Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Nieuw brouwater  (gelezen 386 keer)

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
Nieuw brouwater
« Gepost op: 27-09-2017 14:48 u »
Beste medebrouwers

Ik ben deze week verhuisd van Zwitserland naar Spanje. Hier wil ik natuurlijk lekker verder brouwen. In Zwitserland komt heerlijk schoon alpenwater uit de kraan, maar dat is in de omgeving Malaga net wat minder, het ruikt en smaakt nogal naar chloor. Daarom wil ik flessen water gaan gebruiken. Ik heb dit water gevonden:

Kunnen jullie zien of dit goed water is om mee te brouwen of moet ik verder zoeken of mengen met demi water?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline davyd

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Nieuw brouwater
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2017 15:14 u »
Op zich is dat geen slecht water, maar je moet het dan wel aanzuren.

Het alternatief is 100% demi-water gebruiken en brouwzouten toevoegen. Is waarschijnlijk wel veel goedkoper. Bij Delhaize kost een bus van vijf liter 0,80 euro.

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Land: nl
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #2 Gepost op: 27-09-2017 15:35 u »
Je Cl:SO4 ratio slaat door naar het bittere. Goed voor een droge IPA of een crisp lager maar niet geschikt voor elk bier. Kun je ook compenseren met brouwzouten.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 27-09-2017 15:37 u »
Bedankt voor je antwoord. Dit water kost 9 cent per liter als ik flesen van 8 liter koop. Dus dat valt nog wel mee. Aanzuren gaat wel lukken.

Offline davyd

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 27-09-2017 15:43 u »
Je Cl:SO4 ratio slaat door naar het bittere. Goed voor een droge IPA of een crisp lager maar niet geschikt voor elk bier. Kun je ook compenseren met brouwzouten.

Je moet ook naar de absolute hoeveelheid chloride en sulfaat kijken. Die is laag, dus de verhouding maakt eigenlijk niet zoveel uit. En je kan inderdaad nog brouwzouten toevoegen voor een droger of voller bier.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-09-2017 15:51 u »
Ok, dus geen slecht startpunt. Brouwzouten gebruikte ik in het verleden ook.

Tags: