Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Voorstel ronde: HerrPiet  (gelezen 409 keer)

Offline HerrPiet

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voorstel ronde: HerrPiet
« Gepost op: 07-10-2017 08:10 u »
Dag mede brouwers,

Wil mij even kort voorstellen. Pieter, 32 jaar en woon in Uitgeest. Het afgelopen jaar bezig geweest met diverse brouwsels waaronder honingwijn (mede) en appel cider. Zat al heel lang te kijken naar de Grainfather en twee weken terug de ketel besteld.

Afgelopen weekend mijn eerste brouwsel gemaakt o.b.v recept uit "Over Rot" van meneer Wateetons. Het bier heb ik inmiddels overgeheveld om te klaren. Het ruikt al naar echt bier en de smaak is van jong bier en niet zuur. Dus we gaan de goede kant op! Begin SG van 1040 en zit nu op 1008. Erg tevreden met de Grainfather en je hebt de stappen snel onder de knie.

Dit weekend ga ik weer brouwen. Heb per ongeluk de verkeerde gist besteld voor een ondervergisting. Maar lijkt me leuke uitdaging eens kijken wat het wordt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: Voorstel ronde: HerrPiet
« Reactie #1 Gepost op: 07-10-2017 10:13 u »
Dag mede brouwers,

Wil mij even kort voorstellen. Pieter, 32 jaar en woon in Uitgeest. Het afgelopen jaar bezig geweest met diverse brouwsels waaronder honingwijn (mede) en appel cider. Zat al heel lang te kijken naar de Grainfather en twee weken terug de ketel besteld.

Afgelopen weekend mijn eerste brouwsel gemaakt o.b.v recept uit "Over Rot" van meneer Wateetons. Het bier heb ik inmiddels overgeheveld om te klaren. Het ruikt al naar echt bier en de smaak is van jong bier en niet zuur. Dus we gaan de goede kant op! Begin SG van 1040 en zit nu op 1008. Erg tevreden met de Grainfather en je hebt de stappen snel onder de knie.

Dit weekend ga ik weer brouwen. Heb per ongeluk de verkeerde gist besteld voor een ondervergisting. Maar lijkt me leuke uitdaging eens kijken wat het wordt.
Welkom HerrPiet! "Verkeerde" gist is op zich niet erg maar in dit geval moet echter je bij een lagere temperatuur vergisten en je moet 2x zoveel gist toevoegen dan bij een bovengister. Succes met brouwen!

Offline HerrPiet

• *
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2017 10:26 u »
Welkom HerrPiet! "Verkeerde" gist is op zich niet erg maar in dit geval moet echter je bij een lagere temperatuur vergisten en je moet 2x zoveel gist toevoegen dan bij een bovengister. Succes met brouwen!

Dank voor de tip. Op de verpakking staat goed voor 23 liter. Het is de Mangrove Jack's gist Bavarian Lager M76. De temperatuur moet geen probleem opleveren. Ik heb nog een wijnkoelkast staan met voldoende ruimte.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2017 13:26 u »
Als je 20 liter maakt zou ik er twee zakjes in doen.  Vanaf 15 liter kun je misschien met 1 zakje net toe.

Offline HerrPiet

• *
« Reactie #4 Gepost op: 11-10-2017 07:29 u »
Als je 20 liter maakt zou ik er twee zakjes in doen.  Vanaf 15 liter kun je misschien met 1 zakje net toe.

Dank voor de tip! Kon niet wachten dus ik heb de batch kleiner gemaakt. Had geen twee zakjes. Na het koken SG1068. Staat nu in de koelkast bij 11 ºC. Zie nog geen activiteiten maar waarschijnlijk ben ik te ongeduldig.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #5 Gepost op: 11-10-2017 12:36 u »
Zie nog geen activiteiten maar waarschijnlijk ben ik te ongeduldig.
Klopt  ;)

Tags: