Belgian Trapix B19

Gestart door Ernesto, 25-10-2017 14:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ernesto

Vandaag mijn Arsegan Easybrew ontvangen.

Als 'goodie' is een zakje Belgian Trapix B19 gist toegevoegd. Is iemand van jullie bekend met deze gist? Zo ja, wat zijn de ervaringen?
Schijnt geschikt te zijn voor alle Belgische typen bier (blond, bruin, dubbel, tripel, quadrupel, belgian pale ale).

Meer info op: http://www.bulldogbrews.co.uk/products/bulldog-beer-yeast/b19-belgian-trapix-beer-yeast.html

Benlaro

Bij die van mij zat hetzelfde zakje.

Ik ga er eens mee experimenteren.

CeesM

Citaat van: Ernesto op 25-10-2017  14:06 uVandaag mijn Arsegan Easybrew ontvangen.

Als 'goodie' is een zakje Belgian Trapix B19 gist toegevoegd. Is iemand van jullie bekend met deze gist? Zo ja, wat zijn de ervaringen?
Schijnt geschikt te zijn voor alle Belgische typen bier (blond, bruin, dubbel, tripel, quadrupel, belgian pale ale).

Meer info op: http://www.bulldogbrews.co.uk/products/bulldog-beer-yeast/b19-belgian-trapix-beer-yeast.html
Bij mij zat er een zakje Belgian Saison B16 bij. En een leuk boekje van The Swaen mouterij.
Nou, dat wordt dan een Saison brouwen. ;)

Jacques

Het is voor mij de grote vraag of het hier gaat om gisten die nog niet op de markt zijn of om het onder een andere naam aanbieden van gisten.

De inhoud van de zakjes (10 g) is net zo veel als de Mangrove Jack's gisten... Maar op zich heeft dat niets te zeggen.

Etn82

Citaat van: Jacques op 25-10-2017  21:23 uDe inhoud van de zakjes (10 g) is net zo veel als de Mangrove Jack's gisten... Maar op zich heeft dat niets te zeggen.

Het assortiment van de gisten lijkt ook verdacht veel op het assortiment van Mangrove's Jack,..


RoodeLeeuwVenlo

En Mangrove Jack's maakt zelf toch ook niets maar laat het verpakken heb ik hier ergens eens gelezen?

Thom

Misschien dit weekend weer een gist experiment doen met o.a. deze gist. :brouwen:

Thom

Momenteel aan het brouwen. Hierbij doe ik gelijk een gistexperiment. Ik ga de volgende gisten gebruiken:
- M41
- Belgian Trpaix B19
- Arsegan Top

Hieronder het recept. Ik hou jullie op de hoogte. :brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptGist experiment 2: B19, M41, TOP blond bier
Brouwdatum12-11-2017
BierstijlBlond
Volume10 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement65 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Zutphen
5,20 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,14 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC98,0 %
0,06 kgCaramunich IWeyermann90 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C1 min.60 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,8 gMagnumbellen10,7%first wort hop22,1 IBU
10,0 gSaazpellets3,8%5 min.2,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
3,0 gBelgian Ale (M41)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C


Thom

Die B-19 start snel!


Thom

De Top gist en de B19 zijn al flink aan het minderen. De M41 gaat nog volop door. :brouwen:

tdp

Mooie test Thom, goed bezig! Altijd goed om te zien dat er toch duidelijke, uiterlijke verschillen zijn.

Thom

Thanks! Het gisten is al een aantal dagen afgelopen en ben gaan bottelen. De volgende vindingen tot nu toe:

Start SG: 1.065 (volmout)

M41: 1.004
SVG: 93.8%

B19: 1.010
SVG: 84,6%

Top: 1.010
SVG: 84,6%

Geen verkeerde gisting zo zonder suiker. Ik had ook verwacht dat de top gist minder ver door zou gaan. De top gist vind ik niet echt wat. Veel esters, fruit en hogere alcoholen. Net allemaal iets teveel allemaal. De M41 had ik al een keer eerder gebrouwen: al lekker kruidig en fenolisch op een goede manier. De B19 heeft me verrast. Ik ken geen korrelgist die hier op lijkt in ieder geval. Lekker kruidig en wat minder fenolisch dan de M41. Lijkt wat weg te hebben van de T-58 maar dan minder heftig. De hop komt wat beter door bij deze gist dan de T-58 of M41. Wel een echte Belgische gist de B19.

Ik ben erg benieuwd hoe het smaakt na een aantal weken op de fles. :proost:

Thom

Nu net de B19 geopend. De gist heeft wel wat weg van de S33 van fermentis. Zoet maar wel wat meer Belgische trekjes. Ik vind het persoonlijk beter dan de S33. Maar korrelgisten als de M41 en M47 vind ik nog lekkerder.

dennisbier

Gisteren een voedingsbodem met SG begin 1086 gemaakt.
Van de B19 een starter gemaakt van 500 ml / 200 ml slurrie.
De enttemperatuur was 18 graden.
Nu op zolder 16.5.
Ik had ergens gelezen dat er bij hogere temperaturen nogal wat fenolen en hogere alcoholen gevormd werden, dus ik hou hem 2 dagen daar en dan naar 18 graden.
Na de hoofdgisting blijft het dan nog 2 weken op kamertemperatuur van 20 graden, alvorens te bottelen.
Ik ben benieuwd naar de eind SG. En het eindproduct.
Ik heb een 2 stapsmaisch op 67°C 45 min en 15 min 72°C gedaan.

dennisbier

Pruttelt lekker bij 18 graden, dus ik laat het even zo. Er zit een jasje om het gistvat en het houdt zichzelf op 18 graden. De omgeving is 16 graden.
Zodra de gist het moeilijk krijgt gaat hij naar de huiskamer op 20 graden.
Ruikt excellent uit het waterslot :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.