Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Laat je schrootresulaat zien  (gelezen 1602 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Laat je schrootresulaat zien
« Gepost op: 27-09-2017 21:34 u »
Naar aanleiding van de onderstaande vraag.

Ik had hetzelfde probleem, toen ook gezocht naar foto's maar niet kunnen vinden. Ik denk dat ik nu wel goed schroot want ik kom nu ook steeds op een goed sg uit, maar de eerste keer ging het inderdaad ook mis. Toen wel een helder bier, en het sg probleem een beetje opgelost met suiker.

Het ging bij mij mis doordat ik had gelezen dat het kafje heel moet blijven. Dus ik dacht dat de hele korrel heel moet blijven en dus alleen een beetje gekneusd of zo. Nu schroot ik fijner, en blijven de kafjes, de vliesjes zeg maar, wel heel, maar breekt het binnenste wel. Maar geen idee dus of dit eigenlijk weer te fijn is misschien...

Misschien willen ervaren brouwers eens wat foto's plaatsen?

Vandaag werd een bericht geplaatst. Een gedeelte van dit bericht citeer ik hier.
Het schrootresultaat. Ik heb het niet gemeten maar op het oog ziet het er prima uit.

Het schrootresultaat ziet er inderdaad goed uit. Zowel veel grove delen als fijne delen.

Hieronder het schrootresultaat van mijn Malt mill schrootmolen met vaste walsen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
Re: Laat je schrootresulaat zien
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2017 22:27 u »
Ik schroot mijn mout met een zelfbouw walsenmolen. De rollen hebben een doormeter van 90mm en zijn 150mm lang. Worden aangedreven met een 3fase motor van 0,5pk die 3000 toeren doet. Na de reductiekast is het toerental 60 t/m
De tussenafstand van de rollen is regelbaar en staat momenteel op 0,9mm en ik schroot 10 kg mout op 2 minuten.

op de foto is het niet te zien maar de fijnste fractie is bijna meel.

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2017 06:14 u »
Jaaa dat is inderdaad veeeeeeeeeeeel fijner dan ik de eerste keer deed. Had dit topic toen maar bestaan! ;D Ach, al doende leert men.

Offline TymonK

• Vol lid
  • IBU!
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2017 08:22 u »
Goed topic! Eindelijk plaatjes van geschrootte mout! Gelukkig komt dat van mij aardig overeen met de plaatjes hierboven  :)

Offline ChrisK

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Het kan altijd een beetje beter...
    • GCB
« Reactie #4 Gepost op: 28-09-2017 08:28 u »
Zo ziet het er hier uit na schroten en daarmee komen we prima op de voorspelde sg's uit.

Offline breda82

• Vol lid
Laat je schrootresulaat zien
« Reactie #5 Gepost op: 28-09-2017 10:15 u »
En hier het resultaat van de eerste keer schroten met mijn molen met schijven.
Cara pils overigens.

Ondanks dat ik hier geen goede verhalen lees over een schijvenmolen ben ik toch tevreden en is dit voor mij een prima en betaalbare oplossing. Goed rendement en verkreeg heldere wort.

Volgend keer nog eens met de instelling spelen.

Online Easywoods

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
« Reactie #6 Gepost op: 28-09-2017 12:05 u »
Zojuist voor de eerste keer mijn nieuwe "Menno 3 walsenmolen" in bedrijf genomen met de standaard afstelling zoals 'ie uit de doos komt... lijkt goed op jullie foto's  :) Mijn enige referentie is de DE koffiemolen dus dan is het al snel beter  ;) :biersmile:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #7 Gepost op: 28-09-2017 12:34 u »
Ziet er allemaal mooi uit. Ik zweer bij klam schroten. Alle korrels gekneusd en veel hele kafjes maar heb een walsenmolen met 1 rol. Schrootsel op foto's lijken mij perfect.

Offline lier

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 28-09-2017 14:11 u »
Ziet er allemaal mooi uit. Ik zweer bij klam schroten. Alle korrels gekneusd en veel hele kafjes maar heb een walsenmolen met 1 rol. Schrootsel op fotos lijken mij perfect.

Daar ben ik dus weer vanaf gestapt dat klam schroten ik kreeg mijn spoelwater niet meer door het maischbed heen en het schroten zelf liep iedere keer vast. welicht te fijn afgesteld aan de foto's te zien tenminste

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
« Reactie #9 Gepost op: 28-09-2017 16:32 u »
Als je trouwens met vlokken werkt, of zoals ik soms gewone witte tarwebloem ipv vlokken, in combinatie met een Rims (rondpompen ipv roeren), stort je best je vlokken 5' nadat je je geschrote mout hebt gestort, even laten filterbed vormen en vlokken erop. Zero filterproblemen en uitstekend rendement.
Ik schroot ook klam, ruim op voorhand, tot zelfs 2 dagen. Werkt heel vlot en spaart wat tijd.

Offline lier

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 28-09-2017 16:48 u »
Als je trouwens met vlokken werkt, of zoals ik soms gewone witte tarwebloem ipv vlokken, in combinatie met een Rims (rondpompen ipv roeren), stort je best je vlokken 5' nadat je je geschrote mout hebt gestort, even laten filterbed vormen en vlokken erop. Zero filterproblemen en uitstekend rendement.
Ik schroot ook klam, ruim op voorhand, tot zelfs 2 dagen. Werkt heel vlot en spaart wat tijd.

Bedankt voor de tip, zal ik het toch nog maar eens proberen.
Ik heb altijd begrepen dat klam schroten echt op het laatste moment moest maar daar is dus ook nog ruimte.

Gebruik je ook 10 - 15 ml water op een kilo mout? Of is dat teveel.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #11 Gepost op: 28-09-2017 19:23 u »
Ik doe 15 ml per liter en schud de emmer met delsel erop. Dan vul ik mijn brouwketel met water en begin met opwarmen. Zet voor de rest alles klaar en binnen 1 kwartier start ik met schroten. De donkere mouten doe ik niet klam maar schroot deze apart op t einde zodat mijn molen weer droog is. Zodra ik geschroot heb is mijn ketel op temperatuur en storten
De molen is niet heel fijn afgesteld maar alle korrels zijn geraakt en zonder klam heb ik veel meer meel. Dus klam bevalt mij prima.

Online tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 29-09-2017 08:46 u »

Driewalsen schrootmolen, niet specifiek afgesteld, niet klam geschroot. Rendement gemiddeld rond de 80%/85%.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-09-2017 20:11 u »

Met een 60 jaar oude gietijzeren koffiemolen zonder lager

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 29-09-2017 22:05 u »

Met een 60 jaar oude gietijzeren koffiemolen zonder lager

Zo te merken was het plaatje te groot. Verklein het met een daarvoor geschikt programma en plaats het bericht opnieuw.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #15 Gepost op: 01-10-2017 09:56 u »
Chinese walsenmolen op 1.2 mm, pale ale en wat cara en biscuit. Droog geschroot.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 01-10-2017 11:10 u »
Chinese walsenmolen op 1.2mm, pale ale en wat cara en biscuit. Droog geschroot.

Mag wat fijner afgesteld worden: er zitten nog hele korrels tussen.

Hopbier

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #17 Gepost op: 01-10-2017 13:32 u »
Dank je voor je reactie, hopbier.

Wij twijfelden ook al: sommige hele korrels zijn wel kapot maar nog niet uit elkaar gevallen en sommige zijn inderdaad nog heel. Het is een dunne lijn tussen teveel meel en een paar hele korrels  :)

Ik ga de volgende keer klam schroten, eens kijken hoe dat er uit ziet.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #18 Gepost op: 01-10-2017 13:54 u »
Dank je voor je reactie, hopbier.

Wij twijfelden ook al: sommige hele korrels zijn wel kapot maar nog niet uit elkaar gevallen en sommige zijn inderdaad nog heel. Het is een dunne lijn tussen teveel meel en een paar hele korrels  :)

Ik ga de volgende keer klam schroten, eens kijken hoe dat er uit ziet.

Veel meel is niet erg zolang de kafjes intact blijven. Klam schroten zal dit verbeteren.

Offline Slayer1965

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 01-10-2017 15:18 u »
Ik ben wel blij met dit topic. Naar aanleiding van de foto's ga ik toch wat fijner zitten. Chinese walsenmolen afgesteld op 1.2 mm. Wel schroot ik al vanaf het begin klam. Ik heb het idee dat hier nog wel wat te verbeteren is voor mij.

Tags: schroten