Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Kolsch uit het boek van Adrie  (gelezen 272 keer)

Offline Wim67

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kolsch uit het boek van Adrie
« Gepost op: 10-11-2017 19:39 u »
Alle ingredienten binnen om de kolsch uit het boek van Adrie te gaan brouwen. (2e brouwsel met mijn Grainfather)
Ik ga de aanbevolen korrelgist gebruiken. Nu heb ik wat vragen.
Is 11 gram genoeg voor 20 ltr? De aanbevolen vergistingstemp is 15 voor hoofd en 13 voor na. Het gaat me denk ik niet lukken om mijn wort op 15 graden in het vat te krijgen. (tegenstroom koeler) Moet ik koelen tot 15 graden (wort in gistvat en dan in de gistkast) en dan de gist erbij? Of ent ik rond de 20 graden en ga dan terugkoelen naar 15 graden?

Hoor graag jullie mening.

Gr wim

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Kolsch uit het boek van adrie
« Reactie #1 Gepost op: 10-11-2017 20:15 u »
Hartje zomer met een ander biersoort had ik hetzelfde probleem, ik ben toen gaan koelen in mijn vergistingskoelkast tot 16 ļC  en ongeveer 12 u er na geŽnt. Ik was bang dat ik anders te veel esters ging krijgen doordat er ook warmte vrij komt door de vergisting.

Offline Juindorper

• Senior lid
Re: Kolsch uit het boek van adrie
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2017 20:36 u »
Uit hoeveel platen bestaat je koeler?
Ik heb er zelf een met 36 platen en als ik het wort er langzaam genoeg door laat lopen lukt het me in deze tijd van het jaar terug te koelen naar 13-15gr.
Anders eerst in de koelkast zetten inderdaad maar dan kan het met ca. 1,5 graad afkoeling per uur wel nachtwerk worden voor dat de gist er bij kan.

Tags: