Laat je schrootresulaat zien

Gestart door Jacques, 27-09-2017 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Naar aanleiding van de onderstaande vraag.

Citaat van: Eelke op 07-09-2017  10:52 uIk had hetzelfde probleem, toen ook gezocht naar foto's maar niet kunnen vinden. Ik denk dat ik nu wel goed schroot want ik kom nu ook steeds op een goed sg uit, maar de eerste keer ging het inderdaad ook mis. Toen wel een helder bier, en het sg probleem een beetje opgelost met suiker.

Het ging bij mij mis doordat ik had gelezen dat het kafje heel moet blijven. Dus ik dacht dat de hele korrel heel moet blijven en dus alleen een beetje gekneusd of zo. Nu schroot ik fijner, en blijven de kafjes, de vliesjes zeg maar, wel heel, maar breekt het binnenste wel. Maar geen idee dus of dit eigenlijk weer te fijn is misschien...

Misschien willen ervaren brouwers eens wat foto's plaatsen?

Vandaag werd een bericht geplaatst. Een gedeelte van dit bericht citeer ik hier.
Citaat van: Twan84 op 27-09-2017  20:21 uHet schrootresultaat. Ik heb het niet gemeten maar op het oog ziet het er prima uit.

Het schrootresultaat ziet er inderdaad goed uit. Zowel veel grove delen als fijne delen.


Hieronder het schrootresultaat van mijn Malt mill schrootmolen met vaste walsen.





brouwerwaldonk

Ik schroot mijn mout met een zelfbouw walsenmolen. De rollen hebben een doormeter van 90mm en zijn 150mm lang. Worden aangedreven met een 3fase motor van 0,5pk die 3000 toeren doet. Na de reductiekast is het toerental 60 t/m
De tussenafstand van de rollen is regelbaar en staat momenteel op 0,9mm en ik schroot 10 kg mout op 2 minuten.







op de foto is het niet te zien maar de fijnste fractie is bijna meel.

Eelke

Jaaa dat is inderdaad veeeeeeeeeeeel fijner dan ik de eerste keer deed. Had dit topic toen maar bestaan! ;D Ach, al doende leert men.

TymonK

Goed topic! Eindelijk plaatjes van geschrootte mout! Gelukkig komt dat van mij aardig overeen met de plaatjes hierboven  :)

ChrisK

Zo ziet het er hier uit na schroten en daarmee komen we prima op de voorspelde sg's uit.

breda82

En hier het resultaat van de eerste keer schroten met mijn molen met schijven.
Cara pils overigens.

Ondanks dat ik hier geen goede verhalen lees over een schijvenmolen ben ik toch tevreden en is dit voor mij een prima en betaalbare oplossing. Goed rendement en verkreeg heldere wort.

Volgend keer nog eens met de instelling spelen.




Easywoods

Zojuist voor de eerste keer mijn nieuwe "Menno 3 walsenmolen" in bedrijf genomen met de standaard afstelling zoals 'ie uit de doos komt... lijkt goed op jullie foto's  :) Mijn enige referentie is de DE koffiemolen dus dan is het al snel beter  ;) :biersmile:


beermenke

Ziet er allemaal mooi uit. Ik zweer bij klam schroten. Alle korrels gekneusd en veel hele kafjes maar heb een walsenmolen met 1 rol. Schrootsel op foto's lijken mij perfect.

lier

Citaat van: beermenke op 28-09-2017  12:34 uZiet er allemaal mooi uit. Ik zweer bij klam schroten. Alle korrels gekneusd en veel hele kafjes maar heb een walsenmolen met 1 rol. Schrootsel op fotos lijken mij perfect.

Daar ben ik dus weer vanaf gestapt dat klam schroten ik kreeg mijn spoelwater niet meer door het maischbed heen en het schroten zelf liep iedere keer vast. welicht te fijn afgesteld aan de foto's te zien tenminste

ciesvandekwis

Als je trouwens met vlokken werkt, of zoals ik soms gewone witte tarwebloem ipv vlokken, in combinatie met een Rims (rondpompen ipv roeren), stort je best je vlokken 5' nadat je je geschrote mout hebt gestort, even laten filterbed vormen en vlokken erop. Zero filterproblemen en uitstekend rendement.
Ik schroot ook klam, ruim op voorhand, tot zelfs 2 dagen. Werkt heel vlot en spaart wat tijd.

lier

Citaat van: ciesvandekwis op 28-09-2017  16:32 uAls je trouwens met vlokken werkt, of zoals ik soms gewone witte tarwebloem ipv vlokken, in combinatie met een Rims (rondpompen ipv roeren), stort je best je vlokken 5' nadat je je geschrote mout hebt gestort, even laten filterbed vormen en vlokken erop. Zero filterproblemen en uitstekend rendement.
Ik schroot ook klam, ruim op voorhand, tot zelfs 2 dagen. Werkt heel vlot en spaart wat tijd.

Bedankt voor de tip, zal ik het toch nog maar eens proberen.
Ik heb altijd begrepen dat klam schroten echt op het laatste moment moest maar daar is dus ook nog ruimte.

Gebruik je ook 10 - 15 ml water op een kilo mout? Of is dat teveel.


beermenke

Ik doe 15 ml per liter en schud de emmer met delsel erop. Dan vul ik mijn brouwketel met water en begin met opwarmen. Zet voor de rest alles klaar en binnen 1 kwartier start ik met schroten. De donkere mouten doe ik niet klam maar schroot deze apart op t einde zodat mijn molen weer droog is. Zodra ik geschroot heb is mijn ketel op temperatuur en storten
De molen is niet heel fijn afgesteld maar alle korrels zijn geraakt en zonder klam heb ik veel meer meel. Dus klam bevalt mij prima.

tdp



Driewalsen schrootmolen, niet specifiek afgesteld, niet klam geschroot. Rendement gemiddeld rond de 80%/85%.

hobbybob




Met een 60 jaar oude gietijzeren koffiemolen zonder lager

Jacques

Citaat van: hobbybob op 29-09-2017  20:11 u


Met een 60 jaar oude gietijzeren koffiemolen zonder lager

Zo te merken was het plaatje te groot. Verklein het met een daarvoor geschikt programma en plaats het bericht opnieuw.

Edwin brouwt

Chinese walsenmolen op 1.2 mm, pale ale en wat cara en biscuit. Droog geschroot.


Drents Hopbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-10-2017  09:56 uChinese walsenmolen op 1.2mm, pale ale en wat cara en biscuit. Droog geschroot.


Mag wat fijner afgesteld worden: er zitten nog hele korrels tussen.

Hopbier

Edwin brouwt

Dank je voor je reactie, hopbier.

Wij twijfelden ook al: sommige hele korrels zijn wel kapot maar nog niet uit elkaar gevallen en sommige zijn inderdaad nog heel. Het is een dunne lijn tussen teveel meel en een paar hele korrels  :)

Ik ga de volgende keer klam schroten, eens kijken hoe dat er uit ziet.

William

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-10-2017  13:32 uDank je voor je reactie, hopbier.

Wij twijfelden ook al: sommige hele korrels zijn wel kapot maar nog niet uit elkaar gevallen en sommige zijn inderdaad nog heel. Het is een dunne lijn tussen teveel meel en een paar hele korrels  :)

Ik ga de volgende keer klam schroten, eens kijken hoe dat er uit ziet.

Veel meel is niet erg zolang de kafjes intact blijven. Klam schroten zal dit verbeteren.

Slayer1965

Ik ben wel blij met dit topic. Naar aanleiding van de foto's ga ik toch wat fijner zitten. Chinese walsenmolen afgesteld op 1.2 mm. Wel schroot ik al vanaf het begin klam. Ik heb het idee dat hier nog wel wat te verbeteren is voor mij.

Twan84

Op het volgende filmpje is te zien hoe ik aan het schrootsel kom van de foto waar Jacques dit topic mee startte. Ik denk dat de snelheid ook een grote invloed heeft. Ik zit op 70 rpm.



Neetje


guest15571

Citaat van: breda82 op 28-09-2017  10:15 uEn hier het resultaat van de eerste keer schroten met mijn molen met schijven.
Cara pils overigens.

Ondanks dat ik hier geen goede verhalen lees over een schijvenmolen ben ik toch tevreden en is dit voor mij een prima en betaalbare oplossing. Goed rendement en verkreeg heldere wort.

Volgend keer nog eens met de instelling spelen.

Ondanks dat dit al een wat oudere topic is, een vraagje, wat voor afstand heb je gebruikt tussen de schijven? Sta  op het punt, wanneer de Brew Monk 30 is geleverd, zelf mout te schroten met een schijvenmolen.

mvg Jan





brouwerwaldonk

Zelf gemaakte walsenmolen nu met inox rollen van 90 mm doormeter. Draait aan 60 toeren per minuut met een afstand van 0,9 mm.
10 kg mout schroten op 2 minuten.






henkie


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.