Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Sancties verkopen hobbybrouw op evenement  (gelezen 2145 keer)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Sancties verkopen hobbybrouw op evenement
« Reactie #25 Gepost op: 20-09-2017 17:19 u »
Een HACCP certificaat is in der daad niet nodig (zowel niet voor het proces als de ruimte). Je moet dus wel aan kunnen tonen dat je een systeem hebt geÔmplementeerd en hier ook naar werkt. (aantoonbaar)

HACCP is voor zowel brouwerij als brouwerijhuurder verplicht (voor iedere schakel in de keten van leverancier (bier) tot aan de supermarkt waar het bier verkocht wordt) Dus zelfs als je het bier bij een brouwerij laat brouwen moet je zelf ook een HACCP systeem hebben (zij het in een afgeslankte vorm)

het niet hebben van een HACCP systeem levert al snel een boete op van E350  (even uit mijn hoofd) nog naast eventuele boetes voor accijns en btw.

(formeel) Als je je bier over je eigen drempel draagt van je voordeur moet je in principe voldoen aan alle eisen die worden gesteld (vergunningen, AGP, HACCP etc). Ik denk niet dat de overheid heel veel ruimte voor het verhaal overlaat indien ze vinden dat je niet voldoet aan de eisen.

In alinea 1 zeg je dat het niet nodig is en in alinea 2 dat het wel nodig is. :weetniet:
Maar wat je in alinea 2 zegt daar ben ik het helemaal mee eens zo is het en niet anders.
En ts zei dat ie bier wil verkopen dat hij zelf hobbymatig gebrouwen heeft en dan geld daarvoor  alinea 2 .
Want dan is hij ook de producent. Wat Lier ook beweert.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 20-09-2017 17:27 u »
Ik houd er over op, als jij jezelf op kosten wil jagen prima, als je nog wat wil besparen zou ik de wetgeving nog eens goed nalezen.

Dit zegt de NVWA daarover:
De NVWA controleert of levensmiddelenbedrijven zich houden aan de hygiŽneregels. Dat kan met een eigen voedselveiligheidsplan of met een goedgekeurde hygiŽnecode van de sector.

Voor een veilig productieproces van voedingsmiddelen moeten alle levensmiddelenbedrijven en diervoederbedrijven beschikken over een voedselveiligheidssysteem gebaseerd op de HACCP-systematiek. Een bedrijf kan zelf een voedselveiligheidsplan opstellen, of een goedgekeurde hygiŽnecode gebruiken. De NVWA controleert bij bedrijven onder andere de beschikbaarheid en naleving van een HACCP-systeem.

En ze zeggen dus niet dat je een haccp certificaat moet hebben.

Wat jij hier zegt dat is toch precies hetzelfde als het hebben van een certificaat.
Je moet je aan de haccp regels houden en het niet naleven daarvan levert boetes op en op den duur het intrekken van de vergunning om te mogen produceren en of verkopen.

PS dus de eis om je aan de haccp te houden is er wel .

Offline lier

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 20-09-2017 18:46 u »
Nee dat zeg ik niet, je moet bij wet een veiligheidssysteem hebben zoals het haccp met ccp's daar in.
Hoe je dat inricht mag je helemaal zelg verzinnen. Als je controle krijgt van de nvwa kijken hun of het systeem wat je gebruikt voldoet aan de eisen die de wetgever daar aan stelt.
Een ander systeem is bijvoorbeeld het BRC systeem is zoals het haccp maar dan nog veel strenger.
Je hebt ook hygiene codes waarin een veiligheidsysteem staat beschreven en dat is ook goed zolang de voedselveiligheid maar gewaarborgd wordt en je dat aan kan tonen.

Een haccp certificering is een garantie die een klant (zeg bijvoorbeeld de supermarkt) wil hebben omdat ook hij zeker wil weten dat de goederen die hij aanbied voedselveilig zijn. Dus als je aan zo'n bedrijf wil leveren zal je een bureau in moeten huren om jou bedrijf / produkt (kunnen ook deel certificaten zijn) te certificeren zodat je aan die leveringsverplichting kan voldoen. Dat kost echter erg veel geld, heeeeel veel geld en je moet het onderhouden.

Als je aan de locale kroeg wil leveren zal die waarschijnlijk niet om een haccp certificaat vragen en hoef je die dus ook niet te hebben maar moet je wel nog steeds voedselveilig werken omdat je bier over de drempel van je huis gaat.

In bierbrouwland hebben we een prima hygienecode die je zo kan downloaden als leiraad om voedselveilig te werken en dat aantoonbaar te kunnen maken naar de NVWA als zij daarom vragen.

Grote kans echter dat de regelgeving aangepast wordt nadat de hygienecode van de agrarische sector het flyponiel incident niet wist te voorkomen maar dat is een andere discussie.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
« Reactie #28 Gepost op: 20-09-2017 18:54 u »
@Hay, met of zonder certificaat moet je het zelfde doen, met certificaat echter moet je een derde onafhankelijke instantie die mag certificeren audits bij je laten uitvoeren. Kost bakken met geld en voorkomt dat iedere klant bij je op de stoep staat om zelf te controleren of je wel doet wat je zegt.
Niets anders als bij een ISO90xx certificering. (uit ervaring weet ik dat hele grote klanten zich hier geen bal van aantrekken en toch zelf willen komen en een audit uitvoeren)

Ingo

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 20-09-2017 20:49 u »
Klopt helemaal Ingo en ik weet het, ik krijg die controles meerdere keren per jaar.
En Lier ik heb een supermarkt dus weet waar ik het over heb.
Wij willen leveranciers die een haccp certificering hebben, en alhoewel ik niet een certificaat aan de muur heb hangen is wat ik moet doen in mijn winkel precies zo als Ingo het omschrijft hetzelfde .

Groetjes

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 20-09-2017 21:14 u »
Kan iemand mijn vertellen wat de sancties zijn voor het verkopen van bier welke voor de hobby gebrouwen is op een speciaalbier evenement?

Geen slapende honden wakker maken. Er is namelijk geen controlerende instantie in Nederland die op festivals alle standjes nagaat en vraagt om papieren...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 20-09-2017 21:24 u »
Geen slapende honden wakker maken. Er is namelijk geen controlerende instantie in Nederland die op festivals alle standjes nagaat en vraagt om papieren...

We moeten niet denken dat alles mag omdat er nu niet zo veel gecontroleerd wordt in winkels en festivals. Bier verkopen als hobbybrouwer mag niet! Laten we daar ons aan houden en niet over de rand van het toelaatbare gaan. Belgische toestanden, waardoor er geen wedstrijd meer gehouden kunnen worden, willen we niet.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 20-09-2017 21:35 u »
Laten we daar ons aan houden en niet over de rand van het toelaatbare gaan.

Laten we deze mening op het forum uitdragen... ;)

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #33 Gepost op: 20-09-2017 21:42 u »
Laten we deze mening op het forum uitdragen... ;)
Juist!
Mvg J

Offline lier

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 20-09-2017 21:50 u »
Klopt helemaal Ingo en ik weet het, ik krijg die controles meerdere keren per jaar.
En Lier ik heb een supermarkt dus weet waar ik het over heb.
Wij willen leveranciers die een haccp certificering hebben, en alhoewel ik niet een certificaat aan de muur heb hangen is wat ik moet doen in mijn winkel precies zo als Ingo het omschrijft hetzelfde .

Groetjes

Dan zeggen wij het zelfde en zoals mijn vrouw (voormalig inspecteur van de NVWA, voormalig auditor bij SGS en huidig Kwaliteitsmanager in een voedingsmiddelenbedrijf) zegt ga nou eerst maar lekker brouwen, de rest komt later wel  :biersmile:

Dus drink mijn brouwsels lekker samen met vrienden, verkoop niks dat vind ik sonde en hoef ik me alleen te houden aan de kwaliteitseisen thuis  :-\

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #35 Gepost op: 20-09-2017 21:51 u »

Dus drink mijn brouwsels lekker samen met vrienden, verkoop niks dat vind ik sonde en hoef ik me alleen te houden aan de kwaliteitseisen thuis  :-\

Voel toch wat invasieve ingrepen hier. Denk dat je een zonde bedoelde ;)

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #36 Gepost op: 20-09-2017 22:03 u »

Ik denk dat je alles dan nog niet hebt meegemaakt Oscar.

Offline lier

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 20-09-2017 22:06 u »
Beetje dyslectie kan geen kwaad toch ;)

Maar eens met de stelling laten we ons gedragen als hobbybrouwers daar is dit forum tenslotte voor

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #38 Gepost op: 20-09-2017 22:09 u »
Ik denk dat je alles dan nog niet hebt meegemaakt Oscar.

Eťn incidentje is genoeg.... Vooral met de steeds meer kleinschalige festivals, meer lokale brouwers op dat festival, minder kwaliteit, ... wordt het risico op een incident steeds groter. Een kwestie van tijd totdat de NVWA een nieuwe hobby heeft.

Offline lier

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 20-09-2017 22:17 u »
Eťn incidentje is genoeg... Vooral met de steeds meer kleinschalige festivals, meer lokale brouwers op dat festival, minder kwaliteit, .... wordt het risico op een incident steeds groter. Een kwestie van tijd totdat de NVWA een nieuwe hobby heeft.

En je hebt niks van mij, maar de boys van de NVWA staan op scherp op dit moment na de blunders van de afgelopen tijd.

Online Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • Erick
« Reactie #40 Gepost op: 21-09-2017 09:22 u »

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 21-09-2017 10:09 u »
Eťn incidentje is genoeg.... Vooral met de steeds meer kleinschalige festivals, meer lokale brouwers op dat festival, minder kwaliteit, ... wordt het risico op een incident steeds groter. Een kwestie van tijd totdat de NVWA een nieuwe hobby heeft.

Inderdaad kun je op wachten.
Of dat we toestanden krijgen zoals in Belgie, of Duitsland waar hobbybrouwers elk jaar een mail of brief aan de belasting moeten sturen dat ze niet meer dan het toegestane brouwen.

Tags: