Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Goedkope Chinese pH meter  (gelezen 1889 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Goedkope Chinese pH meter
« Reactie #25 Gepost op: 14-11-2017 10:37 u »
Dat wordt dan wel in het beste geval zeer incidenteel bewijs zonder veel extrapolatiemogelijkheid want die rotdingen staan er om bekend zo betrouwbaar te zijn als de builenpest in een bubbelbad.
Ja n=1 is zeker niet statistisch verantwoord, maar wel voldoende om te kunnen bepalen of het ding niet voldoet. als hij wel voldoet zouden anderen hem ook eens uit kunnen proberen. Als hij niet voldoet stopt het al gelijk.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline davyd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 14-11-2017 11:19 u »
Ja n=1 is zeker niet statistisch verantwoord, maar wel voldoende om te kunnen bepalen of het ding niet voldoet. als hij wel voldoet zouden anderen hem ook eens uit kunnen proberen. Als hij niet voldoet stopt het al gelijk.
Ik wil er anders wel een opsturen die niet voldoet ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 14-11-2017 11:33 u »
Ik wil er anders wel een opsturen die niet voldoet ;)
lijkt me goed idee. Dan kan ik wel proberen te analyseren of het in de electronica zit of in de sensor.

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 14-11-2017 12:00 u »
Dat is de prijs die Conrad aanrekent aan domme Nederlanders. In Belgie heb ik - ook bij Conrad -  90 euro betaald.

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 14-11-2017 12:01 u »
lijkt me goed idee. Dan kan ik wel proberen te analyseren of het in de electronica zit of in de sensor.

Ligt al wel een paar jaar in een doos zonder KCl bescherming. Indien je hem wil stuur me dan je adres.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 14-11-2017 12:09 u »
Dat is de prijs die Conrad aanrekent aan domme Nederlanders. In Belgie heb ik - ook bij Conrad -  90 euro betaald.

Valt mee hoor, dit is de normale prijs, die andere was ISO gekeurd of iets dergelijks.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 14-11-2017 13:39 u »
Ligt al wel een paar jaar in een doos zonder KCl bescherming. Indien je hem wil stuur me dan je adres.
Dan is de uitkomst ook niet representatief, immers een paar jaar zonder bescherming is is al bijna zeker stuk daardoor alleen al. Heeft dan ook niet veel zin om hier naar te kijken. Heb je hem ooit wel gebruikt?

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 14-11-2017 14:08 u »
Geprobeerd om te kalibreren. Toen dat niet lukte in de krochten van het hellegat gesmeten.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #34 Gepost op: 14-11-2017 16:06 u »
Geprobeerd om te kalibreren. Toen dat niet lukte in de krochten van het hellegat gesmeten.
Naast een uitgedroogde sensor dus ook nog val (smijt) schade!  :neenee:

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 14-11-2017 16:33 u »
Dat was een geboutadeerde uitspraak.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 14-11-2017 22:19 u »
Het doel is om om na te gaan of dit spul inderdaad goedkope rotzooi is, dus die conclusie wil ik graag achteraf trekken indien van toepassing ipv vooraf zonder onderbouwing.

Het is jammer dat je niet naast de deur woont. Maar ik zou weer eens bij langs kunnen komen om de meter te vergelijken met mijn Extech meter. Ook ik ben heel benieuwd naar de meetresultaten van deze goedkope meter. Het grote voordeel van deze meter is dat het kalibreren heel eenvoudig gaat. Bij mijn oude goedkope meters was dat altijd een heel gedoe.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #37 Gepost op: 14-11-2017 22:29 u »
Het is jammer dat je niet naast de deur woont. Maar ik zou weer eens bij langs kunnen komen om de meter te vergelijken met mijn Extech meter. Ook ik ben heel benieuwd naar de meetresultaten van deze goedkope meter. Het grote voordeel van deze meter is dat het kalibreren heel eenvoudig gaat. Bij mijn oude goedkope meters was dat altijd een heel gedoe.
Mocht je in de buurt zijn dan kunnen we het altijd combineren. Vanavond nog even gekeken naar de KCl en  vergeleken met pH papier. Hoewel het pH papier weinig resolutie heeft (0-14 pH) geeft het bij wat opgelost KCL toch geen waarde van 10. Mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de pH meter naast gevoelig voor H+ ook gevoelig voor zouten en dan zou je een zoutconcentratie kunnen verwarren met pH. Dat zou dan betekenen dat je aan de pH=10 geen waarde mag hechten en als je ervan uit mag gaan dat er in wort van pH=5.4 relatief veel H+ zit tov zouten dat de pH toch nog nauwkeurig genoeg weergegeven kan worden.
Maar feitelijk wil je een pH elektrode die alleen gevoelig is voor pH natuurlijk.
Of dit werkelijk zo is kun je alleen nagaan door vergelijking met een goede pH elektrode.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 14-11-2017 22:46 u »
Veel vertrouwen in de pH-papiertjes heb ik niet.

Als het goed is werkt de meter alleen op de H+ concentratie en hebben opgeloste zouten geen invloed. Je wilt immers altijd de pH weten van een waterige oplossing waarin zouten zijn opgelost.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 14-11-2017 22:50 u »
Veel vertrouwen in de pH-papiertjes heb ik niet.

Als het goed is werkt de meter alleen op de H+ concentratie en hebben opgeloste zouten geen invloed. Je wilt immers altijd de pH weten van een waterige oplossing waarin zouten zijn opgelost.
Dat hangt er denk ik vanaf hoe de elektrode is geconstrueerd. Natuurlijk wil je alleen dat H+ invloed heeft, dus selectiviteit alleen voor zuur en niet voor zout. Toch maar een keer vergelijken met een 'referentie' pH meter. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 14-11-2017 22:55 u »
Dat hangt er denk ik vanaf hoe de elektrode is geconstrueerd. Natuurlijk wil je alleen dat H+ invloed heeft, dus selectiviteit alleen voor zuur en niet voor zout.

Als een pH-meter gevoelig is voor opgeloste zouten heb je helemaal niets aan. En is er geen enkele gebruiker tevreden. Zo'n product zet je niet op de markt, ook al is hij heel goedkoop. Je hebt dan alleen ontevreden klanten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #41 Gepost op: 15-11-2017 00:54 u »
€ 222,64  :nut: :nut: :nut: :nut: :nut: :nut: :nut:

Ja dat zag ik ook, maar met een beetje zoeken staat ie ook voor € 95,-.  Nog vrij duur, want destijds heb ik 'm voor € 67,- gekocht (inclusief verzenden).  Maar ondanks de prijs blijft het een top kwaliteit pH meter!

Tags: