Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Brouwen voor forumtreffen april 2018  (gelezen 1627 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Brouwen voor forumtreffen april 2018
« Gepost op: 23-10-2017 21:52 u »
Zoals aangekondigd zijn we als beheerders van het forum bezig met de voorbereiding van het forumtreffen in april 2018. Als het goed is krijgen we volgende week van brouwerij Noordt te horen wat de exacte datum gaat worden.
Ondertussen zijn we aan het denken hoe we er een evenement van kunnen maken voor alle hobbybrouwers.

Zo willen we jullie heel veel verschillende soorten hopthee aanbieden. Van der Kooy Jubbega is zo vriendelijk geweest om toe te zeggen dat zij de benodigde hop beschikbaar stellen. Waarschijnlijk zal er tijdens het forumtreffen ook een verloting zijn van hop.
Ook veel verschillende soorten mout zullen te proeven zijn en we willen bijzondere bieren brouwen met een groot aandeel speciaalmouten.
Verder kunnen er houtsnippers worden beoordeeld.

Natuurlijk wordt er ook de gelegenheid geboden om bieren onderling te ruilen en is er volop tijd om met elkaar te kletsen en te discussiŽren over de smaken van de hoppen en moutsoorten. Mogelijk zijn er ook bieren te proeven die gebrouwen zijn met hetzelfde wort en vergist zijn met diverse gisten.
Genoeg redenen om naar het forumtreffen te komen. Het wordt een festijn waar veel te leren is over smaken in bier.

Voor nu is belangrijk te weten dat in het kader van het forumtreffen 5 brouwpakketten beschikbaar gesteld worden voor het doen van experimenten. We denken aan:
- wel of niet overhevelen;
- wel of niet hydrateren;
- wel of niet toevoegen van brouwzouten;
- wel of niet ascorbinezuur en kaliummetabisulfiet toevoegen;
- stevig onder-enten versus stevig over-enten.
Kortom aan onderwerpen waarover veel hobbybrouwers verdeeld zijn.
Je mag ook een andere test aandragen.

De pakketten worden door mij persoonlijk beschikbaar stellen voor degenen die de experimenten gaan uitvoeren. Deze worden betaald uit de inkomsten van het schrijven van de blog voor Brouwstore. Op deze wijze deel ik deze verdienste met jullie. Brouwstore is zo vriendelijk de kosten van de verzending op zich te nemen.
Met behulp van een Google-formulier https://goo.gl/forms/85aORpvmCGIBiXXB2  kun je kenbaar maken dat je belangstelling hebt voor het uitvoeren van een test. De beheerders zullen uit de aanmeldingen een selectie maken. Het is mogelijk je tot en met 11 november aan te melden.

Afhankelijk van het experiment dat uitgevoerd wordt zullen er meer of minder ingrediŽnten beschikbaar gesteld worden. Maar om goed te kunnen vergelijken is er een basispakket bestaande uit:
- 5 kg Thomas Fawcett Golden Promise;
- 100 g hopbloemen Aurora;
- 1 zakje Mangrove Jackís M36.
Met deze ingrediŽnten kun je een lekker bier brouwen zonder uitgesproken smaken. De bedoeling is dat er een bier gebrouwen wordt met een begin SG tussen de 1047 en 1055 met een bitterheid tussen de 22 en 27 IBU.
Het is de bedoeling dat op het forum verslag wordt gedaan van het uitvoeren van de tetst. Let wel, dit is geen wedstrijd. Het is vooral de bedoeling na te gaan wat het smaakverschil is door wel of niet een handeling te verrichten. We zoeken daarom ook hobbybrouwers met enige ervaring.

De totale hoeveelheid te brouwen bier dient zoín 20 liter zijn verdeeld over twee batches. Na het inleveren van het bier ontvang je een attentie voor de genomen moeite.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TymonK

• Vol lid
  • IBU!
Re: Brouwen voor forumtreffen april 2018
« Reactie #1 Gepost op: 24-10-2017 08:20 u »
Leuk initiatief en leuke experimenten! Dat zal wel tot een discussie leiden die zelfs in een hele dag incl proeven niet wordt afgerond...

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 24-10-2017 09:37 u »
Jacques,
Als je over-/ onderenten echt goed inzichtelijk wil maken (niet alleen brouwtechnisch maar ook smaaktechnisch) dan zou ik eerder kiezen voor een gist met meer uitgesproken karakter (bijvoorbeeld met Belgisch karakter).

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2017 21:56 u »
Jacques,
Als je over-/ onderenten echt goed inzichtelijk wil maken (niet alleen brouwtechnisch maar ook smaaktechnisch) dan zou ik eerder kiezen voor een gist met meer uitgesproken karakter (bijvoorbeeld met Belgisch karakter).

Het idee is dat we 5 brouwsels hebben met nagenoeg dezelfde ingrediŽnten. En ook dat het moet gaan om redelijk neutrale bieren zodat niet de mout, hop of gist overheerst.

Ook bij een gist met minder uitgesproken karakter is het interessant om de verschillen waar te nemen tussen stevig onder- en over-enten. Bij mijn laatste test met Mangrove Jack's M41 was het verschil aanzienlijk. Dit is wel een gist met een Belgisch karakter. De M36 geeft ook een fruitigheid karakter. Verwacht mag worden dat je ook bij deze gist redelijke verschillen gaat proeven. Of dat echt zo is zal de test moeten uitwijzen.  :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28-10-2017 13:52 u »
Nog even dit topic onder de aandacht brengen.
Er zijn tot nu toe 3 aanmeldingen voor het wel of niet hydrateren, overhevelen en stevig onder-enten versus stevig over-enten.

Er kunnen nog meer tests worden uitgevoerd. Ook kun je een niet genoemde test aanmelden, maar het moet wel gaan om onderwerp wat veel hobbybrouwers bezig houdt. Een nog niet eerder door mij genoemde test is bijvoorbeeld de vergistingstemperatuur. Zo zijn er nog meer tests te bedenken.

Meld je aan en draag een steentje bij aan de kennis over het zelf brouwen van bier.

Online Ansius

• Senior lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #5 Gepost op: 09-11-2017 17:13 u »
Heb ik de datum gemist of is die nog niet bekend?

Offline CeesM

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 09-11-2017 17:23 u »
Ik heb maar ťťn gistingsvat, dus ik wil eigenlijk testen of mijn brouwsel wel of niet te drinken is. ;)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 09-11-2017 21:54 u »
Heb ik de datum gemist of is die nog niet bekend?

De exacte datum is inderdaad nog niet bekend.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15-11-2017 23:18 u »
Er zijn 6 forumleden die bereid zijn een experiment uit te voeren voor het forumtreffen.

Zij mogen allemaal een experiment uitvoeren.
Sommige experimenten waren behoorlijk populair (vooral wel of niet overhevelen). Gelukkig is ook gevraagd om een 2e en 3e optie. Uiteindelijk hebben we 5 verschillende experimenten.

TymonK  -  Stevig onder- en over-enten
tdp  - Wel of niet toevoegen brouwzouten
RobW  - Wel of niet overhevelen
Lincolnm3 - Wel of niet overhevelen
remolen - Wel of niet hydrateren
Bart LJ - 60 versus 15 minuten koken

Ik dank genoemde leden voor hun bereidheid om een steentje te willen bijdragen aan het forumtreffen.
Morgenavond zal ik jullie e-mail adressen doorgeven aan Brouwstore. Vervolgens krijgen jullie een mail van deze leverancier met de vraag waar de pakketten naar toegezonden kunnen worden.
Na ontvangst van het pakket kunnen jullie aan de gang op een moment dat jullie schikt. Jullie vorderingen met de experimenten volgen wij graag in dit topic.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 16-11-2017 09:50 u »
Er zijn 6 forumleden die bereid zijn een experiment uit te voeren voor het forumtreffen.

Zij mogen allemaal een experiment uitvoeren.
Sommige experimenten waren behoorlijk populair (vooral wel of niet overhevelen). Gelukkig is ook gevraagd om een 2e en 3e optie. Uiteindelijk hebben we 5 verschillende experimenten.

TymonK  -  Stevig onder- en over-enten
tdp  - Wel of niet toevoegen brouwzouten
RobW  - Wel of niet overhevelen
Lincolnm3 - Wel of niet overhevelen
remolen - Wel of niet hydrateren
Bart LJ - 60 versus 15 minuten koken

Ik dank genoemde leden voor hun bereidheid om een steentje te willen bijdragen aan het forumtreffen.
Morgenavond zal ik jullie e-mail adressen doorgeven aan Brouwstore. Vervolgens krijgen jullie een mail van deze leverancier met de vraag waar de pakketten naar toegezonden kunnen worden.
Na ontvangst van het pakket kunnen jullie aan de gang op een moment dat jullie schikt. Jullie vorderingen met de experimenten volgen wij graag in dit topic.

Jacques,

goed bezig, ik zal de handschoen oppakken :).

Offline RobW

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #10 Gepost op: 16-11-2017 10:09 u »
De exacte datum is inderdaad nog niet bekend.

Het is wel handig als er een datum bekend is. Ik kan niet alle weekeinden in april. Is wel zo leuk om er bij te zijn als ik wat brouw voor die dag.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 16-11-2017 20:37 u »
Het is wel handig als er een datum bekend is. Ik kan niet alle weekeinden in april. Is wel zo leuk om er bij te zijn als ik wat brouw voor die dag.

Snap ik. Hopelijk weet ik binnenkort de datum. Peter Rouwen is aan het kijken wanneer het voor hem het beste uitkomt. Voor de verder organisatie is het handig een concrete datum te hebben.

Offline Bart LJ

• Vol lid
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2017 20:39 u »
Superleuk dit.

Mij lijkt het leuk om bij het forumtreffen de forumleden een driehoekstest voor te zetten van deze experimenten (a la brŁlosophy).

Ben echt benieuwd of er dan significante uitkomsten zullen zijn...

Lijkt je dat wat Jacques?

Ik kan enkele IBU leden denk ik wel motiveren om ter plekke een soort mini smaak laboratorium te bemannen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 16-11-2017 21:28 u »
Superleuk dit.

Mij lijkt het leuk om bij het forumtreffen de forumleden een driehoekstest voor te zetten van deze experimenten (a la brŁlosophy).

Ben echt benieuwd of er dan significante uitkomsten zullen zijn...

Lijkt je dat wat Jacques?

Ik kan enkele IBU leden denk ik wel motiveren om ter plekke een soort mini smaak laboratorium te bemannen.

Vind ik een leuk voorstel.
Een paar handjes die willen helpen zijn zeker welkom. En vele handen maken licht werk...

Tags: