Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ervaringen Grainfather CCT  (gelezen 1149 keer)

Offline erwinl

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ervaringen Grainfather CCT
« Gepost op: 10-10-2017 20:50 u »
Afgelopen zondag heb ik mijn Fastfermenter verkocht aan een medeforumlid, deze Fastferment heeft een jaar lang prima dienst gedaan als gistvat maar er zaten toch wat nadelen aan zoals het bezet houden van mijn koelkast.

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken en gaat mijn voorkeur toch uit naar de Grainfather CCT, ik zie de volgende voordelen.

- Geen geur die achterblijft.
- Dubbelwandig
- Intern verwarmingselement
- Makkelijk te koelen met een klein bakje water en pompje.

Graag hoor ik van andere gebruikers of ze al ervaring hebben met dit apparaat en hoe het tot nu toe bevalt.
Uiteraard hoor ik ook graag wat je tegen houdt om hem te kopen, waarschijnlijk komt dit veelal neer op de prijs.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier hier..... dank u wel.
Re: Ervaringen Grainfather CCT
« Reactie #1 Gepost op: 10-10-2017 21:34 u »
Prijs is inderdaad een dingetje... maar het jeukt in mijn knip. Waarschijnlijk vind je me in Almere komend weekend

Offline erwinl

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 10-10-2017 22:05 u »
Had ook al een voorraad alertje aangezet, niet allemaal tegelijk want dan heb ik pech 🤣

Offline Munckerik

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11-10-2017 00:15 u »
Ik heb hem ook en ben er zeer tevreden over. Omdat de glycol chiller nog niet leverbaar is heb ik van de leverancier een conical fermenter cooling pump kit gekregen. Voor een bovengistend bier werkt dit redelijk. Bij een bier dat op 18 graden vergist, vul ik een grote koelbox met water en koelelementen. Een paar keer per dag moet ik dan de koelelementen vervangen door nieuwe. Een cold crash lukt niet met deze opstelling dus wacht ik met smart op de glycol chiller.

Verwarming is prima.
Omdat hij dubbelwandig is houdt hij de temperatuur goed vast maar het maakt hem daarom ook iets duurder dan de concurrent. Je krijgt de dubbele hoeveelheid rvs  ;D

Offline RoyB

• Junior lid
  • **
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #4 Gepost op: 24-10-2017 23:40 u »
Mocht ik ooit de keuze maken voor een grainfather CCT, dan lijkt het mij een leuke optie om glycol m.b.v. de cooling pump kit via wat dichtgepurde gaten door een oude vriezer heen te laten lopen.. Scheelt zomaar vele honderden euros, en zal echt wel flinke cooling power leveren.

Offline Eskil

• Vol lid
  • G.H.B Genooier Hoes Brouwerie
    • Genooier Hoes Brouwerie
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2017 12:30 u »
Mocht ik ooit de keuze maken voor een grainfather CCT, dan lijkt het mij een leuke optie om glycol m.b.v. de cooling pump kit via wat dichtgepurde gaten door een oude vriezer heen te laten lopen.. Scheelt zomaar vele honderden euros, en zal echt wel flinke cooling power leveren.

Zo doe ik het dus en dat werkt prima, terugkoelen naar 9 graden moet ik wel in stapjes doen omdat de koelvloeistof ondertussen weer moet afkoelen. Maar belachelijk lag duurt dat nu ook weer niet.
Verder ben ik tevreden over de Grainfather CCT,  het grootste nadeel is de beperkte ruimte tussen de poten.  Mijn volgende aanschaf is nog een zelfde CCT.

Offline joskefet

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Het lijkt simpel totdat je denkt dat je het snapt.
« Reactie #6 Gepost op: 06-11-2017 16:28 u »
Ik heb de Grainfather net in gebruik met een Amarillo single hop op 18 graden +/- 0,2 graden, de interne verwarming is inderdaad uitstekend en ook hier is vanwege het ontbreken van de glycol koeler een bak water in gebruik. Het spul staat in de schuur en de bak water blijft nu mooi koel door de buitentemperatuur. Maar mijn vraag is: ik heb al na 3 dagen gist afgetapt en SG gemeten en het ziet er goed uit, misschien nog een keer gist aftappen en dus op enig moment wil ik vanuit de Grainfather gaan bottelen. Moet ik nou het suikerwater erin laten lopen en dan roeren? Of weer dat gedoe met flesje voor flesje van suikerwater voorzien. Toch op bottelvat zetten eerst? Iemand ervaring?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 06-11-2017 17:33 u »
Ik heb de grainfather net in gebruik met een Amarillo single hop op 18 graden +/- 0,2 graden, de interne verwarming is inderdaad uitstekend en ook hier is vanwege het ontbreken van de glycol koeler een bak water in gebruik. Het spul staat in de schuur en de bak water blijft nu mooi koel door de buitentemperatuur. Maar mijn vraag is: ik heb al na 3 dagen gist afgetapt en SG gemeten en het ziet er goed uit, misschien nog een keer gist aftappen en dus op enig moment wil ik vanuit de grainfather gaan bottelen. moet ik nou het suikerwater erin laten lopen en dan roeren ? Of weer dat gedoe met flesje voor flesje van suikerwater voorzien. Toch op bottelvat zetten eerst ? Iemand ervaring ?
Geen ervaring met de Grainfather CCT, maar met mijn ss brewtech bottelde ik altijd direct uit het vat. Ik voorzag ieder flesje apart van suiker (bottelvat kan dus ook). Suiker in de CCT heb ik nooit geprobeerd, maar na het bottelen zat er her en der toch nog wat gist dus suiker toevoegen en mengen zou dan voor extra gist in de fles gezorgd hebben.

Offline Eskil

• Vol lid
  • G.H.B Genooier Hoes Brouwerie
    • Genooier Hoes Brouwerie
« Reactie #8 Gepost op: 06-11-2017 18:50 u »
Ik gebruik mijn bottelemmer nog, juist vanwege het toevoegen van suikerwater. Klooien met suiker in de flesjes wil ik niet meer.

Offline erwinl

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 06-11-2017 21:52 u »
Zelf ben ik nu aan het expirementeren met het onder druk zetten van kegs en vanuit daar bottelen. Helaas lukt dit niet rechtstreeks vanuit de Grainfather maar krijg je eerst een stap met Soda kegs.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-11-2017 21:57 u »
Heeft er al eens iemand een ispindel in een cct gegooid en heb je wifi bereik door het rvs huis van de cct?
Lijkt me best een mooi ding maar ben inmiddels wel gehecht aan het volgen van mijn vergisting

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #11 Gepost op: 06-11-2017 22:26 u »
Ik denk dat iedereen zn werkwijze en reden heeft hoe ie brouwt afhankelijke van zn persoonlijke installatie en situatie. Ik ben momenteel ingericht om 20 liter rims te brouwen in garage en vergist gecontroleerd in fastferment in tuinhuisje.Koelkast als vergisting.het zou een oplossing zijn om deze in de garage te plaatsen maar dat voorlopig nog niet mogelijk.Ik bottel weer in de garage en gebruik dus een bottelemmer. Heeft voor mij dus voordelen met suiker toevoegen. Hergist in koelkast in garage.
Vooralsnog ben ik compleet en probeer een voorraadje te creeren want na 6 maanden rijpen zijn mijn bieren op zn best

Tags: