Spoelen

Gestart door Sloopkogel013, 20-09-2017 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sloopkogel013

Hoi mensen,

Eventjes een kleine vraag, wat is het gevolg van niet voldoende opgewarmd spoelwater?
Met niet voldoende doel ik dan op een graad of 40 ipv de 78 graden.

groetjes

William

Een maisch die verder afkoelt, maar dat is in principe geen probleem.
Daardoor een lager rendement door moeilijker uitspoelen van suikers (hogere viscositeit), maar ook dat is geen probleem.

lier

Lager rendement inderdaad, hoger dan zeg 80 ºC  spoelen is erger dan komen er ongewenste stoffen vrij.

Maar ik zou toch die 78 graden spoelwater proberen te halen.

Jacques

Citaat van: lier op 20-09-2017  22:15 uLager rendement inderdaad, hoger dan zeg 80 ºC  spoelen is erger dan komen er ongewenste stoffen vrij.

Maar ik zou toch die 78 graden spoelwater proberen te halen.

Laten we dit misverstand eens uit de wereld halen. Zeker als hobbybrouwer kun je spoelen met heter water dan 80 ºC. Onze brouwsels koelen snel af door de kleine hoeveelheden die wij brouwen. Zelf spoel ik al jaren met water van zo'n 94 ºC. Dat geeft geen afwijkende smaken. Sterker nog, het zorgt voor wat meer karakter van je bier. Wel zuur ik mijn spoelwater aan tot een pH van ongeveer 5,2.

Overigens ben ik heter gaan spoelen na een lezing van de brouwmeester van Duvel. Verteld werd dat bij deze brouwerij op een veel hogere temperatuur gespoeld werd dan de traditionele 80 ºC. Het resultaat was een hoger rendement en een wat pittiger bier.

lier

Citaat van: Jacques op 20-09-2017  23:27 uLaten we dit misverstand eens uit de wereld halen. Zeker als hobbybrouwer kun je spoelen met heter water dan 80 ºC. Onze brouwsels koelen snel af door de kleine hoeveelheden die wij brouwen. Zelf spoel ik al jaren met water van zo'n 94 ºC. Dat geeft geen afwijkende smaken. Sterker nog, het zorgt voor wat meer karakter van je bier. Wel zuur ik mijn spoelwater aan tot een pH van ongeveer 5,2.

Overigens ben ik heter gaan spoelen na een lezing van de brouwmeester van Duvel. Verteld werd dat bij deze brouwerij op een veel hogere temperatuur gespoeld werd dan de traditionele 80 ºC. Het resultaat was een hoger rendement en een wat pittiger bier.

Die had ik echt nog nooit gehoord, sterker nog het staat in boeken die ik heb dat er boven de 80 ºC ongewenste stoffen meekomen.
Maar bedankt voor de tip, gaan we een keer proberen

Jacques

Citaat van: lier op 20-09-2017  23:42 uDie had ik echt nog nooit gehoord, sterker nog het staat in boeken die ik heb dat er boven de 80 ºC ongewenste stoffen meekomen.
Maar bedankt voor de tip, gaan we een keer proberen

Ook ik heb dat jaren lang gedacht op basis wat in allerlei boeken geschreven was. Inmiddels weet ik beter.
Overigens heb ik een ook een hele tijd gebrouwen zonder te spoelen. Daar ben ik op teruggekomen omdat ik merkte dat mijn bieren minder karakter hadden. Looistoffen zijn zo slecht nog niet in bier.

Easywoods

Citaat van: Jacques op 20-09-2017  23:27 uLaten we dit misverstand eens uit de wereld halen. Zeker als hobbybrouwer kun je spoelen met heter water dan 80 ºC. Onze brouwsels koelen snel af door de kleine hoeveelheden die wij brouwen. Zelf spoel ik al jaren met water van zo'n 94 ºC. Dat geeft geen afwijkende smaken. Sterker nog, het zorgt voor wat meer karakter van je bier.

Ik ben ook blijven steken bij 78 graden maar ben altijd blij met nieuwe inzichten  :duimop: eerst volgende brouwdag ga ik warmer spoelen  ;)

beermenke

Ook ik spoel met water boven 90 graden
Ik gebruik 8 liter op 20 liter maischwater en dat is voor mij ruim voldoende want ik hou dan iets van 20 liter over in mijn gistvat

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.