Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Ik zou mogelijk interesse kunnen hebben in hop die bij mij uit de buurt komt.

Ja
Nee

Auteur Topic: Hop uit de regio  (gelezen 785 keer)

Offline Hopink

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hop uit de regio
« Gepost op: 29-10-2017 18:05 u »
Ik ben wellicht van plan een hopplantage te beginnen op iets grotere schaal (0,6 hectare), en ben benieuwd of de interesse in hop uit de regio hoger ligt dan de interesse in hop uit bijvoorbeeld het buitenland.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Hop uit de regio
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2017 18:09 u »
Als hobbybrouwer boeit lokaal etc me niet zo. Ik kan me voorstellen dat microbrouwerijen dit interessanter vinden afhankelijk van hun merkstrategie.

Welke regio gaat dat gebeuren?

Offline Hopink

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2017 21:46 u »
Als hobbybrouwer boeit lokaal etc me niet zo. Ik kan me voorstellen dat microbrouwerijen dit interessanter vinden afhankelijk van hun merkstrategie.

Welke regio gaat dat gebeuren?
Noord-Drenthe, wellicht is het inderdaad interessanter voor microbrouwerijen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2017 22:03 u »
wellicht is het inderdaad interessanter voor microbrouwerijen.

Dan mag je gaan bedenken hoe je bloemen tot pellets verwerkt of laat verwerken... :)

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #4 Gepost op: 30-10-2017 14:17 u »
Als je wat gaat doen hoor ik het graag. Zou het leuk vinden om eens lokalere grondstoffen te gebruiken! Noord-Drenthe is voor mij ook nog eens in de buurt dus kan zo even langs rijden :)

Als je serieus bent, zeker even lokale brouwerijen als Maallust (Veenhuizen) en Bax bier (Groningen) aanschrijven voor interesse. Ik denk dat zeker Bax wel geinteresseerd zouden kunnen zijn, die houden volgens mij wel van een experiment en ik denk dat het lokale ook zeker bij hun past.

Online Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 30-10-2017 15:50 u »
Dan mag je gaan bedenken hoe je bloemen tot pellets verwerkt of laat verwerken... :)
Daar voor moet je jezelf gewoon voor aansluiten bij een hopverwerkersverband bij de Ooster of Zuiderburen  ;)

Offline jandebehanger

• Boven 10 berichten
  • *
  • BIAB brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 30-10-2017 21:55 u »
Als je serieus bent, zeker even lokale brouwerijen als Maallust (Veenhuizen) en Bax bier (Groningen) aanschrijven voor interesse.
Ik meen in de media gelezen te hebben, dat men bij Maallust wilde starten met het kweken van eigen hop om minder afhankelijk te zijn.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 30-10-2017 22:06 u »
Daar voor moet je jezelf gewoon voor aansluiten bij een hopverwerkersverband bij de Ooster of Zuiderburen  ;)

Zoiets lijkt me heel verstandig, maakt het wel direct en stuk minder lokaal en groen. Vrachtwagens heen en na het drogen weer terug.

Met de hand plukken en drogen is leuk voor thuis maar een veld met de hand plukken en drogen is volgens mij onbegonnen werk. Over dit deel moet je in ieder geval van te voren goed nadenken.

En om terug te komen op je eerste vraag of er interesse is vanuit hobbybrouwers. Van mij uit niet, heb voldoende hop uit eigen tuin.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 30-10-2017 22:13 u »
Met de hand plukken en drogen is leuk voor thuis maar een veld met de hand plukken en drogen is volgens mij onbegonnen werk. Over dit deel moet je in ieder geval van te voren goed nadenken.

inderdaad. Is de opbrengst van 0.6 ha nog met een paar mensen (lees een bierbrouwersclubje, hopoogstevent) te oogsten binnen beperkte tijd of moet je dat al mechaniseren.

Tags: