Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wat als je gist niet werkt?  (gelezen 582 keer)

Offline Jedoka

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Bier brouwen, t'is net koken!
Wat als je gist niet werkt?
« Gepost op: 05-10-2017 11:01 u »
Hallo,

Ik ben bezig een gist uit fles op te kweken ( Oersoep Kveik saison ) en aangezien het mijn eerste keer gistopkweken is acht ik de kans groot dat het niet lukt.
Het flesje heb ik uitgeschonken, depot achtergelaten, bier opgedronken (erg lekker) en appelsap toegevoegd. Kroonkurkje erop op en 3 dagen laten staan. Er zit nu meer bezinksel in de fles en heb een 4 liter wort van 1040 s.g. klaar staan.
Straks wil ik als het wort afgekoeld is een 500 ml toevoegen aan dat wat nu in het flesje zit en dat zo doen tot ik 2 liter heb. ik heb geen erlenmeyer, magneetroerder en dergelijke maar wel hoop;-)

Stel nu dat bij mijn volgende brouwsel ik deze opgestarte gist gebruik en het werkt niet, kan ik dan alsnog een zakje T58 toevoegen? En zo ja zou ik dan eerst het wort moeten overhevelen zodat het bezinksel van de mislukte gist eruit is?

Mocht een dergelijke vraag al eerder op een ander topic beantwoord zijn dan heb ik het niet kunnen vinden.

mvg

Jelle

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
Re: Wat als je gist niet werkt?
« Reactie #1 Gepost op: 05-10-2017 12:53 u »

Stel nu dat bij mijn volgende brouwsel ik deze opgestarte gist gebruik en het werkt niet, kan ik dan alsnog een zakje T58 toevoegen? en zo ja zou ik dan eerst het wort moeten overhevelen zodat het bezinksel van de mislukte gist eruit is?

Dat kan. Als jouw opgestarte gist het niet doet dan kan de T-58 het wel doen. Ik zou dan overigens niet overhevelen i.v.m. oxidatie en infectie risico.
Maar waarom zou die gist het niet doen? Zie je geen activiteit dan?

Offline Jedoka

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 05-10-2017 12:54 u »
Ik heb net het wort gekookt, staat nu in de fles af te koelen. Straks de opgekweekt gist uit het flesje erbij en dan afwachten...

Online Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #3 Gepost op: 05-10-2017 13:02 u »
Misschien overbodig hoor, maar hou het temperatuurverschil tussen je wort en je starter in de gaten. Je wil niet dat je net opgekweekte gistcellen het loodje leggen vanwege een temperatuurschok. Gebruik/heb je geen koeler?

Offline Jedoka

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 05-10-2017 17:27 u »
Zeker niet overbodig, wel te laat maar denk niet dat er veel temperatuur verschil tussen zat, ik wacht geduldig af... Bedankt.

Online Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #5 Gepost op: 05-10-2017 17:31 u »
ik wacht geduldig af

Geduld, is je vijfde ingrediŽnt...

Offline Jedoka

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 05-10-2017 17:32 u »
Haha ja ook de lastigste...

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • ABV de bierkaai
« Reactie #7 Gepost op: 05-10-2017 17:54 u »
Je kunt altijd een korrelgist toevoegen als het niet lukt. Voor een saison zou ik niet de T58 gebruiken maar de danstar belle saison

Offline Jedoka

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 05-10-2017 20:19 u »
Je kunt altijd een korrelgist toevoegen als het niet lukt. Voor een saison zou ik niet de T58 gebruiken maar de danstar belle saison

Staat genoteerd!

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 05-10-2017 22:53 u »
Eigenlijk mag je niet te veel appelsap toevoegen als je met een gistdepot uit een bierflesje wil beginnen.
Eerst wachten tot er schuimvorming is voor je wort gaat toevoegen.
Zorgen dat er geen temperatuurverschil is als je iets toevoegd.
Je hebt tegen al deze regels gezondigd, volgens mij zal er van uw starter niet veel in huis komen.
Trouwens, staat er nu al schuim op en daald uw densiteit, meten is weten.   

Offline Jedoka

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 05-10-2017 23:21 u »
Eigenlijk mag je niet te veel appelsap toevoegen als je met een gistdepot uit een bierflesje wil beginnen.
Eerst wachten tot er schuimvorming is voor je wort gaat toevoegen.
Zorgen dat er geen temperatuurverschil is als je iets toevoegd.
Je hebt tegen al deze regels gezondigd, volgens mij zal er van uw starter niet veel in huis komen.
Trouwens, staat er nu al schuim op en daald uw densiteit, meten is weten.   
Schuimvorming was er zeker, temperatuurverschil laten we even in het midden, ik zal wel zien, soms mag je best een beetje meer geluk dan wijsheid hebben 

Tags: