Wat doen jullie met jullie geproduceerde bier?

Gestart door Xendelaar, 25-09-2017 10:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xendelaar

Beste brouwers,

Ik ben pas een paar maanden met het brouwvirus geïnfecteerd en ik heb op dit moment nog maar een hele kleine 4 liter opstelling. Dat bier is natuurlijk in no-time op dus daarom ben ik nu bezig met het uitbreiden naar een 20 liter opstelling.

Als ik nu elke 2 weken een nieuwe batch maak, dan produceer ik op jaarbasis een flinke hoeveelheid bier. Op het forum zie ik daarnaast allemaal super gave installaties voorbijkomen met veel hogere capaciteiten, zoals 50 tot 80 liter, en ik vraag me af:

Wat doen jullie met al dat bier?

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik uiteindelijk met mijn ~10 liter per week aan moet. Op dit moment is iedereen in mijn omgeving razend benieuwd naar het resultaat en zullen de flesjes zo op zijn, maar dat kan ook geen jaren zo blijven... toch? 
Vandaar mijn vraag.  :)

Eelke

Ik geloof dat de mensen in mijn omgeving het wel prima vinden dat ik ze jarenlang van bier voorzie hoor  :biersmile:

brouwmus

Soms is bier ook pas na een behoorlijke rijpingstijd echt lekker, vooral als het wat zwaarder is. Een voorraad opbouwen is dan geen overbodige luxe. Ook zul je zien dat je brouwactiviteiten na verloop van tijd wel afnemen als je per keer meer brouwt (tenzij je plotseling heel veel meer - bierdrinkende - vrienden over de vloer krijgt :)).

hopjesvla

Ik ken het 'probleem'  daarom brouw ik pas als mijn vorige voorraad (bijna) op is. Van de ene kant zou ik wel vaker willen brouwen, van de andere kant is het zo ook wel prima. Het enige dilemma is: minder brouwen zodat de doorloop wat sneller is, of meer brouwen zodat je er langer van kan genieten  ;D

Martijn0172

Ikzelf brouw pas een klein jaartje, tot nu toe 11 batches. Sommige waren ronduit smerig en zommige waren overheerlijk. In het begin word het dus wel eens wat weggegooid. Verder vind ik het leuk om voor gelegenheden te brouwen zoals een verjaardag van een vriend bijvoorbeeld. Denk dus dat ik de helft weggeef

breda82

Wij brouwen met zijn drieën en verdelen dan elke keer zo een 22 liter. Ik geef zelf ook heel veel weg want als ik dat allemaal zelf moet opdrinken gaat het niet goed komen.

makromaniak

Citaat van: Xendelaar op 25-09-2017  10:23 uBeste brouwers,

Ik ben pas een paar maanden met het brouwvirus geïnfecteerd en ik heb op dit moment nog maar een hele kleine 4 liter opstelling. Dat bier is natuurlijk in no-time op dus daarom ben ik nu bezig met het uitbreiden naar een 20 liter opstelling.

Als ik nu elke 2 weken een nieuwe batch maak, dan produceer ik op jaarbasis een flinke hoeveelheid bier. Op het forum zie ik daarnaast allemaal super gave installaties voorbijkomen met veel hogere capaciteiten, zoals 50 tot 80 liter, en ik vraag me af:

Wat doen jullie met al dat bier?


Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik uiteindelijk met mijn ~10 liter per week aan moet. Op dit moment is iedereen in mijn omgeving razend benieuwd naar het resultaat en zullen de flesjes zo op zijn, maar dat kan ook geen jaren zo blijven... toch? 
Vandaar mijn vraag.  :)

Wat Eelke zegt :P Ik brouw zelf batches tussen de 15 en 20 liter. Brouwde vroeger wel eens groter maar daar ik nu bijna standaard gecontroleerd vergist gebeurt dit nog zelden. Te kleine klimaatkast. Eenmaal op dronk gaat het snel op. Veel te snel zelfs momenteel. Helft gaat naar mezelf ongeveer en de andere helft naar vrienden, familie, biergeeks en (hobby)brouwers. Natuuurlijk omdat ik het fantastisch vind ze mijn eigen bieren te laten proeven maar ook met het oog op feedback. Ik heb altijd te weinig op voorraad maar zorg er gelukkig wel voor dat ik wat van mijn "goed rijpbare" biertjes apart zet om te kijken wat vadertje tijd er mee doet. Langer bewaren dan drie jaar is me nog niet gelukt helaas ;) Bij jou is het gelukkig nog een brouwvirus...ik noem mezelf al verslaafd en het cold turkey effect komt daar tegenwoordig snel bij om de hoek kijken. ;)
Als je niet weet wat je met je bier aanmoet dan zou je het hier op dit forum altijd nog te ruil kunnen aanbieden oid.

Proooost Roman

Underdike

Wij brouwen 1x per maand zo'n 6 à 7 kratten bier voor 6 man, dus laten we zeggen een krat de man per maand.
Naast dat dit door de brouwers gedronken wordt gaat er ook veel op aan weggeven aan vrienden, buren, bekenden, en makkelijk meegeven aan wie er maar interesse too t. Op 1 of andere manier gaat het altijd op  :weetniet:

Oscar

Citaat van: Xendelaar op 25-09-2017  10:23 uOp dit moment is iedereen in mijn omgeving razend benieuwd naar het resultaat en zullen de flesjes zo op zijn, maar dat kan ook geen jaren zo blijven... toch? 

Tuurlijk wel, dat worden allemaal vaste afnemers zolang jij maar lekker bier brouwt... Ik zou je alvast maar bij de KvK registreren... ;)

hobbybob

Ik drink het op en geef regelmatig een feestje :proost: :nut:

bjorri

Ik brouw alleen in de winter en meestal is het ruim op voor het eind van de zomer. Het meeste drink ik zelf denk ik. Maar bij een weekendje weg neem ik wel vaak een of twee kratjes mee. Dan gaat het best hard. Vooral omdat veel van die weekenden vallen buiten mijn brouwseizoen. Opeens is alles op. Helaas heb ik ook twee winters gehad dat de gezondheid de lust van het brouwen wat in de weg zat. Nu aan de start van de zevende winter zit ik aan batch zeventig. Meestal twintig liter gepland en dan met ongeveer 18 liter op de fles eindigen.

ciesvandekwis

20-30 liter max per keer. In de winter wat vaker, maar doorgaans 10 batches op een jaar. Steevast ook verouderingsbieren: lambic en rodenbach om in het collectief project te steken. Dus dat die soorten 2-3 jaar opzij staan is eerder een plus. Maar gaandeweg heb je enerzijds:
- succesrecepten: doorgaans grootste gemene deler bieren,die familie en buren massaal lusten en dus vlot weggeraken
- lekker en speciaal bier dat je zelf lekker vindt: IPA's, Stouts bvb, die drink je zelf op
- minder geslaagd bier: om te ruilen met lekker bier op hobbybrouw-meetings, hèhè  >:D

Dund

Ik brouw ook met een paar vrienden we proberen ongeveer 65 liter per week te brouwen. Soms een week niet en dan weer een keer twee keer in de week. Ook hier veel verouderingsbieren. Maar voornamelijk ipa met flink aroma.

chthon

Ik heb mijn proces en mijn materiaal op punt gesteld om tussen de 6 en 8 liter te brouwen, 8 liter eerder uitzonderlijk. Ik brouw nu twee jaar, en één van de redenen om er niet vroeger mee te beginnen was juist dat al het standaard materiaal voor veel te grote batches was voor mij. Ik heb geen zin 60 flesjes van hetzelfde bier op te maken. Ik heb liever kleinere batches meer gedifferentiëerde bieren.

Eskil

Opdrinken, feestje geven, weggeven, relatiegeschenken, ruilen en proeven met andere brouwers en rijpen/bewaren.
Als ik teveel voorraad heb brouw ik een Ris o.i.d. iets wat lang moet rijpen. Daar staan vrienden en bekenden voor in de rij trouwens.
Afvullen in 75 cl met een mooi etiket en iedereen is je vriend. :brouwen:

Oscar

Citaat van: bjorri op 25-09-2017  15:50 uMeestal twintig liter gepland en dan met ongeveer 18 liter op de fles eindigen.

 :weetniet: :weetniet: Vanwaar die afwijking van 2 liter? Bij mij is 25 liter brouwen ook ± 25 liter bottelen... :brouwen:

Eelke

Restje in je gistvat (2 x, 1 x bij overhevelen en 1 x bij het bottelen), en de metingen die je doet?

Jacques

Citaat van: Oscar op 25-09-2017  21:27 u:weetniet: :weetniet: Vanwaar die afwijking van 2 liter? Bij mij is 25 liter brouwen ook ± 25 liter bottelen... :brouwen:

Knap. Verdun je je bier om verliezen te compenseren?
Om 25 liter bier te bottelen heb je meer wort nodig dan 25 liter. Er zijn altijd verliezen. Ik weet bijna zeker dat je het depot in je gistfles ook laat wat het is. En niet elk druppeltje in je slangen komt in je flesjes.

Xendelaar

Zo te horen hoef ik me dus geen zorgen te maken over de accumulatie van bier in mijn berging. Bedankt voor alle reacties en ik vind het reuze interessant om jullie ervaringen te lezen. :D
Wat leuk om te zien dat iedereen zijn eigen afzetmarkt en "capaciteit-filosofie" heeft.

Oscar

Citaat van: Jacques op 25-09-2017  22:07 uKnap.

Ik kan dat... :brouwen:

Citaat van: Jacques op 25-09-2017  22:07 uVerdun je je bier om verliezen te compenseren?
Om 25 liter bier te bottelen heb je meer wort nodig dan 25 liter.

Vertel mij iets nieuws... ;D ;)

Citaat van: Jacques op 25-09-2017  22:07 uEn niet elk druppeltje in je slangen komt in je flesjes.

Bijna wel... na zoveel jaren ervaring. :biersmile: :brouwen:  Kwestie van weten waar je mee bezig bent, zo moeilijk is dat niet. En zeker niet met de huidige brouwsoftware  :brouwen: ^-^

hansHalberstadt

Inderdaad brouwen naar behoefte of minder per keer brouwen. Of nieuwelingen op sleeptouw nemen en hen ook wat wort meegeven tegen kostprijs om thuis te vergisten. 20 of 40 liter kost evenveel tijd, en anderen betrekken is ook leuk en is dus win win.

lier

Ik brouw ook regelmatig met vrienden, het maakt je brouwdag een stuk gezelliger een paar weken later samen bottelen en we delen de opbrengst.
Heb toevallig gisteren nog mijn huisarts uitgenodigd om eens mee te brouwen toen ik hem tegenkwam bij de gitaarles van onze kinderen. Ik neem voor hem en de gitaarleraar altijd een paar flesjes van de nieuwste batch mee (als die gelukt is uiteraard) en ook hij was super enthousiast om eens mee te brouwen.

Benlaro

Ik brouw ongeveer 15 liter per maand, maar dat krijg ik in mijn eentje niet altijd op, dus sla ik gewoon af en toe een maand over.
de laatste keer heb ik wat andere biersoorten geprobeerd te brouwen, nu staat er een kleine 65 liter totaal te rijpen en te vergisten.
Dat ga ik in mijn eentje normaal niet opdrinken, dus moeten er af en toe maar wat vrienden meedrinken.
En die vinden dat echt niet vervelend. :proost:

Slayer1965

Ik brouw ongeveer 22 liter per keer. Van die batch gaan er altijd 9 flessen ( beugels ) naar mijn directe collega's waar ik dan in ruil hun feedback van krijg. Dat werkt prima   :D

bjorri

Citaat van: Oscar op 25-09-2017  21:27 u:weetniet: :weetniet: Vanwaar die afwijking van 2 liter? Bij mij is 25 liter brouwen ook ± 25 liter bottelen... :brouwen:
Ik ben al lang al blij als het elke keer ongeveer gelijk uit komt. Kennelijk zou ik het rendement iets moeten aanpassen of zo. Ik stuur altijd op plato in het gistvat. Als dat lekker hoog is dan kan je iets meer spoelen maar ook meer uit de ketel en koeler halen door er een liter water achteraan te laten lopen. Liever een litertje minder dan inleveren op kwaliteit.

Vergeet ook niet dat jij ongeveer honderd keer vaker hebt gebrouwen dan ik, de eeuwige beginner.

18 liter is wel handig, dat zijn twee kratjes en een paar liter in petflessen. Altijd eerst een petflesje vullen en de laatste flessen is ook altijd in pet. Dat zijn dan de flessen waar meer gist in zit. De laatste is vaak maar half vol maar kan je de lucht uit knijpen. Mooie controle op druk gelijk.

Even in het algemeen, ik ben iemand die als ie niet meer bijleert in een hobby een andere hobby gaat zoeken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.