Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Zelf gerst verbouwen  (gelezen 541 keer)

Offline Biksmannenkoor

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zelf gerst verbouwen
« Gepost op: 28-09-2017 10:37 u »
Het lijkt me enorm leuk om bier te brouwen van zelf verbouwd gerst.

Nu heb ik:
een zak met strooigerst van 3 kilo
100 m2 land ter beschikking

Dus ga ik dit land bewerken om in het voorjaar te kunnen zaaien.
Op de volgende site staat een uitgebreide handleiding:
http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-zomergerst
Maar ik vroeg me af of er ook forumleden ervaring hebben?
En alvast voor volgend jaar, kent er iemand micromouterijen?
Andere zaken die men te binnen schiet?
Kan ik het beste voor een pilsener gaan om de smaak van het mout het best tot zijn recht te laten komen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Zelf gerst verbouwen.
« Reactie #1 Gepost op: 28-09-2017 11:00 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zelf gerst verbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2017 22:10 u »
Ik weet dat Hans Halberstadt ervaring heeft met het zelfmouten.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #3 Gepost op: 29-09-2017 15:01 u »
Bij de Reynaert Wijnmakers en Bierbrouwersgilde (Oost Vlaanderen) is er iemand die het al gedaan heeft.
Het is bestuurslid Guido.
Ik heb hem een 6 tal jaar geleden echte tweerij´ge zomergerst meegebracht uit midden Frankrijk, was oorspronkelijk een hybride ras met korte halmen (kortere groeitijd en beter rendement) maar de nakomelingen blijven niet met korte halmen!

Mocht je niet te ver van Eksaarde (Oost-Vlaanderen) wonen kan je hem op een zondagmorgen wel eens treffen in de gilde (we hebben een handvol leden uit Zeeuws-Vlaanderen).

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #4 Gepost op: 29-09-2017 18:32 u »
Moest ik ook nog zeggen:

2-rijige Brouwersgerst is zoals in de bronnen die je vermeld altijd zomergerst. Maar niet alle tweerijige gerst is daarom brouwersgerst!
Er zijn dus specifieke rassen die optimaal zijn voor mout.
Bij veel zakken mout die je bijv. bij Dingemans koopt, staat het ras er op vermeld, zo is Crystal een zeer populair ras die ze voor pils- en palemout aanwenden. Afhankelijk van seizoen vroege of late zomergerst en teeltplaats is het vaak een andere naam.

Deze van Frankrijk die ik es meebracht waren ze aan het dorsen begin juli en was bestemming mouterijen. Maar kon daar eerst enkele maanden in van die reuzegrote graansilo's gaan zeiden ze. Dat was zuidelijk van Vatan.

Als ze daar op het veld aan het dorsen zijn, da's het zien waard! Van ver zie je dat de hemel strogeel ziet van 't stof! Heel grote akkers, kilometers lang, heuvel op, heuvel af, reuzegrote machines, echt de moeite om es te zien.

Ben er het jaar nadien weer gepasseerd en toen stonden daar overal zonnebloemen. wisselteelt dus.

Tags: