Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Kook via deze links:

Boeken over bier
Engelstalige brouwboeken

Auteur Topic: magneetpomp  (gelezen 1000 keer)

Offline hansvdm

• Vol lid
    • Leidsebierproefclub
magneetpomp
« Gepost op: 16-01-2006 01:00 u »
Bij verschillende soorten instalaties, zoals ook die van Jos van Dijk wordt het wort tijdens het maischen rondgepompt met een magneetpomp.

Mijn vraag is of het kwaad kan als het wort niet helemaal helder is als het door de pomp gaat. Zelf wil ik een filterplaat onderin de beslagketel plaatsen en gebruik gaan maken van een March magneetpomp. Ik zal trouwens eind volgende week een 1e verslag schrijven over de bouwwerkzaamheden van de installatie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: magneetpomp
« Reactie #1 Gepost op: 16-01-2006 08:57 u »
Het wort hoeft niet helemaal kraakhelder te zijn. Wel mogen er geen zichtbaar vaste (mout)deeltjes in het wort te zien zijn.
Ook al hoeft het wort niet geheel helder te zijn probeer deze wel zo helder mogelijk te krijgen.
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden.
Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Kick af van je energieverslaving!
    • Brouwerij Het Witte Paard

• Tracteer me op een biertje
« Reactie #2 Gepost op: 16-01-2006 09:16 u »
Bij mijn HERMS gebruik ik ook een March magneetpomp. Bij het begin van het circuleren is het wort niet helder, na enige tijd doorpompen wel. Ik heb nog geen problemen gehad met het pompen van troebele wort, de pomp kan dat blijkbaar prima aan. Het is natuurlijk wel zaak dat er geen grote brokken mout meekomen, want dan zou de pomp kunnen blokkeren. Gelukkig is dit bij mij nog niet voorgekomen.

Offline hansvdm

• Vol lid
    • Leidsebierproefclub
« Reactie #3 Gepost op: 16-01-2006 16:45 u »
Ik ga dus sowieso met een filterplaat werken.. Dus echt grote brokken zullen niet meekomen als het goed is.. Ik moet alleen nog even gaan testen of gaatjes van 2 mm niet te groot zijn. Bij Brouwland zijn ze n.l. 1.5 mm. Ik heb echter nu een RVS plaat met 2mm gaatjes. Het proberen waard denk ik, want deze plaat komt uit Rotterdam bij de oudijzerhandel vandaan (centuurbaan RVS bak). De prijs die ik daarvoor betaalde was 1.50 per kilogram, dus lekker goedkoop... Binnenkort dus maar even proberen..

Offline Cisdevésser

• Junior lid
  • **
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #4 Gepost op: 16-01-2006 17:09 u »
Hoi,

Ook ik pomp wort rond tijdens het maischen, in het begin troebel maar na verloop van tijd zorgt het filterbed ervoor dat het kraakhelder word.
In mijn filterbodem zitten ook 2mm gaatjes, ja allemaal zelf geboord omdat ik niet aan een geperforeerde RVS plaat kon komen.
hiermee nog nooit geen problemen gehad, in het begin komen er enkele kleine partikeltjes mee, maar deze worden probleemloos door de pomp gevoerd, als het zaakje enkele minuutjes draaid dan doet het filterbed zijn werk en komen er geen stukjes meer mee.

groetjes....Cis

Offline hansvdm

• Vol lid
    • Leidsebierproefclub
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2006 00:14 u »
Bedankt Cis, dat ziet er positief uit!

Tags: