Erg snelle vergisting met Wyeast 1084

Gestart door JAS, 18-09-2017 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JAS

Afgelopen vrijdag heb ik 16,5 liter Irish red ale gebrouwen met start SG 1052. Had een smackpack Wyeast 1084 Irish ale opkweekt met 1,5 L starter. Na pitchen begon het waterslot al na een paar uur te borrelen op een vergistingstemperatuur van 18.3 C. De volgende dag mooi gestaag gepruttel, en een stevige schuimlaag op het bier.

Gisteravond keek ik nog eens bij het vat, en zag daar dat de activiteit al aardig was teruggelopen. Tot mijn verbazing zag ik ook dat het schuim al voor een groot deel verdwenen was...
Even dacht ik: verstokte vergisting? Na een meting met zowel hydrometer als refractometer kan ik het bijna niet geloven: 48 uur na pitchen SG 1016.

Is dit een eigenschap van deze gist? Zo'n daling in SG kost me toch meestal zeker 4 dagen. Ben in ieder geval erg benieuwd! Over paar dagen overhevelen en dan nog rustig een goeie 1,5 week laten staan voor coldcrash..

Biertje1985

Ja is pittig snel maar ik had een RIS met mangrove's new world strong ale korrelgist van 1094 naar 1019 in 4 dagen. Er is niks mis mee naar mijn beleving. Ik denk dat het de gist is die gewoon van hard werken houdt. De 1084 ken ik niet goed maar van de new world strong ale weet ik behalve dat ik dit een geweldige gist vind dat deze snel en furieus vergist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.