Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Goedkope Chinese pH meter  (gelezen 1891 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Goedkope Chinese pH meter
« Gepost op: 05-11-2017 16:05 u »
Vandaag deze pH meter in gebruik genomen:
https://www.ebay.nl/itm/New-Professional-Pen-Type-pH-Meter-Water-Quality-Monitor-With-LCD-Backlight-S0Q4-/172480797960?hash=item2828a81d08:g:4-UAAOSwopRYc3LB
mbt apart bestelde buffers (4.01, 6.86, 9.18) het ding geijkt. Tevens de bewaaroplossing (KCl 3 molair) gemaakt
voor kalibratie gaf de 4.01 buffer al een redelijk goed resultaat ca 4.3. na kalibratie bij pH=4.01 gaf de buffer 9.18 een afwijking van ca 0.5 pH. Na ijking met 9.18 oplossing en daarna nog een keer bij 4.01 oplossing gaven de buffers de volgende pH waardes
buffer9.18=>9.32
buffer6.86=>6.74
buffer4.11=>3.93
KCl oplossing 3 molair =>10.92 (klopt dat? Ik dacht altijd dat K+ en Cl- geen invloed hadden op pH?)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: goedkope Chinese pH meter
« Reactie #1 Gepost op: 05-11-2017 16:11 u »
Vandaag deze pH meter in gebruik genomen:
https://www.ebay.nl/itm/New-Professional-Pen-Type-pH-Meter-Water-Quality-Monitor-With-LCD-Backlight-S0Q4-/172480797960?hash=item2828a81d08:g:4-UAAOSwopRYc3LB
mbt apart bestelde buffers (4.01, 6.86, 9.18) het ding geijkt. Tevens de bewaaroplossing (KCl 3 molair) gemaakt
voor kalibratie gaf de 4.01 buffer al een redelijk goed resultaat ca 4.3. na kalibratie bij pH=4.01 gaf de buffer 9.18 een afwijking van ca 0.5 pH. Na ijking met 9.18 oplossing en daarna nog een keer bij 4.01 oplossing gaven de buffers de volgende pH waardes
buffer9.18=>9.32
buffer6.86=>6.74
buffer4.11=>3.93
KCl oplossing 3 molair =>10.92 (klopt dat ?, ik dacht altijd dat K+ en Cl- geen invloed hadden op pH?)

Kees elders op het forum dat KCl een pH van 7 hoort te hebben. (lijkt logisch). Blijkbaar is mijn KCl verontreinigd met iets wat basisch is. is het nu voor de levensduur verstandig om de KCl oplossing aan te zuren tot pH=7 i.o.d. ?

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
Re: Goedkope Chinese pH meter
« Reactie #2 Gepost op: 07-11-2017 15:45 u »
Meter en buffers besteld. Dank voor de tip. Maar hoe kom ik aan KCL en hoe maak je daar een 3 molair oplossing van? In een volgend leven zal ik beter opletten met scheikunde.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #3 Gepost op: 07-11-2017 16:18 u »
Meter en buffers besteld. Dank voor de tip. Maar hoe kom ik aan KCL en hoe maak je daar een 3 molair oplossing van? In een volgend leven zal ik beter opletten met scheikunde.
Of bijles vragen aan Goom...

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
« Reactie #4 Gepost op: 07-11-2017 16:27 u »
Volgens mij is die KCl oplossing gewoon een verzadigde oplossing? Maw: als je er meer KCl in doet, kristalliseert die. KCl zit bvb in gewoon strooizout (tegen ijs).

Offline davyd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 07-11-2017 16:38 u »

Hier bijvoorbeeld: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hulpstoffen-bierbereiding/brouwzouten/d/kaliumchloride-100-g?gaCategory=search

Ik doe er gewoon een shitload in. Dat komt ongeveer overeen met een 3 molair oplossing.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 07-11-2017 16:44 u »
Even googelen:
Om een 3 molair oplossing te maken moet in 1 liter 3 mol KCL oplossen. De molmassa van KCl is 74,5 gram/Mol, K=39 en Cl=35,5, oftewel je moet 223,5 gram in een liter oplossen. In 100 ml dus 22,35 gram. De hoeveelheid kijkt niet echt super nauw, dus ongeveer deze hoeveelheid. Liefst gedemineraliseerd (gedestilleerd) water. Voor 4 mol oplossing pas je de hoeveelheden eenvoudig aan.

Kaliumchloride is een zout dat eenvoudig verkrijgbaar is, eventueel op bestelling bij de apotheker

Ik had het ooit een keer besteld. stond bij mij al 10 jaar in de kast.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #7 Gepost op: 07-11-2017 18:18 u »
OK heren, bedankt. Ik zal de volgende keer mee bestellen of ergens anders zien te krijgen. de prijzen lopen nogal uiteen. Strooizout heb ik nog wel maar daar zit antiklonter in en er staat duidelijk op dat het niet voor consumptie is. Die bewaar ik dus maar voor buiten tijdens een echte winter.

Offline Lange1985

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 07-11-2017 20:15 u »
De 3 molair KCl-oplossing is alleen bedoeld als bewaarvloeistof om te voorkomen dat de elektrode uitdroogt als deze niet gebruikt wordt. Deze wordt in het lab normaal gesproken zelf aangemaakt (al zal het ook kant en klaar te krijgen zijn). en inderdaad 1 molair is 1 mol per liter, oftewel de molmassa in grammen per liter.

Let er in ieder geval op dat de elektrode goed schoon is gespoeld voordat deze weer de KCl in gaat en het reservoirtje vol zit, bij twijfel of uitkristallisatie gewoon even schoonmaken en vervangen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 07-11-2017 21:08 u »
OK heren, bedankt. Ik zal de volgende keer mee bestellen of ergens anders zien te krijgen. de prijzen lopen nogal uiteen. Strooizout heb ik nog wel maar daar zit antiklonter in en er staat duidelijk op dat het niet voor consumptie is. Die bewaar ik dus maar voor buiten tijdens een echte winter.
Strooizout is NaCl en geen KCl of in ieder geval niet zuiver.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 13-11-2017 11:01 u »
Blijkbaar is mijn KCl verontreinigd met iets wat basisch is. is het nu voor de levensduur verstandig om de KCl oplossing aan te zuren tot pH=7 i.o.d. ?

Tot nu toe geen antwoord op gekregen. Met het idee 'baadt het niet dan schaadt het niet' de KCL aangezuurd met (heel klein beetje) fosforzuur tot op dit moment pH=6.2. Daar bewaar ik nu de electrode in. Zou mooi zijn als iemand kan onderbouwen waarom dit goed of slecht zou zijn.

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 13-11-2017 11:51 u »
Middelbare school scheikunde + een beetje boerenverstand: KCl is een vaste stof, heeft geen pH, en verandert de pH van een oplossing niet. Mogelijke logische conclusies:

1. het oplosmiddel is verontreinigd.
2. de KCl is verontreinigd.
3. de pH meter werkt niet correct.  Mijn vorige pH meter is stuk gegaan: kon gekalibreerd worden (4 en 7), en mat desondanks verkeerde waardes in het wort.

[EDIT] 8 euro voor een pH meter? Dan krijg je wat je betaalt: heel weinig. [/EDIT]

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 13-11-2017 13:45 u »
Middelbare school scheikunde + een beetje boerenverstand: KCl is een vaste stof, heeft geen pH, en verandert de pH van een oplossing niet. Mogelijke logische conclusies:

1. het oplosmiddel is verontreinigd.
2. de KCl is verontreinigd.
3. de pH meter werkt niet correct.  Mijn vorige pH meter is stuk gegaan: kon gekalibreerd worden ,en mat desondanks verkeerde waardes in het wort.

[EDIT] 8 euro voor een pH meter? Dan krijg je wat je betaalt: heel weinig. [/EDIT]
Dit is een testcase om ervaring op te doen voor het forum met goedkope pH meter, dus juist om die vraag te beantwoorden wat je krijgt voor wat je betaalt. Voorlopig doet hij het prima met kalibratie oplossingen (4 en 6.9 en 9.2),  dus conclusie is inderdaad dat de KCl verontreinigd moet zijn met iets basisch. (Zo ver ging mijn kennis van scheikunde inderdaad al). Ik gebruik (gekookt) water uit de luchtontvochtiger, zou zich moeten gedragen als gedestilleerd water.

Maar dat beantwoord nog niet de vraag of het zin heeft om de pH van de KCL omlaag te brengen.   

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 13-11-2017 14:13 u »
Het kan theoretisch nog altijd dat de meter verkeerd is. Heb je geverifieerd met een goede (dure) meter?

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-11-2017 14:30 u »
Mijn eerste pH meter, goedkoop spul, kreeg ik niet gekalibreerd. Mijn tweede pH meter, flink duurder, kreeg op een mooie dag kuren: werd netjes gekalibreerd op 4 en 9 pH, gaf aan dat mijn wort flink zuurder was dan wat Bru'nwater voorspelde, en bleef het wort te zuur vinden ondanks toevoeging van kilo's (grapje) natriumbicarbonaat. Gevolg: wort en pH meter samen weggegooid.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 13-11-2017 15:37 u »
Ik heb ook zo'n ding gehad, tip haal de batterijen er uit als je hem niet gebruikt, bij mij zijn de batterijen na de 3e keer gebruik leeg gelopen en is de pH-meter overleden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 13-11-2017 17:35 u »
Helaas heb ik geen duurdere pH meter beschikbaar. Mbt de batterijen, zal ik even in de gaten houden. ik kan wel vergelijken met gewoon pH papier

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 13-11-2017 21:19 u »
De bewaarvloeistof van mijn pH meter heeft een pH van rond de 4.40.
Demi-water heeft een pH van 7.
KCl (Brouwland) 3M heeft een pH van 5.6.

En een vraagje: welke stof kan in minimale hoeveelheden (want het gaat over vervuiling van de KCl) die KCl oplossing naar 10 pH brengen?

Offline Lange1985

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 13-11-2017 22:07 u »
De bewaarvloeistof van mijn pH meter heeft een pH van rond de 4.40
Demi-water heeft een pH van 7.
KCl (Brouwland) 3M heeft een pH van 5.6.

En een vraagje: welke stof kan in minimale hoeveelheden (want het gaat over vervuiling van de KCl) die KCl oplossing naar 10 brengen?
Naar pH 10? Waarom zou je dat willen? De pH van je bewaarvloeistof doet er niet toe. Zoals de naam doet vermoeden bewaar je alleen je electrode er in. Voor het meten/kalibreren even schoonspoelen en indien nodig droog deppen (en natuurlijk weer schoon in de vloeistof wegzetten). De bewaarvloeistof zelf zul je bij twijfel moeten vervangen, dan kun je ook het bakje of whatever waar het in zit schoonmaken.
Als je vage dingen hebt met kalibreren kan het ook zijn dat je ijkvloeistoffen te lang open zijn; dit zijn meestal (fosfaat)buffers met een kleurindicator en de microbiologie is er gek op!

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 13-11-2017 22:09 u »
Misschien even deze draad lezen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 13-11-2017 22:38 u »
Naar pH 10? Waarom zou je dat willen?
Eigelijk wi ik dat ook niet, maar de KCl die ik heb staan en eigenlijk nooit als brouwzout heb gebruikt (ooit gekocht als zijnde chemisch zuiver 20 jaar terug en bedoeld als brouwzout) kon ik nu mooi gebruiken als bewaarvloeistof, maar na aanlengen met gedestilleerd water (uit de luchtontvochtiger) bleek de pH ca 10 te zijn. Toen vroeg ik me af hoe dat zou kunnen, immers ik verwachtte een pH rond de 7. 

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 14-11-2017 08:55 u »
Goedkope Chinese rotzooi...

Koop gewoon kwaliteit:

https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-pH-100-atc-digitale-pH-meter-pH-100-atc-1240753.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=EAIaIQobChMIwLLSmuG81wIVx5UbCh3rbAXZEAQYAyABEgIqH_D_BwE&tid=933408237_47274677940_pla-563111404992_pla-1240753&WT.srch=1
Het doel is om om na te gaan of dit spul inderdaad goedkope rotzooi is, dus die conclusie wil ik graag achteraf trekken indien van toepassing ipv vooraf zonder onderbouwing. 

Offline HarryL

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 14-11-2017 08:59 u »
Het doel is om om na te gaan of dit spul inderdaad goedkope rotzooi is, dus die conclusie wil ik graag achteraf trekken indien van toepassing ipv vooraf zonder onderbouwing.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, het kan veel geld schelen :)
Bestel met regelmaat wel dingen in China, maar dit zijn wel dingen die je liever goed hebt.

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 14-11-2017 10:31 u »

Dat wordt dan wel in het beste geval zeer incidenteel bewijs zonder veel extrapolatiemogelijkheid want die rotdingen staan er om bekend zo betrouwbaar te zijn als de builenpest in een bubbelbad.

Tags: