Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Arsegan Bierkit Wyeast SmackPack  (gelezen 290 keer)

Offline basbitter

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Arsegan Bierkit Wyeast SmackPack
« Gepost op: 16-10-2017 20:22 u »
Hallo allemaal,

Komend weekend ga ik met behulp van een arsegan bierkit een 'duvels nat' maken. Hierbij wil ik vloeibare gist testen (Wyeast smack pack Belgian Abbey II). Nu staat op de website van Brouwmarkt dat dit voor de gevorderde danwel de semi professionele brouwer bestemd is. Nou laat ik me daar niet zo zeer door afschrikken, maar wilde wel graag even advies vragen over zaken waar ik aan moet denken alvorens ik deze gist ga gebruiken. Denk aan:

- Hoeveelheid (pakket is bestemd voor 15 liter, terwijl gist bedoeld is voor 20 tot 30 liter wort), kan ik de inhoud naar rato toevoegen?
- Als ik de gist toevoeg, moet ik deze dan nog regelmatig roeren?
- Zijn er veel voorkomende problemen met dit soort gist?

Alvast dank!

Bas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
Re: Arsegan Bierkit Wyeast SmackPack
« Reactie #1 Gepost op: 16-10-2017 21:01 u »
Hallo allemaal,

Komend weekend ga ik met behulp van een arsegan bierkit een 'duvels nat' maken. Hierbij wil ik vloeibare gist testen (Wyeast smack pack Belgian Abbey II). Nu staat op de website van Brouwmarkt dat dit voor de gevorderde danwel de semi professionele brouwer bestemd is. Nou laat ik me daar niet zo zeer door afschrikken, maar wilde wel graag even advies vragen over zaken waar ik aan moet denken alvorens ik deze gist ga gebruiken. Denk aan:

- Hoeveelheid (pakket is bestemd voor 15 liter, terwijl gist bedoeld is voor 20 tot 30 liter wort), kan ik de inhoud naar rato toevoegen?
- Als ik de gist toevoeg, moet ik deze dan nog regelmatig roeren?
- Zijn er veel voorkomende problemen met dit soort gist?

Alvast dank!

Bas

Een Wyeast zakje is voor 19 liter met een sg van 1050 als die vers is, jij gaat 15 liter met een SG 1069 maken.

MRmalty (http://mrmalty.com/calc/calc.html) raadt dan aan om 190 miljoen gistcellen toe te voegen, 1 smackpak heeft er 100.

Een veel voorkomende fout van mensen die de eerste keer een smackpack gebruiken is dat er te weinig gist wordt gebruikt omdat er in de tekst op het pakje van best wel licht bier uit wordt gegaan ;)

db

Offline basbitter

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17-10-2017 19:14 u »
Top!

Ik denk dat ik dan maar een extra zak bijbestel!

Offline Loser

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17-10-2017 19:51 u »
Giststarter? 1 pak voldoende en opschalen.

Offline Frank Cameron

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 17-10-2017 20:03 u »
Hoi Bas,

Ik gebruik altijd een Wyeast pakje. Doe ik meestal rechtstreeks in ongeveer 20 22 liter wort. Ook als deze een begin SG van rond de 1075 heeft vergist hij toch mooi door naar ongeveer SG 1018. Ik heb wel een gecontroleerde vergistingstemperatuur.

Succes!

Tags: