Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Oplossing gezocht voor zware moutkorf en vochtige schuur  (gelezen 853 keer)

Offline Martijn0172

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Oplossing gezocht voor zware moutkorf en vochtige schuur
« Gepost op: 28-09-2017 21:34 u »
Binnenkort nemen wij onze schuur onder handen en gaan hier ook een bijkeuken maken dus ik dacht een mooie plek voor mijn nieuwe Braumeister 50 L. Ik wilde de Braumeister op het werkblad zetten en tijdens het koken het stoom af laten zuigen naar buiten. Nu moest ik gisteren aardig mijn best doen om de moutkorf er uit te halen en dacht dat kan veel makkelijker met een takel. Maar ja een takel en een afzuigkap, dat gaat niet samen dus ik dacht er zal wel iemand meer hier tegen dit probleem aangelopen zijn? Dus iemand een oplossing?  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
Re: Oplossing gezocht voor zware moutkorf en vochtige schuur
« Reactie #1 Gepost op: 28-09-2017 21:57 u »
Je Braumeister verrijdbaar maken.
Voor het lichten van je moutkorf rijd je hem onder de takel.
Voor het afvoeren van de damp rijd je hem onder de afzuigkap.

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2017 22:13 u »
Ook aan zitten denken, maar ik vermoed dat het keukenblad onvoldoende het gewicht gaat houden, in mijn ontwerp nu is er een stuk van 60 cm goed ondersteund en ik kan dat niet heel veel breder maken ben ik bang.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2017 22:35 u »
Kun je geen frame onder de wasemkap maken? Ik weet niet hoeveel speling je hebt tussen het werkblad en de wasemkap?
Ik zit ook te denken aan het maken van een keukenblokje in de tuinschuur, maar de brander waar ik de pan op zet, zal lager zijn dan het werkblad, waardoor ik makkelijk wegkom met de afzuigkap en eventuele takel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28-09-2017 22:35 u »
Ook aan zitten denken, maar ik vermoed dat het keukenblad onvoldoende het gewicht gaat houden, in mijn ontwerp nu is er een stuk van 60 cm goed ondersteund en ik kan dat niet heel veel breder maken ben ik bang.

Het is natuurlijk afhankelijk van het materiaal waarvan het keukenblad gemaakt is. De meeste keukenbladen kunnen een behoorlijk gewicht hebben.

Offline Dund

• Senior lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
« Reactie #5 Gepost op: 28-09-2017 22:38 u »
Ik heb een badkamer afzuiger in het dak van mijn schuur in plaats van een afzuigkap dat werkt heel goed.

De Braumeister staat op het aanrecht en recht erboven heb ik een takel hangen aan een rails.

Moutpijp eruit liften en takel over de rails laten rollen en laten zakken. Werkt perfect.

Fotos heb ik vorig jaar ergens in het Braumeister draadje gezet. Ik zal eens proberen te zoeken.

Offline Dund

• Senior lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
« Reactie #6 Gepost op: 28-09-2017 22:41 u »
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.msg527047.html#msg527047

De afzuiging kan je net niet zien die zit rechts van de rails tussen de twee ramen in het plafond.

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 29-09-2017 21:02 u »
Ik vind die badkamer afzuiging een goed idee, ik heb ook van die dwarsliggers alleen zit daar dan plafondplaten tegen een. Is dus een loze ruimte en kan ik dit mooi in wegwerken.

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-09-2017 21:04 u »
Het is natuurlijk afhankelijk van het materiaal waarvan het keukenblad gemaakt is. De meeste keukenbladen kunnen een behoorlijk gewicht hebben.

Het zijn de keukenkasten waar het blad op ligt wat mij zorgen baard. Het betreft maar een gamma keuken ,😀

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #9 Gepost op: 29-09-2017 23:17 u »

Ik bedoelde eigenlijk meer dat de Braumeister op een soort trolley staat en je hem kan verplaatsen naar waar je wil.

Online Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-09-2017 23:51 u »
Je zou ook zoiets kunnen knutselen, dan kan je afzuigen waar je wil, of er nou een takel boven hangt of niet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #12 Gepost op: 30-09-2017 10:29 u »
De oorspronkelijke vraag was:

Binnenkort nemen wij onze schuur onder handen en .... Nu moest ik gisteren aardig mijn best doen om de moutkorf er uit te halen en dacht dat kan veel makkelijker met een takel....

Neem eens een kijkje hier. en bekijk de 11de tot 14de foto.
En google eens op "Power Window Motor gear" (for Rear Right,Front Left ACI 88394)
Nu vandaag zo een gevonden bij Ali

De takel daar gebruikt is een motor om een autoruit van een voorportier van een ordinaire auto op en neer te laten gaan. Er bestaat een links en rechts model of beide samen kwamen goedkoper. Was van bij Ali-express.
Heb het model dat ik heb, vandaag niet meer terug gevonden, maar er zijn zeker alternatieven te vinden voor een zeer schappelijke prijs, zoals in het vermelde voorbeeld.

En voor een voeding daarvoor kan je gewoon een standaard voedingsblokje (met stekker er aan) gebruiken via een simpele omschakelaar voor de polariteit.

Vergeet voor de veiligheid ook niet die 2 RVS-staafjes of profieltjes om je korf te ondersteunen eenmaal ze daar omhoog hangt, zodat je plons en smasch ongelukken kunt vermijden.
Succes.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #13 Gepost op: 30-09-2017 18:41 u »
Voor 24 euro heb je op AliExpress een 500  kg handtakel, stroom uitval, geen probleem, langzaam omhoog, iets sneller omhoog geen probleem. Verder gewoon een oude afzuigkap of er een slachten voor onderdelen en dat ophangen boven de braupot :)

db

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #14 Gepost op: 30-09-2017 19:50 u »
Zelf gebruik ik een gamel met een afzuigkap en een takel er schuin boven. Zie onderstaand Brouwtv 4 filmpje bij de tijd 4 minuten.

Small | Large

Misschien kan je er wat inspiratie uit opdoen voor jou situatie.

Tags: