Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Paar vragen over gekochte kandijsiroop  (gelezen 562 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Paar vragen over gekochte kandijsiroop
« Gepost op: 16-09-2017 10:50 u »
Ik heb gisteren een tripel gebrouwen met lichte kandijsiroop (gekocht).
Mijn begin sg  viel een paar puntjes tegen (1076 i.p.v. 1080) en ik vermoed dat ik de hoeveelheid suiker in de siroop te hoog heb ingeschat (80 90%).
Ik heb nu een paar vraagjes:

1. Weet iemand de hoeveelheid grammen kandijsuiker per kg kandijsiroop (dus hoeveel suiker / hoeveel water? De enige specificatie die op de verpakking staat is dat het 1.000 ml betreft, en dat dit overeen komt met 1.400 gram.

2. Ik heb de siroop - net als ik altijd doe met kristalsuiker en eventuele kruiden - de laatste 10 minuutjes meegekookt. Is dit nodig? Of had ik de siroop ook na het koken kunnen toevoegen? Met andere woorden: hoe groot is de kans op een infectie als ik de siroop na het koken toevoeg (het betrof een geopende fles siroop).

3. Er is hier al veel geschreven over zin en onzin van witte kandijsuiker. Volgens sommigen is er tijdens het brouwproces geen enkel verschil met kristalsuiker, anderen zweren bij de typische kandijsmaak die het aan een tripel geeft... Ik wilde het zelf proefondervindelijk uitproberen. De prijs van de siroop vind ik overigens behoorlijk hoog: 8 euro voor een liter kandijsiroop. En als dat ook nog eens voor een belangrijk deel uit water bestaat, maakt dat de suikerprijs wel erg hoog.
Mijn vraag: Wie is er echt overtuigd van witte kandijsiroop/-suiker een duidelijk te onderscheiden smaak  geeft aan bier (en daardoor meerwaarde heeft t.o.v. gewone kristalsuiker). Ik moet zelf helaas nog een aantal weken wachten voordat ik dit kan ervaren.
Ik heb zelf overigens 750 gram kandijsiroop gebruikt voor 17 liter tripel (naast 5.000 gram mout).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JBL

• Senior lid
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Re: Paar vragen over gekochte kandijsiroop
« Reactie #1 Gepost op: 17-09-2017 20:58 u »
Niemand? :weetniet:

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-09-2017 21:12 u »
1:
De specs van je siroop zou je op moeten vragen bij je leverancier. Had je wel de juiste hoeveelheid liters? En goed gemeten? Zou toch echt 100% suiker moeten zijn. Houd er ook rekening mee dat de suiker zelf volume inneemt, misschien heeft dit effect op de hoeveelheid liters die je denkt te hebben.
http://www.castlemalting.com/Publications/SugarProducts/CandimicLightFT_en.pdf
Hier een linkje naar lichte kandijsuiker.

2:
In principe zal er in de siroop zelf niets overleven, omdat er veel suiker en weinig water is. Maar, doordat je de verpakking hebt geopend, kan er fluctuatie ontstaan in de vochtigheid in de verpakking. Het verdampte water kan terug condenseren, waardoor er op de plek waar het condens terecht komt opeens veel meer water is, waardoor wel gekke dingen kunnen gaan groeien. Dus, voor de veiligheid maar gewoon even meekoken. Maakt je proces niet moeilijker toch? Zelf voeg ik kristal- en kandij suikers toe tijdens de whirlpool, maar ik pomp dan ook over..

3:
Hier kan ik geen nuttige uitspraak over doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 18-09-2017 22:20 u »
3. Er is hier al veel geschreven over zin en onzin van witte kandijsuiker. Volgens sommigen is er tijdens het brouwproces geen enkel verschil met kristalsuiker, anderen zweren bij de typische kandijsmaak die het aan een tripel geeft... Ik wilde het zelf proefondervindelijk uitproberen. De prijs van de siroop vind ik overigens behoorlijk hoog: 8 euro voor een liter kandijsiroop. En als dat ook nog eens voor een belangrijk deel uit water bestaat, maakt dat de suikerprijs wel erg hoog.
Mijn vraag: Wie is er echt overtuigd van witte kandijsiroop/-suiker een duidelijk te onderscheiden smaak  geeft aan bier (en daardoor meerwaarde heeft t.o.v. gewone kristalsuiker). Ik moet zelf helaas nog een aantal weken wachten voordat ik dit kan ervaren.
Ik heb zelf overigens 750 gram kandijsiroop gebruikt voor 17 liter tripel (naast 5.000 gram mout).

Waarom denk je dat er een verschil is tussen kleine korrels kristalsuiker en grote brokken kandijsuiker?

Los hetzelfde gewicht aan suiker op in twee glazen water met dezelfde hoeveelheid suiker. Vraag je partner om de glazen in een willekeurige volgorde te geven. Vergelijk.

Verder kun je je brouwsel splitsen en opgeloste kristalsuiker en witte kandijsuiker toevoegen. Het oplossen is overigens om geen verschil te krijgen. Normaal voeg de suikers toe tijdens het koken en lossen deze volledig op voordat je begint met de vergisting.

Tags: