Oxidatie

Gestart door Sjoerd, 18-09-2017 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Ik heb een vraag over oxideren van bier. Ik had bij het OBBK meerdere bieren ingezonden, waaronder een zwaar blond van 1 jaar en 8 maanden oud en een tripel van 1 jaar oud. Beide bieren hadden in eerdere wedstrijden behoorlijk goed gescoord en ik had van beiden nog 2 flesjes staan, dus maar ingestuurd. Je weet maar nooit. Echter bleken ze beiden al stevig last te hebben van oxidatie. Bij het zwaarblond kan ik me dat voorstellen, maar is het voor die tripel van 1 jaar oud niet erg vroeg? Toch een bier van 8,5% alcohol. Moet ik een beter kroonkurkapparaat kopen, of heeft dat er niets mee te maken?

TymonK

Citaat van: Sjoerd op 18-09-2017  22:08 uBesten,

Ik heb een vraag over oxideren van bier. Ik had bij het OBBK meerdere bieren ingezonden, waaronder een zwaar blond van 1 jaar en 8 maanden oud en een tripel van 1 jaar oud. Beide bieren hadden in eerdere wedstrijden behoorlijk goed gescoord en ik had van beiden nog 2 flesjes staan, dus maar ingestuurd. Je weet maar nooit. Echter bleken ze beiden al stevig last te hebben van oxidatie. Bij het zwaarblond kan ik me dat voorstellen, maar is het voor die tripel van 1 jaar oud niet erg vroeg? Toch een bier van 8,5% alcohol. Moet ik een beter kroonkurkapparaat kopen, of heeft dat er niets mee te maken?
Zit het oxidatieprobleem niet meer in de lucht die sowieso boven het bier zit (onder de kroonkurk)? Bij mij gaat het voor zware/donkere bieren plm 12 maanden goed. Daarna (of ervoor....) slaat de oxidatie onherroepelijk toe...

Een alternatief is afvullen onder CO2. Met bijvoorbeeld een beergun. Mij te kostbaar/omslachtig dus gewoon rap opdrinken....

Basje42

Citaat van: TymonK op 19-09-2017  11:39 uZit het oxidatieprobleem niet meer in de lucht die sowieso boven het bier zit (onder de kroonkurk)? Bij mij gaat het voor zware/donkere bieren plm 12 maanden goed. Daarna (of ervoor....) slaat de oxidatie onherroepelijk toe...

Een alternatief is afvullen onder CO2. Met bijvoorbeeld een beergun. Mij te kostbaar/omslachtig dus gewoon rap opdrinken....

Als je tijdens het bottelen suiker toevoegt t.b.v. koolzuur, dan zou de O2 er toch uit "geperst" (of juist in je bier ?) moeten worden ?
Iets hoger vullen voortaan ? is ook minder lucht.

Ik ben zelf van mening dat het sluiten van een kroonkurk fabrieksmatig nog altijd een beetje beter gebeurt, dan met alle hobbyapparaten samen.
Het lijkt wel of die aan de onderzijde van de kartelrand iets meer om de fles heen sluiten.
Waardoor je meer klemkracht en dus een betere afsluiting kan hebben.
Ik heb laatst zitten denken om een soort tang te maken, die de kartelrand onderaan rondom, iets meer naar binnen drukt.
En dan de flesjes even naknijpen zeg maar.

Jules

Citaat van: Basje42 op 19-09-2017  12:46 uAls je tijdens het bottelen suiker toevoegt t.b.v. koolzuur, dan zou de O2 er toch uit "geperst" (of juist in je bier ?) moeten worden ?

Het gist zal de aanwezige zuurstof opbruiken voor vermeerdering. Als de zuurstof op is gaat de gist anaeroob verder en maakt alcohol en CO2.

In de kleine gaskap zal hoegenaamd geen o2 meer zitten.

Zolang je een sis hoort bij openen van de fles zal er nooit o2 naar binnen lekken. Stroming is altijd van lage naar hoge druk.
Als je geen sis hoort heb je meer problemen dan oxidatie na een jaar...
Mvg J

davyd

Met alle respect maar je gaat oxidatie niet tegenhouden door kroonkurkjes harder op flessen te persen. Dat is wishful thinking. En zeker bij blonde bieren (uitgezonderd lambiek e.d.) gaan de negatieve smaken die met oxidatie gepaard gaan veel sneller opvallen dan bij donkere. Daar is enige mate van smaakvolle oxidatieve evolutie nog mogelijk.

hans_nwk

Citaat van: Basje42 op 19-09-2017  12:46 uIk heb laatst zitten denken om een soort tang te maken, die de kartelrand onderaan rondom, iets meer naar binnen drukt.
En dan de flesjes even naknijpen zeg maar.
Ik zou bang zijn voor glasscherfjes bij het naknijpen.
Groet,
Hans

Serge VL

Citaat van: Jules op 19-09-2017  13:27 uHet gist zal de aanwezige zuurstof opbruiken voor vermeerdering. Als de zuurstof op is gaat de gist anaeroob verder en maakt alcohol en CO2.

In de kleine gaskap zal hoegenaamd geen o2 meer zitten.

Zolang je een sis hoort bij openen van de fles zal er nooit o2 naar binnen lekken. Stroming is altijd van lage naar hoge druk.
Als je geen sis hoort heb je meer problemen dan oxidatie na een jaar.....
Mvg J
Een deel van de zuurstof boven in een bierflesje zal sneller bindingen aan gaan met sommige stoffen in je bier (=oxideren) dan als de aanwezige gist dit zal kunnen opnemen, Het idee dat de gist wel al deze zuurstof gaat opgebruiken in een foute aanname.
De gist zal wel de resterende zuurstof die nog geen directe oxidatie heeft veroorzaakt opnemen.

O2 zal steeds langzaam naar binnen diffunderen zelfs heerst er een overdruk, dat is nu eenmaal een natuurlijk verschijnsel  Een gas zal steeds aan twee zijden van een semipermeabel membraan (zoals het afsluitmateriaal in het kroonkurkje) willen streven naar de zelfde % samenstelling zelfs heerst er aan de enen zijde een andere druk. (Concentratiegradiënt, partiële druk, diffusie )

Basje42

Citaat van: hans_nwk op 19-09-2017  14:54 uIk zou bang zijn voor glasscherfjes bij het naknijpen.
Groet,
Hans

Ik was van plan om de tang dan dusdanig te construeren dat ik net 0,1 - 0,2 mm rondom dichtknijp.
En dan vooral onderin, dus niet op de rand. Ik denk dat de kans op breuk wel meevalt.

Oxhead

Oxidatie komt niet via je kroonkurk maar door je werkwijze. Ten alle tijden zuurstofinslag voorkomen scheelt heel veel.
Maar elk bier zal na verloop van tijd oxideren.

Jules

Citaat van: Serge VL op 19-09-2017  15:01 uEen deel van de zuurstof boven in een bierflesje zal sneller bindingen aan gaan met sommige stoffen in je bier (=oxideren) dan als de aanwezige gist dit zal kunnen opnemen, Het idee dat de gist wel al deze zuurstof gaat opgebruiken in een foute aanname.
De gist zal wel de resterende zuurstof die nog geen directe oxidatie heeft veroorzaakt opnemen.

O2 zal steeds langzaam naar binnen diffunderen zelfs heerst er een overdruk, dat is nu eenmaal een natuurlijk verschijnsel  Een gas zal steeds aan twee zijden van een semipermeabel membraan (zoals het afsluitmateriaal in het kroonkurkje) willen streven naar de zelfde % samenstelling zelfs heerst er aan de enen zijde een andere druk. (Concentratiegradiënt, partiële druk, diffusie )
Dat klopt allemaal wel: maar is er al eens gerekend en geproefd aan het daadwerkelijk effect? (Van de gedifundeerde o2 op de smaak, met uitsluiting van al die andere factoren)

De invloed van gedifundeerd o2 op de oxidatiesmaakjes aan je bier is nihil in vergelijking met alle andere oorzaken voor oxidatiesmaakjes. Dat was wat ik bedoelde te.zeggen.

(Vloekenindekerkmodus uit) [emoji4]

Mvg J

Jacques

Citaat van: Oxhead op 19-09-2017  18:13 uOxidatie komt niet via je kroonkurk maar door je werkwijze. Ten alle tijden zuurstofinslag voorkomen scheelt heel veel.
Maar elk bier zal na verloop van tijd oxideren.

Helemaal waar. Oxidatie dient gedurende het gehele brouwproces zo veel mogelijk worden voorkomen.

En verder komt veroudering heel vaak een bier niet te goede. De slogan "hoe ouder hoe beter" gaat niet op. Slechts een enkel bier kent een positieve smaakontwikkeling na een jaar tijd. Bij de meeste bieren krijgt de oxidatiesmaak na die tijd steeds meer de overhand.

Knobby

Wat is het dan dat zo'n bier beter geschikt maakt?
Waarom kan een Grand Prestige wel beter worden van het lang liggen?

Oxhead

Citaat van: Knobby op 20-09-2017  17:56 uWat is het dan dat zo'n bier beter geschikt maakt?
Waarom kan een Grand Prestige wel beter worden van het lang liggen?

Pure marketing.

Jacques

Citaat van: Knobby op 20-09-2017  17:56 uWat is het dan dat zo'n bier beter geschikt maakt?
Waarom kan een Grand Prestige wel beter worden van het lang liggen?

Heb je wel eens zo'n oude Grand Prestige geproefd? Ik wel en het kon mij niet bekoren. Duidelijke oxidatiesmaak.

Het zijn vooral zure bieren die goed verouderen.

RobW

Citaat van: Knobby op 20-09-2017  17:56 uWat is het dan dat zo'n bier beter geschikt maakt?
Waarom kan een Grand Prestige wel beter worden van het lang liggen?

Kon er eens een kopen die al wat ouder was, dat werd de gootsteen. Marketing verhaal. Kennis van me kocht het voor haar zoon want die speciale flessen worden geld waard....

Knobby

Ik had het zelf nog niet geproefd.
Maar het is duidelijk dat ik hier niets aan mis.

Wat is volgens jullie het biertype dat het langst te bewaren is en hoe lang voordat het duidelijk achteruit gaat?

davyd

Lambiek en nooit.

TeVeHa

Mijn schoonzoon heeft een bak ' expres vervallen duvel' staan, een jaar over tijd nu, het lijkt niet meer op het origineel en toch vraag ik er steeds weer eentje als ik op visite ben wijl ie er een verse bak naast heeft staan, 't is niet dat het slecht is maar het is ook niet meer goed, het is niet echt een oxidatiesmaak maar het is geen Duvel meer, een vervallen bekend bier moet je eens geprobeerd hebben als je de kans krijgt tenminste, Dus 'Duvel kan je best niet bewaren', nu een bak La Trappe laten vervallen misschien, we zijn hier om te leren nietwaar. :)

Jacques

Tegenwoordig bewaart La Trappe beter dan in het verleden. Toen was een La Trappe van meer dan een jaar tijd niet meer te drinken.
Dankzij modernere apparatuur en verbeterde brouwtechnieken is de kwaliteit van de bieren van La Trappe er flink op vooruit gegaan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.