Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Filterbodem problemen  (gelezen 571 keer)

Offline RobinBakker

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Filterbodem problemen
« Gepost op: 04-11-2017 15:36 u »
Goedemiddag medebrouwers,

Vandaag hebben wij weer eens bedacht om een biertje te gaan brouwen, alles liep volgens plan maar tijdens het maischen ging het ineens mis.

Wij gebruiken een HERMS opstelling waarbij we een maisch ketel hebben van 50L met een geperforeerde bodem van elk gaatje rond de 3mm, tijdens het maischen pompen wij door het heet water ton om het wort te verwarmen maar wanneer wij pompen merken we dat er steeds meer stukjes mout tussen zit en dat verstopt de pomp, op gegeven moment was er zelfs zoveel mout onder de filterbodem gekomen dat we geen eens meer konden pompen omdat het compleet verstopt zat.

Nu is onze vraag hoe we kunnen vermijden dat er stukjes onder de filterbodem komen, ligt het aan de filterbodem zelf of doen wij zelf wat verkeerd? Zelf dacht ik er misschien aan dat de pomp te hard pompt en dus stukjes mout aanzuigt, kan dit?

Alvast bedankt,
Robin

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Filterbodem problemen
« Reactie #1 Gepost op: 04-11-2017 16:30 u »
Ik zou met hetzelfde schrootsel tijdens het maischen de uitvoer knijpen. Zo merk je dat de pomp niet meer zuigt lijkt mij.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2 Gepost op: 04-11-2017 16:35 u »
Je geeft aan dat je gaatjes van 3 mm doorsnede hebt. Ik denk dat dat te groot is. Zelf heb ik een filterplaat met gaatjes van 2 mm doorsnede en ik heb nauwelijks "rommel" onder de plaat. Misschien helpt het als je iets grover schroot.

Offline stiaanke

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 04-11-2017 17:04 u »
Ik denk ook dat de gaatjes te groot zijn.
Mijn filter heeft gaatjes van 2mm doorsnede.

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #4 Gepost op: 04-11-2017 21:03 u »
Ook mijn HERMS heeft filterbodems met 2 mm gaten, geen problemen.
Daarnaast nog een bazooka filter gebruikt voordat het de pomp in gaat.

Offline RobinBakker

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 07-11-2017 12:21 u »
Bedankt voor alle reacties! Wij gaan een andere filterbodem aanschaffen in combinatie met een bazooka filter dan weten we in ieder geval dat het goed gaat.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
« Reactie #6 Gepost op: 07-11-2017 15:20 u »
3 mm is aan de te brede kant, alhoewel, mijn Rims binnenpan had initieel ook wel iets grotere gaatjes. Ik heb er een spatdeksel van enkele euro's op gelegd (paste perfect) en opgelost, leve Ikea: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10112530/

Het is ook wel kwestie om na de moutstort een 5' te wachten tot je filterbed zich 'zet', en dan pas de pomp aan te zetten. Eerst wat langzamer (of kraantje halfopen), later kan het wat harder.

Tags: