurd. Vergelijk dit met de waardes in de link hierboven. (Kölsch en Cream Ale)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
Re: Water waardes BrouwHulp
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2017 16:10 u »
Zijn dit niet simpelweg afwijkende biertypen wat betreft waterprofiel?

Offline AudieK

• *
Re: Water waarden BrouwHulp
« Reactie #2 Gepost op: 11-11-2017 18:27 u »
Het verschil is dat bij BrouwHulp SO4 en Cl verhouden 2 tot 1 en bij
"A comprehensive guide for brewers (John Palmer & Colin Kaminski)" het net andersom is.
SO4 1 en Cl 2. Een van deze twee is dus niet juist.
Als BrouwHulp, Adrie, het foute heeft zou de correctie met zouten niet correct zijn!
Daar ik een Kolsch ga brouwen wil ik weten wat nu het juiste verhouding is. Dit om mijn water juist te corrigeren.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #3 Gepost op: 11-11-2017 18:52 u »
Het verschil is dat bij BrouwHulp SO4 en Cl verhouden 2 tot 1 en bij
"A comprehensive guide for brewers (John Palmer & Colin Kaminski)" het net andersom is.
SO4 1 en Cl 2. Een van deze twee is dus niet juist.
Als BrouwHulp, Adrie, het foute heeft zou de correctie met zouten niet correct zijn!
Daar ik een Kolsch ga brouwen wil ik weten wat nu het juiste verhouding is. Dit om mijn water juist te corrigeren.
Ik ken dat boek niet, maar ik weet dat de verhouding SO4 en Cl verschilt per biertype.
BrouwHulp gebruikt de bitterheidsindex (verhouding SG en IBU) om de verhouding SO4 en Cl te bepalen. Dit verschilt dus per recept.

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 11-11-2017 21:04 u »
Voor Kolsch heb je heel zacht water nodig met weinig sulfaat en wat meer chloride. Bv: http://www.homebrewtalk.com/showpost.php?p=3891560&postcount=5

Offline Koen S

• Vol lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 12-11-2017 12:04 u »
In BrouwHulp wordt voor SO4/Cl verhouding het tegenovergestelde beweerd als in een artikel op internet. Welke is nu juist?
Leuk artikel overigens.

http://www.homebrewtalk.com/importance-brewing-water.html

Helaas kunnen er geen foto's (schermafdrukken) geupload worden.
Kijk bij BrouwHulp, Waterprofielen, boveng. medium zwaar, licht gekleurd. Vergelijk dit met de waardes in de link hierboven. (Kölsch en Cream Ale)

BrouwHulp baseert zich op de verhouding Cl/SO4, de Amerikanen doen het omgekeerd: ratio SO4/Cl.
Wanneer je dus 100 mg/l SO4 en 50 mg/l Cl hebt, berekent Brouwhhulp een ratio van 0.5, de Amerikanen komen op een ratio van 2.
Het resultaat bij de berekeningen van BrouwHulp voor de toevoegingen van brouwzouten is wel correct.

Offline AudieK

• *
« Reactie #6 Gepost op: 12-11-2017 12:17 u »
Kijk bij BrouwHulp, Waterprofielen, boveng. medium zwaar, licht gekleurd. Wordt voor onder ander een Kölsch en Cream Ale toegepast bij BrouwHulp. Echter dit is niet juist.
Cl tussen 0 - 50 en SO4 tussen 0 - 100 volgens BrouwHulp. Volgens vele anderen op het web dient het SO4 tussen 0 - 50 en Cl tussen 0 - 100 te zitten.
Om het compleet te maken Ca 50 - 100, Mg 0 - 10, Na 0 - 20, HCO3 0 - 100.
Dus ik denk dat je beter in BrouwHulp deze getallen kunt veranderen voor een betere smaak en juiste correctie van je water.

Offline Koen S

• Vol lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #7 Gepost op: 12-11-2017 12:36 u »
Kijk bij BrouwHulp, Waterprofielen, boveng. medium zwaar, licht gekleurd. Wordt voor onder ander een Kölsch en Cream Ale toegepast bij BrouwHulp. Echter dit is niet juist.
Cl tussen 0 - 50 en SO4 tussen 0 - 100 volgens BrouwHulp. Volgens vele anderen op het web dient het SO4 tussen 0 - 50 en Cl tussen 0 - 100 te zitten.
Om het compleet te maken Ca 50 - 100, Mg 0 - 10, Na 0 - 20, HCO3 0 - 100.
Dus ik denk dat je beter in BrouwHulp deze getallen kunt veranderen voor een betere smaak en juiste correctie van je water.

Bij mij staat dat waterprofiel niet in BrouwHulp. Ik heb de waterprofielen van Brunwater erin gezet en baseer me daarop.

Tags: